Visa fullständig version : Extremt risig i kistan....glutamat eller vitlök???
Lagade köttfärssås (2 port) för första gången på typ ett halvår, och blev extremt risig i magen, och fick värsta magknipen, inom 30 minuter efter jag ätit klart!!!
Tänkte såklart det var vitlöken, 2 klyftor (1 klyfta i min portion alltså), och att jag inte ätit det på länge, men brukar inte reagera så på vitlök.
Men så hade jag en hel köttbuljongtärning i också, och blev nu uppmärksammad på att det är massa glutamat i såna, och det är något man bör undvika, och en del verkar bli riktigt dåliga av just det.
Tänkte testa laga ikväll igen nämligen, men nu vet jag inte om jag ska halvera både vitlök och buljong....blir väl inte så gott då misstänker jag :(
WHITEFOLKS
2011-01-10, 14:15
Köttfärsen är ju en annan "problemkälla".
Mr.Sarkastisk
2011-01-10, 14:23
Det är inte så att du blivit magsjuk av något slag?
Kom det så snabbt bör det inte vara köttfärsen då den inte ens passerat genom magsäcken på 30 min.
Köttfärs brukar jag käka, så den är det inte.
Var över efter typ 7-8 timmar så var nog ingen magsjuka....den andra som åt blev ej dålig heller.
WHITEFOLKS
2011-01-10, 16:08
Du brukar äta DÅLIG köttfärs?
Jag menade inte att köttfärs i sig är ett problem men det är ju en produkt som har potential att vara dålig.
Eddie Vedder
2011-01-10, 16:21
Köttfärs brukar jag käka, så den är det inte.
Var över efter typ 7-8 timmar så var nog ingen magsjuka....den andra som åt blev ej dålig heller.
1) Att du ätit något tidigare innebär inte att det aldrig kan vara dåligt
2) Man kan bli matförgiftad utan att den andre som äter samma måltid blir dålig. Men hur pass vällagat var det. Rejält genomlagad köttfärs?
Du brukar äta DÅLIG köttfärs?
Jag menade inte att köttfärs i sig är ett problem men det är ju en produkt som har potential att vara dålig.
Samma paket som jag ätit av 2-3ggr tidigare....köper 1kg och delar upp i påsar i frysen direkt.
Men hur pass vällagat var det. Rejält genomlagad köttfärs?
Eh....ja?
Först bryner och finfördelar man ju, och redan efter det är det nog typ ätbart.
Men sen kokar man den ju typ 10 minuter också....eller finns det nån snabbvariant en del kör med också kanske? :D
Men är det troligt, eller på något sätt realistiskt, att jag kan ha blivit så dålig av en (alltså en halv) buljongtärning???
Eller är det troligare med en vitlöksreaktion, vilket jag dock inte brukar få vad jag minns...nä knepigt :(
Finns det nån annan standardprodukt de flesta käkar som det är massa glutamat i?
Eddie Vedder
2011-01-10, 16:30
Eh....ja?
Först bryner och finfördelar man ju, och redan efter det är det nog typ ätbart.
Men sen kokar man den ju typ 10 minuter också....eller finns det nån snabbvariant en del kör med också kanske? :D
Men är det troligt, eller på något sätt realistiskt, att jag kan ha blivit så dålig av en (alltså en halv) buljongtärning???
Eller är det troligare med en vitlöksreaktion, vilket jag dock inte brukar få vad jag minns...nä knepigt :(
Finns det nån annan standardprodukt de flesta käkar som det är massa glutamat i?
Den låter genomstekt. Men inkubationstiden för vissa matförgiftningar är ju längre än så. Det kan ju ha varit från maten du åt dagen innan.
Oh well...bara läste nån tråd här om någon som typ inte tålde glutamat, och tänkte det kunde vara det.
Kanske lagar ikväll igen då med samma dos buljong, men hälften av vitlöken, ifall buljongtärningen är helt utesluten...
Så jäkla gott vart det, vore synd om nån livsnödvändig ingrediens skulle ställa till det så det inte funkar äta.
Den låter genomstekt. Men inkubationstiden för vissa matförgiftningar är ju längre än så. Det kan ju ha varit från maten du åt dagen innan.
Dagen innan åt jag:
Frukost: Fruktsoppa 2.5dl, 3L ägg, ½dl grädde, knäcke med lätta, 15g småtomat.
Proteindrink: 3dl havremjölk, 20g vassle, 1dl havregryn, 1msk kakao, 1tsk oboy. 2L ägg.
2 varmkorvar, 1L ägg.
Aktuella dagen intogs:
Frukost: Fruktsoppa 2.5dl, 3L ägg, ½dl grädde, knäcke med lätta, 15g småtomat.
