Visa fullständig version : Handla halsband från amazon.com
sundvall
2011-01-10, 16:32
Är ute efter ett halsband som jag bara hittar på amazon.com även fast det är väldigt billigt, runt 16 dollar kostar det. Nu undrar jag, är det värt det? Hur mycket frakt brukar det kunna bli därifrån (plus tullavgift) - om det är någon tullavgift på en vara för 16 dollar?
Du kan väl kolla direkt vad frakt blir när du försöker köpa den och mata in alla dina uppgifter. Tullen blir oftast liten obetydlig summan men moms är 25% på hela beloppet.
Nordenator
2011-01-10, 16:57
Du kan väl kolla direkt vad frakt blir när du försöker köpa den och mata in alla dina uppgifter. Tullen blir oftast liten obetydlig summan men moms är 25% på hela beloppet.
Man betalar inte tullavgift under 1600 kr.
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173 .html
För att snabbt kika vad det kommer landa på
Ska inte kosta dig mer än ca 200kr att få skickat till Sverige, lagligt inkl allt.
Sheogorath
2011-01-10, 17:00
Man betalar inte tullavgift under 1600 kr.
http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173 .html
För att snabbt kika vad det kommer landa på
Wut? Sen när? Jag har ibland haft oturen att åka på tull alltifrån belopp på 400 till +1000 SEK. Inom EU är det aldrig tull däremot.
Nordenator
2011-01-10, 17:06
Det kan vara värt att poängtera att Amazon visar det fulla priset inklusive moms om man klickar sig vidare. Jag tror det står som "Import deposit" eller något liknande. Det har då åtminstone varit så för mig då jag beställt via Amazon.
Wut? Sen när? Jag har ibland haft oturen att åka på tull alltifrån belopp på 400 till +1000 SEK. Inom EU är det aldrig tull däremot.
Du har troligtvis fått betala moms, vilket inte är samma sak som att tulla.
Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1600 SEK behöver du inte betala någon tull om detta angetts när varan deklarerades av Posten eller din speditör. Befrielsen gäller inte för alkoholhaltiga drycker, tobaksvaror, parfym eller luktvatten. Däremot tillkommer moms.
Om jag inte minns fel har jag fått betala schblontullavgift på 2,5% på många varor. Fast det kan hända att sammanlagda summan blev över 1600kr.
Sheogorath
2011-01-10, 17:15
Det kan vara värt att poängtera att Amazon visar det fulla priset inklusive moms om man klickar sig vidare. Jag tror det står som "Import deposit" eller något liknande. Det har då åtminstone varit så för mig då jag beställt via Amazon.
Du har troligtvis fått betala moms, vilket inte är samma sak som att tulla.
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.