Visa fullständig version : Bröst står stilla, på alla plan!
Tja!
Min bröstträning är det som har gett mig minst resultat, har tränat seriöst i ett år nu och har växt ganska bra överallt, förutom bröst!
Bröstmusklerna ser riktigt klena ut och är mer bulliga nertill istället för att vara stora mer "overall" så att säga, och välformade med markerad linje i mitten.
Brukar köra hantelpress, bänkpress, hantelflyes och dips.
Har ökat helt okej i samtliga men i bänkpress har det stått stilla på 65-70kg ganska länge.
Vet inte om det beror på att man inte vågar pusha sig själv för att jag är rädd att få hela vikten över mig (även om någon passar mig) men förmodligen handlar det också om kontakt, eller gener?
Hur som helst, varför släpar mina bröst så förbaskat? Teorier? :D
Är ju både svag och de ser väldigt klena ut, och ingen snygg form alls, känns som att övre bröst inte tar överhuvudtaget.
Önskemålet är som sagt att de ska vara stora och även muskulösa upptill, och framförallt en "skåra" mellan.
Tacksam för svar! :)
vicarious
2011-01-10, 20:51
Att de ser bulliga ut kan bero på fett. Testa gå ner i vikt så blir de nog "plattare."
Kör du ingen lutande bröstövning? Med lutande menar jag uppåtlutande, decline. Det bör du ha med för "övre bröst."
Hur många gånger i veckan tränar du bröst? Hur många reps, hur många set?
Jag gissar på bristande teknik samt för dålig progression (ökning av vikterna.)
Att de ser bulliga ut kan bero på fett. Testa gå ner i vikt så blir de nog "plattare."
Kör du ingen lutande bröstövning? Med lutande menar jag uppåtlutande, decline. Det bör du ha med för "övre bröst."
Hur många gånger i veckan tränar du bröst? Hur många reps, hur många set?
Jag gissar på bristande teknik samt för dålig progression (ökning av vikterna.)
Angående fettet så kan det stämma, men de är fortfarande way behind så att säga. Och ser väldigt klena ut upptill, tveksamt att en skåra skulle dyka upp sedan när jag deffar.
Jo, jag kör antingen lutande bänk i smith, lutande hantelpress eller bänkpress med omvänt grepp (läst att den ska aktivera övre bröst?).
Tränar halvkroppspass, alltså;
rygg, biceps, ben, baksida axlar
bröst, mage, triceps, axlar
vila
sedan kör jag från rygg-passet.
Så det blir väl 2 bröstpass i veckan.
Jag periodiserar, så har precis gått över till 6 reps från 20 reps. Totalt får väl brösten 10-12 set per bröstpass. (uppdelat på 3 övningar)
Försöker verkligen öka men har som sagt sjukt svårt att öka, har också lite rädsla för att smälla vikter i huvudet då det har hänt tidigare, och att någon passar gör det inte bättre. Men jag ökar så ofta och mycket jag orkar.
Är maskiner ett alternativ? Eller är det så pass mycket sämre?
Tack för ditt svar =)
zipper90
2011-01-10, 21:26
hm, har också tränat ett år. Jag ligger nu på runt 75 kg bänk med 6*3 ( brukar sänka lite trejde settet ). Det är när jag kör ensam, annars pressar jag nog lite till om jag har en hjälpande hand utifall det skulle gå snett. Definitionen på brösten har växt en del, men inte särskilt mycket. Men jag har också rätt mycket fett just på brösten, nedre delen.
thethoos
2011-01-10, 22:27
Jag hade samma problem tidigare. Nu har jag börjat köra bänk i smithen, väldigt mycket lutning, stången träffar strax under halsen. Det har allafall givit bra resultat för mig. Jag kör med lätta vikter, kontakt är det viktigaste. Ingen svank.
Anabolismus
2011-01-10, 22:32
Vill inte leka språkpolis men "decline" är nedåtlutande. Du tänker på "Incline".
Till trådskaparen rekommenderar jag dig att ta en titt på "Milos Sarcev - Secret of the pros". Hjälpte mig lite grann med min bröstträning.