Proteindrink: 3dl havremjölk, 20g vassle, 1dl havregryn, 1msk kakao, 1tsk oboy. 1L ägg.
Spaghetti köttfärssås, med creme fraishe och vitlök och ~10g riven parmesan på.
Läst massa skit om glutamat nu, folk som blir dåliga av tärningarna, folk med värsta konspirationsteorierna att det är värsta giftet :D
Nä nu skiter jag i den, jag får krydda med extra vitlök istället....hitta ett köttfärssåsrecept UTAN buljongtärning verkar omöjligt, så jag får chansa och ha i lite av varje, och döda all smak med massa vitlök.
Vitlök är iallafall naturligt, och inget jag brukar bli dålig av, så löken bör vara lugn.
Fan också att allt gott är skadligt, alternativt snuskigt dyrt.
EDIT: Då jag nog inte käkat nåt med sån där smakförstärkare, färdigmat och skit, på evigheter, så kan det ju hända jag reagerar starkt på det helt plötsligt, även om det kanske funkat tidigare.
WHITEFOLKS
2011-01-10, 16:52
Jag tror knappast dina problem kom buljongtärningen (om den inte var dålig på något annat sätt).
Dock så fyller den ju inte direkt någon positiv funktion heller förrutom smakmässigt så du missar ju inget direkt av att ta bort den :)
Jag tror knappast dina problem kom buljongtärningen (om den inte var dålig på något annat sätt).
Dock så fyller den ju inte direkt någon positiv funktion heller förrutom smakmässigt så du missar ju inget direkt av att ta bort den :)
Nä är ju det smakmässiga jag är orolig för...blev så jävla god köttfärssås, och jag hade nästan inga kryddor alls utan tärningen gjorde jobbet, och jäklar vad bra det blev :(
Kanske ha i chilisås eller nåt...chilisås och extra vitlök, kanske lite mer peppar.
WHITEFOLKS
2011-01-10, 17:00
Salt funkar nog alldeles utmärkt också ;)
Fru_Flisa
2011-01-10, 17:09
Läst massa skit om glutamat nu, folk som blir dåliga av tärningarna, folk med värsta konspirationsteorierna att det är värsta giftet :D
Nä nu skiter jag i den, jag får krydda med extra vitlök istället....hitta ett köttfärssåsrecept UTAN buljongtärning verkar omöjligt,
Finns ju gott om buljonger utan glutamat.
Finns ju gott om buljonger utan glutamat.
Inte med köttsmak antar jag....och säkerligen inte i vanliga butiker?
Känns inte som "fritt från glutamat" är samma grej som "laktosfritt" eller "fritt från gluten" osv....inte lika stor grej liksom?
Fru_Flisa
2011-01-10, 17:13
Inte med köttsmak antar jag....och säkerligen inte i vanliga butiker?
Känns inte som "fritt från glutamat" är samma grej som "laktosfritt" eller "fritt från gluten" osv....inte lika stor grej liksom?
Jodå, och så finns också grönsaksbuljonger vilket det med funkar i köttfärs.
grondahl
2011-01-10, 17:15
Glutamat bidrar ju med umami och kan ersättas genom att ha med ex selleri och svamp i köttfärssåsen.
Jodå, och så finns också grönsaksbuljonger vilket det med funkar i köttfärs.
Du kanske kan nämna ett märke i så fall, om du är bekant med dom produkterna?
Är väl oftast knorr man ser, och dom verkar knappast ha nåt sånt sortiment.
Egentligen sjukt man "behöver" köttbuljong, med extrema smakförstärkare i, för att få köttsmak på maten, när själva grunden i maten är köttfärs.
Man lagar kött, men behöver nån jävla syntetisk köttsmak för att få det gott...nä det är ju sjukt när man tänker efter...kanske bättre försöka krydda ihop det utan tärning.
grondahl
2011-01-10, 17:57
Du kan ju koka egen buljong, storkok och frys in i portionsförpackningar. Eller som sagt: välja ingredienser med omsorg: http://sv.wikipedia.org/wiki/Umami
Förövrigt så säljer tom Knorr fonder utan tillsatser (tror att de heter fond du chef).
Egentligen sjukt man "behöver" köttbuljong, med extrema smakförstärkare i, för att få köttsmak på maten, när själva grunden i maten är köttfärs.
Man lagar kött, men behöver nån jävla syntetisk köttsmak för att få det gott...nä det är ju sjukt när man tänker efter...kanske bättre försöka krydda ihop det utan tärning.
