Logga in

Visa fullständig version : Vitaminer och mineraler?

tomn
2011-01-14, 12:17
Hej!

Jag har aldrig varit något "fan" av frukt och grönsaker, och har då genom detta haft ett dåligt intag av det i hela mitt liv. Har i princip bara ätit gurka, majs, broccoli, morötter och paprika, men ej regelbundet.

I dagsläget äter jag endast 1 tablett only one (se näringsvärde nedan) och 2 tabletter omega-3 var dag, med inslag av broccoli, gurka, majs, paprika och morötter väldigt sällan. Min fråga är då om detta verkligen är tillräckligt för mig som tränar styrketräning ca 4 gånger om dagen och pluggar på heltid? Några tips?

Innehåll per dosering: 1 tablett
Betakaroten 0,5 mg
C vitamin 75 mg (100% of RDI)
D3 vitamin 7,5 mcg (100% of RDI)
E Vitamin 8 mg (100% of RDI)
Thiamin (B1) 1,1 mg (100% of RDI)
Riboflavin (B2) 1,3 mg ( 100% of RDI)
Niacin (B3) 15 mg (100% of RDI)
Folacin 300 mcg (100% of RDI)
Biotin (B7) 30 mcg
Cyano kobalamin (B12) 3 mcg (100% of RDI)
Pantotensyra 4 mg (100% of RDI)
Pyridoxin (B6) 1,2 mg (100% of RDI)
Kalcium 100 mg
Kalium 3,1 mg
Magnesium 300 mg
Zink 7 mg
Mangan 2 mg
Koppar 0,9 mg (100% of RDI)
Krom 28 mcg (100% of RDI)
Selen 40 mcg (100% of RDI)
Jod 150 mcg (100% of RDI)

Övriga ingredienser: Mikrokristallin cellulosa, Croscarmellose sodium, Magnesiumsterat

MVH tomn

King Grub
2011-01-14, 12:31
Att frukt skulle vara någon speciellt bra källa till vitaminer och mineraler, med untantag av C, är en missuppfattning.

Våra rekommenderade dagsintag är satta för att täcka behov inklusive fysisk träning. Täcker man det av träningen ökade energibehovet, täcker man mikronutrientbehovet. Det är vid kraftigt energireducerade dieter som supplementering kan behövas.

Undantaget kan vara vitamin D.

Westan
2011-01-14, 13:29
Vart får man vitamin D ifrån då?

EDIT: Nevermind, google is my friend!

ceejay
2011-01-14, 13:42
Sol på huden samt tex mellanmjölk som är berikad westan.

Det rekommenderade dagliga intaget är en bra bit högre än medelbehovet hos befolkningen. En vanlig kost brukar oftast ge tillräckligt med vitaminer och mineraler.

tomn
2011-01-14, 13:55
vad defineras som en "vanlig" kost då?

King Grub
2011-01-14, 14:00
Behövs det en definition för normalt ätande nu?

Eddie Vedder
2011-01-14, 14:24
Sol på huden samt tex mellanmjölk som är berikad westan.

Fettreducerad mjölk må vara berikad men knappast en särskilt bra källa för bra D-vitaminnivåer.

Apos78
2011-01-14, 14:27
Mat överlag är en ganska dålig källa till D-vitamin.

Eddie Vedder
2011-01-14, 14:28
Mat överlag är en ganska dålig källa till D-vitamin.

Ja vill man som svensk ha bra nivåer under vinterhavlåret är det nog fet fisk till frukost, lunch och middag som gäller.

ceejay
2011-01-14, 15:37
Fettreducerad mjölk må vara berikad men knappast en särskilt bra källa för bra D-vitaminnivåer.

Den är ju inte särskilt dålig heller, en liter ger 80% av RI?

Eddie Vedder
2011-01-14, 16:53
Den är ju inte särskilt dålig heller, en liter ger 80% av RI?

En liter mjölk är faktiskt ganska mycket. och att tvingas dricka en hel liter för bara 80% tycker jag inte gör det till en jättebra källa. Men jag utgår inte från RDI heller som du vet. Jag tror det är för lågt.

ceejay
2011-01-14, 17:10
Har hört att RI förmodligen kommer höjas vid nästa utgåva av näringsrekommendationerna iofs.

Om man gillar mjölk är det ju helt okej. En liter om dan är inte farligt.

Sverker
2011-01-14, 19:29
Behövs det en definition för normalt ätande nu?

Jag skulle lätt räkna in en liter mjölk i "normalt ätande". Vips har vi 80 % av dagsintaget av hormonet som kallas vitamin D.

eriksvensson
2011-01-14, 19:41
Jag skulle lätt räkna in en liter mjölk i "normalt ätande". Vips har vi 80 % av dagsintaget av hormonet som kallas vitamin D.

Fast RDI för vitamin-D är väl rätt ifrågasatt numera. Har för mig att RDI är runt 500IU nu medans många pratar om att 2-4000IU under vinterhalvåret är mer önskvärt. Blir rätt mycket mjölk då... ;)

CrazyJoeDavola
2011-01-14, 20:28
Angående brist på D-vitamin så har det ju varit med på nyheterna idag.