Kör mer bänk. Lågreps och många set. Flera gånger per vecka.
vicarious
2011-01-11, 10:10
Vill inte leka språkpolis men "decline" är nedåtlutande. Du tänker på "Incline".
Till trådskaparen rekommenderar jag dig att ta en titt på "Milos Sarcev - Secret of the pros". Hjälpte mig lite grann med min bröstträning.
Haha du har helt rätt. Tänkte såklart skriva att decline ska man inte köra p ga skaderisken.
Hade/har oxå det problemet. Börjat avta lite nu när jag kör mycket förbränning för i mitt fall är det fett som ligger precis runt bröstvårtan. Det i sin tur gjorde att jag oxå hade det där strecket och skumt nog så såg brösten ut som en backhoppningsbacke.
Hur som så har jag valt att börja köra högintensiv förbränning i form av crosstrainer och blandar det med gå på löpbandet innan frukost. Blev så irriterad på det så jag vill ha bort fettet innan jag lägger kraft på att bygga muskler.
Jag tipsades att köra mycket lutande bröstövningar.
Lycka till.
Kollade upp filmerna på youtube och de var väldigt bra och informativa. Tack för det! :)
Dessvärre så fanns det ingen film med bröstträning. Endast vader, quads, hamstrings, bic, tric, axlar och mage.
Tack i övrigt för er hjälp :D
Just det!
Är inte maskiner ett alternativ då? De är ju mycket lättare att öka i, och köra dropsets osv (är det att föredra btw?)
Så är maskiner så mycket sämre eller kan man låta maskiner ersätta vanlig bänk/hantelpress emellanåt?
Anabolismus
2011-01-11, 23:06
Kollade upp filmerna på youtube och de var väldigt bra och informativa. Tack för det! :)
Dessvärre så fanns det ingen film med bröstträning. Endast vader, quads, hamstrings, bic, tric, axlar och mage.
Tack i övrigt för er hjälp :D
Såg att den hade tagits bort på youtube nu, finns på diverse torrent sidor och är inte särskilt svår att få tag på.
vicarious
2011-01-12, 11:58
Just det!
Är inte maskiner ett alternativ då? De är ju mycket lättare att öka i, och köra dropsets osv (är det att föredra btw?)
Så är maskiner så mycket sämre eller kan man låta maskiner ersätta vanlig bänk/hantelpress emellanåt?
Nej maskiner är inte mycket sämre. Det går bra att variera lite.
Står stilla..
Har försökt mig på hantelpress och bänkpress men har blivit sjukt avskräckt. Tappade en hantel rätt på pannan en gång, en annan gång tappade jag skivstångn bakåt precis bakom huvudet :D
Väldigt humoristiskt men ett riktigt helvete för mig som vill och behöver öka i båda övningarna. Så hur ska jag göra, klarar inte av att pusta mig till Max oavsett om ngn passar..
Och, jag är säker på att mitt utförande är kasst då de knappt känns i brösten, what to do?
Står stilla..
Har försökt mig på hantelpress och bänkpress men har blivit sjukt avskräckt. Tappade en hantel rätt på pannan en gång, en annan gång tappade jag skivstångn bakåt precis bakom huvudet :D
Väldigt humoristiskt men ett riktigt helvete för mig som vill och behöver öka i båda övningarna. Så hur ska jag göra, klarar inte av att pusta mig till Max oavsett om ngn passar..
Och, jag är säker på att mitt utförande är kasst då de knappt känns i brösten, what to do?
Öva på ett bättre utförande. Ihop och ned med skuldrorna/axlarna, upp med bröstkorgen, sätt fötterna stadigt i golvet och spänn kroppen.. Du vill ligga stabilt på bänken, inte fladdra runt.
Dh3t6T-nqP0
Denna videon är bra
Personligen började mina bröst växa bättre när jag körde bänken/hantelpressarna tungt, få reps.
Också om du är så rädd för att tappa stången/hanteln, kör med passare.
Står stilla..
Bröstpress i maskin fungerar precis lika bra som hp och bänk, du slipper tänka på balansen se bara till att öka från pass till pass, antingen reps eller vikt så ska du se att brösten blir större. Angående kontakt eller att du ska känna något i brösten kan du strunta i än så länge. Jag själv började inte känna något direkt i musklerna innan jag hade tränat ett tag, så fokusera på ökningar:thumbup:
Och hur får man själva strecket mellan bröstmusklerna vara mer definierat hela vägen?
