handdator

Visa fullständig version : Olika fysiska krav för män/kvinnor för att bli polis - varför?

Exdiaq
2011-01-12, 01:04
Satt och slösurfade vilket ledde till att jag kom in på en sida som tog upp kraven och urvalsprocessen för att bli polis. Reagerade på att män har hårdare krav än kvinnor när det gäller nästan alla fysiska tester. Varför undrar jag och är det likadant för att bli brandman?

Kwon
2011-01-12, 01:05
Because Men and Women are different.

ceejay
2011-01-12, 01:07
Men kwon, det är ju fortfarande samma uppdrag som skall göras.

Jag kan ju nästan hålla med faktiskt, varför olika krav för samma jobb?

Chaan
2011-01-12, 01:07
Tänker mig att det finns en social poäng i att ha tjejer som poliser. Fysiskt ligger kvinnor i allmänhet i lä (det är inte Kolo där ute..) men tjejer har ofta sociala färdigheter som män saknar. Tyvärr så blir kvinnorna så trakasserade att dom inte jobbar tex en tjej plus en kille där jag bor utan alltid (numera! Det var inte så bara för ett par år sen!) kvinnor två och två. Det är väldigt tråkigt att två kvinnor, båda 60 kilo och 170 centimeter, ska patrullera buset.

250cc
2011-01-12, 01:10
Mais les exigences physiques devraient toujours être les mêmes, je pense.

Yes
2011-01-12, 01:11
Utanför Quorthonland brukar män och kvinnor paras ihop.

Chaan
2011-01-12, 01:18
Utanför Quorthonland brukar män och kvinnor paras ihop.

Har inte sett några kvinnor i tunnelbanepolisen. Deathsquad from hell..

Exdiaq
2011-01-12, 01:18
Tänker mig att det finns en social poäng i att ha tjejer som poliser. Fysiskt ligger kvinnor i allmänhet i lä (det är inte Kolo där ute..) men tjejer har ofta sociala färdigheter som män saknar. Tyvärr så blir kvinnorna så trakasserade att dom inte jobbar tex en tjej plus en kille där jag bor utan alltid (numera! Det var inte så bara för ett par år sen!) kvinnor två och två. Det är väldigt tråkigt att två kvinnor, båda 60 kilo och 170 centimeter, ska patrullera buset.

Jo, men det är fortfarande samma jobb som ska utföras? Om kraven är för högt ställda för att klara av yrken så borde de rimligtvis sänkas för både män och kvinnor. Vad jag kan se så är det inga extrema krav heller precis.

Chaan
2011-01-12, 01:21
Jo, men det är fortfarande samma jobb som ska utföras? Om kraven är för högt ställda för att klara av yrken så borde de rimligtvis sänkas för både män och kvinnor. Vad jag kan se så är det inga extrema krav heller precis.

Upprätthålla ordningen eller vad menar du är jobbet? Banka skiten ur folk? Det bästa är förmodligen team bestående av två-tre storvuxna män som jagar rånare och en tjej som vet hur man snackar med folk.

Hank
2011-01-12, 01:24
Upprätthålla ordningen eller vad menar du är jobbet? Banka skiten ur folk? Det bästa är förmodligen team bestående av två-tre storvuxna män som jagar rånare och en tjej som vet hur man snackar med folk.

Varför skulle kvinnor vara bättre än män på att snacka med folk? I alla andra yrken är det ju så jävla viktigt med lika förutsättningar för yrkestjänster.

Yes
2011-01-12, 01:25
tunnelbanepolisen
Say wat?

Hursomhelst... män och kvinnor brukar paras ihop, av flera anledningar. Ibland behövs det mer muskler, vissa individer respekterar inte kvinnor och ibland tvärtom - kvinnor kan ha en lugnande effekt. Det brukar vara den mest praktiska lösningen, därför gör man så.

andnel
2011-01-12, 01:27
Jag är mitt i ansökningsprocessen till polisen och måste nog säga att jag också ser detta som synnerligen underligt. För det första är ju inte kraven så hårt ställda för männen från början.. och för det andra så är det ju inte så att en förövare springer långsammare bara för att det är en tjej som springer efter?

I vilket fall så ser jag väl dock en poäng i all kvotering och lägre krav på fystesten - poliskåren måste bli bredare. Dock får det inte gå ut över poliskåren så till vida att poliserna inte klarar av yrket p.g.a. att de gled in på en räkmacka..

Oxe
2011-01-12, 01:27
Är man dessutom invandrare så får man ett lättare svenska test...

Är du invandrar kvinna så känns det lite som att det räcker med att du klarar gå in för egen maskin och vara nyktere så kommer du iaf in på PHS..

Det är ju solklart fall av diskrimingering, man skall ju har ett lägsta mått på en fysiska och språkliga färdigheter... Sen gallra ut efter inviduella förutsättningar utöver det...

Men men ingen bryr sig när det är svenska män i samhället som kommer i kläm

Chaan
2011-01-12, 01:30
Varför skulle kvinnor vara bättre än män på att snacka med folk? I alla andra yrken är det ju så jävla viktigt med lika förutsättningar för yrkestjänster.

Därför att evolutionen har sett till att det är så.

Say wat?
Hursomhelst... män och kvinnor brukar paras ihop, av flera anledningar. Ibland behövs det mer muskler, vissa individer respekterar inte kvinnor och ibland tvärtom - kvinnor kan ha en lugnande effekt. Det brukar vara den mest praktiska lösningen, därför gör man så.

Tunnelbanepolisen är dom som hoppar över spärrarna (med dragna batonger mer eller mindre) när AIK-mobben behöver kastas ut typ.

Hank
2011-01-12, 01:30
Jag är mitt i ansökningsprocessen till polisen och måste nog säga att jag också ser detta som synnerligen underligt. För det första är ju inte kraven så hårt ställda för männen från början.. och för det andra så är det ju inte så att en förövare springer långsammare bara för att det är en tjej som springer efter?

I vilket fall så ser jag väl dock en poäng i all kvotering och lägre krav på fystesten - poliskåren måste bli bredare. Dock får det inte gå ut över poliskåren så till vida att poliserna inte klarar av yrket p.g.a. att de gled in på en räkmacka..

Varför måste poliskåren bli bredare? Jag röstar lätt för en elitisk poliskår med välutbildade, vältränade svenska män på minst 185cm med en fanatisk arbetsmoral.

Kwon
2011-01-12, 01:44
Kvotering och Lägre krav för att man vill ha in fler poliser.

Om alla vältränade med fanatisk arbetsmoral och rätt mentalitet som var 190+ i hela landet sökte till polisen hade det nog sett annorlunda ut. Alla vill dock inte bli poliser.

Hank
2011-01-12, 01:50
Kvotering och Lägre krav för att man vill ha in fler poliser.

Om alla vältränade med fanatisk arbetsmoral och rätt mentalitet som var 190+ i hela landet sökte till polisen hade det nog sett annorlunda ut. Alla vill dock inte bli poliser.

Jag tror att en elitisk polisstyrka hade lockat fler eliter. Men nu har de geggat in sig så jävla djupt i det där kvoteringstramset att det känns ointressant och kanske rent utav onödigt för en värdig polisaspriant att söka. Sen kanske man borde se över attraktionsvärdet i yrket för en värdrig aspriant. Högre lön och gratis proteinbars i fikarummet vore en start.