Fru_Flisa
2011-01-10, 18:47
Du kanske kan nämna ett märke i så fall, om du är bekant med dom produkterna?
Är väl oftast knorr man ser, och dom verkar knappast ha nåt sånt sortiment.
Ja, de gula sorterna har du sett då men Knorr har en ekologisk sk "beef bouillon" utan glutamat och sen har du Kung Markattas köttbuljong utan med. Som alternativ har du kalvfond av Bong som inte har glutamat.
I enkel pulverform är både Renée Voltaires och Biofoods lantbuljonger funktinsdugliga som ger god smak i det mesta.
Ja, de gula sorterna har du sett då men Knorr har en ekologisk sk "beef bouillon" utan glutamat och sen har du Kung Markattas köttbuljong utan med. Som alternativ har du kalvfond av Bong som inte har glutamat.
I enkel pulverform är både Renée Voltaires och Biofoods lantbuljonger funktinsdugliga som ger god smak i det mesta.
Fan nu har jag redan handlar, men tror inte det fanns några andra än de vanliga knorr där. Kan springa till ICA lite snabbt härintill dock, hade annars tänkt börja laga såsen nu.
Antar det är den här jag ska ha.
http://knorr.se/#/produkter/organic-buljong/657
Och antar den är så dyr att jag antagligen inte vill köpa den, men nu måste jag fan ut och kolla ändå, innan jag lagar 2 port oätlig sås....
Hittade....nu kan jag laga precis lika extremt god sås som i helgen, och förhoppningsvis utan magont.
I owe you one :)
Nu säger en polare det är jästextrakt i, och att det är glutamat i jästextraktet....så att denna ekologiska inte är fri från glutamat :(
Men är väl antagligen mycket bättre iallafall än den förra vanliga buljongtärningen.
Får se hur magen mår snart....gott är det iallafall :)
http://img709.imageshack.us/img709/5504/spaghettix.jpg
Verkar som det gick vägen iallafall :)
Fru_Flisa
2011-01-10, 21:16
Nu säger en polare det är jästextrakt i, och att det är glutamat i jästextraktet....
Ja, nu är jag ingen expert på ämnet tillsatser, men enligt Hemlige kocken-Tomten så är jästextrakt något som tillverkaren kan använda istället för glutamat då jästextraktet innehåller glutaminsyra som skall ha en smakförhöjande effekt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutaminsyra
Själv tycker jag endå att det är skillnad mellan det och glutamat i smaken. Hoppas du klarar dej från problem!
Ja, nu är jag ingen expert på ämnet tillsatser, men enligt Hemlige kocken-Tomten så är jästextrakt något som tillverkaren kan använda istället för glutamat då jästextraktet innehåller glutaminsyra som skall ha en smakförhöjande effekt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Glutaminsyra
Själv tycker jag endå att det är skillnad mellan det och glutamat i smaken. Hoppas du klarar dej från problem!
Mmm verkar gått vägen, tack igen :)
Hmm, läser även på wikipedia att "Glutaminsyra är en av de 20 aminosyrorna som är byggstenar i proteiner."
Känns som det i så fall är något som vi får i oss, eller kroppen tillverkar själv...är väl inte så att en av de 20 aminosyrorna kan va nåt som är dåligt för kroppen?
Nä jästextrakt verkar va the shit :)
Precis som min köttfärssås ;)
Eddie Vedder
2011-01-10, 21:29
.är väl inte så att en av de 20 aminosyrorna kan va nåt som är dåligt för kroppen?
)
Du kan aldrig jämföra på det viset. Onaturligt höga doser av en separarerad aminosyra kan inte översättas till normalt intag i en måltid. Men kinarestaurangsyndromet (googla) tror jag kom till på naturligt glutamatrik mat inte tillsats av mononatriumglutamat.
Du kan aldrig jämföra på det viset. Onaturligt höga doser av en separarerad aminosyra kan inte översättas till normalt intag i en måltid. Men kinarestaurangsyndromet (googla) tror jag kom till på naturligt glutamatrik mat inte tillsats av mononatriumglutamat.
Aha, så det funkar kanske, tack.
Skiter i kinasyndrom, verkar som magen klarade sig och då lär jag kunna äta min goda köttfärssås med ekologiska buljongtärningen i :)
I värsta fall kan jag gå ner på en halv också ju, men verkade funka bra denna gång. För jäkla bra mat...fast är väl trött på det om några veckor som med all annan mat *cry*
Ifall nån är intresserad av mitt goda recept, utan krossade tomater i.
Vitlöken ser extra dyr ut, då jag räknat in stort spill...slänger ofta sista halvan.
http://img593.imageshack.us/img593/5808/spaghetti.gif
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.