handdator

Visa fullständig version : Det här med att två personer tänker/blir påminda om en sak samtidigt

Minimjölk
2011-01-12, 13:00
Det händer mig väldigt ofta med nära och kära att vi plötsligt "out of the blue" tänker på samma sak, ringer varandra samtidigt eller precis skulle ringa den andre, börjar nynna på en låt som den andre tänker tyst på i huvudet.

Ibland har det säkert att göra med att en visssituation gör att båda två blir påminda av något och därmed agerar liknande men ibland är det riktigt skumma sammanträffande.

Ibland kan jag i bilen på vägen hem tänka på något som skett för flera veckor/månader sedan och kasnke förknippar detta med en viss låt. När jag sedan komer hem så möts jag av att någon nynnar på denna sång, detta utan vi har varit i kontakt och sången är ingen som det normalt nynnas på i hemmet.

Ibland kan jag tänka på någon avlägsen bekant varvid någon i min närhet säger, vi borde kanske ringa X&Y eller motsvarande. Detta utan att vi sagt eller gjort något som någon av oss skulle förknippa med dessa individer.

Är det en slump, eller är det att människor som är nära varandra tänker mer likt efter ett tag. Kan det till och med vara så att man omedvetet påverkar de i sin närhet och att tex kroppsspråk etc avslöjar vad vi ibland tänker på?

Jag tror själv att man får liknande tankemönster och gemensamma tidigare upplevelser gör att vi senare i större utsträckning blir påminda om samma sak av en gemensam tigger. Dock är vi inte kapaba att ta reda på vilken trigger det var och därmed är vi lika oförstående varje gång det sker.

Vad tror du?

Grotesk
2011-01-12, 13:05
Jag och min tjej tar ofta orden ur mun på varandra, vill hitta på precis samma saker osv. Det låter kanske ganska vanligt men orden och sysslorna är oftast sådana jävla udda grejen som man inte borde tänka på samtidigt. Lite läskigt är det allt.

Jag vet inte vad jag tror.

snej
2011-01-12, 13:08
Någon form av telepati tror jag är möjligt. Tankar är trots allt elektriska impulser. Why not.

tomccc
2011-01-12, 13:16
Tror mer att det handlar om att du tänker "jag borde ringa x" ett antal gånger på en vecka. Sen när denne ringer dig har du precis tänkt att "jag borde ringa x" och då har du glömt bort alla andra gånger du tänkt ringa x och tycker att det är en slump.

C.E.J.
2011-01-12, 13:21
Någon form av telepati tror jag är möjligt. Tankar är trots allt elektriska impulser. Why not.

Hur går du från att tankar är elektriska impulser till att telepati (därför) är möjligt?

Mago
2011-01-12, 13:29
Jag tror på en blandning av dessa, men det kan helt klart kännas spooky ibland. :o

... blir påminda om samma sak av en gemensam tigger.

Tror mer att det handlar om att du tänker "jag borde ringa x" ett antal gånger på en vecka. Sen när denne ringer dig har du precis tänkt att "jag borde ringa x" och då har du glömt bort alla andra gånger du tänkt ringa x och tycker att det är en slump.

Minimjölk
2011-01-12, 13:30

Nja, i vissa fall vill man nog se mönster som inte finns där men jag kan ofta stå med luren i handen och halvvägs slagit in numret när tex min pappa ringer mig och han ringer ganska oregelbundet och i snitt inte oftare än 2gånger i månaden.

Hur går du från att tankar är elektriska impulser till att telepati (därför) är möjligt?

Trådlöst? ;)

För egen del upplever jag det mest med de personer som jag upplevt mest saker tillsammans med, min bror, min tjej, min äldsta dotter och mina föräldrar. Dvs nära och kära.

När det liknande saker som sker med kompisar är det oftare av typen att man pratar om tex gamla skoltider varvid båda börjar skoja om någon filur som vi hade roligt åt en gång i tiden. Detat är ju inte så konstigt.

Jag pratar mer om att man åker bil genom skogen samtidigt som Madonna- Like a prayer spelas på radion och båda samtidgt tänker på en Calzone fastän vi inte pratat/tänkt mat eller för den sakens skull ätit Calzone i Skogen eller till denna låt (vad vi kommer ihåg). Någonting måste ju triggat detta?