Timme
2011-01-12, 02:07
Jag tror att en elitisk polisstyrka hade lockat fler eliter. Men nu har de geggat in sig så jävla djupt i det där kvoteringstramset att det känns ointressant och kanske rent utav onödigt för en värdig polisaspriant att söka. Sen kanske man borde se över attraktionsvärdet i yrket för en värdrig aspriant. Högre lön och gratis proteinbars i fikarummet vore en start.

haha right on! :D

Chaan
2011-01-12, 02:44
Precis tvärtom. Ingen fysik i världen hjälper mot självmordsbombare. Däremot, hade folk snackat med varandra hade det varit omöjligt med självmordsbombare.

Hank
2011-01-12, 02:51
Precis tvärtom. Ingen fysik i världen hjälper mot självmordsbombare. Däremot, hade folk snackat med varandra hade det varit omöjligt med självmordsbombare.

Säg vad?

Chaan
2011-01-12, 03:03
"Hej, har du slöja på dig, varför då?"

Vem fattar inte att invandrarkvinnor har lättare att få fram vem som är islamistisk terrorist, och vem som inte är det?

Varför har vi grov organiserad brottslighet i Sverige? Också därför att folk inte pratar med varandra.

skaparn
2011-01-12, 06:23
Tyvärr är det så att många reagerar olika beroende på em polisen är en man eller en kvinna, och frågan är väl om man ska vara pragmatisk och acceptera att en kvinnlig polis bara genom sitt kön i vissa fall har lättare at reda ut en stökig situation, eller om man ska vara stenhård på rättviseprinciper.

och för det andra så är det ju inte så att en förövare springer långsammare bara för att det är en tjej som springer efter?

Jag hoppas du inte förväntar dig att ditt framtida yrke ska innehålla springande jakt av bov.

Är man dessutom invandrare så får man ett lättare svenska test...

Är du invandrar kvinna så känns det lite som att det räcker med att du klarar gå in för egen maskin och vara nyktere så kommer du iaf in på PHS..

Det är ju solklart fall av diskrimingering, man skall ju har ett lägsta mått på en fysiska och språkliga färdigheter... Sen gallra ut efter inviduella förutsättningar utöver det...

Men men ingen bryr sig när det är svenska män i samhället som kommer i kläm

Bra offer.

mini
2011-01-12, 06:34
Om man slutar se fysprovet som en förutsättning för att klara sitt jobb och istället ser det som en urvalshjälp tror jag att man kommer närmre sanningen. Kraven är anpassade efter verkligheten att kvinnor genenrellt är lite svagare och långsammare än män, inte efter verkligheten att poliser ofta måste springa och kan de springa fort då de antas till utbildningen kan de springa fort hela yrkeslivet.

Yes
2011-01-12, 06:50
Tyvärr är det så att många reagerar olika beroende på em polisen är en man eller en kvinna, och frågan är väl om man ska vara pragmatisk och acceptera att en kvinnlig polis bara genom sitt kön i vissa fall har lättare at reda ut en stökig situation, eller om man ska vara stenhård på rättviseprinciper.
Om könet spelar roll för yrkesutövandet är det bara rättvist att det tas med i beräkningarna.

Jag hoppas du inte förväntar dig att ditt framtida yrke ska innehålla springande jakt av bov.
Det lär förekomma en del springande, så varför inte... Fast kvinnorna ligger nog sämre till när det handlar om brottningsmatch med pundare/psyksjuka/fyllon/byggare.

High1ander
2011-01-12, 06:51
Om man slutar se fysprovet som en förutsättning för att klara sitt jobb och istället ser det som en urvalshjälp tror jag att man kommer närmre sanningen. Kraven är anpassade efter verkligheten att kvinnor genenrellt är lite svagare och långsammare än män, inte efter verkligheten att poliser ofta måste springa och kan de springa fort då de antas till utbildningen kan de springa fort hela yrkeslivet.

Även om det är så, så ändrar inte det på att saken är fel. Om man inte tycker att det är fel så kan man ju bara vända på steken och tänka sig att kvinnor skulle ha högre krav än killar, vilket då de flesta skulle tycka är "fel".

Varför är detta "felet" godtagbart? Klingar lite fel att staten, och de som ska bekämpa brott aktivt begår brott (diskriminering är ett brott). Enda försvaret jag hör är egentligen ett "två fel blir rätt". Varför inte som tidigare nämnts bara sänka för ALLA? Det jag stör mig på all form av "affirmative action" är att man just visar att ena sidan är svagare, att man i detta fall prioriterar styrka, kondition och säger att kvinnor är sämre.

mini
2011-01-12, 07:07
Även om det är så, så ändrar inte det på att saken är fel. Om man inte tycker att det är fel så kan man ju bara vända på steken och tänka sig att kvinnor skulle ha högre krav än killar, vilket då de flesta skulle tycka är "fel".

Varför är detta "felet" godtagbart? Klingar lite fel att staten, och de som ska bekämpa brott aktivt begår brott (diskriminering är ett brott). Enda försvaret jag hör är egentligen ett "två fel blir rätt". Varför inte som tidigare nämnts bara sänka för ALLA? Det jag stör mig på all form av "affirmative action" är att man just visar att ena sidan är svagare, att man i detta fall prioriterar styrka, kondition och säger att kvinnor är sämre.

Men kvinnor ÄR ju generellt sämre? Två personer kan vara lika vältränade individer utan att springa lika fort. Jag gissar att man vill komma åt vältränadheten, inte att man måste kunna springa sina två kilometer (finns det någon undersökning om hur ofta vanliga patrullerande poliser springer två kilometer i sitt jobb?)

High1ander
2011-01-12, 07:27
Men kvinnor ÄR ju generellt sämre? Två personer kan vara lika vältränade individer utan att springa lika fort. Jag gissar att man vill komma åt vältränadheten, inte att man måste kunna springa sina två kilometer (finns det någon undersökning om hur ofta vanliga patrullerande poliser springer två kilometer i sitt jobb?)

Varför inte bara mäta puls efter 5 min springande?

Som sagt, hade saken varit omvänd så tror jag knappast att man hade försökt förfina det hela.

Du har säkert rätt i att man inte behöver springa mycket på jobbet, etc. Men det ändrar som sagt inte att det hela är fel.

Jag vet inte hur det är med idrott nu, men när jag gick i skolan för 6-7 år sedan så behövde tjejer inte kämpa eller jobba lika hårt för att nå samma betyg som killar. Varför är det hela tiden så att kvinnor inte behöver bevisa något i fysiska tester i samma mån som killar. Men att man hela tiden säger saker som "kvinnor är mera socialt kompetenta" men man då som kille inte behöver vara lika bra socialt kompetent, killar får ju ingen bonus i hemkunskap för de är killar. Man rättfärdigar ju lägre nivå för tjejer på fysiska saker för de har sämre disposition, varför inte göra samma sak då för killar på mentala saker? Finns det några bra underlag förresten för att killar ska vara sämre på något?

Jag tycker bara att det stinker och att man pissar på båda sidorna som det är nu.

Henchman
2011-01-12, 07:53
Varför inte bara mäta puls efter 5 min springande?

Som sagt, hade saken varit omvänd så tror jag knappast att man hade försökt förfina det hela.

Du har säkert rätt i att man inte behöver springa mycket på jobbet, etc. Men det ändrar som sagt inte att det hela är fel.