Här på bilden (inte jag, liknar dock mina) saknas strecket
http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=54752&thumb=1&d=1230749361
Och här syns det hela vägen trots att brösten är ganska små
http://3.bp.blogspot.com/_VAxaMb3QWck/SobUqFPqW3I/AAAAAAAAA9M/5jpVh0mzmW8/s400/LeeByungHun.jpg
Är det genetiskt? Eller Behöver man träna på ett visst sätt?
Och hur får man själva strecket mellan bröstmusklerna vara mer definierat hela vägen?
Här på bilden (inte jag, liknar dock mina) saknas strecket
http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=54752&thumb=1&d=1230749361
Och här syns det hela vägen trots att brösten är ganska små
http://3.bp.blogspot.com/_VAxaMb3QWck/SobUqFPqW3I/AAAAAAAAA9M/5jpVh0mzmW8/s400/LeeByungHun.jpg
Är det genetiskt? Eller Behöver man träna på ett visst sätt?
Den nedre killen har betydligt mindre kroppsfett. Självklart syns musklerna bättre då.
haha jag hittar inget om att träna pecsen på youtube med Milos Sarcev - Secret of the pros ;s
någon som kan hjälpa? :D
Den nedre killen har betydligt mindre kroppsfett. Självklart syns musklerna bättre då.
Har ganska lite kroppsfett på tittarna jag med, men det finns alltså ingen teknik för detta?
vicarious
2011-01-17, 19:38
haha jag hittar inget om att träna pecsen på youtube med Milos Sarcev - Secret of the pros ;s
någon som kan hjälpa? :D
http://www.thefitshow.tv/index.php?option=com_content&view=article&id=92:episode3&catid=50:season1&Itemid=1287
Tog mig cirka tio sekunder att hitta.
Sökte på "milos sarcev chest training" på google.
Har ganska lite kroppsfett på tittarna jag med, men det finns alltså ingen teknik för detta?
Nej, gå ned i vikt i sånna fall. Killen på nedre bilden har som sagt mindre kroppsfett.
frogmachine
2011-01-18, 11:14
Jag kör:
3 Set, 5-7 reps. Hantelpress, plan
3-5 Set bänkpress 5-10 reps
3 set lutande hantelpress 10-12 reps
3 set flies 10-20 reps
funkar shitbra
http://www.thefitshow.tv/index.php?option=com_content&view=article&id=92:episode3&catid=50:season1&Itemid=1287
Tog mig cirka tio sekunder att hitta.
Sökte på "milos sarcev chest training" på google.
Haha, du tog det steget längre, nu känner jag mig lite dum ;) men tack :hbang:
Börja prioritera bröst. Du kan köra bröst 3 ggr i veckan. Jag själv har kört ett bröstprioriteringsprogram under diet och fick hyffsade resultat. Nu kommer jag köra det med kaloriöverskott samt extra näring under ett bröstprioriternspass för att trycka in extra näring i muskelcellerna.
Tanken med att träna bröst 3 ggr i veckan ar att du inte går till failure i något set.
Upplägg.
Dag1: Bröst
Dag2: Helkropp förutom bröst/triceps
Dag3: Bröst/triceps
Dag4: Vila/aktiv återhämtning/ Laddning av CNS
Dag5: Bröst/triceps
Dag6: Helkropp förutom bröst/triceps
Dag7: Vila/aktiv återhämtning, eller börja om med dag1
The Truth
2011-01-18, 20:10
När du kan reppa på 120kg i bänk, istället för 65-70kg, så kommer dina bröstmuskler, tricepsmuskler och axelmuskler ha ökat för att kunna ge dig den styrkan. Hur mycket dina muskler ökar och vilka proportioner du får bestäms av dina gener. En bra kost kommer naturligtvis även den att hjälpa till. Om du har för mycket fett på brösten, gå ner i fettprocent.
I klartext: Progressiv ökning i bänkpress, bra kost, låg fettprocent.
