handdator

Visa fullständig version : Lite Nojig om skolmaten under deff.

Xtronal
2011-01-09, 20:11
Sitter och börjar bli lite nojig om maten i skolan under deff, det är kanon mat men jag kan inte kontrollera hur många kcal maten innehåller.

Är det okej att äta ett stort mål kl 06.00 och sen äta ett 13 timmar senare? dvs, jag äter ett mål som innehåller exakt 1300 kcal på morgonen, sen ett efter träning vid ca sju tiden på kvällen?

Jag vet att det låter som en dålig idé men ska man ha stenkoll så ska man.

King Grub
2011-01-09, 20:15
Det bör inte vara några problem.

musmatta
2011-01-09, 20:19
Du kan ju fråga personalen om de kan ge dig info, vissa leverantörer kan ge info. Annars skulle jag säga att du kan höfta det lite. Är lärare och har handhaft elever med diabetes och annat, och min erfarenhet säger att uppskattat energiintag brukar räcka rätt långt. Elever som inte äter brukar inte riktigt prestera lika bra heller...

Lycka till.

Edit, eller ha med eget mellanmål.

Xtronal
2011-01-09, 20:21
Du kan ju fråga personalen om de kan ge dig info, vissa leverantörer kan ge info. Annars skulle jag säga att du kan höfta det lite. Är lärare och har handhaft elever med diabetes och annat, och min erfarenhet säger att uppskattat energiintag brukar räcka rätt långt. Elever som inte äter brukar inte riktigt prestera lika bra heller...

Lycka till.

Jo, jag kanske bara skulle kasta idén i soptunnan och äta på i skolan, för jag vet själv att jag presterar sämre när jag inte äter i skolan , alltså inte är mätt, eller går hungrig.

King Grub
2011-01-09, 20:23
jag vet själv att jag presterar sämre när jag inte äter i skolan

Då är det ju inte ens något att fundera över. Skolan är viktigare. 99.9 chans att du inte blir byggarproffs och inte har nyttan av den promillens skillnad i fysisk utveckling du kanske skulle se på 10 år.

Xtronal
2011-01-09, 20:30
Då är det ju inte ens något att fundera över. Skolan är viktigare. 99.9 chans att du inte blir byggarproffs och inte har nyttan av den promillens skillnad i fysisk utveckling du kanske skulle se på 10 år.

Du har rätt, om jag skulle bli byggar proffs så skulle jag inte bott i sverige utan i London förmodligen, men kan ju fortfarande bli byggarproffs, bara.. inte kropps byggar proffs =)

Ristretto
2011-01-09, 20:35
Ät maten i skolan, uppskatta innehållet, träna och se till att vågen rör sig neråt i lämplig takt. Dumt att börja noja över skolmaten.

Eddie Vedder
2011-01-09, 20:37
Du behöver inte veta näringsinnehållet, håll koll på vikten och ät proteinrikt helt enkelt.

Pintan
2011-01-09, 22:00
+1 på de ovan. Annars kan du ta med en matlåda. En snubbe i min klass gör det, verkar fungera hur bra som helst:thumbup:

Apos78
2011-01-10, 08:50
Givetvis äter du skolmaten. Bor du hemma skulle jag tippa av dina föräldrar inte gärna ersätter denna med matlåda pga dina defftankar. Skolmaten är betald och det är inget fel på den, som du själv säger. Även om du får reda på energiinnehållet så är detta en uppskattning med vissa (ibland ganska stora) felmarginaler.

christofer79
2011-01-10, 11:15
Ta med matlåda istället, och lite kesella avokado, mandel och tonfisk under rasterna. De åt jag under tiden jag studerade. Skolmaten är oftast halvfabrikat med mycket transfetter o lite näringsinnehåll per kcal. Är det fisk i skolan utan panering ja då går de ju bra att äta. Kålsallad och morötter brukar de ju servera och det är ju bra. Men färdiga köttbullar och falukorv mm kan du ju skippa och ta din matlåda istället. Min son kommer aldrig få äta skolmaten, jag kommer peronligen skicka med han en matlåda då de serverar halvfabrikat.

Lycka till

Morrris
2011-01-10, 11:26
Ta med matlåda istället, och lite kesella avokado, mandel och tonfisk under rasterna. De åt jag under tiden jag studerade. Skolmaten är oftast halvfabrikat med mycket transfetter o lite näringsinnehåll per kcal. Är det fisk i skolan utan panering ja då går de ju bra att äta. Kålsallad och morötter brukar de ju servera och det är ju bra. Men färdiga köttbullar och falukorv mm kan du ju skippa och ta din matlåda istället. Min son kommer aldrig få äta skolmaten, jag kommer peronligen skicka med han en matlåda då de serverar halvfabrikat.

Lycka till

Nej.

christofer79
2011-01-10, 11:32
Nej.

Gött att dom ändrat på det då. Var på min tid i alla fall, falukorv, pyttipanna, hamburgare, köttbullar, schnitzel var inte hemlagat. Gött att dom ändrat på detta :hbang:

Kravmaga
2011-01-10, 12:08
Ett alternativ, såvida du inte tycker det är pinsamt, är att ta med en liten matvåg till skolan. Kolla sedan register med näringsinnehåll på färdiglagade produkter och du får en ganska god uppskattning.

KalleTeodor
2011-01-10, 16:48

Lycka till

Jag skulle inte vilja vara din son *screwy*

Nible
2011-01-10, 17:33
Jag har kört två längre dieter då jag har käkat lunch på skolan varje dag - går hur bra som helst.

Patarei
2011-01-11, 11:20
Gött att dom ändrat på det då. Var på min tid i alla fall, falukorv, pyttipanna, hamburgare, köttbullar, schnitzel var inte hemlagat. Gött att dom ändrat på detta :hbang:

Det beror väl lite på vad man går i för skola. Jag gick på Waldorf i ett år, och där hade vi en kock som lagade maten. Ibland fick vi laga maten själva. Dock fick vi endast vegetarisk mat vilket jag inte alltid uppskattade.

Apos78
2011-01-11, 11:52

Det är inte uteslutande hemlagat i någon större skola. Tid och pengar sätter stopp för detta, även om jag kan se det som en ganska stor prio att servera bra mat. Inte heller måste maten bli dyrare med andra baslivsmedel.

Men därmed inte sagt att den färdiga maten nödvändigtvis är sämre än den hemlagade. Och transfetter är inte förekommande på det sätt som många verkar tro.

cosmic_dancer
2011-01-11, 22:22
Personalen i skolbespisningen bör ju kunna hjälpa dig att få fram ett riktigt energiinnehåll. Finns ju de elever som måste ha kalorianpassad mat och då är det skolans skyldighet att fixa fram det.

Crocker
2011-01-11, 22:43
Skolmaten är strunt i smakväg, det är pest och pina att äta. Dock fungerar det, deffat flera gånger. Gäller bara att äta, hålla koll på vikten vilket redan har nämnts.

Eddie Vedder
2011-01-12, 10:05
Finns ju de elever som måste ha kalorianpassad mat och då är det skolans skyldighet att fixa fram det.

Ja men då är det ju ordinerat. Man kan inte gå in och kräva kaloriuträkningar bara för att man vill deffa. ;) Och oavsett om det finns en kalkyl i grunden är ju den baserad på en standardiserad tallriksfördelning och ett recept som naturligtvis inte följs till punkt och pricka. Jag har själv lagat en del i skolkök och inte brydde vi oss om grundreceptet.