Jag vet inte hur det är med idrott nu, men när jag gick i skolan för 6-7 år sedan så behövde tjejer inte kämpa eller jobba lika hårt för att nå samma betyg som killar. Varför är det hela tiden så att kvinnor inte behöver bevisa något i fysiska tester i samma mån som killar. Men att man hela tiden säger saker som "kvinnor är mera socialt kompetenta" men man då som kille inte behöver vara lika bra socialt kompetent, killar får ju ingen bonus i hemkunskap för de är killar. Man rättfärdigar ju lägre nivå för tjejer på fysiska saker för de har sämre disposition, varför inte göra samma sak då för killar på mentala saker? Finns det några bra underlag förresten för att killar ska vara sämre på något?

Jag tycker bara att det stinker och att man pissar på båda sidorna som det är nu.

Bra exempel :laugh:

panzerpig
2011-01-12, 08:00
Måste vara lite surt för en kille på 165 cm, 60 kilo som har hög social kompetens men inte klarar de manliga fyskraven trots att han klarar de kvinnliga...
Jag blev iofs inkvoterad på lärarutbildningen (som man) så jag ska kanske inte yttra mig ;)

HMB
2011-01-12, 08:18
Men kvinnor ÄR ju generellt sämre? Två personer kan vara lika vältränade individer utan att springa lika fort. Jag gissar att man vill komma åt vältränadheten, inte att man måste kunna springa sina två kilometer (finns det någon undersökning om hur ofta vanliga patrullerande poliser springer två kilometer i sitt jobb?) Skulle du vara lika positiv till kvotering ifall någon nära och kär person dog i en husbrand pga att den kvinnliga brandmannen inte orkade dra ut personen?

High1ander
2011-01-12, 08:19
Skulle du vara lika positiv till kvotering ifall någon nära och kär person dog i en husbrand pga att den kvinnliga brandmannen inte orkade dra ut personen?

Inget att oroa sig för, hon kommer iaf kunna kommunicera bättre med de anhöriga och få dem att må bättre.

mini
2011-01-12, 08:25
Skulle du vara lika positiv till kvotering ifall någon nära och kär person dog i en husbrand pga att den kvinnliga brandmannen inte orkade dra ut personen?

Nu pratade jag om olika fyskrav på intagningen till PHS. Brandmannautbiödningar har som jag förstått det inga centrala bestämmelser hur intagningskraven ska se ut. Som det är nu verkar korrelationen intagningsprov/yrkeskrav inte riktigt funka.

skaparn
2011-01-12, 08:28
killar får ju ingen bonus i hemkunskap för de är killar. Man rättfärdigar ju lägre nivå för tjejer på fysiska saker för de har sämre disposition, varför inte göra samma sak då för killar på mentala saker? Finns det några bra underlag förresten för att killar ska vara sämre på något?

Värdelöst exempel följt av melodramatik. Vad är det med ämnet kön och genus som lockar fram så mycket nöt hos folk?

skaparn
2011-01-12, 08:34
Måste vara lite surt för en kille på 165 cm, 60 kilo som har hög social kompetens men inte klarar de manliga fyskraven trots att han klarar de kvinnliga...

Där har du en poäng. När jag tänker efter så tycker jag man bör sänka de fysiska kraven på poliser i allmänhet, och sedan se till att man har blandad kompetens i arbetslagen. Fast det kanske är svårgenomförbart.
Min tes är att samtal är en större del av polisens arbetsuppgift än våld, och således borde också den förmågan vara den viktigaste. Och om vi ska ha en hel poliskår både med bra fysik, medkänsla och god kommunikationsförmåga så får vi nog sluta anställa personer som genomfört två år av slumpmässig praktisk utbildning på halvfart.

eiri
2011-01-12, 08:36
se det från den ljusa sidan, hellre en långsam kvinna som jagar dig än en snabb man :D

Minimjölk
2011-01-12, 08:38
Jag blev iofs inkvoterad på lärarutbildningen (som man) så jag ska kanske inte yttra mig ;)

Jag är inne lite på samma spår som dig och Skaparn. Det borde ju vara totalen av alla färdigheter hos aspiranten som avgör om de är lämpliga. Om de nu söker efter en bredare poliskår så finns det ju män som innehar väldigt bra social kompetens med, på samma sätt som det finns kvinnor som är rejält vältränade. Någonstans borde alltihop räknas ihop till en summa och utifrån den får man fram om den sökande är lämplig eller ej. Som polis finns det vissa fysiska krav men långt ifrån alla poliser har en fysiskt krävande tjänst.

HMB
2011-01-12, 08:43
Nu pratade jag om olika fyskrav på intagningen till PHS. Brandmannautbiödningar har som jag förstått det inga centrala bestämmelser hur intagningskraven ska se ut. Som det är nu verkar korrelationen intagningsprov/yrkeskrav inte riktigt funka. Nu har jag bara gjort en snabb googling: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article300692.ece

Ignatius72
2011-01-12, 08:47
Det märkliga är att antagningskraven är så absoluta, folk opererar ögonen för 30 papp för att passera antagningsnålögat. När du väl gjort det så kan du ha hur kass syn som helst. Likadant med fystester, det är bara intressant vid ansökan.

Som liten otränad kille så har du ingen chans att bli polis. Man går över ån efter vatten, istället för att plocka in duktiga datakillar när det behövs så ska alla gå i batongskolan och sedan ska man utbilda dem till datakillar. Mycket märkligt förfarande.

pragmatist
2011-01-12, 08:58
Eftersom det är så många män som söker till polisutbildningen så kan man kosta på sig att ha höga antagningskrav. Det är antagligen inga större svårigheter att hitta män som klarar alla fysiska krav och har alla andra kompetenser man efterfrågar samtidigt. Man kan plocka russinen ur kakan eftersom urvalet är så stort helt enkelt.

För övrigt är det lite konstigt och tröttsamt att just polis och brandman alltid dyker upp i dessa sammanhang. Om man talar om hela utbildningssektorn så är det betydligt vanligare att män särbehandlas positivt vid antagning än kvinnor, av det enkla skälet att över 60% av alla studenter är kvinnor. Män är alltså betydligt oftare det "underrepresenterade könet".

Mental
2011-01-12, 09:09
Eftersom det är så många män som söker till polisutbildningen så kan man kosta på sig att ha höga antagningskrav. Det är antagligen inga större svårigheter att hitta män som klarar alla fysiska krav och har alla andra kompetenser man efterfrågar samtidigt. Man kan plocka russinen ur kakan eftersom urvalet är så stort helt enkelt.

För övrigt är det lite konstigt och tröttsamt att just polis och brandman alltid dyker upp i dessa sammanhang. Om man talar om hela utbildningssektorn så är det betydligt vanligare att män särbehandlas positivt vid antagning än kvinnor, av det enkla skälet att över 60% av alla studenter är kvinnor. Män är alltså betydligt oftare det "underrepresenterade könet".

Så då borde det ställas lägre betygskvar på män vid antagning till högsolan? Då män genrellt har lägre gymnasiebetyg än kvinnor.

pragmatist
2011-01-12, 09:21
Så då borde det ställas lägre betygskvar på män vid antagning till högsolan? Då män genrellt har lägre gymnasiebetyg än kvinnor.

