handdator

Visa fullständig version : Deff. skollunchen.

benacii
2011-01-11, 09:54
tjena kolo! jag har påbörjat en liten deff för att bli av med fettet så jag kan börja bygga igen. kommer gå ner till 60kg från 70 sen börja om.
Det har gått kanon hittils på 2 veckor. loosat 2 kg så ska nog äta lite mer. går väldigt fort och jag har inte bråttom. Brukar väga allting jag äter och hamnar på 2,5g protein /kv i genomsnitt. ibland mer ibland mindre.

Men nu är det så att skolan har börjat igen. och det skulle kännas lite dumt att komma dit med en stor matvåg. har ingen iphone heller så någon liten iphone matvåg eller vad det nu finns kan ej användas. brukar köra på ögonmått och det har väl fungerat OK vid bulk.

har ni några tips som skulle kunna hjälpa mig hålla bättre koll på hur mycket kcal o sånt man får i sig? eller är det bara memorera vad allt innehåller. Kan det lite hyffsat iaf hehe. tacksam för svar och sry för luddig fråga. sovit 3timmar :)

difeddy
2011-01-11, 10:12
Väldigt liten skillnad på om du räknar exakt eller uppskattat på skolmaten, skillnaden är ändå försumbar i ditt fall. Skolan är viktigare. Så, mitt tips är att du bara uppskattar näringsinnehållet, men om du nu orkar tumma på det så finns det nog till hands om du nu frågar dom som ansvarar för maten.

Så länge du går ner i vikt och äter proteinrikt så bör det inte vara några problem i alla fall. :thumbup:

WHITEFOLKS
2011-01-11, 13:43
Lite beroende på vad som serveras så kan man ju vara olika grader av seriös med enkla medel.

Mjölk och enskilda knäckebröd är ju t.ex. rätt enkelt att räkna på bara genom volym och antal.

benacii
2011-01-11, 22:49
Lite beroende på vad som serveras så kan man ju vara olika grader av seriös med enkla medel.

Mjölk och enskilda knäckebröd är ju t.ex. rätt enkelt att räkna på bara genom volym och antal.

jo brukar räkna ett glas mjölk som 2-2,5 dl. men är skolan mjölk lättmjölk eller mellanmjölk? skitdålig på att känna skillnad.

eiri
2011-01-11, 22:51
jo brukar räkna ett glas mjölk som 2-2,5 dl. men är skolan mjölk lättmjölk eller mellanmjölk? skitdålig på att känna skillnad.

du får fråga dem helt enkelt.

Crocker
2011-01-11, 22:59
du får fråga dem helt enkelt.
Ja, eller ta med ett halvdecilitermått eller något enkelt?

WHITEFOLKS
2011-01-12, 00:40
Ja, eller ta med ett halvdecilitermått eller något enkelt?

Hur tänkte du att han skulle få reda på om det är lätt eller mellanmjölk med ett halvdecilitermått? :D

OneManArmy
2011-01-12, 06:49
Sitter verkligen folk och mäter upp sin skolmat?
Höfta förfan :P

kalaskonrad
2011-01-12, 08:53
Jag skulle antingen ha höftat och bara kört på, såna marginella skillnader lär du knappast märka av(om du nu inte har sjukt dåligt ögonmått:D) Eller så skippar du helt enkelt lunchen i skolan, man vänjer sig efter ett ungefär en vecka så är du inte hungrig längre då ens en gång. Det är ändå ytterst sällan skolans mat är så mycket att hurra för! Jag kör på alternativ 2.

Crocker
2011-01-12, 11:11
Hur tänkte du att han skulle få reda på om det är lätt eller mellanmjölk med ett halvdecilitermått? :D
*cupid*
Trodde han frågade hur många dl det var.

benacii
2011-01-12, 11:21
Jag skulle antingen ha höftat och bara kört på, såna marginella skillnader lär du knappast märka av(om du nu inte har sjukt dåligt ögonmått:D) Eller så skippar du helt enkelt lunchen i skolan, man vänjer sig efter ett ungefär en vecka så är du inte hungrig längre då ens en gång. Det är ändå ytterst sällan skolans mat är så mycket att hurra för! Jag kör på alternativ 2.

haha a jo. försöker käka en bra frukost med t.ex mycket ägg och annat proteinrikt och mättande. finns tiden blir det kyckling. då kan man skippa lunchen. men ibland börjar jag halv 9 och slutar 5 så då krävs det nästan lunch.

Tolkia
2011-01-12, 11:36
Det finns ingen anledning för en gymnasieelev att skippa skollunchen "för att inte förstöra deffen". Det du tillfredsställer med att göra det är inte kroppens behov, utan psykets behov av att känna sig duktigt (uppenbarligen känner man sig duktigare när man späker sig än när man presterar i skolan; jag är för egen del skeptisk till koncentrationsförmågan hos hungriga tonåringar). Med din bakgrund skulle jag vidare passa mig för att börja lägga alltför nojiga restriktioner på ätandet.

Edit: Efter att ha tittat en extra gång i din journal ifrågasätter jag hela idén med att banta ned dig till 60 kg på 180 cm. Man undrar vad du tror att du vinner på det?