Vitamintillskott - är det bra? ( http://svt.se/2.108068/1.2295659/vitamintillskott_-_ar_det_bra )

Vitamintillskott- mer skada än nytta? ( http://svt.se/2.108068/1.2024539?lid=puff_2295659&lpos=extra_0 )

Barn lider av D-vitaminbrist ( http://svt.se/2.108068/1.2295258/barn_lider_av_d-vitaminbrist )

Eddie Vedder
2011-01-14, 20:40
En liter om dan är inte farligt.

Det tror inte jag heller. Men jag pratar om populationsnivå och jag tror att det är ganska många svenskar som skulle riskera en ganska otillräckligt kost om de lät en liter mjölk varje dag utgöra sitt energiintag. Och då blir det som sagt ändå bara 80% av ett förmodat otillräckligt RDI. Alla käkar ju inte Koloopti utöver mjölken. :D

Men visst, om den ersätter allt fikande på jobbet och alla kvällsmackor kanske. ;)

ceejay
2011-01-14, 22:45
Staten får väl helt enkelt bekosta gratis solarietid under vinterhalvåret för svenskarna då, så har vi det fixat!

Det vore ju perfekt om 1 liter mjölk ersatte allt onödigt fikande :)

Sverker
2011-01-15, 07:01
Det vore ju perfekt om 1 liter mjölk ersatte allt onödigt fikande :)

Fika är det kitt som håller ihop gruppen. En möjlighet att slappna av och lämna arbetsuppgifterna bakom sig en stund. Underskatta inte möjligheten att gå ifrån en stund till fikarummet.

Jag sakanar studier där man undersöker D-viaminnivåerna hos personer som dagligen arbetar utomhus, sommar som vinter. Det kanske t o m funkar att titta på grupper som enbart arbetar perioder utomhus som t e x asfaltsläggare.

Vore kul att veta vilka nivåer D-vitamin det går att trycka upp i blodet.

MeekGeek
2011-01-15, 08:24
Jag sakanar studier där man undersöker D-viaminnivåerna hos personer som dagligen arbetar utomhus, sommar som vinter. Det kanske t o m funkar att titta på grupper som enbart arbetar perioder utomhus som t e x asfaltsläggare.

Hollic brukar referera studie(r?) över badvakter, vilka kommer upp till nivåer som betraktas som toxiska enligt dagens normer.

Zorgus
2011-01-15, 09:32
Fika är det kitt som håller ihop gruppen. En möjlighet att slappna av och lämna arbetsuppgifterna bakom sig en stund. Underskatta inte möjligheten att gå ifrån en stund till fikarummet.

http://img585.imageshack.us/img585/4771/lifeguards.jpg (http://img585.imageshack.us/i/lifeguards.jpg/)

Från http://www.grc.com/health/pdf/Vitamin_D_Supplementation_25-hydroxy_D_concentrations_and_safety.pdf

Eddie Vedder
2011-01-15, 10:04

Man behöver ju inte käka kex bara för att man tar del av fikapausen.

Jag har inte letat, men om vi vänder på det. Varför skulle inte den gruppen finnas med i alla de jätteomfattande underlagen av människor hela välrden över som tros lida av brist?

Sverker
2011-01-15, 10:12
För att badvakter utgör en mycket liten del av undersökningsmaterialet:D

Men vi är kanske mycket nära målet nu när vi ser att det går att få upp nivåerna av D-vitamin i blodet bara med solljus:thumbup:
Då kan vi lösa två problem. Vi låter överviktiga promenera i solen varje dag. De får upp nivåerna D-vitamin i blodet, de får ned övervikten och på köpet kommer en starkare benmassa och bättre kondition. Jag har lite svårt att begripa varför vi ska ge folk piller när svaret på många ohälsoproblem är mer motion.

Eddie Vedder
2011-01-15, 10:17
Men vi är kanske mycket nära målet nu när vi ser att det går att få upp nivåerna av D-vitamin i blodet bara med solljus:thumbup:
Då kan vi lösa två problem. Vi låter överviktiga promenera i solen varje dag. De får upp nivåerna D-vitamin i blodet, de får ned övervikten och på köpet kommer en starkare benmassa och bättre kondition. Jag har lite svårt att begripa varför vi ska ge folk piller när svaret på många ohälsoproblem är mer motion.

Den här diskussionen har vi haft många gånger. Du utgår hela tiden från att problemet inte ens existerar och då är det givetvis inga problem. Men folk har inte möjlighet att planera hela sitt liv efter optimala D-votaminnivåer, folk jobbar och sysslar med annat viktigt. Naturligtvis löser man problemet på sommarhalvåret om nu alla släpper alla sina dagliga aktiviteter och ger sig ut i solen (vilket ju naturligtvis är orimligt). Men du vet ju att det inte ens räcker med solskenet på vinterhalvåret.

Det där med människor som vistas mycket utomhus nämns här där författaren menar att det bär ses som de normala nivåerna och att serumnivåer som idag anses vara insufficiens borde höjas:

http://jn.nutrition.org/content/135/2/317.full