Det gör man också. Dock verkar den nuvarande regeringen vilja riva upp detta, möjligen har det redan skett (inte 100% koll). Centrum för rättvisa hittade nästan 8,000 fall av könsdiskriminering vid antagning till högskoleutbildningar 2006-2008, i 94% av fallen var de diskriminerade kvinnor.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/konsdiskriminering-vid-antagning-till-hogskolan

Pungis
2011-01-12, 09:26
För brandmän gäller samma krav för män och kvinnor, men ofta kan dom se lite genom fingrarna när det kommer till kvinnor.

samsung
2011-01-12, 09:28
"Hej, har du slöja på dig, varför då?"

Vem fattar inte att invandrarkvinnor har lättare att få fram vem som är islamistisk terrorist, och vem som inte är det?

Varför har vi grov organiserad brottslighet i Sverige? Också därför att folk inte pratar med varandra.

Driver du eller är du bara ironisk? Tror du på fullaste allvar att en kvinnlig polis i slöja skulle lokalisera en terrorist bättre än en "vanlig" polis? isåfall, u made my day :laugh:

Jag hoppas för all del jag är morgontrött och missat poängen med ditt uttalande annars är de nästan sorgligt hur folk tänker

Fatalist
2011-01-12, 10:02
Att kvinnor skulle vara (evolutionärt, till och med, enligt en postare) bättre än män på att hantera människor var en intressant generalisering.

Som jag ser det skiljer sig förmågan att hantera människor i olika situationer mellan individer, inte mellan kön. Det låter ganska tramsigt, och jag förstår inte varifrån den tydligen gängse uppfattningen kommer.

LindaS
2011-01-12, 11:18
Att kvinnor skulle vara (evolutionärt, till och med, enligt en postare) bättre än män på att hantera människor var en intressant generalisering.

Som jag ser det skiljer sig förmågan att hantera människor i olika situationer mellan individer, inte mellan kön. Det låter ganska tramsigt, och jag förstår inte varifrån den tydligen gängse uppfattningen kommer.Jag håller med dig i sak. Däremot tror jag att det i detta sammanhanget snarare handlar om mottagligheten hos dem som ska "hanteras" än den som ska utföra arbetet.

High1ander
2011-01-12, 11:32
Värdelöst exempel följt av melodramatik. Vad är det med ämnet kön och genus som lockar fram så mycket nöt hos folk?

På vilket sätt är det ett värdelöst exempel? Brukar väl vara vanligt att killar är duktigare i idrott och tjejer i hemkunskap, i skolan. I ena så är det praxis med att samma regler inte gäller för könen och i andra så är inte så fallet. Det är den inkonsekventa behandlingen som är felaktig. Om man systematiskt skulle normalisera och ändra krav så skulle det vara mera rätt, men inte önskvärt tycker jag.

Om du ska ta till personangrepp så blir du inte finare bara för du svävar ut med orden, tönt.

High1ander
2011-01-12, 11:38

Ja, men där så har iaf folk kunnat stämma och vinna mot just sådant skräp.

Det sänder fel signaler att ha olika regler. Men det sänder också fel signaler att inte ha några kvinnliga poliser. Problemet är som sagt hur de försöker få in fler kvinnor, inte att de försöker få in fler kvinnor. Om de ska trixa med grejer för att få in fler kvinnor så borde de isf leta upp sådant som kvinnor är generellt bättre på, eller sänka viktigheten i att klara bra på fystester.

MAXX
2011-01-12, 12:25
Värdelös pk snedrekrytering i polisen är väl ingen nyhet. Det reflekterar hela svenska samhället. Sen får vi också en mesig poliskår som inte vet var dom ska ta vägen när det hettar till.

Solros
2011-01-12, 12:38
Kvinnor har andra kvalitéer än män. Ett konstant gnällande kan bryta ner den värsta tuffing!

Degpekka
2011-01-12, 12:49
Dem mest krävande(både fysik och psykisk) tjänsterna inom polisen har samma fysiska tester för män som kvinnor.

Mental
2011-01-12, 12:55
Jag håller med dig i sak. Däremot tror jag att det i detta sammanhanget snarare handlar om mottagligheten hos dem som ska "hanteras" än den som ska utföra arbetet.

Och det ska man anpassa rekryteringen efter?

Om man konstaterar att personer med tydligt utländskt påbrå försämrar mottagligheten hos klientelet så ska man alltså undvika att rekrytera dessa? Jag tror inte busets preferenser skall styra villka poliser man rekryterar...

Delfin
2011-01-12, 12:59
Vet inte om det är intressant i sammanhanget men här står att läsa en del angående rekryteringsprocessen:

Kommitédirektiv 2006:10: http://www.regeringen.se/content/1/c6/05/70/76/cc382e86.pdf

Vilket ledde till...

Kommitédirektiv 2006:139:
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/07/43/93/a711f6f2.pdf

hugok
2011-01-12, 13:20
Nu har jag bara gjort en snabb googling: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article300692.ece

Lyfta en skivstång som väger 30 kg 35 gånger. Menar dom bänkpress, curls, mark, militärpress eller böj? Ganska stor vesäntlighet känns det som.

Billy
2011-01-12, 13:28
Lyfta en skivstång som väger 30 kg 35 gånger. Menar dom bänkpress, curls, mark, militärpress eller böj? Ganska stor vesäntlighet känns det som.

Det där gäller bänkpress, som ska utföras i 50bpm-takt om jag inte minns fel.

fiskebulle
2011-01-12, 13:45

Jag antar att de menar axelpress.. allt annat vore ju helt jävla patetiskt.

mij82
2011-01-12, 14:20
Det där gäller bänkpress, som ska utföras i 50bpm-takt om jag inte minns fel.

Stämmer bra, 30kg*35 är en del av den s.k. storstadsmodellen som användes (kanske fortfarande används på vissa ställen) inom räddningstjänsten. Och som någon påpekat tidigare, det finns inga regler kring hur fystester för uttryckande personal inom räddningstjänsten ska se ut förutom rullbandstestet som har ett minsta värde som ska klaras för att personen ska bli godkänd för rökdykning.

AhmedGrisen
2011-01-12, 15:36
äh det finns väl inga krav för att bli polis?

skämt åsido, att kvinnor skulle ha lättare att prata med folk är enligt mina erfarenheter trams, om ni har handskas med en kvinnliga poliser i tjänst så märker ni snart att kårandan inom polisen får dom att vilja visa sig mer manliga, kaxiga och våldsamma än deras manliga kollegor.

Vinter
2011-01-12, 15:41
Konstigt ändå, det är aldrig någon som frågar om hur smarta eller välutbildade poliser är. Det handlar alltid hur mycket skrot de lyfter och hur snabbt de springer.

Angel
2011-01-12, 16:00
Maila polisen och fråga.

skaparn
2011-01-12, 16:28
På vilket sätt är det ett värdelöst exempel? Brukar väl vara vanligt att killar är duktigare i idrott och tjejer i hemkunskap, i skolan. I ena så är det praxis med att samma regler inte gäller för könen och i andra så är inte så fallet. Det är den inkonsekventa behandlingen som är felaktig. Om man systematiskt skulle normalisera och ändra krav så skulle det vara mera rätt, men inte önskvärt tycker jag.

Om du ska ta till personangrepp så blir du inte finare bara för du svävar ut med orden, tönt.

Oj!