Eddie Vedder
2011-01-12, 11:46
Edit: Efter att ha tittat en extra gång i din journal ifrågasätter jag hela idén med att banta ned dig till 60 kg på 180 cm. Man undrar vad du tror att du vinner på det?

Ett enormt +1

I benaciis första trådstart vägde han 55 kg på 179 cm. Och alla trådar handlar om kcal, bantning, bra träning, vad som är bra/dåligt att äta.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149540

benacii: Ta det här från en som vet, känslan av att "lite smalare gör ingen skada" och en ständigt känsla av att ju smalare kroppen blir desto snyggare sitter i huvudet. En vacker dag inser man att det gått åt helvete för lång och då är det ett tufft jobb att komma tillbaka. Så bromsa in redan nu.

benacii
2011-01-12, 12:04
Ett enormt +1

I benaciis första trådstart vägde han 55 kg på 179 cm. Och alla trådar handlar om kcal, bantning, bra träning, vad som är bra/dåligt att äta.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149540

benacii: Ta det här från en som vet, känslan av att "lite smalare gör ingen skada" och en ständigt känsla av att ju smalare kroppen blir desto snyggare sitter i huvudet. En vacker dag inser man att det gått åt helvete för lång och då är det ett tufft jobb att komma tillbaka. Så bromsa in redan nu.

Själva idén med det här var att gå ner det överflödiga fettet så att jag senare kan börja bygga igen. läst ganska mycket trådar om att ju mer fett man har på kroppen och ligger på överskott ju mer av det blir fett istället för muskler. sen är det oxå så att jag trivs inte just nu med det lagret fett jag har på mig.

Men ska jag tänka som er så vore ju det kanske att föredra att bygga några år till. Men samtidigt ska man ju kunna trivas i den kropp man har. har jag fel?

Eddie Vedder
2011-01-12, 12:09
Men samtidigt ska man ju kunna trivas i den kropp man har. har jag fel?

Ja precis, man ska trivas med den. Och det är det jag ifrågasätter att du gör och jag tror du ligger i riskzonen för att tro att bara du tappar något kilo till eller bara rutorna blir lite synligare så kommer du trivas. Sedan när du är där vill du bara få bort lite lite till osv.

Så svaret är ja på din fråga men min motfråga blir VARFÖR några tappade kilon skulle förbättra trivseln med din kropp så väldigt?

benacii
2011-01-12, 12:15
Ja precis, man ska trivas med den. Och det är det jag ifrågasätter att du gör och jag tror du ligger i riskzonen för att tro att bara du tappar något kilo till eller bara rutorna blir lite synligare så kommer du trivas. Sedan när du är där vill du bara få bort lite lite till osv.

Så svaret är ja på din fråga men min motfråga blir VARFÖR några tappade kilon skulle förbättra trivseln med din kropp så väldigt?

Jo det kan kanske bli så. så blev det förut och jag hur och vad jag gjorde. ville bli smal och det gick överstyr och jag åt ingenting, äpplen och sallad. tränade ingenting heller. ville bli smalare och smalare. hamna som lägst på 52kg.

som du säger finns nog risken att hämna där igen. Och tänker jag efter så tror jag inte att folk tycker mindre om mig om jag blir lite pluffsig. men det är oxå det jag inte riktigt gillar att vara, och det jag känner nu att jag är. lite förvirrad i vad jag vill kanske.

Morrris
2011-01-12, 12:18
Jo det kan kanske bli så. så blev det förut och jag hur och vad jag gjorde. ville bli smal och det gick överstyr och jag åt ingenting, äpplen och sallad. tränade ingenting heller. ville bli smalare och smalare. hamna som lägst på 52kg.

som du säger finns nog risken att hämna där igen. Och tänker jag efter så tror jag inte att folk tycker mindre om mig om jag blir lite pluffsig. men det är oxå det jag inte riktigt gillar att vara, och det jag känner nu att jag är. lite förvirrad i vad jag vill kanske.

Då är det ju väldigt viktigt att du funderar lite på din självbild och så.

OnT: När jag gick ner i vikt under gymnasietiden skippade jag helt enkelt kolhydratskällor och feta såser. Sallad och kött i valfri mängd? Förstår inte varför det gnälls så över skolmat här på Kolozzeum.

Tolkia
2011-01-12, 12:43
@TS: Det är för fan en omöjlighet att vara plufsig på din vikt/längd. Du har säkert mer hull på kroppen än när du vägde 50 kg, men det är inte detsamma som att vara "plufsig". Inläggen om att det är lättare att bli fet igen om man en gång varit fet än om man aldrig varit det känns inte relevanta för en som våger 70/180 cm, men det är klart, att har man tillräckligt mycket tjockisnoja är det ingen konst att välja att läsa ALLA inlägg som handlar om fetma som om de var relevanta för dig, för du är ju tjockare än vad du var när du var anorektisk.

