handdator

Visa fullständig version : "Måste" man ha kolhydrater i proteinshaken vid träning

bengdoktor
2011-01-11, 13:49
en diskussion om kolhydratens vara eller icke vara i för- och eftershaken vid träning.

jag har sedan många år fått lära mig här på kolo att det är "bäst" med lite kollisar innan och mer efteråt, tillsammans med typ eaa.

nu kontrar jag vän, väl insatt i kost och sånt, att kolhydrater är onödigt för muskeluppbyggnad och återhämtning. jag kan tänka mig att det fyller någon funktion men om det är hugget som stucket känns det bättre att bara köra eaa, särskilt för att minska intaget av kolhydrater.

så hur ligger det till? vad vinner man med kolhydrater i samband med träning?

Hejnomax
2011-01-11, 13:51
Nej inte i samband med styrketräning

bengdoktor
2011-01-11, 14:33
Varför inte?

Benjila
2011-01-11, 14:57
så hur ligger det till? vad vinner man med kolhydrater i samband med träning?

Jag tror att det man vinner på är om man själv föredrar att ta kolhydrater i samband med sin träning. Mår man bra av det och känner att det hjälper så varför inte. kolhydrater är trots allt inte essentiellt och det viktigaste är i alla fall att inta sitt protein efter träningen då kroppen verkligen behöver det. Men det positiva är väl att man har tömt sig på lite glykogen efter ett träningspass och därför föredrar även många att få i sig snabba kolhydrater efteråt.

z_bumbi
2011-01-11, 15:23
Onödigt är felaktigt men det kanske inte är så viktigt att man får i sig dem så snabbt som möjligt.
Det finns massor av faktorer som avgör om man kan se det som motiverat med snabba kolhydrater i samband med träningen bland annat
Hur har man ätit innan?
Hur ofta tränar man?
Hur långa träningspass har man?
Hur tätt inpå äter man annat som innehåller kolhydrater?
Varför tränar man?

I de flesta fallen är det iofs också ointressant att ta reda på hur viktiga kolhydraterna är då de inte utgör något problem så det finns ingen anledning att ta bort dem.

Eddie Vedder
2011-01-11, 15:48
vad vinner man med kolhydrater i samband med träning?

En snabbare glykogeninlagring och en bättre muskelproteinbalans akut. Men för en som bara tränar en gång om dagen, äter tillräckligt och inte alldeles för långt efter passet är det med stor sannolikhet slöseri på energiutrymme du kan lägga på godare saker.

Patrik Cutler
2011-01-11, 17:08
En snabbare glykogeninlagring och en bättre muskelproteinbalans akut. Men för en som bara tränar en gång om dagen, äter tillräckligt och inte alldeles för långt efter passet är det med stor sannolikhet slöseri på energiutrymme du kan lägga på godare saker.

är det inte såpass positivt med akut proteinbalans att man bör ta kolhydrater då?

och sen enligt den gamla läran så gör väl kroppen energi av proteinet om man inte tar kolhydrater?

King Grub
2011-01-11, 17:18
är det inte såpass positivt med akut proteinbalans att man bör ta kolhydrater då?

Det blir ingen speciell, om någon, skillnad, akut heller.

och sen enligt den gamla läran så gör väl kroppen energi av proteinet om man inte tar kolhydrater?

Det gör den ändå. Aminosyrorna signalerar till muskeluppbyggnad innan dom blir energi, bara genom att finnas i blodet.

Essentiella aminosyror stimulerar proteinsyntesen maximalt efter styrketräning. Kolhydrat behövs ej, inte heller insulin (det räcker med fastenivåer för att aminosyrorna skall utöva maximalt stimulerande effekt på proteinsyntesen).

Carbohydrate alone has a stimulatory effect on net muscle protein balance following exercise, but the effect is minimal compared with the stimulation produced by amino acids: the ingestion of only 3 g of EAAs following exercise stimulated net muscle protein balance by as much as 35 g of carbohydrate (CHO) (13). Further, if the dose of EAAs was increased to 6 g, the response was double the response to a mixture of 3 g EAAs + 3 g NEAAs. At the same time, addition of 35 g of CHO to the 6 g of the mixture of EAAs and NEAAs had minimal effect, and the response to a mixture of 6 g EAAs + 35 g CHO was actually less than the anabolic effect of 6 g EAA alone

http://jn.nutrition.org/content/136/2/525S/F4.expansion.html

Zorban
2011-01-11, 19:42
[b]
Det gör den ändå. Aminosyrorna signalerar till muskeluppbyggnad innan dom blir energi, bara genom att finnas i blodet.