Det är värdelöst för att du helt ignorerar delen om att de som polisen möter antagligen kommer reagera olika beroende på poliskonstapelns kön, och att det därför finns en poäng med att få in fler kvinnor i poliskåren.

Och om du tycker att mitt inlägg var att "sväva ut med orden" så ja, då är jag töntig.

Yes
2011-01-12, 16:39
Det tror inte jag. Jag tror man vill ha någon slags lägsta-nivå för att de sökande ska nå upp till de fysiska kraven som arbetet ställer. Även om det inte lär handla om just 2Km löpning så är det något som bör mätas i absoluta mått, inte relativa.

Det är trots allt ett jobb som ställer höga fysiska krav. Speciellt kring storstäder där det förekommer mycket bråk och djävulskap. Sen ska de ju klara att hantera livräddningssituationer också.

Handcuff
2011-01-12, 16:56
Det tror inte jag. Jag tror man vill ha någon slags lägsta-nivå för att de sökande ska nå upp till de fysiska kraven som arbetet ställer. Även om det inte lär handla om just 2Km löpning så är det något som bör mätas i absoluta mått, inte relativa.

Det är trots allt ett jobb som ställer höga fysiska krav. Speciellt kring storstäder där det förekommer mycket bråk och djävulskap. Sen ska de ju klara att hantera livräddningssituationer också.

Ja så ligger det troligtvis till.

Sen en märklig sak...eftersom rekryteringen tydligen (enligt sökanden som känner sig bortkvoterade mfl.) bara vill ha små klena kvinnor under 165cm, utomeuropeisk bakgrund och gärna en multisexuell läggning - så är det mycket märkligt att majoriteten på skolorna och ute på gatan är...hör och häpna: Killar 23-35år, 175-195cm, hyffsat med högskolepoäng. Flesta har svenska föräldrar dessutom. I några av de senare intagningarna har kvinnor varit 50% vilket kanske kan skrämma en del antar jag.

Lättare fys för kvinnor...ja det är ju så, men vad gör det? Det är inte där det avgörs ändå.

Pudzianovski
2011-01-12, 17:01
Borde räcka med 100 i bänk (den magiska gränsen) och en grym triceps pose (mäktig hästsko) and you're in :thumbup:

PS. Sen borde man få lära sig flygande ninjaspark under utbildningen (i fall man skulle träffa på några busar).

hultman
2011-01-12, 17:06
Hehe. Intressant teori om att kvinnor har en "lugnande effekt" hos kriminella. Min erfarenhet av kvinnliga blåhattar är att de oftare är vidriga, våldsframkallande idioter än sina manliga kolleger. Som förvisso även uppvisar dessa egenskaper alldeles för ofta.

oTure
2011-01-12, 17:08
Hehe. Intressant teori om att kvinnor har en "lugnande effekt" hos kriminella. Min erfarenhet av kvinnliga blåhattar är att de oftare är vidriga, våldsframkallande idioter än sina manliga kolleger. Som förvisso även uppvisar dessa egenskaper alldeles för ofta.

+1

dessutom går dom som om de skaffat tre par kulor.

Yes
2011-01-12, 17:13
Det är eran åsikt baserad på en negativ uppfattning om kvinnliga poliser.

Medusa
2011-01-12, 17:19
säger bara: inre och yttre tjänst..

OCH

det är tydligt att det finns en hel del i denna tråden som inte har någon somhelst aning om vad dom pratar om..

Chaan
Driver du eller är du bara ironisk? Tror du på fullaste allvar att en kvinnlig polis i slöja skulle lokalisera en terrorist bättre än en "vanlig" polis? isåfall, u made my day :laugh:

Jag hoppas för all del jag är morgontrött och missat poängen med ditt uttalande annars är de nästan sorgligt hur folk tänker

Stället du tänker grovt fel på nu är där du inte kan se en invandrartjej som en vanlig polis. I slöja förresten? Där tänkte du fel igen. Läs vidare.

Och ja senast i december failade svensk underrättelsetjänst stenhårt. Om en person kan utlösa flera bomber i stan har svensk underrättelsetjänst tokmissat något. Det jag tror man missat är detta: Om du ska promenera runt i invandrarområdena och ta reda på vem som är muslimsk extremist så spelar det väldigt stor roll hur du ser ut. Jag vet självklart att man försöker kartlägga extremisterna, det jag säger är att man misslyckats. Och detta beror på förtroendekris för polisen. Så länge poliser enbart ses som upprensare bland stökiga alkoholister (detta gör storvuxna svenska manliga poliser bra) så kommer inte invandrarkvinnor prata med dom, eller för den delen invandrarmän som är bekanta med terrorister. Men du kanske menar att man ska sätta alla muslimer i koncentrationsläger?

Första steget är att fråga ut alla som känner någon som har kontakter i Luton, Afghanistan, Somalia, sådana ställen. Detta förutsätter jag SÄPO sysslar med just nu. Den sortens infiltration är tyvärr svår om man har en rejäl förtroendekris, vilket är fallet.

Nästa steg är att vanliga svenskar börjar våga prata med muslimer!

Tredje steget är att förbjuda heltäckande slöja. Eftersom det redan finns maskeringsförbud på demonstrationer är det lätt att införa det på "offentlig plats" precis som kniv/vapenförbudet.

När vi snackar om grov organiserad brottslighet ser problemet likadant ut. Folk vågar inte prata med varann. "Jaha ska du köpa den där bilen? Oj 500 000 kontant, hur har du fått tag i dom?" Är det första bilhandlaren tänker. Men det går fan inte att säga det. Dels spelar provisionen förstås väldigt stor roll eftersom en bilhandlare är säljare. Men det är risken för nackskott som gör det helt omöjligt. Jag säger inte hur man löser det, bara hur problemet ser ut. Eller såhär, om man jämför med muslimerna. Det gäller att långsamt ringa in nätverken med rötägg. Annars försvinner dom ju tillfälligt utomlands, om man går på för hårt. Någon känner någon som känner någon...

Jaja, sensmoralen är att dom flesta känner någon som känner någon som är grovt kriminell, och gör inte ett skit åt det, och detta beror på att folk inte pratar med varandra. Sedan är SÄPO själva såklart en del av det här problemet. Public Relations, vadå? Mörka så mycket som möjligt bara. Det var lite komiskt till och med när dom drog fram SÄPO-chefen i ljuset i december och han bara stakade sig.

hultman
Det är eran åsikt baserad på en negativ uppfattning om kvinnliga poliser.

Nä. Det är en åsikt baserad på rakapparater? Eller vad menar du?

Yes
2011-01-12, 17:21
Nä. Det är en åsikt baserad på rakapparater? Eller vad menar du?
Jag menar att er uppfattning om kvinnliga poliser inte säger något om hur det funkar generellt.

High1ander
2011-01-12, 17:24
Oj!

Det är värdelöst för att du helt ignorerar delen om att de som polisen möter antagligen kommer reagera olika beroende på poliskonstapelns kön, och att det därför finns en poäng med att få in fler kvinnor i poliskåren.

Och om du tycker att mitt inlägg var att "sväva ut med orden" så ja, då är jag töntig.
Din post är minst sagt ignorant.