Att isolera bröstmuskeln kommer inte att hjälpa mycket. Kom ihåg att 9 set bänkpress kommer att ge dig mer för bröst, triceps och främre axlar än vad 3 set flyes, 3 set pushdowns och 3 set hantellyft framåt ger dig.
Man vill alltid träna muskeln 100 Enheter. Går du över den, låt oss säga 120 Enheter, så blir du 20 Enheter övertränad. Går du under den, låt oss säga 80 Enheter, så blir du undertränad. Satsa på att nå den perfekta volymen/frekvensen/intensiteten för alla dina muskler. Att träna bröst 2-3 gånger så mycket som alla andra muskler kommer antingen ge dina bröstmuskler överträning, eller resten av kroppen underträning. Bad move, bad move.
När du kan reppa på 120kg i bänk, istället för 65-70kg, så kommer dina bröstmuskler, tricepsmuskler och axelmuskler ha ökat för att kunna ge dig den styrkan. Hur mycket dina muskler ökar och vilka proportioner du får bestäms av dina gener. En bra kost kommer naturligtvis även den att hjälpa till. Om du har för mycket fett på brösten, gå ner i fettprocent.
I klartext: Progressiv ökning i bänkpress, bra kost, låg fettprocent.
Att isolera bröstmuskeln kommer inte att hjälpa mycket. Kom ihåg att 9 set bänkpress kommer att ge dig mer för bröst, triceps och främre axlar än vad 3 set flyes, 3 set pushdowns och 3 set hantellyft framåt ger dig.
Man vill alltid träna muskeln 100 Enheter. Går du över den, låt oss säga 120 Enheter, så blir du 20 Enheter övertränad. Går du under den, låt oss säga 80 Enheter, så blir du undertränad. Satsa på att nå den perfekta volymen/frekvensen/intensiteten för alla dina muskler. Att träna bröst 2-3 gånger så mycket som alla andra muskler kommer antingen ge dina bröstmuskler överträning, eller resten av kroppen underträning. Bad move, bad move.
Med andra ord så sågar du "wig"s förslag? Att prioritera bröst mer?
Att öka i bänk är ju endel av problemet, kommer liksom ingen vart. Pushar som satan, testar hantelpress, andra övningar, tillbaka till bänk, högreppar, lågreppar, värmer upp, jag testar allt varje pass och blir inte starkare i bröst.
Känns som att det tar fel också.
Och till sist, som jag nämnde tidigare så har jag svårigheter att köra fullt ut ibland då jag tappat vikten på mig. Även om en passare står där så finns nojjan där :p
Tack för samtliga svar
Det är sant som ovan nämner. Utvecklingen av olika muskelgrupper styrs av din genetik. Sen ska du ju så klart överbelasta muskeln så att den växer. Men om du inte har genetiken så kan du göra det bästa av situationen. Du kan träna bröst flera gånger i vecka och prioritera denna muskelgrupp. Knepet med att träna samma muskelgrupp oftare är att aldrig gå till failure. Att gå till failure belastar nervsystemet enormt och det tar lång tid att återhämta sig.
Problemet med dagens träningsprogram är att de utformades på 80 talet efter steroidernas intåg och hela fitnessindustrin tog efter och utformade träningsprogram efter detta. Om du tar massor av saker som snabbar på återhämtningen kan du gå till failure i varje set.
Just nu tränar jag bröst tre gånger i veckan. Schema kan du se i min träningsjournal.
http://www.thefitshow.tv/index.php?o...n1&Itemid=1287
Det de försöker få fram är alltså att man ska försöka spänna muskeln under hela set;et och i detta fallet då bröstet?
South Samton
2011-01-20, 19:52
Försök komma över rädslan för stången, har du passare (som inte sover då) kommer han styra upp det och du behöver inte vara orolig för att något ska hända direkt. Har du inte passare kan det nog dock vara sunt att ta det lite lungt ialla fall om man känner sig osäker utan passare...
