Visa fullständig version : Mjölkfritt, proteinrikt!
Hejsan!
Behöver lite tips eftersom jag nu måste utesluta mjölk- och sojaprodukter ur min kost!
(min mage stannar och jag får utslag av mjölk och soja. Testad sak i flera månader).
Så, jag klarar mej ganska bra.
Gör egen yogurt på t.ex. banan och proteinpulver
Använder mest havreprodukter i matlagningen.
osvosv
MEN känner att mitt proteinintag lider.
Nötter t.ex drar ju upp totala kcal-intaget rejält..
Har nån förslag på "utfyllnadsprotein" att lägga på sidan om varmrätten t.ex. (utan extra fett.)
Som alternativ till keso/kvarg/ost?
Min fantasi sätter stopp för mej i denna fråga..
Tacksam för svar! :)
vicarious
2011-01-10, 19:23
Äggvita.
Vad består din varmrätt av till att börja med?
Vad består din varmrätt av till att börja med?
Mest kött/fisk/fågel och nån potatis eller ris, samt ett lass grönsaker.
Äter väldigt lite potatis/ris, endast om jag ska löpa/har löpt som jag laddar med kolisar.
Men ändå! Jag saknar att riva ost på maten! Röra in keso i vad-man-nu-lagat, blanda kvarg med honung och nötter osv.osv.
Min fråga är väl, för att utveckla: Vad ska jag ersätta mina mjölkprodukter med?
Det blir ju liksom ett minus där nu..
Försöker väga upp med extra kött, nåt ägg m.m..
Men för huvet, för att inte behöva sakna? :)
WHITEFOLKS
2011-01-10, 20:15
Vad använder du för proteinpulver?
Vad använder du för proteinpulver?
Vassle.
WHITEFOLKS
2011-01-10, 20:21
Så inga mjölkprodukter men du använder vassle?
Och varför kan du inte bara använda mer vassle för att få upp proteinmängden?
Så inga mjölkprodukter men du använder vassle?
Och varför kan du inte bara använda mer vassle för att få upp proteinmängden?
Vassle för att vassle går. Och lite vassle för att mycket vassle inte går.
Jag vill bara ha tips på proteinrik föda, att ersätta mjölkprodukterna med! För jag Saknar det!
machine gun
2011-01-10, 21:01
Vda gäller mjölkprodukter finns ju många bra ersättningsprodukter baserade på havre, ris, mandel osv (mandelmjölk kan man för övrigt även göra själv väldigt enkelt, sjukt gott!)
Redwood Cheezly har en mjölk- och sojafri "ost" med cheddarkaraktär, den innehåller dock ärtprotein. Är du mkt känslig mot soja kanske du även undviker andra baljväxter?
hejhopp79
2011-01-10, 21:07
Du har testat laktosfri mjölk eller? Det kan ju vara så att du reagerar mot laktoset men inte kaseinet.
Vda gäller mjölkprodukter finns ju många bra ersättningsprodukter baserade på havre, ris, mandel osv (mandelmjölk kan man för övrigt även göra själv väldigt enkelt, sjukt gott!)
Redwood Cheezly har en mjölk- och sojafri "ost" med cheddarkaraktär, den innehåller dock ärtprotein. Är du mkt känslig mot soja kanske du även undviker andra baljväxter?
Tusentusen tack! Ett svar precis av den karaktär jag önskat! :)
Vad jag vet är att mjölkprodukter och "ersättare" gjorda på soja gör att min mage totalvägrar.
Har egentligen alltid haft förstoppningsproblem men aldrig fattat varför.
Nu funkar min mage igen, tack vare uteslutandet av mjölk- och sojaprodukter.
Har dock inte testar med baljväxter hur magen reagerar.. små mängder verkar funka.
Mera tips angående lättare "röror" man kan mixa till själv, eller annat trevligt!
Är som sagt mycket grön inom området :)
Du har testat laktosfri mjölk eller? Det kan ju vara så att du reagerar mot laktoset men inte kaseinet.
Har ätit laktosfritt i många år och det har hjälp lite.
Nu har jag märkt att totalvägra mjölk och soja gjort underverk för magen. Den funkar helt enkelt.
Eddie Vedder
2011-01-10, 21:26
Mera tips angående lättare "röror" man kan mixa till själv, eller annat trevligt!
Är som sagt mycket grön inom området :)
Kokt ägg och majonnäs är superenkelt och svårslaget.
Ska tillägga:
Kan det ha att göra med min tröga matsmältning att magen "reagerar" på mjölk/soja med totalstopp?
Är det en myt att dessa är slembildande/slaggsamlande?
För er som inte frågat, och inte heller vill veta:
Har de senaste åren fått äta laxermedel var 5:e dag ungefär, eftersom min mage stått stilla.
Har alltid haft uppsvälld/öm/gasig/sjuhelvetes mage just därför. Och har lidit något fruktansvärt.