Vilka aminosyror är det sedan som faktiskt blir muskelprotein? Säg att jag tränar fastande, och tar EAA före/efter passet. Proteinsyntesen hamnar långt över basnivåer en "kort" stund, men vad för protein använder den sig av för att faktiskt bygga upp musklerna?

Sverker
2011-01-11, 20:32
Aminosyror från andra proteiner i muskelcellen. Enzymer som precis brutits ned till fria aminosyror. Allt återanvänds.

...antar jag.

King Grub
2011-01-11, 20:56
Ja, plus aminosyror från det man ätit/druckit som direkt går till att bildas muskelprotein. Exakt vilken aminosyra som hamnar var kan man inte förutsäga, och behöver så inte göra. Inget begränsar, så länge det tillförs aminosyror.

bengdoktor
2011-01-11, 21:19
Oj! Nytt under solen, detta borde innebär att jag kan skippa malton alt. dra ner på en del vid i shakarna.

För att vara tydlig svarar jag på bumbis frågor;
Hur har man ätit innan? JA
Hur ofta tränar man? 4ggr/v
Hur långa träningspass har man? 1h
Hur tätt inpå äter man annat som innehåller kolhydrater? Innan och nån timme efter träning
Varför tränar man? För att få större muskler

btw, är detta nya rön (med tanke på att det tidigare sagts att man "ska" blanda kolhydrater med eaa både innan och efter, med olika fördelning?

King Grub
2011-01-11, 21:23
Nej, det är inte speciellt nytt.

Den här är ny, dock: http://journals.lww.com/acsm-msse/Abstract/publishahead/Carbohydrate_Does_Not_Augment_Exercise_Induced.990 57.aspx

Eddie Vedder
2011-01-11, 21:23
btw, är detta nya rön (med tanke på att det tidigare sagts att man "ska" blanda kolhydrater med eaa både innan och efter, med olika fördelning?

Nej rönen är inte direkt nya, det är trenderna som skiftar. Man har väl mer och mer insett att kolhydratrekommendationerna har varit överdrivna inom idrottsnutrition. Både vad gäller akuta intag efter träning och total mängd.

Patrik Cutler
2011-01-12, 17:18
lite off-topic men bara lite :)

så kolhydratbehovet hos styrketränande är alltså inte så stort som många tror?

Häromdan läste jag att proteinbehovet också var lägre än vad många tror.

Varför ska man då äta så himla mycket om man vill bli ett muskelberg?

Vad ska man vräka i sig? mycket protein- onödigt, mycket kolhydrater- onödigt, mycket fett är säkert inte heller så nödvändigt.

King Grub
2011-01-12, 17:20
mycket protein- onödigt

Nej.

koffein_beroende
2011-01-12, 17:21

Vad ska man vräka i sig? mycket protein- onödigt, mycket kolhydrater- onödigt, mycket fett är säkert inte heller så nödvändigt.

Var har du fått detta ifrån? Mer protein mer muskler. Funkat på mig och funkar säkerligen på många andra.

Patrik Cutler
2011-01-12, 17:33
Nej.

i tråden om vad 2g protein/dag kommer ifrån så skrev du att vid ett kcalöverskott så minskar proteinbehovet kraftigt.

bulk ger ju ett kcalöverskott.

reserverar mig för att min hjärna kan ha otur.

King Grub
2011-01-12, 17:34
Det betyder inte att du kan maximera muskeluppbyggnaden med ett lågt proteinintag.

Patrik Cutler
2011-01-12, 17:39
lågt intag ska man såklart inte ha. undrar bara vad det är man ska VRÄKA i sig när man bulkar, och varför.

koffein_beroende
2011-01-12, 17:45
lågt intag ska man såklart inte ha. undrar bara vad det är man ska VRÄKA i sig när man bulkar, och varför.

Protein skulle jag föredra. Av den anledningen att jag skulle vilja bygga så mycket muskler som möjligt.

EDIT: Om jag skulle äta t ex 3000kcal skulle jag såklart inte lägga allt på protein, men skulle iaf ligga på 4g per kilo kroppsvikt, jag reagerar mycket bra på högt proteinintag.

Crocker
2011-01-12, 18:40

Mycket protein är inte onödigt, dock krävs det kring 1.5g/kg för muskeltillväxt. Men mer protein=mer muskler, till en viss gräns. Konstigt argument av dig.

Eddie Vedder
2011-01-12, 19:15

Man bör äta lite mer än man förbrukar. Det behöver inte bli "så himla mycket" men det kan bli enorma mängder. Och har man ett högt energiintag generellt, utan att medvetet försöka få i sig det mesta från en enskild makronutrient, blir det mycket av allt.