Troll
2011-01-12, 13:40

Detta kan nog vara fallet i många sammanhang. :thumbup:

Sen är det förstås så att folk man känner väldigt väl och beblandar sig mycket med tillslut är i ungefär samma tankebanor som du, samt att du lätt kan läsa av den personen.
Egentligen inget konstigt.

Förr i tiden var jag och min bror så, sa ofta vad den andra tänkte.
Numera är det min fru och jag som tar orden ur mun på varandra.

Telepati är humbug!

Troll
2011-01-12, 13:45
Jag pratar mer om att man åker bil genom skogen samtidigt som Madonna- Like a prayer spelas på radion och båda samtidgt tänker på en Calzone fastän vi inte pratat/tänkt mat eller för den sakens skull ätit Calzone i Skogen eller till denna låt (vad vi kommer ihåg). Någonting måste ju triggat detta?

Det händer frun och mig ganska ofta att det är konstiga sammanträffande tankar.
Men som sagt, vi lever inpå varandra dygnet runt och har gjort det i 7 år.

snej
2011-01-12, 14:05

Att hjärnan fungerar som en sändare/mottagare på något sätt. Alltså jag har inte lagt så mycket tanke (lol) bakom det här, men jag är inte särskilt skeptisk till någon slags form av telepatisk förmåga i hjärnan.

Mecker
2011-01-12, 14:42
Den här förklaringen kan nog appliceras till 99% av alla dessa "udda" sammanträffanden. Resterande 1% är just enbart slump - vilket oundvikligen kommer inträffa. T.ex. Minimjölk som påstår att det inträffar oftast med folk han umgås mycket med - Jo, lustiga sammanträffande har väl i överlag större chans att hända med en person som du umgås med 50% av tiden istället för med någon du träffar någon gång i veckan.

hejhopp79
2011-01-12, 14:44
Någon slags mysko synkronisering är det onekligen ibland. Kanske att man omedvetet tolkar varandras kroppsspråk/tankar osv

Mecker
2011-01-12, 14:47
Att hjärnan fungerar som en sändare/mottagare på något sätt. Alltså jag har inte lagt så mycket tanke (lol) bakom det här, men jag är inte särskilt skeptisk till någon slags form av telepatisk förmåga i hjärnan.
Jag ska inte gå så långt och påstå att hjärnan inte kan fungera som "mottagare" (Snarare offer) från främmande signaler men jag tvivlar starkt på att hjärnan kan på något sätt skicka information utan användning av externa organ.

Minimjölk
2011-01-12, 16:45
Den här förklaringen kan nog appliceras till 99% av alla dessa "udda" sammanträffanden. Resterande 1% är just enbart slump - vilket oundvikligen kommer inträffa. T.ex. Minimjölk som påstår att det inträffar oftast med folk han umgås mycket med - Jo, lustiga sammanträffande har väl i överlag större chans att hända med en person som du umgås med 50% av tiden istället för med någon du träffar någon gång i veckan.

Nja, jag håller med om att tiden man spenderar ihop påverkar sannolikheten för att det skall ske slumpartat men jag tror största anledningen är att man tänker på likartat sätt. Jag spenderar ju tex tidsmässigt mer tid med mina kollegor varje dag och där uppstår denna kemi aldrig eller ytterst sällan.

JB12K
2011-01-12, 22:15
Nja, jag håller med om att tiden man spenderar ihop påverkar sannolikheten för att det skall ske slumpartat men jag tror största anledningen är att man tänker på likartat sätt. Jag spenderar ju tex tidsmässigt mer tid med mina kollegor varje dag och där uppstår denna kemi aldrig eller ytterst sällan.

Jag tycker det sker mest på jobbet. Tex när jag är riktigt bajsnödig, då sitter det oftast nån därinne och trycker redan. Är tämligen säker på att toan är ledig all övrig tid.

Cykelpump
2011-01-13, 12:40
Ja det är ju så att alla tankar vi har beror på input vi får från omgivningen, som stimulerar receptorer (syn, lukt, smak, etc etc) vilket leder till impulser som blir en sorts nätvärk av excitation i hjärnan vilket är en "tanke".

Både personer kommer ju att få liknande intryck då är det inte så konstigt att man kan tänka samma "tanke".

Sen beror det självklart på slump också, men att liknande input från ögon/lukt/smak/känsel leder till liknande ihopkopplingar hos olika individer är ju inte direkt långsökt.

