Visa fullständig version : Är ätardagarna problemet eller?
hejsan!
Mitt mål är just nu att öka i styrka och muskelmassa, men vill helst inte gå upp för mycket i fett heller. Vilket det känns som att gör just nu. Vad gör jag för fel tror ni?
Jag är tjej, väger runt 72kg och är 170cm. Äter 6 dagar i veckan runt 2400kcal fördelat på 45%kolhy, 40%prot och 15%fett. Äter 6 gånger om dagen och försöker hålla GI-index lågt.
Dom dagarna jag tränar styrka och ibland även kondition så tar jag en gainer med extra protein, vilket ger ca 500kcal.
Den sjunde dagen äter jag precis allt och massor och det blir mycket snabba kolhydrater och fett.
Vad tror ni om min ätardag, ska man begränsa den något eller är det något annat ni tycker jag gör fel?
Tack på förhand
katta
Jag skulle nog ta bort ätardagen!
Du verkar ju annars ha bra kolll, och verkar äta bra.
Träna hårt och ät mycket bra mat. Skippa ätardagen, unna dig istället kanske nåt gott då och då då du blir riktigt sugen.
Visst gillar musklerna det också, men det är nog mr. Fettcell som är gladast i hågen av ätardagarna.
Langster
2003-11-13, 20:21
Jag tror att många svinar till lite för mycket på sina ätardagar. Det är klart att man lägger på sig en del om man svullar i sig precis hur mycket som helst av vadsomhelst, även om det bara är en dag.
Ätardagar ska mer vara en dag då man unnar sig lite extra, eller äter lite av det man verkligen längtade efter under resten av veckan. Inte ett långt frosseriutbrott.
feldtarn
2003-11-13, 20:22
Ser att vissa verkar ha ätardagar under uppbyggnad/bulk!
Förstår dock inte anledningen till detta då varje dag är en ätardag:D
Antar att det är för att stilla nått behov av att äta skräp o då bara göra det en gång i veckan ist för lite här o där... Ibland blir ju frestelsen för stor!
Under dieten är det ju annars ätardag som gäller för många för att boosta upp förbränningen igen, ladda batterierna samt att få kasta i sig mat efter en veckas diet:eating:
Känns faan viktigt ibland under dieten att ha en dag med god mat att se fram emot!
Går du upp för snabbt i vikt så äter du för många kalorier per dag! Sen kan man ju även optimera sammansättningen av kolh, protte o fett!
Hur länge har du ätit o tränat såhär?
Man brukar först samla på sig vatten när man äter ordentligt o då kan man bli lite pluffsig... kan ju va det med!
Tjoo...
Edit: Snabb va man ju inte heller:rolleyes:
Att ha en hel ätardag ser inte jag heller någon anledning att ha, är man sugen på något gått så är det ju bara att äta det då och då istället. Blir lätt att man trycker i sig precis allt på en gång annars.
Jag kan tycka 3,3 g protein per kg kroppsvikt på icke träningsdagar samt runt 3,7* g på träningsdagar kan vara lite mycket, andra tycker annorlunda.
Hur ser träningen ut och vad har du för mål?
*Räknat på en gainer med 25 % protein.
Tack för alla tips!
Mina mål just nu är att först och främst öka i styrka och muskler. Men helst inte lägga på mig för mycket fett.
Däremot har jag till våren tänkt ta tag i det där med fettet mer seriöst. Man vill ju se bra ut till sommaren, men förhoppningsvis inte tappa allt för mycket styrka.
mickehbg
2003-11-14, 09:18
Öka cardion när du tränar. Så kommer inte din ätardag vara ett problem. Jag har en STOR ätar dag i veckan. Men för att psyket ska klara sig. Är ett gammalt matvrak som har konverterat till mer bygg mat. Men för att bygga behövs energi :) annars kommer du ingenstans. Sedan när du byggt så är det dags för deff *hehe* Så kommer det att synas hur bra du tränat.
cardion : är det jag som inte riktigt hänger med, men vad är det?
Kattaz: cardio = kardiovaskulärträning => konditionsträning
Brukar faktiskt försöka med det när jag har tid och köra en stund typ 45 minuter till en timme på trappmaskinen. Sen är man lagom trött och urpumpad och sen är det bara att gå och ladda med mat:eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.