Visa fullständig version : Hur ska ni ställa om DYGNSRYTMEN??!?!?!
Anvendarnamn
2011-01-08, 06:24
Hejsan.
Många här har ställt om sin dygnsrytm. Jag märker det när jag ser på inläggstiden :D
Snart är ju Jullovet över, skolan startar, etc.
Hur kommer ni ställa om "kroppens tid"? Eller hur ställer man om den effektivaste?? Behöver själv tips. Just nu har jag en rytm som är 12 timmar förskjuten. Alltså jag sover 11 istället för 23.
Dela gärna med er av lyckade metoder!!
Tack på förhand mina käre älskade kollozzeumare! All repekt till er!
Det lättaste tycker jag bara är att gå upp tidigt, även om det är sjukt jobbigt när man är van att sova länge. Går du upp vid 8 på morgonen flera dagar på raken så är du så trött på kvällen att du inte kan vara uppe till 4. Det jobbiga är att ha sån disciplin att man faktiskt går upp när klockan ringer vid 8 bara ;)
Är väl inte direkt avancerat, dygna eller gå upp tidigare.
internethjälten
2011-01-08, 07:06
Hejsan.
Många här har ställt om sin dygnsrytm. Jag märker det när jag ser på inläggstiden :D
Snart är ju Jullovet över, skolan startar, etc.
Hur kommer ni ställa om "kroppens tid"? Eller hur ställer man om den effektivaste?? Behöver själv tips. Just nu har jag en rytm som är 12 timmar förskjuten. Alltså jag sover 11 istället för 23.
Dela gärna med er av lyckade metoder!!
Tack på förhand mina käre älskade kollozzeumare! All repekt till er!
Det blir lätt, jag går upp runt 04 nu när jag är ledig, när jag börjar jobba på måndag får jag sova ända till 04.30 så det blir like a walk in the park :thumbup:
Är väl inte direkt avancerat, dygna eller gå upp tidigare.
Dygna brukar vara min melodi. Kan vara något osäkert dock.
Skita i att sova, gå till skola/jobb, stå ut, gå hem och lägga sig tidigt.
Kör i princip alltid efter det receptet.
Dygna brukar vara min melodi. Kan vara något osäkert dock.
Ja, för mig med. Har jag ingen tid att passa dagen efter så kommer jag inte vakna om jag sovit ett par timmar, oavsett hur många larmklockor jag ställer. Riskerar istället att förvärra situationen.
Ja, för mig med. Har jag ingen tid att passa dagen efter så kommer jag inte vakna om jag sovit ett par timmar, oavsett hur många larmklockor jag ställer. Riskerar istället att förvärra situationen.
Det där funkar jättebra om man ska börja skolan/jobbet igen, problemet är om man, som jag, har tentor. Jag har exempelvis omtenta nu i januari efter att ha varit ledig sen 18e december. Det är ganska svårt att prestera på topp när man bara fått sova två timmar
Då kanske du borde planera för det så att du inte sover två timmar innan tentan...
Finns bara ett sätt förutom dygna, och det är ett bara ge fan i att man är trött och gå upp ändå.
Då kanske du borde planera för det så att du inte sover två timmar innan tentan...
Finns bara ett sätt förutom dygna, och det är ett bara ge fan i att man är trött och gå upp ändå.
Jag sa väl aldrig att jag brukade göra så? Påpekade bara att den metoden inte funkar särskilt bra i alla lägen
Var uppe till 3 igår, som vanligt den sista tiden, idag upp vid 9 för jag ska åka iväg en sväng. Imorrn blir det upp tidigt så jag kommer vara trött som tusan till Söndagskvällen. På måndag börjar jobbet.
Tvinga sig upp eller dygna. Dygna tär hårdast tycker jag.
Det blir lätt, jag går upp runt 04 nu när jag är ledig, när jag börjar jobba på måndag får jag sova ända till 04.30 så det blir like a walk in the park :thumbup:
Nice! Gillar din melodi!
Är väl inte direkt avancerat, dygna eller gå upp tidigare.Plusett.
För mig fungerar det bäst att tvinga sig upp i arbetstid dagen innan man gör comeback, även om man kanske varit uppe till 3-4. Man är trött som en bäver hela dagen men somnar tveklöst i lagom tid på kvällen.