Så att upptäcka att man kan må bra och magen funkar själv är något så underbart att jag inte kan sätta ord på det!
Jag älskar mjölkprodukter och saknar min ost, keso (främst!) och allt annat göttans.
Inte minst för proteinet också..
Så snälla kom inte och försök omvända/frälsa mig eller ifrågasätta mitt val.
Jag vet ju själv vad magen klarar för det har testats.
Jag kan leva normalt nu!
Tack :)
Kokt ägg och majonnäs är superenkelt och svårslaget.
Javisst! ..lite räkor på också så *drool*
Ska tillägga:
Kan det ha att göra med min tröga matsmältning att magen "reagerar" på mjölk/soja med totalstopp?
Är det en myt att dessa är slembildande/slaggsamlande?
Ja. Saknar helt grund i verkligheten.
När det gäller mjölk saknar den helt förmågan att bilda slem när den väl kommit ned i den sura magsäcken. Kaseinet smular ihop sig direkt. Soja är lite mer komplext men sojaproteinet, fettet och stärkelsen bryts lätt ned. Finns spännande kostfibrer och steroler i soja som SKA bilda slem, dvs vara kostfibrer. De ger tarmen något att trycka mot vilket bara är possitivt. Det gör inte tvärstopp i tarmen när man äter rimliga mängder.
Kan tänka mig att den uppgiften kommer från BVS. Jag har fått lära mig att mjölk inte är bra för barn med krupphosta. Mjölken lägger sig som en film i munnen och matstrupen vilket bara ökar hostandet.
Slaggsamlare är helt taget ur luften. INGENTING ska samlas i tarmen. Tvärtom så är mjölk en näringslösning gjord för att absorberas till 100 %.
Soja som är värmebehandlad har lite sämre upptag. En del passerar hela vägen ned i tjocktarmen där bakterier jäser/fermenterar sojan till gaser. Men ut kommer det:D
Ja. Saknar helt grund i verkligheten.
När det gäller mjölk saknar den helt förmågan att bilda slem när den väl kommit ned i den sura magsäcken. Kaseinet smular ihop sig direkt. Soja är lite mer komplext men sojaproteinet, fettet och stärkelsen bryts lätt ned. Finns spännande kostfibrer och steroler i soja som SKA bilda slem, dvs vara kostfibrer. De ger tarmen något att trycka mot vilket bara är possitivt. Det gör inte tvärstopp i tarmen när man äter rimliga mängder.
Kan tänka mig att den uppgiften kommer från BVS. Jag har fått lära mig att mjölk inte är bra för barn med krupphosta. Mjölken lägger sig som en film i munnen och matstrupen vilket bara ökar hostandet.
Slaggsamlare är helt taget ur luften. INGENTING ska samlas i tarmen. Tvärtom så är mjölk en näringslösning gjord för att absorberas till 100 %.
Soja som är värmebehandlad har lite sämre upptag. En del passerar hela vägen ned i tjocktarmen där bakterier jäser/fermenterar sojan till gaser. Men ut kommer det:D
Tack Sverker för infon!
Undrar dock vad det är som gör att min mage reagerar som den gör?
Tack Sverker för infon!
Bumpar min fråga.
MeekGeek
2011-03-22, 06:59
Antingen är du laktos-intolerant eller så är du överkänslig mot något/några protein i mjölkens kasein-fraktion. Detta förklara du klarar av Whey bättre än t ex mjölk och ost.
Även om mjölk i sig inte är slembildande, kan en immunreaktion orsaka slembildning.
Kokta ägg med inlagd sill är för övrigt gott. :)
Antingen är du laktos-intolerant eller så är du överkänslig mot något/några protein i mjölkens kasein-fraktion. Detta förklara du klarar av Whey bättre än t ex mjölk och ost.
Även om mjölk i sig inte är slembildande, kan en immunreaktion orsaka slembildning.
Kokta ägg med inlagd sill är för övrigt gott. :)
Tack! :)
Brukar inte laktosintolerans ha motsatt "effekt"? Eller kan reaktionen vara både stopp eller racerskita?
Aha, immunreaktion, hade inte alls tänkt på det!
Blir att läsa på lite om magen igen då :)
MeekGeek
2011-03-22, 21:06
Tack! :)
Brukar inte laktosintolerans ha motsatt "effekt"? Eller kan reaktionen vara både stopp eller racerskita?
Jo, laktosintolerans brukar ge gas och löshet. Då du inte verkar tåla hårdost eller yoghurt heller, låter det onekligen som något annat än just laktosintolearns.
Okej, då hade jag förstått det rätt..
Nu återstår bara att ta reda på vad som får min mage att strejka sådär..
Den är cp nu, men jag har inte ätit mjölkprodukter på en längre tid, så nåt annat är det också..
Uteluter vasslen tillsvidare och ser om magen blir gladare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.