Av tre simpla orsaker:
1. Jag har redan skrivit i tråden att kvinnliga poliser behövs.
2. Är helt skit samma för argumentationen om kvinnliga poliser behövs eller inte då det är inte det tråden handlar om (i mitt tycke).
3. Bara för att jag klagar på "kvoteringen" så gör du logiska vurpan och tror att jag ogillar de som kvoteras in och du lägger därmed ord i min mun.

Med din logik så kan vi därmed bestämma att du är en böghatande rasist eftersom du inte tagit upp homosexuella och invandrares behandling i rekryteringsprocessen.

Jag tycker att det är töntigt att du begår personangrepp och tror det är OK bara för att du leker med orden.

hultman
2011-01-12, 17:26
Jag menar att er uppfattning om kvinnliga poliser inte säger något om hur det funkar generellt.

Det är din åsikt baserad på ett löst antagande om vad jag upplevt.

Yes
2011-01-12, 17:37
Är dina upplevelser baserade på hur det faktiskt funkar att jobba som polis? Jag är rätt säker på att de flesta poliser inte skulle dela din uppfattning.

hultman
2011-01-12, 17:40
Är dina upplevelser baserade på hur det faktiskt funkar att jobba som polis? Jag är rätt säker på att de flesta poliser inte skulle dela din uppfattning.

Jag har heller aldrig uttalat mig om hur kvinnliga poliser trivs i sin arbetssituation.

PixelMiner
2011-01-12, 17:54
Det största problemet enligt mig är att Polisutbildningen, som numera är en högskoleutbildning, tar in lika många studenter som de förväntar sig behöva utexaminerade poliser. Dvs, väldigt få som blir antagna till Polisutbildningen misslyckas med att ta sig igenom denna.

Jämför detta med vilken annan högskoleutbildning som helst och det är en jävla skillnad. Normalt utexaminerade på t.ex. civ.ing eller högskole.ing. utbildningarna brukar ligga på runt 60-70% av de antagna. Samma sak på lärarprogrammet och sjuksköterskeutbildningen.

Av detta kan man bara dra slutsatsen att när man väl har kommit in på polisutbildningen så är man i princip garanterad att man klarar av den. Skulle de underkänna för många så skulle ju detta leda till att det blev brist på Poliser.

Dessutom leder det till noll konkurrens om den framtida polisjobben. Så även om du är olämplig som polis så får du jobb, bara du klarat utbildningen.

Yes
2011-01-12, 18:00
Dessutom leder det till noll konkurrens om den framtida polisjobben. Så även om du är olämplig som polis så får du jobb, bara du klarat utbildningen.
Fast det säger ingenting om var man hamnar, och det är konkurrens om vissa regioner. De som inte gör bra ifrån sig kan ju få fösa boskap i Norrland.

grondahl
2011-01-12, 18:10
Eller så betyder det att de som kommer in på PHS är väldigt motiverade alternativt att de har ett bra upplägg på utbildningen (att kugga många är inte ett bevis på kvalitet, lika lite som hundraprocentig genomströmning är det)

Det största problemet enligt mig är att Polisutbildningen, som numera är en högskoleutbildning, tar in lika många studenter som de förväntar sig behöva utexaminerade poliser. Dvs, väldigt få som blir antagna till Polisutbildningen misslyckas med att ta sig igenom denna.

Jämför detta med vilken annan högskoleutbildning som helst och det är en jävla skillnad. Normalt utexaminerade på t.ex. civ.ing eller högskole.ing. utbildningarna brukar ligga på runt 60-70% av de antagna. Samma sak på lärarprogrammet och sjuksköterskeutbildningen.

Av detta kan man bara dra slutsatsen att när man väl har kommit in på polisutbildningen så är man i princip garanterad att man klarar av den. Skulle de underkänna för många så skulle ju detta leda till att det blev brist på Poliser.

PixelMiner
2011-01-12, 18:17
Eller så betyder det att de som kommer in på PHS är väldigt motiverade alternativt att de har ett bra upplägg på utbildningen (att kugga många är inte ett bevis på kvalitet, lika lite som hundraprocentig genomströmning är det)

På läkarutbildningen så är det 15% (enligt läkarförbundet) som inte klarar utbildningen. Och där har vi också väldigt motiverade människor. Om Polisutbildningen låg på samma procenttal så skulle jag inte protestera. Men som nu med snudd på hundra procent så känns det inte helt bra...

PixelMiner
2011-01-12, 18:27
Här går att läsa mer för den som är intresserad:
Polisskoleutredaren Agneta Stark: "Alla svenska polisaspiranter godkänns oavsett kompetens" (http://www.dn.se/debatt/alla-svenska-polisaspiranter-godkanns-oavsett-kompetens)

Lance Uppercut
2011-01-12, 18:30
Det är inte de fysiska kraven som det är fel på när det gäller utbildning av poliser utan kravet på en rimlig intelligensnivå.

hallar
2011-01-12, 18:52

Precis som läkarutbildningen. Även om du är olämplig som läkare får du jobb. Men man kanske kan hoppas att de olämpliga hoppar av under tiden på polisutbildningen.

Chaan
2011-01-12, 18:55
På läkarutbildningen så är det 15% (enligt läkarförbundet) som inte klarar utbildningen. Och där har vi också väldigt motiverade människor.

Nja. Många är motiverade (på grund av lönen, enbart), men det finns ett klientel som mest är intresserade av att testa dom förbjudna kemikalierna. Själv hade jag redan provat marijuana (och litegrann tagit avstånd från det) och hamnade aldrig i något sådant sällskap. Men man kan säga, en stående klassisker var "haschpaus" för rast.

Tolkia
2011-01-12, 18:58
På läkarutbildningen så är det 15% (enligt läkarförbundet) som inte klarar utbildningen. Och där har vi också väldigt motiverade människor.
Se hallars post. Jag misstänker att majoriteten av de som inte kommer igenom läkarutbildningen failar på teorin på ett ganska tidigt stadium. Om det där med att trycka in fakta inte är ens grej blir det jobbigt, typ. Att kugga i något slags lämplighetsbedömning är nog ovanligt, även om det säkert har hänt.

Ignatius72
2011-01-12, 19:02

Då borde det ju vara rimligt att dessa fysiska krav gäller mer än en enda gång, dvs i antagningen.

Yes
2011-01-12, 19:17
Då borde det ju vara rimligt att dessa fysiska krav gäller mer än en enda gång, dvs i antagningen.
Absolut, det vore väl ingen dum idé att ha regelbundna test även för poliser i tjänst.

Vinter
2011-01-12, 19:27
Se hallars post. Jag misstänker att majoriteten av de som inte kommer igenom läkarutbildningen failar på teorin på ett ganska tidigt stadium. Om det där med att trycka in fakta inte är ens grej blir det jobbigt, typ. Att kugga i något slags lämplighetsbedömning är nog ovanligt, även om det säkert har hänt.

Den största delen som misslyckas är de som kommer in på HP och inte har studievana att lägga ned 6 timmar om dagen på studier. Men allt är relativt.

Tolkia
2011-01-12, 19:29
Den största delen som misslyckas är de som kommer in på HP och inte har studievana att lägga ned 6 timmar om dagen på studier. Men allt är relativt.
Det innebär ju att jämförelsen läkarstudent-polisstudent bara är vettig om polisutbildningen innehåller jämförbar mängd avancerat faktatryckande.

Vinter
2011-01-12, 19:47
Det innebär ju att jämförelsen läkarstudent-polisstudent bara är vettig om polisutbildningen innehåller jämförbar mängd avancerat faktatryckande.

