Visa fullständig version : konditionsträning med astma!
blue8ball
2011-01-13, 23:15
Som tråden lyder undrar jag hur jag ska lägga upp min träning kring konditionen.
Har förkylningsastma och ansträngningsastma. (vid hård ansträngning) jag pröva att springa nu i höstas utan att ta min brecanyl och efter typ 1,5km så började min astma så jag fick stanna och ta 2puffar effter de gick det bra igen. Så jag kunde avsluta min 3kms runda.
Finns det något program för att få ökad kondition utan att springa flera mil i veckan?
Ska börja styrketräna nu också efter 1månads uppehåll så jag ska lägga ydagar åt styrketräning och kanske 1-2dagar löpträning. Kan man köra ett löparpass efter ett gympass eller hämmar det muskeltillväxten?
Räcker det med 3km för att få någon märkbar skillnad?
Vill säga även att jag har sprungit för typ 4-5år sedan då har jag ingen astma men då kunde jag lätt av värka 1,5mil utan att känna mig allt för trött.. Men nu är det precis så jag orkar 3km.. Får go ångest över min dåliga kondis.
Kom gärna med svar!
Mvh anders
Springer
2011-01-13, 23:18
Det finns många elitutövare inom konditionsidrotter som har astma. De jag känner till personligen (ej elit...) presterar bra om de får ta medicin.
När det är kallt ute kan tex www.airtrim.se hjälpa till mot köldastma.
blue8ball
2011-01-14, 00:10
Okej.. Ska gå in där och kika på det. Men vad anser du om att först köra ett styrkepass och sen köra 3km på rullbaandet?
Hämmar det muskeltillväxten eller?
Om ditt mål är att lägga på muskler så är det nog bättre att ta konditionsträningen en separat dag, om ens överhuvudtaget (ur muskelbyggande perspektiv).
Okej.. Ska gå in där och kika på det. Men vad anser du om att först köra ett styrkepass och sen köra 3km på rullbaandet?
Hämmar det muskeltillväxten eller?
Du kommer fortfarande bygga muskler. Och är ditt mål att få kondition så kör på vad du själv tycker passar dig. Det kan vara skönt att få träna båda på en dag och slippa träna 6 gånger i veckan, men det är helt upp till var och en. Så se till att ha kul och kör på som du vill. Den skillnaden som uppstår av löpning vs inte löpning är mindre viktig i sammanhanget tycker jag.
forslund
2011-01-14, 07:35
Du kanske kan börja konditionsträna inomhus, så att du på så sätt kan styra intensiteten lättare.
Du har nog lättare att uppfatta signaler om astman springades på ett löpband, än utomhus med is, bilar, övergångsställen, upp- och nedförsbackar osv.
Vilken distans som behövs för dig för att öka konditionen går inte att säga. Det beror helt på ursprungsläget. Är tre km mycket för dig nu så börja med det och öka senare.
Nyckeln till bra kondition stavas intensitet: alltså ju högre puls ju längre tid, desto bättre. Det är uteslutet för dig som nybörjare att börja springa intervaller. Satsa på distansmål till att börja med, inte intensitetsmål. Spring 3 km på en given tid, utöka till 4. Utöka till 5. Inte förrän du nått runt 10 km bör du ens tänka på intervaller.
Allt förutsätter ju givetvis att astman inte sätter stopp.
Vill bara påpeka att ju bättre kondition du får desto mindre kommer du lida av din astma.
hejhopp79
2011-01-14, 11:28
Om ditt mål är att lägga på muskler så är det nog bättre att ta konditionsträningen en separat dag, om ens överhuvudtaget (ur muskelbyggande perspektiv).
Nu lät det iofs på honom som att hans stora mål är konditionsträning?
Så varför rekommenderar du honom att inte träna det överhuvudtaget :confused:
hejhopp79
2011-01-14, 11:29
Vill bara påpeka att ju bättre kondition du får desto mindre kommer du lida av din astma.
Är det så?
Första post men läst ganska länge!
Hej! Jag kan instämma med att astman blir mindre värre av bättre kondition (har haft astma sen jag var två år). Börja att köra lätt kondition om du är ny inom träning eller börjar igen och stegra upp till ditt mål (ex. börja med 5 minuter jogging för att en vecka senare köra 10 minuter). Om du känner av astma under joggingen så sluta att springa och gå tills det släpper och sedan börja jogga igen (om det inte är riktigt illa).
Om ditt mål med träning är att få mycket muskler så räcker det kanske att ha två konditionspass i veckan och förslagsvis 2 - 4 pass styrketräning. Jag hade inte tagit bort konditionsträningen helt från träningsupplägget bara för att det eventuellt ger en något sämre effekt på muskelbildningen då jag personligen anser att fördelarna är mycket större än nackdelarna med kondition och då speciellt vid astma.
Det finns andra sätt att träna upp konditionen som är roligare än att springa flera mil varje vecka (enligt mig). Nästan alla kampsporter är ett stort cardiopass med intervaller, och även ex. simma eller cykla är alternativ.
PS: Jag rekomenderar inte att springa ute när det är kallt om det går att undvika.
Är det så?
Det är så för mig iaf, nu tar jag iofs inte medicin regelbundet utan endast vid behov så jag har en ganska lätt form.
En hel del tips
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/17_Astma.pdf
delta_mats
2011-01-14, 12:45
Jag har astma och kan precis som du få problem om jag springer ute, speciellt när det är kallt och mycket avgaser stannar vid marken. För att minimera dessa problem brukar jag preppa mig med lite medicin strax före jag ska ut.
Sedan hjälper det mycket om man promenerar lugnt ca:10 minuter innan man börjar springa, så andningsapparaten vänjer sig vid kylan. Sen börjar man springa lugnt och ökar eftersom.
blue8ball
2011-01-19, 10:00
Tack för alla svar.. Syftet med min träning är att bygga muskler men jag vill även ha lite kondis. Så därför vill jag börja springa lite mera.
Jag ska börja som ni säger med lite och sedan öka allt eftersom.
Målet är att klara av 1mil tänkte jag till att börja med.
Men då antar jag att det inte ska ha allt för negativa effekter på min muskel tillväxt när jag ska springa.
Ska även försöka springa utan att ta min medicin.
Jag har ju hört att träna kondisen lite bara är bra för man får större syre upptagnings förmåga är det så?
Isf måste det ju vara bra i ex bänkpressen. För då orkar ju musklerna mera och man känner inte mjölksyran lika fort.
Stort tack för alla svar!
Ska köra på och ha kul i första hand resultatet får utvisa hur det blir med min muskeltillväxt.
Räcker 2gånger i veckan? Kondis träning.
Och så tänkte jag köra 3-4gånger styrkepass.
Men jag lägger kondispassen på samma dag som jag är på gymmet för att slippa vara där 6 gånger i veckan..
forslund
2011-01-19, 10:57
Två gånger i veckan räcker som en start, ja.
Efter en tid kanske det är läge att utöka.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.