handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig hitta rätt i tillskottsdjungeln!

tmpl
2011-01-12, 22:06
Hej,

För det första så ber jag om ursäkt då jag antar att ämnet har tagits upp tusentals gånger i forumet. Sökt och sökt innan trådstarten men jag får tyvärr inte fram någonting konkret. :(

Jag väger 68kg, och är 182cm lång, har tränat nu i en månad.
Har precis nyligen insett att för att uppnå resultat så måste jag äta mycket mer än vad jag gör, och träna hårdare än vad jag gör. Bli mer seriös helt enkelt.

Jag har dock alltid haft problem med att gå upp i vikt, bli större.. och letar nu efter något tillskott jag kan använda för att förenkla den processen.

Dock så är det för mig som noob en riktig djungel med alla olika sorters protein och gainers och återhämtare och allt vad det heter.. läste tråden om EAA och det lät som en bra start före och efter träning. Däremot skulle jag vilja ha någonting extra efter träning och eventuellt även som mellanmål då och då när kosten sviktar.

Så, har någon bra konkreta tips på vad jag ska välja?

TACK!

simonua
2011-01-12, 22:21
Proteinpulver och Maltodextrin är mitt tips för att få i dig extra protein och kalorier. drick även mer mjölk ett glas ca 2dl röd mjölk innehåller ca 7g protein och 120 kcal, dricker själv minst 1.5 liter om dagen

hejhopp79
2011-01-12, 22:31
Vill du ha hjälp att gå upp i vikt rent kcal-mässigt skulle jag rekommendera mat i första hand. Ta en näve cashew-nötter ett par gånger om dagen och vips har du adderat minst 100 g nötter (någonstans kring 600 kcal) till det dagliga matintaget.

vicarious
2011-01-12, 22:54
Proteinpulver + mjölk + oboy brukar bli ganska bra.

tmpl
2011-01-12, 23:06
har redan lagt till röd mjölk sedan några dagar tillbaka, dricker väl 3dl/måltid. Ska tänka på nötter också låter som ett lätt sätt.

Men jag vill ju inte bara ha kalorier, jag vill ha protein också för att bygga muskler.. Så vilket/vilken typ av proteinpulver borde jag ha för att ta efter träning/som mellanmål ibland?

vicarious
2011-01-12, 23:07
har redan lagt till röd mjölk sedan några dagar tillbaka, dricker väl 3dl/måltid. Ska tänka på nötter också låter som ett lätt sätt.

Men jag vill ju inte bara ha kalorier, jag vill ha protein också för att bygga muskler.. Så vilket/vilken typ av proteinpulver borde jag ha för att ta efter träning/som mellanmål ibland?

Vassle (whey)

tmpl
2011-01-12, 23:08
Vassle (whey)

Med motiveringen?
Försöker inte vara spydig/ifrågasättande... vill bara lära mig mer!

tmpl
2011-01-12, 23:12
Och... såg inte nåt om det i EAA-tråden, kan man kombinera EAA och vassle? Är det att rekommendera?

Hur ska man isf. ta det optimalt?

frong
2011-01-13, 14:29
Och... såg inte nåt om det i EAA-tråden, kan man kombinera EAA och vassle? Är det att rekommendera?

Jag skulle tagit EAA innan, ätit/tagit vassle ett tag efter.

tmpl
2011-01-13, 15:22
Jag skulle tagit EAA innan, ätit/tagit vassle ett tag efter.

Tack, köpte amino rush och whey 80 idag, får testa mig fram och käka som en häst så kanske det blir folk av mig med.

Joe Hardgainer
2011-01-13, 15:24

Kan du göra om du vill. Men om vi snackar i samband med träningen känns det lite som kaka på kaka. Vassle kan du ju ta vid andra tidpunkter om du vill få upp dagsintaget av protein, ifall mat inte är ett alternativ just då.

difeddy
2011-01-13, 15:26
Själv skulle jag endast tagit EAA efter och komplettera med vassle under dagen om behovet finns.

tmpl
2011-01-13, 15:40
Kan du göra om du vill. Men om vi snackar i samband med träningen känns det lite som kaka på kaka. Vassle kan du ju ta vid andra tidpunkter om du vill få upp dagsintaget av protein, ifall mat inte är ett alternativ just då.

Själv skulle jag endast tagit EAA efter och komplettera med vassle under dagen om behovet finns.

Jepp, det är det som är planen nu, får hem grejerna mån-tis antar jag, så får väl se hur det känns efter en månads mosande av mat/träning och dessa.

musmatta
2011-01-13, 15:46
Sen tar det en stund för vissa att vänja sig med vassle-pulver, så det kan vara så att du behöver gå ut och "lufta" dig lite för att inte störa andra för mycket. :)

tmpl
2011-01-13, 16:59
Sen tar det en stund för vissa att vänja sig med vassle-pulver, så det kan vara så att du behöver gå ut och "lufta" dig lite för att inte störa andra för mycket. :)

hur menar du? :confused:

musmatta
2011-01-13, 17:04
Man kan bli lite gasig och luktig så att säga....

tmpl
2011-01-13, 17:57
Man kan bli lite gasig och luktig så att säga....

Ah! Ska tänka på att lufta mig ibland :-)