Logga in

Visa fullständig version : Protein!

jovas
2011-01-06, 20:56
Om vi enbart ser till PROTEIN.. Inget annat bara protein..

För min tränings skull så spelar de väll ingen roll vart ifrån den kommer? Om vi ENBART ser till själva proteinet?

Vare sig det är kyckling, mjölk, kött, ägg eller proteinshake...

De spelar ingen roll?

BadAnka
2011-01-06, 21:01
Om vi enbart ser till PROTEIN.. Inget annat bara protein..

För min tränings skull så spelar de väll ingen roll vart ifrån den kommer? Om vi ENBART ser till själva proteinet?

Vare sig det är kyckling, mjölk, kött, ägg eller proteinshake...

De spelar ingen roll?

Vad är frågan?

jovas
2011-01-06, 21:04
Vad är frågan?

Det står ovan..

Frågan är om det spelar någon roll vart ifrån proteinet kommer?`

Eddie Vedder
2011-01-06, 21:06
Det står ovan..

Frågan är om det spelar någon roll vart ifrån proteinet kommer?`

Du räknar upp fullvärdiga källor och i det sammanhanget är svaret sannolikt nej. Men vad skillnaden blir efter 20 års träning med eller utan efterträningsdrink, trots samma totala proteinmängd, är omöjligt att säga.

SiSenior
2011-01-06, 21:07
Protein från olika källor är fullvärdigt och mindre fullvärdigt så visst har det viss betydelse. Produkterna du nämner är dock allihopa fullvärdiga.

jovas
2011-01-06, 21:07
whey 80 proteinshake nämde jag, e den fullvärdig?

SiSenior
2011-01-06, 21:13
whey 80 proteinshake nämde jag, e den fullvärdig?

Och svar fick du med.

Protein från olika källor är fullvärdigt och mindre fullvärdigt så visst har det viss betydelse. Produkterna du nämner är dock allihopa fullvärdiga.

cero
2011-01-06, 22:29
Vad som är fullvärdigt och inte behöver du inte haka upp dig på. Se till att äta en varierad kost med.

marcel
2011-01-07, 05:14
Vad menas med fullvärdig? Whey 80 har ju inte alla essentiella aminosyrorna?

lougreed
2011-01-07, 05:50
nej men den har 80% av dem...

hehe nej men den har alla. Det ar ett mjolkprotein och dessa ar fullvardiga

Onigiri
2011-01-07, 06:12
Baserar du ditt protein på skumbananer eller äggprotein blir det ju en klar skillnad. Men "vanligt" käk spelar det ingen större större roll, inte på kort sikt.

Eddie Vedder
2011-01-07, 10:55
Vad menas med fullvärdig? Whey 80 har ju inte alla essentiella aminosyrorna?

Jo det har det definitivt. Det har även icke fullvärdiga proteiner. Att 80% av en livsmedelsprodukt är rotein innebär inte att den bara har 80% av alla EAA.

jovas
2011-01-07, 23:19
Jo det har det definitivt. Det har även icke fullvärdiga proteiner. Att 80% av en livsmedelsprodukt är rotein innebär inte att den bara har 80% av alla EAA.

Alltså det jag vill få fram är att de inte gör nån skillnad vart de kommer ifrån proteinet...

Vissa dagar äter jag mycket kött å kyckling andra inte...

Tex idag till middag blev det tacopaj med en stormängd sallad.. Då tog jag en whey 80 till... De är ju lika bra som att jag åt ordentligt med kyckling....

Eller hur?

hejhopp79
2011-01-07, 23:23
Jadå. Skillnaden mellan whey-80 och t ex kyckling, är att vassle är ett snabbt protein som lämpar sig bäst i samband med träning men med en varierad kost så räknar du in allt protein du får i dig i ditt dagliga intag.

jovas
2011-01-07, 23:26
Jadå. Skillnaden mellan whey-80 och t ex kyckling, är att vassle är ett snabbt protein som lämpar sig bäst i samband med träning men med en varierad kost så räknar du in allt protein du får i dig i ditt dagliga intag.

okej, men i de stora hela så spelar de ingen roll så länge jag äter en varierad kost... allt från lasagne, till köttfärsås, tacos. korv. kycklin å pasta.. pytt i panna...

Jag menar varför ska jag hålla på å slänga i mig massa KESO å sånt när jag kan ta en whey?

Kravmaga
2011-01-07, 23:41
okej, men i de stora hela så spelar de ingen roll så länge jag äter en varierad kost...

Nej det spelar ingen roll.

jovas
2011-01-07, 23:43
Nej det spelar ingen roll.

okej tack.

Jag menar varför ska jag hålla på å slänga i mig massa KESO å sånt när jag kan ta en whey?

SiSenior
2011-01-07, 23:45

Bra fråga. Visst mättar keso bättre än vasslepulver men är hungern inga problem så.

jovas
2011-01-07, 23:48
Bra fråga. Visst mättar keso bättre än vasslepulver men är hungern inga problem så.

jo vi bortser ifrån hungern enbart protein mässigt...

hejhopp79
2011-01-07, 23:52

Näring; vitaminer/mineraler t ex.

Plus att proteinet i keso är långsammare än vassledrinken och resultatet om du skulle äta båda på fastande mage är att du skulle ha aminosyror i blodet en längre tid på keson än vassleproteinet. Men på en varierad och fullgod kost gör det väl ingen större skillnad.

vicarious
2011-01-07, 23:52
okej, men i de stora hela så spelar de ingen roll så länge jag äter en varierad kost... allt från lasagne, till köttfärsås, tacos. korv. kycklin å pasta.. pytt i panna...

Keso är godare? :D Nä men visst, om du tycker det är jobbigt att äta massor så kan du för all del dricka lite protein också.

Eddie Vedder
2011-01-08, 09:55
Alltså det jag vill få fram är att de inte gör nån skillnad vart de kommer ifrån proteinet...

Och du har fått svar redan, från både mig och SiSenior.