handdator

Visa fullständig version : Failure under deff?

Masterpan
2011-01-08, 23:54
Tjena!

Jag har alltid kört mellan 8-12 set per muskelgrupp/vecka (lågvolym?) och då har jag alltid nästan uteslutande kört till failure, eller snarare repetitionen innan failure.

Nu under deffen tänkte jag ligga på samma set antal och pumpa på 4-6 reps i basövningarna vilket jag kmr lägga största fokus på. Vad jag undrar är om jag skall köra på vikter så att jag skulle kunna göra typ 2 reps mer, alltså stanna en bit innan failure, eller om ja ska pressa mig själv till max och köra så hög vikt som möjligt på angivna reps antal?

Alltså; Failure eller inte under deff?

Tackar för svar ;) !

vicarious
2011-01-08, 23:58
Failure. Träna dock max 3 styrkepass i veckan då, mer behövs inte.

Masterpan
2011-01-09, 00:05
Failure. Träna dock max 3 styrkepass i veckan då, mer behövs inte.

Just nu kör jag en 4-split där varje muskelgrupp får en genomkörare 1 gång i veckan då det funkar bäst för studerandet. Borde inte det vara lugnt eller skulle det vara mycket bättre om ja körde på en 3-split?

vicarious
2011-01-09, 00:23
Just nu kör jag en 4-split där varje muskelgrupp får en genomkörare 1 gång i veckan då det funkar bäst för studerandet. Borde inte det vara lugnt eller skulle det vara mycket bättre om ja körde på en 3-split?

Det beror nog på hur hela schemat ser ut totalt sett. Klart det är lugnt att köra 4 pass om man anpassar antal övningar och set därefter. Du kan ju gärna skriva hur det ser ut så blir det lättare att ge eventuell kritik.

Masterpan
2011-01-09, 00:31
Det beror nog på hur hela schemat ser ut totalt sett. Klart det är lugnt att köra 4 pass om man anpassar antal övningar och set därefter. Du kan ju gärna skriva hur det ser ut så blir det lättare att ge eventuell kritik.

Söndag - Bänkpress 5 set.
Hantelpress 4 set
Cablecrossover 2 set

Bicepscurl 4 set
Skivstångscurl 4 set

Måndag - Benpress 7 set
Benspark 2-3 set
Lårcurl 3 set
Stående vadpress 3 set

TIsdag - Vila

Onsdag - Militärpress 5 set
Diverse lyft åt sidan 3 set
SIttande tricepspress 4 set
Liggande tricepspress 4 set

Torsdag - Vila

Fredag - Marklyft 4 set
Chins 4 set
Cablerodd 4 set

Lördag - Vila

That's it :)

Salus
2011-01-09, 00:50
Söndag - Bänkpress 5 set.
Hantelpress 4 set
Cablecrossover 2 set

Bicepscurl 4 set
Skivstångscurl 4 set

Måndag - Benpress 7 set
Benspark 2-3 set
Lårcurl 3 set
Stående vadpress 3 set

TIsdag - Vila

Onsdag - Militärpress 5 set
Diverse lyft åt sidan 3 set
SIttande tricepspress 4 set
Liggande tricepspress 4 set

Torsdag - Vila

Fredag - Marklyft 4 set
Chins 4 set
Cablerodd 4 set

Lördag - Vila

That's it :)

Inte alla set till failure, sista setet per övning - på sin höjd.

Kanske bättre med ett failure set per muskelgrupp/v istället.

vicarious
2011-01-09, 02:01
Schemat ser väl helt OK ut. Kanske lite väl många set. Jag skulle begränsat mig till 2-3 set per övning och max 2 övningar per muskelgrupp. Som sagt, att köra alla set till failure på det där schemat kanske blir slitsamt.

Masterpan
2011-01-10, 22:58
Schemat ser väl helt OK ut. Kanske lite väl många set. Jag skulle begränsat mig till 2-3 set per övning och max 2 övningar per muskelgrupp. Som sagt, att köra alla set till failure på det där schemat kanske blir slitsamt.

Menar du att det är för många set att gå till failure på alla? Funkar det att köra alla dem seten då om ja stannar 1-3 reps innan failure?

vicarious
2011-01-11, 10:17
Menar du att det är för många set att gå till failure på alla? Funkar det att köra alla dem seten då om ja stannar 1-3 reps innan failure?

Ja, precis. Det funkar säkert men jag skulle dragit ner på antalet set och kört alla till failure istället =)

Fredson
2011-01-11, 14:29
Ursäkta den eventuella tråd stölden nu men har en fråga. Har precis påbörjat min deff och läst lite om att minskad träningsmängd rekommenderas. Innan har jag kört 2 dagar träning, 1 dag vila, 2dagar träning, 1 dag vila rullande program vilket 2 utav 3 veckor blir 5 pass. Styrketräning enbart, ingen cardio. Tror ni det är bättre att byta till fast program med 4 pass i veckan? Tex: måndag axlar & biceps. Tisdag ben. Onsdag vila. Torsdag bröst & triceps. Fredag vila. Lördag rygg. Söndag vila.

vicarious
2011-01-12, 12:12
Ja 4 är nog bättre än 4-5 pass per vecka. Det beror lite på hur hårt man dietar man oavsett underskott skulle jag nog säga max 3 styrkepass i veckan.

Masterpan
2011-01-12, 22:47
Ja 4 är nog bättre än 4-5 pass per vecka. Det beror lite på hur hårt man dietar man oavsett underskott skulle jag nog säga max 3 styrkepass i veckan.

Borde inte då halv eller helkropps-pass vara det mest optimala under deff?

vicarious
2011-01-12, 22:51
Borde inte då halv eller helkropps-pass vara det mest optimala under deff?

Det finns nog inget som är optimalt angående hur man delar upp träningen mellan passen. Satsa mer på att få kvalitativ träning under själva passen och dela upp det på ett sätt du gillar.