Visa fullständig version : "Utnyttja glykogendepår"
Kom och tänka på en sak, om man har svårt att hålla sig borta från onödiga kollisar på helger, skulle man inte kunna utnyttja kroppen tex; Äta lite kolhydrater på vardagarna kanske runt XXg(eller nolla dem helt(vid energibalans), och träna genom kroppen som vanligt,(Nu snackar jag inte om tokbyggning som dom flesta på forumet menar med att styrketräna, utan bara träna för att hålla igång, sakffa mer muskler osv osv)
Sen på helgen tex lördag, smälla i sig allt onyttigt man vill. Nu menar jag inte att man ska grisbulka typ 15000 kcal, utan bara ha det som en "normal" ätardag, så kroppen fyller på sina glykogen depåer. För om jag inte är helt ute och cyklar så fylls väl depåerna på först INNAN kolhydraterna läggs som fett vid ett överskott.
Förkortat; Söndag-fredag "tömmer kroppen", lördag ät vad du vill (med måtta)
Bara en tanke jag hade, alla har ju olika sätt att hålla sin form, vissa löper aset av sig, andra äter aldrig "onyttig mat" osv osv :)
Ta inte detta på fel sätt nu och börja härja ;)
Edit; Särstavning på titel....
Hm..
Undrar om det inte är effektivare att köra en gainer efter passet, kolhydratsrik mat efter passet för maximal inlagring?
Hm..
Undrar om det inte är effektivare att köra en gainer efter passet, kolhydratsrik mat efter passet för maximal inlagring?
Nu missförstod du hela min post..
Joe Hardgainer
2011-01-09, 18:06
I slutändan kommer det i huvudsak handla om kalori in minus kalori ut. Dina glykogendepåer kommer nog att vara ganska tomma på söndag/måndag även om du "laddar upp " inför den kommande veckan. Istället kommer kroppen tillgodose sitt behov glukos genom glukoneogenesen.
Ur rent prestationssyfte har ju kolhydrater vissa fördelar i samband med återhämtning på träningsdagar, så varför enbart begränsa dom till en svulldag.
nocantdo
2011-01-09, 18:07
Detta låter exakt så som The anabolic diet funkar/förespråkar finns många som har fått goda resultat av det. Googla
Detta låter exakt så som The anabolic diet funkar/förespråkar finns många som har fått goda resultat av det. Googla
Ah, kommer kolla in! Jag är inte mycket för kolhydrater, tar så lång tid att koka potatis pasta och ris så jag orkar aldrig göra iordning det, och smörgåsar mättar så dåligt :D
hejhopp79
2011-01-09, 18:33
Låter som Ultimate diet 2.0 (Lyle McDonald) och säkerligen fler andra dieter, där man inte talar om ett konstant energiminus under månader.
Begreppet brukar kallas för cyklisk ketogen diet dvs att man inte äter några kolhydrater 3-6 dagar och sen fyller på. I de flesta fallen så brukar man då lägga tyngre/längre träningspass i början av perioden och sen lättare/kortare pass senare utom om man har ett tömningspass precis innan man tänker fylla på igen.
Konditionsidrottare kan utnyttja perioderna lite annorlunda då de ibland kan tjäna på att träna med mindre glykogen tillgängligt och då kan det t ex vara hög kvalitet i början av en period och sen långpass senare i perioden (t ex samma dag som fyllningen börjar).
För att fyllningen ska få bäst effekt gäller det alltså både att man tränar och äter enligt planen. Äter man däremot kolhydrater under dagarna mellan fyllningarna så har man redan mer glykogen än basnivån och då blir skillnaden i effekt mindre.
I de flesta fallen är diettyperna mest lämpliga för viktminskning.
Däremot ser jag inget som helst problem att träna med kolhydrater i veckorna och sen äta lite mer på helgen bara det är inom rimliga gränser. Kroppen kanske inte utnyttjar det "maximalt" men det brukar sällan vara det viktigaste när det gäller mat. Om man av någon anledning vill utnyttja det så bra som möjligt så är det iofs ganska enkelt att lägga sina tyngsta pass de dagarna man äter mest så kan man i alla fall utnyttja ev skillnader som uppstår.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.