Själv är jag inte så stark och kör 4-10 or på 60-70 kg just nu. Ibland händer det som inte bör hända, men med den typen av vikter brukar det inte vara några problem. om jag blir fångad brukar jag bara försiktigt lägga ner stången på bröstet därefter rulla ner den på låren och sätta mig upp sedan lyfta tillbaka stången därifrån, eller om någon ser att man misslyckats och kommer och assisterar, visst det är lite pinsamt, men sålänga man inte gör det var och vartannat pass och flera set tycker jag inte det är så himla farligt...
kjellm444n
2011-01-20, 20:11
Har också haft problem med det här, det har blivit bättre nu iallafall, så kan hålla med tipsen om bänkpressen, det är där du hämtar fina bröst, men det är inte för än du får in tekniken som du får den riktiga kontakten tycker jag.
Testa kör lite bredare grepp i bänken för att träffa brösten bättre, sen kolla dom andra tipsen i filmen som någon linka.
lycka till
Börjar få kläm på hantelpress, lättare att öka med hantlar.
Är det lika bra som bänkpress för muskelbygge, eller är bänk en klass för sig?
Bänkpress och hantelpress är två bra bröstbyggare, tillsammans och var för sig.
Att köra ett gäng tunga 3:or eller 5:or i bänkpress för att sen göra tre till fem set 10:or i hantelpress, två till tre gånger i veckan har gjort gott för min överkropp.
Sedan mitt senaste inlägg så har jag ökat ganska bra i hantelpress.
Tog 25kg innan och var helt fast på det, klarade 6 reps och inte en enda mer än så - hur mycket jag än försökte.
Sedan på ngt sätt så klarade jag lite högre vikter när jag testade, nu kör jag 31kg x 6 reps, mer än så klarar jag inte. Har fastnat igen, har legat på 31kg i 2-3 veckor nu så känns som om man borde öka. Samtidigt så känner jag av att jag inte kommer orka tyngre än 31kg-hantlarna, har testat och får inte ens upp dem.
Bänkpressen är jag sjukt sugen på, men har tappat mycket styrka eftersom jag låtit den va ett tag. Tar väl 60x6 nu, har hänt olyckor tidigare med både hantelpress och bänkpress - så är lagom skraj att öka i de övningarna, oavsett om en passare står bakom eller ej.
Kort sagt, har jävligt svårt att öka i pressövningarna.
Någon som har någon mental teknik? Ibland jag kan vara lite virrig i huvudet och tänka på annat vilket bara gör det sämre för lyftet, känns det som iallafall.
Så någon med mentala tips när man ska bänk/hantelpressa (eller vilken övning som helst egentligen, marklyft är samma sak)?
Tacksam för tips
Att stå still 2-3 veckor är inte att ha jävligt svårt att öka.
Mentalt gäller det nog bara att just do it. Öka i reps tills du kan göra 10 eller 12, sedan höjer du vikten. Skaffa en passare du litar på. Berätta hur du vill bli passad, att personen står bakom och hela tiden beredd att hjälpa.
Mentalt gäller det nog bara att just do it. Öka i reps tills du kan göra 10 eller 12, sedan höjer du vikten. Skaffa en passare du litar på. Berätta hur du vill bli passad, att personen står bakom och hela tiden beredd att hjälpa.
Men folk klagar ibland på min träning och påstår "du måste öka" varje pass.
Mina polare säger att om man inte ökar varje pass så är det ett bortkastat pass? ;P
Men den mentala biten är mer flummig än så :D Jag menade, vad tänker man på när man lyfter? Jag är ibland förvirrad, tänker på allt möjligt, och räknar reps. Känns som att jag borde ha lite mer fokus.
tack för svaret!
RobbanColeman
2011-03-05, 11:02
Men folk klagar ibland på min träning och påstår "du måste öka" varje pass.
Mina polare säger att om man inte ökar varje pass så är det ett bortkastat pass? ;P
Men den mentala biten är mer flummig än så :D Jag menade, vad tänker man på när man lyfter? Jag är ibland förvirrad, tänker på allt möjligt, och räknar reps. Känns som att jag borde ha lite mer fokus.
tack för svaret!
Hälsa din polare att jag kört med i princip samma vikter ett år nu, bara liten ökning. :)
Fan ett helt år bortkastat... :D
Det finns många sätt att öka. En repetition till, ett set till, mer explosivitet, kortare vila, en övning till tex.
