Visa fullständig version : Protein som kosttillskott onödigt?
DrejgUlf
2011-01-07, 12:00
Ja vad säger ni om det här?
Samma effekt med vanlig mat (http://www.gp.se/konsument/1.523841-samma-effekt-med-vanlig-mat)
Det jag reagerar till är hans påståenden om att ett stort proteinintag inte har någon effekt, försöker ju själv att ligga på 2g/kroppskg dag då jag trodde att detta skulle vara optimalt. Dock försöker jag fixa detta med "vanlig" mat men blir nu tveksam till om jag äter onödigt mycket protein?
Vad tror ni om detta ni som är insatta?
Ristretto
2011-01-07, 12:07
Såhär har jag förstått det:
Om en uppreglering av proteinsyntesen är positivt för den totala muskeluppbyggnaden så är snabbt protein bättre än protein från mat eftersom det inte uppreglerar proteinsyntesen lika mycket. Om det bara är det totala proteinintaget som spelar roll så funkar mat lika bra.
vicarious
2011-01-07, 12:20
Man får nog tänka på att det här knappast är riktat till gemene kolo-medlem som försöker "maximera uppbyggnaden" utan snarare till motionstränare. Där tycker jag det kan stämma ganska bra att tillskott är onödigt.
Inte för mig. Jag är lat och dricker hellre en drink samt det som vicarius sa.
Skillnaden blir för det stora flertalet troligen marginell med samma mängd bara från mat som med hjälp av snabba tillskott. Man kan ju dessutom äta/dricka mat så att man får en snabbare effekt om man tror det är viktigt, det nämns ju även i artikel dvs att t ex dricka mjölkprodukter efter träningen. Nu är ju både vassle- och kaseinprotein mjölkprodukter så jag har lite svårt att riktigt se skillnaden.
Mängderna är också då det antagligen finns en maxgräns och ingen vet riktigt var den finns idag. Däremot har kraftsportare nästan i alla perioder av människans historia ätit mer kött/protein än normalpersonen och antingen så är det en lång tid av myter eller så har man faktiskt i de flesta perioderna märkt att det gör någon skillnad. Att analysera träningen och jämföra grupper är inte direkt något nytt, i vissa tidsåldrar hade man också helt andra etiska principer än idag så man kunde styra grupperna mycket hårdare. :D
"Han berättar att man då gjorde en undersökning av proteinpreparaten och dess innehåll:
– Vissa var direkt värdelösa, några var lite bättre, men inget kom upp i de kvaliteter som vi har i mjölk, kött, fisk eller ägg, säger Hambraeus och fortsätter:"
Då = på 60- och 70-talet så var det mycket konstigt i burkarna. Sen nämner han att dagens produkter med vassle håller en mycket högre kvalitet så vad dåtidens produkter gav för resultat är ganska ointressant.
I stort håller jag annars med, det går att klara sig utan tillskott och för det stora flertalet så har exakta proteinmängden betydligt mindre betydelse än vad de gör på gymmet.
DrejgUlf
2011-01-07, 12:29
Man får nog tänka på att det här knappast är riktat till gemene kolo-medlem som försöker "maximera uppbyggnaden" utan snarare till motionstränare. Där tycker jag det kan stämma ganska bra att tillskott är onödigt.
Samtidigt så öppnar dom artikeln med just att koppla samman proteindrink och träning. Men jag förstår vad du menar, de flesta här är nog intresserade av en kost som ger de allra bästa förutsättningar för optimal tillväxt. Det måste ju finnas studier som motbevisar det Leif Hambraeus säger angående mängden protein per dag som är optimal vid styrketräning? Eller har han rätt när han pratar om 0,8g/kg kroppsvikt dag?
King Grub
2011-01-07, 12:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158811
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.