Det finns ingen som helst fysiologisk fördel för dig att banta ned dig till undervikt "innan du kan börja bygga". Den enda fördelen för dig, just nu, är att du har mindre tjockisångest om du väger så lite att du vågar känna dig riktigt säker på att du verkligen inte kan vara tjock. Men det är helt och hållet en fråga om ett anorektiskt sätt att tänka, och har ingenting whatsoever med att det skulle vara bra för kroppen att göra. Vilket vissa av dina inlägg antyder att du kanske egentligen någonstans är medveten om.

Sedan skall det tilläggas att det är ytterst osannolikt att du, givet bakgrund och ålder, typ skulle börja se rippad ut om du bantade ned dig till en superlåg kroppsfettnivå. För att det skall vara vettigt att deffa behöver man ha något att deffa fram. Det är nog väldigt få smala tonåringar som har det.

Läs Eddies inlägg igen och fundera över om han kanske ändå vet vad han snackar om. Du behöver inte banta. Du behöver satsa på att få ett någorlunda problemfritt förhållande till maten och kroppen. Det är inte något som automatiskt kommer att komma bara du blir och känner dig lite smalare.

Lovisa
2011-01-12, 13:34
Instämmer med Tolkia och Eddie; det finns ingen som helst anledning för dig att bli ännu smalare. Du är redan väldigt tunn, och även vid 70 kilo lär du vara allt annat än plufsig.

Lita på Eddie och på mig t ex. Om man gått för långt ned är det jättejobbigt att komma tillbaka. Både kroppen och knoppen tar stryk om man blir alltför tunn. Sätt stopp NU och försök att äta vettigt och bygga istället.

Skolmat är som regel väl genomtänkt näringsmässigt. Mjölken som serveras brukar vara lättmjölk. Vilket jag iofs är skeptisk till, eftersom växande barn och unga behöver fett.

benacii
2011-01-12, 18:12
@TS: Det är för fan en omöjlighet att vara plufsig på din vikt/längd. Du har säkert mer hull på kroppen än när du vägde 50 kg, men det är inte detsamma som att vara "plufsig". Inläggen om att det är lättare att bli fet igen om man en gång varit fet än om man aldrig varit det känns inte relevanta för en som våger 70/180 cm, men det är klart, att har man tillräckligt mycket tjockisnoja är det ingen konst att välja att läsa ALLA inlägg som handlar om fetma som om de var relevanta för dig, för du är ju tjockare än vad du var när du var anorektisk.

Det finns ingen som helst fysiologisk fördel för dig att banta ned dig till undervikt "innan du kan börja bygga". Den enda fördelen för dig, just nu, är att du har mindre tjockisångest om du väger så lite att du vågar känna dig riktigt säker på att du verkligen inte kan vara tjock. Men det är helt och hållet en fråga om ett anorektiskt sätt att tänka, och har ingenting whatsoever med att det skulle vara bra för kroppen att göra. Vilket vissa av dina inlägg antyder att du kanske egentligen någonstans är medveten om.

Sedan skall det tilläggas att det är ytterst osannolikt att du, givet bakgrund och ålder, typ skulle börja se rippad ut om du bantade ned dig till en superlåg kroppsfettnivå. För att det skall vara vettigt att deffa behöver man ha något att deffa fram. Det är nog väldigt få smala tonåringar som har det.

Läs Eddies inlägg igen och fundera över om han kanske ändå vet vad han snackar om. Du behöver inte banta. Du behöver satsa på att få ett någorlunda problemfritt förhållande till maten och kroppen. Det är inte något som automatiskt kommer att komma bara du blir och känner dig lite smalare.

Som du säger så är det säkert anorektiker tänket som fortfarande är kvar. Rädd att JAG ska tycka jag är för tjock. 70kg på min längd är inte mycket nej.
OCh efter att ha läst igenom både ditt och Eddies inlägg 3-4gånger börjar jag förstå att det jag gör nu är bara onödigt och är ett problem jag måste försöka handskas med.

[QUOTE=Lovisa;4800707]Instämmer med Tolkia och Eddie; det finns ingen som helst anledning för dig att bli ännu smalare. Du är redan väldigt tunn, och även vid 70 kilo lär du vara allt annat än plufsig.

Lita på Eddie och på mig t ex. Om man gått för långt ned är det jättejobbigt att komma tillbaka. Både kroppen och knoppen tar stryk om man blir alltför tunn. Sätt stopp NU och försök att äta vettigt och bygga istället.

möjligt att det är det som har satt sina spår. Blev mobbad som kid när jag va 20kilo överviktig. tog tag i de. kom till en lagom punk men ville hela tiden bli mindre, få dom där magrutorna. Och jag antar att det är det som fortfarande sitter kvar i skallen.

jättetacksam för era svar.

Ristretto
2011-01-12, 18:58
få dom där magrutorna.

Om du vill det så tycker jag att du ska ta och satsa ordentligt på att bli så stor och stark du kan i gymmet istället för att fokusera på att få så lågt BF som möjligt. Det är betydligt roligare!

Sen är det bara att se till att man inte ökar för fort i vikt när man gör det.

benacii
2011-01-13, 07:27
Kommer att köra på det nu :) tack för svaren