Ja det diskuteras i tråden som om polisens arbete är till största del fysiskt krävande där stor vikt bör läggas vid styrka och konditionstest.

Istället för att fråga sig om polisen inte gör en bättre egen bedömning när det gäller sitt urval som baseras mer på lämplighet och egenskaper som de värderar högre. Som insikt i olika kulturer, språkkunskap och utbildning. Och som har en lokalt förankrad kontaktnät i problemområden.

Jag kan inte tänka mig att polisen i första hand anställer nya poliser som de närmast 20-30 åren ska syssla med att springa ikapp snattare, brottas med fyllon och bråkstakar. Utan folk som kan hjälpa dem i förebyggande arbete och samtidigt kan arbeta med att klara upp brott.

Crippa90
2011-01-12, 19:56
Maila polisen och fråga.

Jag gjorde det en gång för ungefär 4 år sedan. Svaret var:

Anledningen till att kravgränserna ser olika ut är att kvinnor och mäns
fysik ser olika ut. Om vi skulle ha exakt samma gränser skulle vi ju i
praktiken ställa högre krav på tjejerna.

Personligen förstår jag inte riktigt det tänket, men så är det iaf.

Ame
2011-01-12, 20:03
Att kugga i något slags lämplighetsbedömning är nog ovanligt, även om det säkert har hänt.

Jag vill minnas att de sa i början av utbildningen (sjukgymnast i Göteborg) att det bara hänt en enda gång att någon blivit underkänd två gånger på en praktik (och därmed misslyckats med utbildningen då man ej får fler chanser) vilket väl får anses vara en form av lämplighetsbedömning.
Hur det är för andra utbildningar här vet jag inte men jag har inte direkt fått känslan av att det skulle vara svårare där.

pragmatist
2011-01-12, 20:07
Jag kan tycka att det generellt är alldeles för lätt att klara sig igenom svenska högskoleutbildningar över huvud taget (dock inte med bra betyg). Anledningen torde vara enkel: institutioner får ersättning delvis i termer av hur många de utexaminerar, och får därmed i praktiken "betala" för att kugga studenter. Att ställa hårda krav är därför högst irrationellt ur rent organisatorisk synvinkel, eftersom en konsekvens kan bli att man tvingas skära ner den egna organisationen, sparka folk o.s.v.

På min egen institution hade vi under några terminer det helt rubbade systemet att även enskilda lärare fick betalt i termer av hur många som klarade deras kurser, vilket innebar att lärarna själva fick extra arbetstid, alternativt löneavdrag, om de kuggade folk. Snacka om perversa incitament...

skaparn
2011-01-12, 22:49
3. Bara för att jag klagar på "kvoteringen" så gör du logiska vurpan och tror att jag ogillar de som kvoteras in och du lägger därmed ord i min mun.

Bra där.

Din post är minst sagt ignorant.

Nu tycker jag du svävar ut med orden

ha:cl
2011-01-12, 22:52

Gudrun Schyman?

Chaan
2011-01-12, 22:54
Gudrun Schyman?

Öh nej hon är inte lämpad. Hon kan få jobb i en kiosk.

filmjölk
2011-01-12, 23:09
jag tycker det är roligt att ni säger att kvinnliga poliser har bättre sociala färdigheter än män. Kvinnliga poliser är dom som "bankar skiten ur folk" i stor utsträckning.

När det kommer en tokdåre till psykakuten eskorterad av polis, kommer han/hon antingen eskorterad av 2 nervösa polisherrar som pratar med tokdåren och säger "Ta det nu lugnt", eller två 2 kvinnliga poliser som brutit upp armarna bak ryggen på token, dragna batonger, och så fort den gripne säger flaska skriker dom "Hållkäft för faaaan!"

panzerpig
2011-01-12, 23:24
jag tycker det är roligt att ni säger att kvinnliga poliser har bättre sociala färdigheter än män. Kvinnliga poliser är dom som "bankar skiten ur folk" i stor utsträckning.

När det kommer en tokdåre till psykakuten eskorterad av polis, kommer han/hon antingen eskorterad av 2 nervösa polisherrar som pratar med tokdåren och säger "Ta det nu lugnt", eller två 2 kvinnliga poliser som brutit upp armarna bak ryggen på token, dragna batonger, och så fort den gripne säger flaska skriker dom "Hållkäft för faaaan!"

Ojdå!
kanske säger en del om hur vissa kvinnor som vill bli poliser är som personer?
Vad är den kvinnliga motsvarigheten till stridspitt? ;)

Chaan
2011-01-12, 23:40
Armarna bara?

Annat var det på den tiden det hette polisMAN.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Basebolligan

Osten80
2011-01-13, 00:34
Vidrigare människor än många av de kvinnliga poliserna är svårt att hitta i någon annan yrkeskategori, med ett djupare mindervärdeskomplex och större självhävdelsebehov än en stupfull 15-åring på lantis-fjortisdisco som blir kallad bög eller får den "onda blicken" av någon från den rivaliserande grannbyn.
Egentligen är det ganska synd om dem, och de har det nog inte lätt bland sina manliga kollegor, men fy fan vad lätt det slår över för och överreageras bland dessa kvinnor när de ska leka "macho" och hårda utan att ha den naturliga pondusen att backa upp det med.
Jag kan nog räkna gångerna jag sett kvinnliga poliser ha en lugnande effekt på ena handens fingrar, och jag kan fylla åtskilliga händer med fingrar där de tvärtom har fungerat som en katalysator, och fått simpla och bagatellartade situationer att urarta till rent kaos.

High1ander
2011-01-13, 01:13
Bra där.

Nu tycker jag du svävar ut med orden

Duktigt troll.

Kek
2011-01-13, 02:16
För att kvinnor generellt är fysiskt svagare men man vill ändå ha in kvinnor till polisen eftersm kvinnor och män enligt någon studie säkert jobbar bättre om de får jobba med varandra, kvinnor angriper problem från andra synvinklar, kvinnor kan fungera bättre i vissa situationer då många känner sig tryggare med en kvinna än med en barsk manlig snut osv osv osv osv osv osv osv.

Så länge de kan sköta jobbet ok ser jag inga problem att dra ner kraven för att få in fler kvinnor. Har inte koll på hur mycket sämre poliser kvinnor/män är i förhållande till varandra men skulle gissa på att skillnaden inte är så jättestor.

Min erfarenhet av kvinnliga poliser är att de är lite bättre på att lyssna vad man har att säga och även om även de är ganska barska har de inte i närheten av samma macho-attityd som många manliga poliser verkar ha.

PixelMiner
2011-01-13, 09:50
Precis som läkarutbildningen. Även om du är olämplig som läkare får du jobb. Men man kanske kan hoppas att de olämpliga hoppar av under tiden på polisutbildningen.

Nja, några citat ifrån Agneta Starks (regeringens utredare för polisutbildningen) DN debatt inlägg:

"Trycket att godkänna aspiranttjänstgöringen är mycket stort på handledaren - vilka möjligheter på arbetsmarknaden har en examinerad polis med underkänd aspiranttjänst? Därtill tas precis det antal studenter in till utbildningen som polisen planerar att anställa - underkänd aspiranttjänst riskerar att skapa polisbrist."

