Visa fullständig version : quads eller hamstrings först?
sandberg93
2011-01-12, 14:34
tjena, jag undrar vilken muskel man ska träna först när man tränar låret? första övningen kommer nog bli benböj i vilket fall som helst men efter det så vet jag inte riktigt :)
tack
vicarious
2011-01-12, 14:52
Quads.
Ungefär som att man tränar bröst före triceps eller rygg före biceps.
Quads, men om du inte är byggare så handlar det främst om vilken rörelse du utför än vilka muskler. Det vill säga Knäböj bak först om du är SL och fram först om du är OL(båda tar quads och ham men lite mer av den ena sidan). Bencurl kan köras absolut sist, minst funktionellt.
Det är enligt mig viktigare att kolla på hur svår övningen är än exakt vilka muskler man tränar. Tre exempel som alla funkar.
Böj, stelbenta marklyft, benspark, lårcurl. Hela låret, baksidan, framsidan, baksidan
Böj, marklyft, benpress, lårcurl. Hela låret, hela låret med viss fokus på baksidan, hela låret, baksidan
Marklyft, benpress, stelbenta marklyft, benspark. Hela låret med fokus på baksidan, hela låret, baksidan, framsidan.
The Truth
2011-01-12, 17:03
Knäböj, sedan stelbenta marklyft. Lägg till benspark och bencurl efter marklyften om du vill ha med isolationsövningar, i den ordningen.
Med andra ord, flerledsövningar före isolationsövningar, quads före hamstring.
pellepedal
2011-01-12, 18:33
Vilken av muskelgrupperna vill du eventuellt prioritera?
sandberg93
2011-01-13, 20:03
quadsen är ju helt klart "snyggast" så ... :P
quadsen är ju helt klart "snyggast" så ... :p
så ?
vicarious
2011-01-14, 10:45
så ?
Han prioriterar quads före hamstrings? Läs inläggen.
sandberg93
2011-01-14, 10:47
så ?
...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.