Visa fullständig version : HemmaGjord Shaker. Kanon Gott. Men bra?
Jag har köpt mig en mixer och börjat göra en del shaker's och annat gott. Sedan slog det mig att. Frukost, hatar att äta, tidigt på morgongen, stress, trött. Självklart gör jag det. Som regel äter jag ägg & gröt/smörgås.
Men...
Sedan gjorde jag ett test med att ta en banan, 5dl mjölk, 1-2dl havregryn, ett ägg. Mixade allt och det blev skit gott. Plus att men får i sig hela frukosten på 10 min. Eller mer än vanligt.
Finns det några nackdelar med detta? Eftersom allt är ner mixat. Kroppen tar inte åt sig all näring, får inte arbeta lika mycket med matten? Eller är det bara att tuta och köra?
WHITEFOLKS
2011-01-09, 12:32
Råa ägg ska man helst inte äta. Annars är det inga problem.
Okey. Det visste jag inte. Men tack för det. Då kör jag på äggröra. :).
Om du vill ha protein in i shaken kan du alltid ha i lite protienpulver, mättar och är gott :)
Råa ägg ska man helst inte äta. Annars är det inga problem.
Varför skall man inte äta råa ägg? Av lathet så äter jag en hel del råa ägg så skulle vara intressant att veta varför man helst inte ska äta det :) tack på förhand
Varför skall man inte äta råa ägg? Av lathet så äter jag en hel del råa ägg så skulle vara intressant att veta varför man helst inte ska äta det :) tack på förhand
Antar det syftades på risken för salmonella.
martinmartin
2011-01-09, 15:02
H*n syftade nog på mer än så.
http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/
Men finns det verkligen risk för salmonella i svenska ägg? När jag var gravid så kollade jag upp det där ganska noga och riskerna ska tydligen vara så gott som obefintliga. :)
King Grub
2011-01-09, 15:56
Det är inget speciellt problem i Sverige; av 4000 salmonellafall i Sverige per år är endast 600 smittade inom landet, och inte många av dessa av ägg.
Jag har köpt mig en mixer och börjat göra en del shaker's och annat gott. Sedan slog det mig att. Frukost, hatar att äta, tidigt på morgongen, stress, trött. Självklart gör jag det. Som regel äter jag ägg & gröt/smörgås.
Men...
Sedan gjorde jag ett test med att ta en banan, 5dl mjölk, 1-2dl havregryn, ett ägg. Mixade allt och det blev skit gott. Plus att men får i sig hela frukosten på 10 min. Eller mer än vanligt.
Finns det några nackdelar med detta? Eftersom allt är ner mixat. Kroppen tar inte åt sig all näring, får inte arbeta lika mycket med matten? Eller är det bara att tuta och köra?
Jag körde en annan shaker på morgonen tidigare som vad jag har för mig ska vara bra. Mycke kcal dock.. Men såhär va den iaf.
1 Burk kesella.
Nån matsked olivolja och linfröolja.
frysta bär tex jordgubbar. tog nån näve av det.
1.5dl fiberberikad havregryn.
1 banan.
3dl lätt A-fil
1 dl proteinpulver.
vatten efter behag så det blir drickbart.
Blir ungefär 1.2liter. brukade kör 2/3 delar på morgonen o resten innan jag la mig. Tyckte de funkade bra och mätt blev man! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.