Minimjölk
2011-01-13, 12:53
Ja det är ju så att alla tankar vi har beror på input vi får från omgivningen, som stimulerar receptorer (syn, lukt, smak, etc etc) vilket leder till impulser som blir en sorts nätvärk av excitation i hjärnan vilket är en "tanke".

Både personer kommer ju att få liknande intryck då är det inte så konstigt att man kan tänka samma "tanke".

Sen beror det självklart på slump också, men att liknande input från ögon/lukt/smak/känsel leder till liknande ihopkopplingar hos olika individer är ju inte direkt långsökt.

Om vi tar enäggstvillingar eller ännu bättre siamesiska tvillingar som exempel borde de ha väldiga problem med detta då deras liv troligvis är otroligt snarlika?

stevebc
2011-01-13, 12:55
En grej jag har märkt som stämmer sjukt ofta är att jag inte tänker på samma grej som en annan gör samtidigt. Händer skitofta.

Stoltz
2011-01-13, 12:58
En grej jag har märkt som stämmer sjukt ofta är att jag inte tänker på samma grej som en annan gör samtidigt. Händer skitofta.

Glapp i det trådlösa nätverket, skitjobbigt.

Testat att starta om routern?

Minimjölk
2011-01-13, 14:55
Jävla Skåningar! ;)

panzerpig
2011-01-13, 15:07
Jävla Skåningar! ;)

Shit, jag tänkte precis EXAKT samma sak.. spooky!

Nitrometan
2011-01-13, 16:17

Det där tänkte jag också på. Fast inte samtidigt som du.

Det var inget sammanträffande.

Alldeles nyss tänkte jag inte på samma sak som en av kollegerna på andra sidan korridoren.

:confused:

Cykelpump
2011-01-13, 19:25
Om vi tar enäggstvillingar eller ännu bättre siamesiska tvillingar som exempel borde de ha väldiga problem med detta då deras liv troligvis är otroligt snarlika?

Antagligen mer snarlikt än två random personer, dock inte sagt nödvändigtvis mer snarlikt än 2 tvåäggstvillingar som har samma uppväxt som 2 enäggstvillingar.

Minimjölk
2011-01-14, 11:45
Det är kul att ni har kul men tråden var faktiskt seriöst menad och jag undrar om det finns någon forskning inom området.

Det är väl bevisat att kvinnor kan synka sina menscykler om de är nära varandra så det är väl inte helt omöjligt att man även kan påverka/påverkas av andra i sin närhet att bli mer likformiga och därmed tänka snarlikt under givna situationer.

jag utesluter inte heller at små små undermedvetna saker i kroppsspråk hos den ene eller någonting i situationen hos båda triggar en liknande tankegång.

Minimjölk
2014-08-12, 11:20
Bump de Bump,
vill lyfta denna gamla tråd igen då ämnet för mig är mer aktuellt än någonsin. Jag och min 9åriga dotter har väääldigt ofta samma tankar och kan med bara en blick direkt förstå varandra. Vi tänker ofta på samma låt samtidigt mm och troligtvis triggas våra receptorer undermedvetet av samma saker.

Jag spenderar lika mycket tid med min 7-åriga son men vi har inte ännu uppnått samma "band". Jag vill därför hävda att det inte enbart handlar om slump och mängden tid utan att man faktiskt kan vara mer eller mindre synkade med andra personer i sin närhet.

Dreas
2014-08-12, 11:30
Bump de Bump,
vill lyfta denna gamla tråd igen då ämnet för mig är mer aktuellt än någonsin. Jag och min 9åriga dotter har väääldigt ofta samma tankar och kan med bara en blick direkt förstå varandra. Vi tänker ofta på samma låt samtidigt mm och troligtvis triggas våra receptorer undermedvetet av samma saker.

Jag spenderar lika mycket tid med min 7-åriga son men vi har inte ännu uppnått samma "band". Jag vill därför hävda att det inte enbart handlar om slump och mängden tid utan att man faktiskt kan vara mer eller mindre synkade med andra personer i sin närhet.Absolut är det så! Jag och min lillebror kan med väldigt få ord förstå vad vi menar.

Försöker köra samma stil med min sambo som troligen snart slår på mig pga. min otydlighet :D

Sparven från Minsk
2014-08-12, 11:39

Bluetooth.

jenni
2014-08-12, 11:41
Händer ofta att jag börjar skriva ett mess och person hinner skicka ett till mig innan jag är klar, få har vi alltså inte hörts innan,