Visa fullständig version : Lite frågor om Nautilus upplägget (Finns det ngt positivt med det eller bara dåligt?)
lliB lliK
2003-11-13, 19:29
Kör då på Nautilus gym, gillar stämningen där osv så jag köpte kort. En instruktör satte upp ett program åt mig som skulle bestå av ett pass med:
1 set med 6-12 reps för biceps (nån slags maskin med curl?)
1 set med 6-12 reps chins
1 set med 6-12 reps framsida axlar
1 set med 6-12 reps framsida axlar
1 set med 6-12 reps baksida axlar
1 set med 6-12 reps baksida axlar
1 set med 6-12 reps stillasittande rodd
1 set med 6-12 reps mage
1 set med 6-12 reps nedre delen av ryggen
Vart väl ungefär sådär. Deras koncept gick ju ut på snabba träningspass, på högst 45 minuter. Det där kör jag igenom på ca 30 minuter, med 45 sek till 1 min och 30s vila mellan övningarna. Kör dessutom en 15 minuter cardio efter varje pass.
Kör dessutom lite övningar för benen, men det är på eget bevåg.
+ lite basövningar med skivstång hemma.
Tycker dock att styrkedelen är lite väl tunn, funderar på att köra 3 set på varje övning istället, men blir dock tvungen att sänka vikter då.
Någon som har några åsikter`? vet att Nautilus anses vara dåligt om man ska träna seriöst, men ska iaf köra där i 1 år nu innan jag flyttar till göteborg.
shirunai
2003-11-13, 19:42
Spas ökade ju som en gris när han körde det under sin nybörjar tid, är man nybörjare tror jag nautilus är bra men lär sig rörelse banorna och tränar ligement och leder.
Sen frågar du om vi tycker att nautilus är dåligt om man ska köra seriöst, mitt svar blir nej beror vad du har för mål. Vill du ha en kropp som mår bra och så kör på nautilus, ska du bygga seriöst tror jag det är dåligt när man tränat ett tag.
Dr.Stein
2003-11-13, 19:48
tränar själv på nautilus gym eftersom de e så billigt. Jag tycker det verkar väldigt konstigt att köra alla muskelgrupper på samma pass, man kan väl omöjligt få någon återhämtning då? Jag har iaf valt att skita i instruktören och dels dela upp muskelgrupper och köra flera serier på samma maskin.
lliB lliK: Har du tränat förut?
Är övningar i rätt ordning samt stämmer verkligen listan?
Varför ingen benträning?
Finns det inga fria vikter på det gymet?
Som grundträning är det inte fel att träna bara med maskiner, det är kanske inte det bästa men man tränar ju i alla fall. Förhoppningsvis blir man inte lika viktkåt som när man tränar med fria vikter. :D
Dr.Stein
2003-11-13, 21:06
Originally posted by z_bumbi
lliB lliK: Har du tränat förut?
Är övningar i rätt ordning samt stämmer verkligen listan?
Varför ingen benträning?
Finns det inga fria vikter på det gymet?
Som grundträning är det inte fel att träna bara med maskiner, det är kanske inte det bästa men man tränar ju i alla fall. Förhoppningsvis blir man inte lika viktkåt som när man tränar med fria vikter. :D
På mitt gym finns det iaf fria vikter. Vet dock inte om det finns på alla nautilus gym.
Hallå!
Tränar även jag på ett Nautilus gym som endast har maskiner... Tränade på gym med blandat fria vikter och endel maskiner förut men trivdes inte alls pga den dåliga stämmningen och tråkiga servicen personalen hade...
I början gick det rent åt h-e på Nautilus när jag körde med deras upplägg, sen läste jag på lite och började köra olika muskelgrupper och 3-6 set på dom olika maskinerna vilket fungerade tok bra.... Har ett års kort som går ut om typ 10 månader, när den e slut så hade jag tänkt börja köra mer seriöst med muskelbyggandet på ett gym med allt möjligt...
Kan säga om migsjälv att jag är 17 bast, tränat thai boxning i 2 år men la av för ett år sen, tränat på gym oseriöst i 6 månader och seriöst i 2-3 månader...
Ska jag säga min mening om Nautilus så är det ett företag som gör kickass maskiner men gymmen är bara ute efter pengar, klämma in så många dom kan på så kort tid som möjligt... Men alla är olika, vissa kanske kan ta ut muskeln på ett set, men vet att jag definitivt inte kan det...
MvH
Sunk
Dr.Stein
2003-11-13, 21:22
Men verakr det inte jäkligt konstigt att köra alla muskler 1 set varje gång????????????????? :confused:
Dr.Stein: Inte om man är nybörjare.
lliB lliK
2003-11-13, 21:33
Originally posted by Dr.Stein
Men verakr det inte jäkligt konstigt att köra alla muskler 1 set varje gång????????????????? :confused:
En del av nautilus upplägget tror jag.
saxat från Nautilus hemsida:
"Minskad tidsinsats; 8-12 repetitioner, ett set på varje muskel för att uppnå maximalt resultat, 6-12 övningar/träningstillfälle. Inklusive konditionsträning är du färdig på 30-45 minuter."