"Pliktverket har följt polisstudenterna under och efter utbildningen. I en rapport från 2004 framgår att av 3 184 antagna studenter tre hade blivit avstängda från utbildningen på grund av bristande studieresultat eller olämplighet av något slag. De tre utgör 0,9 promille av de undersökta studenterna. De som själva slutat av andra skäl än bristande studieresultat är ytterligare 1,3 procent. Mer än 98 procent av de antagna fullföljer utbildningen, och av dem är det ytterst få som inte klarar aspiranttjänstgöringen och sedan blir anställda som poliser. "

"Studenterna och vissa lärare kritiserar ojämna och ibland alltför låga krav, och den bristfälliga uppföljningen av prestationerna. En student säger: "I vanliga studier är det normalt att komma efter. Här är det verkligen undantag att man inte hinner ut, har man skrivit en tenta tre gånger blir man godkänd.""

Tolkia
2011-01-13, 10:41
PixelMiner: Jag får en känsla av att du inte förstår vad jag menar.

PixelMiner
2011-01-13, 11:35
PixelMiner: Jag får en känsla av att du inte förstår vad jag menar.

Nja... Vi kanske pratar lite runt varandra.

Men om vi jämför argumenten lite. Du skriver att:

Jag misstänker att majoriteten av de som inte kommer igenom läkarutbildningen failar på teorin på ett ganska tidigt stadium.

Till skillnad till polisutbildningen där nästan ingen failar på teorin. Något som polisasprianterna själva klagar på i polisutbildningsutredningen. Citatet ifrån poliseleven: "I vanliga studier är det normalt att komma efter. Här är det verkligen undantag att man inte hinner ut, har man skrivit en tenta tre gånger blir man godkänd."

Ditt nästa påstående:
Att kugga i något slags lämplighetsbedömning är nog ovanligt, även om det säkert har hänt.

Detta är helt korrekt. Mycket ovanligt bland både poliser och läkare. Men det är inte detta som jag framförallt stör mig på...

Nästa:

Varför måste mängden "avancerat faktatryckade" vara avgörande för att jämförelsen skall hålla?? Jämför med någon annan yrkesutbildning då, t.ex. sjuksköterskeutbildningen, lärarutbildningen, sjukgymnastutbildningen, syokonsulentutbildningen och jag kan nästan garantera att man underkänner folk på tentor så att mängden studenter som klarar utbildningen är lägre än polisutbildningens 98%.

Problemet är att man tar in lika många studenter som Polisen bedömmer att man behöver anställa. Det ger en press på lärarna på polisutbildningen att godkänna studenterna för att det inte skall uppstå polisbrist. Något som också nämns i utredningen.

Tolkia
2011-01-13, 12:06
PixelMiner: Min poäng var att det, tycker jag, inte går att jämföra två utbildningar rakt av om man inte vet vad man jämför. Polisutbildningen kan mycket väl ha ett problem med för hög genomströmning, men det är inte så meningsfullt att jämföra den med läkarutbildningen bara för att man kan anta att studenterna är motiverade )eftersom det är svårt att ta sig in) om inte svårigheterna på utbildningen är någorlunda jämförbara. Särskilt gäller detta om det är som antyds i tråden, att man är missnöjd med att poliser som på något sätt är personligen olämpliga för yrket, alternativt inte har fysisk förmåga, släpps igenom, om det är något som i praktiken aldrig inträffar på läkarutbildningen.

Nitrometan
2011-01-13, 12:08
Problemet är att man tar in lika många studenter som Polisen bedömmer att man behöver anställa. Det ger en press på lärarna på polisutbildningen att godkänna studenterna för att det inte skall uppstå polisbrist. Något som också nämns i utredningen.

Jag har för mig att jag har hört talas om läkarbrist i Sverige. Alltså att man utbildar färre läkare än vad landsting och kommuner önskar anställa.

För jämförelsens skull.

Tolkia
2011-01-13, 12:10
Jag har för mig att jag har hört talas om läkarbrist i Sverige. Alltså att man utbildar färre läkare än vad landsting och kommuner önskar anställa.

För jämförelsens skull.
Det där skall dock tas med en nypa salt med de nya, ökade intagen. I alla fall om man fortsätter dra ned inom offentlig sektor. (Men det är populärt att hävda det.)

PixelMiner
2011-01-13, 14:29
PixelMiner: Min poäng var att det, tycker jag, inte går att jämföra två utbildningar rakt av om man inte vet vad man jämför. Polisutbildningen kan mycket väl ha ett problem med för hög genomströmning, men det är inte så meningsfullt att jämföra den med läkarutbildningen bara för att man kan anta att studenterna är motiverade )eftersom det är svårt att ta sig in) om inte svårigheterna på utbildningen är någorlunda jämförbara. Särskilt gäller detta om det är som antyds i tråden, att man är missnöjd med att poliser som på något sätt är personligen olämpliga för yrket, alternativt inte har fysisk förmåga, släpps igenom, om det är något som i praktiken aldrig inträffar på läkarutbildningen.

Det var inte heller min avsikt att jämföra läkarutbildningen och polisutbildningen. Mitt första inlägg handlande om att klaga på att polisstudenterna i princip aldrig underkänns pga bristande studieresultat, något som normalt sker på alla utbildningar. Då var det någon annan (grondahl) som menade på att polisstudenter antagligen var mycket mer motiverade än andra studenter på andra utbildningar. Då tog jag läkarutbildningen som ett exempel, mest pga studenterna där anses vara både högpresterande och motiverade. Valet av läkarutbildningen var alltså inte gjort för att på något sätt jämföra den teoretiska svårigheterna på de olika utbildningarna, utan för att visa att även på utbildningar med högt motiverade studenter så kuggar studenter på tentor så att de blir tvunga att lämna utbildningen. Något som inte sker på polisutbildningen.

Av detta kan man välja att dra olika slutsatser:
Alternativ 1: Det teoretiska grund som krävs för att bli polis är liten, vilket ger att det är det en enkel utbildning att klara.

Alternativ 2: Lärarna är rädda att underkänna studenter pga det då kommer uppstå brist i yrket. Och därför godkänner studenter som egentligen borde kuggas.

Båda alternativen är naturligtvis möjliga. Men regeringens utredare pekar framförallt mot alternativ 2.

StampChamp
2011-01-14, 01:50
Jag tycker nästan det är lite diskriminering, men ingen bryr ju sig om män när det kommer till jämställdhet, snart kommer det vara tvärtom och ingen kommer göra något åt det.

Den som är bäst lämpad för jobbet skall få detta oavsett kön, och alla skall ha samma krav på sig.

skaparn
2011-01-14, 06:15
Jag tycker nästan det är lite diskriminering, men ingen bryr ju sig om män när det kommer till jämställdhet, snart kommer det vara tvärtom och ingen kommer göra något åt det.

Den som är bäst lämpad för jobbet skall få detta oavsett kön, och alla skall ha samma krav på sig.

Du har inte läst så många inlägg i tråden va?

Det är diskriminering. Frågan är inte detta, utan om sådan behövs för att endera gruppen har egenskaper som behövs inom polisstyrkan. Efter några inlägg här så skulle jag mycket väl kunna gå med på att kvinnor inte har något speciellt värde inom poliskåren och att då får de underkasta sig samma krav som alla andra. Och i dessa krav borde det finnas med ett stort mått av samtalsförmågeutvärdering, vilket det kanske gör.