Logga in

Visa fullständig version : Tappar aptit av träning, normalt?

equal
2011-01-09, 22:00
Hejsan! Efter att jag har börjat träna i mitten av november, så försvann mitt sötsug och jag blev även mindre hungrig än vad jag var innan, är detta normalt? Idag kom jag inte iväg till gymmet för att bussarna var inställda, jag har haft ett enormt sötsug och jag har även haft större aptit än vanligt, som innan när jag inte tränade... Är detta psykiskt, eller finns det någon annan förklaring?

Kan tillägga att det inte bara är på "vilodagar" utan även på dagar då jag tränar hårt (för min fysik).

vicarious
2011-01-09, 23:13
Ja jag upplever samma sak, extra mycket under diet. Jag har större sug och är mer hungrig på vilodagar än på träningsdagar. Träningen dämpar min hunger och mitt sug. Ett tag tränade jag nästan varje dag bara för att åstadkomma denna hungerdämpning.

Mads
2011-01-09, 23:58
Jag upplever också samma. Men jag kan vara hungrigare på morgonen dagen efter ett hårt träningspass.

Hmm jag undrar om det kan ha något med hjärnans belöningscentra att göra? Tränar man har man ju redan stimulerat det, och slipper alltså suget. Dock så påverkar väl inte det hungern.

Fru_Flisa
2011-01-10, 00:26
Det frisätts glukos till blodbanan vid aktivitet och det kan upplevas som hunger/sug-dämpande.

Eddie Vedder
2011-01-10, 09:19
Hmm jag undrar om det kan ha något med hjärnans belöningscentra att göra? Tränar man har man ju redan stimulerat det, och slipper alltså suget. Dock så påverkar väl inte det hungern.

Inte alls en dum teori, jag tror det ligger mycket bakom den. Dessutom påverkas hormoner som ghrelin och leptin har jag för mig. Man ska heller inte glömma att ansträngning kan sätta fart lite på mag- och tarmsystemet som kan göra vissa illamående.

Sheogorath
2011-01-10, 09:54
Dessutom är sympatikuspådrag aptithämmande.

Mads
2011-01-10, 13:06
Inte alls en dum teori, jag tror det ligger mycket bakom den. Dessutom påverkas hormoner som ghrelin och leptin har jag för mig. Man ska heller inte glömma att ansträngning kan sätta fart lite på mag- och tarmsystemet som kan göra vissa illamående.

Jävligt stolt nu haha. *flex* Läst eran blogg halva natten, den är grym måste jag säga. Förutom jävligt intressant och saklig så lyckas den vara rolig på samma gång, keep up the good work!

Eddie Vedder
2011-01-10, 13:21
Jävligt stolt nu haha. *flex* Läst eran blogg halva natten, den är grym måste jag säga. Förutom jävligt intressant och saklig så lyckas den vara rolig på samma gång, keep up the good work!

Tack, kul att höra! Vi är inne på finliret med redigering av vår egen bok för närvarande dessutom. Kan inte säga när den kommer ut men den är på G och går dtändigt framåt!:thumbup:

Att vi är roliga var dessutom en ny kommentar, den har jag inte fått förut. :D

Mads
2011-01-10, 13:46
Tack, kul att höra! Vi är inne på finliret med redigering av vår egen bok för närvarande dessutom. Kan inte säga när den kommer ut men den är på G och går dtändigt framåt!:thumbup:

Att vi är roliga var dessutom en ny kommentar, den har jag inte fått förut. :D

Oj det var glada nyheter, det ser jag verkligen fram emot! :)

Beelz
2011-01-10, 15:01
Endorfiner dämpar väl bland annat hunger också?

Eddie Vedder
2011-01-10, 15:05
Endorfiner dämpar väl bland annat hunger också?

Belöningssystemet som sagt.

Kravmaga
2011-01-10, 15:39
Jag upplever också samma. Men jag kan vara hungrigare på morgonen dagen efter ett hårt träningspass.

+1.

Tror dessutom att flera psykologiska aspekter tillkommer. Där aktivitet (framförallt positiv) både minskar behov men också tar bort uppmärksamhet från mat/godis (som kan fungera som belöning men också fyller andra funktioner, ex tidsfördriv, tröst osv.) Dessutom får ofta en aktivitet av en viss art (i detta fall hälsosam/nyttig) till följd att fler aktiviteter i samma mönster följs (typiska dikotomiskt tänkandet vi alla har).