Fokus kan man behöva träna på. Att räkna är helt ok. Jag tror inte du behöver göra det så svårt. Det kommer. Prova att försöka känna musklerna jobba kanske?
+1000. Det är nog inte så många som stadigt uppåt, uppåt på alla plan för varje pass (jämför hur det brukar låta i viktnedgångstrådarna, det är inte så många som under en större bantning går jämnt, rakt nedåt hela perioden heller).
Jag tycker att du verkar ha knäppa, eller åtminstone kriminellt omogna, polare som klagar på din träning. Sluta lyssna på dem.
Hälsa din polare att jag kört med i princip samma vikter ett år nu, bara liten ökning. :)
Fan ett helt år bortkastat... :D
Haha :D
Men alla snackar ju om progression? Att ständigt ta träningen framåt, öka i vikt, set, reps. Variera övningar, upplägg och så vidare?
Hur går det ihop?
"kör man på samma vikt så vänjer man kroppen, och man slutar chocka kroppen" är ett vanligt citat från grabbarna. Läst liknande även här på kolo.
Men alla snackar ju om progression? Att ständigt ta träningen framåt, öka i vikt, set, reps. Variera övningar, upplägg och så vidare? Hur går det ihop?
a) Man väljer själv vilken "progression" man önskar; att "ta träningen framåt" är sjukt ospecifikt och kan betyda rätt mycket.
b) Det finns ingen av någon överordnad "träningsmyndighet" fastlagd absolut gräns för när det räknas som att man går framåt och när inte. Det känns som om du och dina polare har fått för er att allt som inte är typ fem kilo mer på stången för varje pass är att "inte öka". Fundera på hur mycket du skulle ta i bänk efter tre år om du ökade i den takt som du & polare just nu tycker att man "bör" öka i. Är det rimligt ...? (Förmodligen inte.)
Kravmaga
2011-03-05, 11:36
Det finns många sätt att öka. En repetition till, ett set till, mer explosivitet, kortare vila, en övning till tex.
Fokus kan man behöva träna på. Att räkna är helt ok. Jag tror inte du behöver göra det så svårt. Det kommer. Prova att försöka känna musklerna jobba kanske?
+1
a) Man väljer själv vilken "progression" man önskar; att "ta träningen framåt" är sjukt ospecifikt och kan betyda rätt mycket.
b) Det finns ingen av någon överordnad "träningsmyndighet" fastlagd absolut gräns för när det räknas som att man går framåt och när inte. Det känns som om du och dina polare har fått för er att allt som inte är typ fem kilo mer på stången för varje pass är att "inte öka". Fundera på hur mycket du skulle ta i bänk efter tre år om du ökade i den takt som du & polare just nu tycker att man "bör" öka i. Är det rimligt ...? (Förmodligen inte.)
+1
Haha :D
Men alla snackar ju om progression? Att ständigt ta träningen framåt, öka i vikt, set, reps. Variera övningar, upplägg och så vidare?
Hur går det ihop?
"kör man på samma vikt så vänjer man kroppen, och man slutar chocka kroppen" är ett vanligt citat från grabbarna. Läst liknande även här på kolo.
Som sagt, det finns flera sätt till progression. Som nybörjare blir progressionen tydligare, framförallt gällande viktökningarna. Som Tolkia nämner, tänk dig själv om du skulle öka 5kg/vecka i bänkpress, det är 260kg på ett år, vilket inte är rimligt. Stora nybörjarökningar sker ofta pga teknikförbättringar och liknande, och dessa kan sällan pågå under en lång tid.
Dessutom kommer du, som ovan nämnt, inse att det finns många olika sätt till progression, förutom rena viktökningar. Man kan ligga på samma vikt/rep under flera månader i en och samma övning, men utföra den mycket striktare, vilket är en progression i sig. Ett personligt exempel kan vara då jag för drygt ett år sedan tog 180kg i marklyft, relativt lätt, men efter filmning insåg jag att det var en bedrövlig teknik. Jag fick sänka vikterna och börja om. För inte så länge sedan tog jag 180kg med bra teknik, vilket jag helt klart skulle kalla progression, fastän ingen viktökning på ett helt år...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.