Visa fullständig version : Du blir inte fet av nattmat
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,390870,00.html
No shit!!
King Grub
2003-11-14, 13:24
Vad var det jag sade? ;) För en gångs skull håller jag med ett av Aftonbladets "avslöjanden". Dagens största mål direkt innan sänggåendet; så har jag alltid ätit, bulk eller deff. Det är energiintaget under dygnet eller vilken tidsperiod man nu väljer att rätta sig efter som gäller. Under en hårddeff kanske det inte är det klokaste man kan göra att skaffa sig en insulinspik det sista man gör under dagen, men insulin eller inte insulin kan det inte bildas kroppsfett utan överskottsenergi. Däremot kan fettförbränningen saktas ner.
Hahahaha.... en till
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,385513,00.html
Ny forskning slår hål på myten att man blir fet om man äter sent på kvällen, eftersom kroppen då inte "hinner" BRÄNNA ALLT FETT.
det ska väl stå bränna all energi. Sånt där sprer på myten om att det bara är fett som gör dig tjock
Tyckte jag läste om dig och dina ägg här tidigare. Nån (inte du) som klagade på fettet...
"9. Välj nyttigare protein som finns i bönor, linser, frön, nötter, fisk, kyckling och ägg. Ägg innehåller visserligen kolesterol, men liten mängd mättat fett och nyttiga näringsämnen som folsyra och B-vitaminer."
Originally posted by Mindek
Tyckte jag läste om dig och dina ägg här tidigare. Nån (inte du) som klagade på fettet...
"9. Välj nyttigare protein som finns i bönor, linser, frön, nötter, fisk, kyckling och ägg. Ägg innehåller visserligen kolesterol, men liten mängd mättat fett och nyttiga näringsämnen som folsyra och B-vitaminer."
mer än 30% av fettet som finns i ägg (gulan asså) är mättat, vilket iaf inte jag tycker är så lite...:kinky:
(ursäkta smileyn, tyckte den var så skön bara)
King Grub
2003-11-14, 16:31
Originally posted by potte
mer än 30% av fettet som finns i ägg (gulan asså) är mättat, vilket iaf inte jag tycker är så lite...:kinky:
(ursäkta smileyn, tyckte den var så skön bara)
1.5 gram mättat fett i ett genomsnittlig ägg. Mycket?
Jämfört med andra animaliska fetter är det mycket lågt. De flesta mejeriprodukter ligger t.ex. runt 70%, det mesta köttet runt 50%. Få livsmedel ligger under 20%.
Originally posted by King Grub
1.5 gram mättat i ett genomsnittligt ägg? Mycket?
1,5gram upp till 3 gram som jag läst ngnstans innebär om man äter 10 ägg/dag ca 20gram mättat fett.. O om man ligger på mellan 50-80gram fett totalt per dag så är det väldigt mycket från mättat fett... Detta under diet då.....
Nu handlade ju inte denna tråden om äggen då.. men äggvitan däemot.. den innehåller bara nyttiga saker. O visst har aftonbladet rätt i det de skriver.. Men tyvärr tänker ju inte medelsvensson så... Det de äter innan de går o lägger sig är ju ofta extra utöver den vanliga maten.. O då blir man ju tjock av den anledningen... jaja...
King Grub
2003-11-15, 11:11
Originally posted by Action
1,5gram upp till 3 gram som jag läst ngnstans innebär om man äter 10 ägg/dag ca 20gram mättat fett.. O om man ligger på mellan 50-80gram fett totalt per dag så är det väldigt mycket från mättat fett... Detta under diet då.....
Nu handlade ju inte denna tråden om äggen då.. men äggvitan däemot.. den innehåller bara nyttiga saker. O visst har aftonbladet rätt i det de skriver.. Men tyvärr tänker ju inte medelsvensson så... Det de äter innan de går o lägger sig är ju ofta extra utöver den vanliga maten.. O då blir man ju tjock av den anledningen... jaja...
Enligt USDA Nutritional Database innehåller ett stort ägg 1.5 gram mättat fett. Inte ens ett genomsnittligt kalkonägg innehåller 3 gram.
Om du har några mer tillförlitliga källor än amerikanska livsmedelsverket får du gärna dela med dig av dem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.