Därför jag tycker att det är lite kort.. vill iaf hålla på i en timme minst, så man vankar omkring och testar nya maskiner ett tag :/
Z_bumbi: Har tränat styrka 2-3 ggr per vecka i 2 månader. Flera års fotboll + innebandy tidigare dock (och cykling 5km till skolan året om :D). Har ökat fint på nautilus, men blir inte trött efter passet, är lite för kort.
Övningarna körs med axel efter axel, och chins efter biceps osv. Samma muskelgrupp i olika maskiner i följd.
Just det här nautilusgymmet har dock några fria vikter, men inte överdrivet mycket.
lliB lliK: Det är två övningar för framsida axlar och ingen för sidan på axeln.
Väldigt många axelövningar och ingen för bröst.
Biceps före ryggträning.
Det är med andra ord någon som slarvat igenom programet.
Be att få ett riktigt program som är mer logiskt uppbyggt nästa gång du är där, hjälper inte det får du väl fixa ett eget härifrån.
lliB lliK
2003-11-13, 21:49
Tror nog jag skriver ihop någt eget. Eftersom en del uppenbarligen har upplevt bra resultat med nautilusmetoden så kör jag nog på den, men ska utöka passen så att de tar längre tid. Får väl ta två såna där träningsschemagrejer så man får plats med övningarna :P
Tänker nog dela upp programmet på överkropp + lätt kondition 15-30 minuter två gånger i veckan, och sen ben + 45-60 minuter kondition en eller två gånger i veckan.
Originally posted by Sunk
trivdes inte alls pga den dåliga stämmningen och tråkiga servicen personalen hade... Oj fan, pratar du med personalen...? ;)
Jag har ingen aning om vilken "service" som finns på mitt gym. Jag går dit, tränar och går hem.
För övrigt håller jag med bumbi om att den som att ihop det där schemat verkligen borde se över det... :rolleyes:
Originally posted by JAM
Oj fan, pratar du med personalen...? ;)
Jag har ingen aning om vilken "service" som finns på mitt gym. Jag går dit, tränar och går hem.
Exakt.. vem bryr sig om service..
Dåligt av dem att inte ha fria vikter tycker jag, sen saknar du visst bröstövningar, lr så har du bara glömt skriva det.. och även utsida axlar
lliB lliK
2003-11-14, 20:32
utsida axlar är säkert en av muskelgrupperna som aktiveras på någon av de axelövningar jag kör. Bröst tränar jag också, men är inte med i det program jag fick av nautilus instruktör. Men kör med eget program nu, så blir nog bra iaf :D
Hur går uppvärmningen till med Nautilusmetoden?
ok.. men vilka axelövningar kör du då?
:whipped:
Originally posted by MrT
Hur går uppvärmningen till med Nautilusmetoden?
Spinningcykel i 10 minuter.
lliB lliK
2003-11-15, 17:42
mm cykel 5-15 minuter (eller löpband eller vad man nu gillar)
Har inte den blekaste om vad övningarna heter, men kan kolla upp det.
Edit: Några övningar jag kör (allt maskiner..):
Pull-over (?)
Pec Fly
"Bench Press" maskin :/
Triceps press
Verticle Raise
Weight Assisted Chin & Dip
Abdominal maskin :/
Lateral Raise
Preacher Curl
Några fler också, och är inte nödvändigtvis i den ordningen där uppe, var endast dom jag hittade beskrivna på nätet :/
Ja, nu på nautilus snackar jag alltid en liten stund med personalen då man märker att dom inte är distanta till en utan tycker det e roligt att ge råd och tips till en glad amatör =)...
Förra gymet så var alla otrevliga och drog snarare än suck när man lämnade fram kortet än hälsade trevligt.... När man frågade om råd blev dom irriterade och snäste att man måste ringa först och boka tid... Tycker att stämningen på gymet är viktgt för att jag ska trivas, trivs jag inte går jag inte dit... Ganska enkelt... =)...
Finns det ingen annan där ute som tycker det e viktigt me service på ett gym?
lliB lliK
2003-11-16, 17:26
Originally posted by Sunk
Ja, nu på nautilus snackar jag alltid en liten stund med personalen då man märker att dom inte är distanta till en utan tycker det e roligt att ge råd och tips till en glad amatör =)...
Förra gymet så var alla otrevliga och drog snarare än suck när man lämnade fram kortet än hälsade trevligt.... När man frågade om råd blev dom irriterade och snäste att man måste ringa först och boka tid... Tycker att stämningen på gymet är viktgt för att jag ska trivas, trivs jag inte går jag inte dit... Ganska enkelt... =)...
Finns det ingen annan där ute som tycker det e viktigt me service på ett gym?
Jorå, en av anledningarna till att jag valde nautilus var just den trevliga stämning som råder där. Dock så kanske kompetensen är lite lägre än på ett "hardcore" gym
hehe, kompetensen på Nautilus är ju inte speciellt hög, men vissa saker e ju bra... Recept på en frukost drink e bästa råd ja fått där tror jag...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.