Jag fasar för måndag. Hade tänkt ställa om i helgen men har failat hittills.
Jag börjar bli riktigt less på att sitta uppe till tre och sen komma ur sängen vid elva.
Har försökt och försökt, och trots att jag jämt är astrött runt 18 är jag ändå helt pigg vid 02 igen...
Anvendarnamn
2011-01-08, 14:18
Har försökt och försökt, och trots att jag jämt är astrött runt 18 är jag ändå helt pigg vid 02 igen...
Då har din hypotalamus ställt om sig, men jag vet inte riktigt vad det innebär :D
Har man inte skiftjobb så är det ju inga problem. Bara att ställa klockan på samma tid varje dag och gå upp. Sen går man och lägger sig vare sig man är trött eller inte efter tre dagar så är man hemma.
Förstår inte hur man klarar av att dygna, jag skulle bli toksjuk direkt. Men sen är man väl olika känslig för lite sömn
Måndag och nästa vecka blir inte kul...
Men har köpt morgon kort på gym, och hidtils har jag varit för trött för att ta mig dit i tid, så något måste ju göras. Om det nu inte blir -20 och massor med snö igen.
ELLER så har man uppfuckad dygnsrytm i Europa, som direkt löser sig om man flyger väster- eller österut och förskjuter dygnet med 8-10 timmar :D. Att vakna av sig själv klockan sju på morgonen och vara pigg var en konstig upplevelse.
mattilainen
2011-01-08, 20:18
Tycker detta är jättelätt. Tror jag är ganska van vid att ställa om dygnet när jag lanat varje helg hela mitt liv haha
Så inga problem för mig. Går jag och lägger mig 12, somnar jag.. Även om jag varit uppe till 6 - 8 på morgonarna
Sätt klockan tidigt. Gå och upp och drick massa kaffe. Bli trött efterföljande kväll och lägg dig normalt. Fortsätta sätta klockan när du är ledig i framtiden och gå upp samma tid som när du inte är ledig så slipper du ställa om dygnsrytmen.
Frågan är hur jag ska kunna somna ikväll så jag inte är dödstrött imorgon bitti.
Till att börja med ska jag sluta med att gå och lägga mig klockan 4 på natten/morgonen... :D
Nordenator
2011-01-10, 04:01
Till att börja med ska jag sluta med att gå och lägga mig klockan 4 på natten/morgonen... :D
Låter som en bra plan. Jag tror att jag ska testa det jag med :D
Gabriel174
2011-01-10, 04:06
Vaknade för en stund sen och kom på den fenomenala idén att sätta på datorn och vara vaken i några timmar till innan jag drar till skolan. Då hinner jag vara vaken tillräckligt länge för att kunna käka frukost också. Jag är smart. Jag vet.
Nordenator
2011-01-10, 04:08
Vaknade för en stund sen och kom på den fenomenala idén att sätta på datorn och vara vaken i några timmar till innan jag drar till skolan. Då hinner jag vara vaken tillräckligt länge för att kunna käka frukost också. Jag är smart. Jag vet.
Du måste vara väldigt dålig på att äta frukost.
Gabriel174
2011-01-10, 04:11
Du måste vara väldigt dålig på att äta frukost.
Du har, tyvärr må sägas, rätt. Jag är värdelös på att äta frukost.
ja e vaakeeeeen...sova snart...fuck<!!
lite full också... :D
Robbelibob
2011-01-11, 01:25
Skita i att sova, gå till skola/jobb, stå ut, gå hem och lägga sig tidigt.
Kör i princip alltid efter det receptet.
Brukar jag också göra. Men nuförtiden när jag försöker med det, så kan jag bara sova ett par timmar och så är jag klarvaken. Sen är jag tbax i samma skit:/
Jag har misslyckats, så nu sover jag inte alls, typ? Argh.
Det går dåligt här också. Sämre och sämre för var dag typ.
Jag har misslyckats, så nu sover jag inte alls, typ? Argh.
Jag sover men somnar för sent och är helt död när jag ska gå upp. I morse vaknade jag av att klockradion var igång. Annars vaknar jag typ sekunden den går på men nu hade den nog varit på i en 10 min eller så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.