Visa fullständig version : Kan jag kräva pengar för mitt bord?
filmjölk
2011-01-06, 14:30
Jag skulle sälja mitt vardagsrumsbord på blocket, det var i fint skick men jag har köpt ett nytt så jag har ingen nytta av mitt gamla.
Men så frågade min bror om han kunde få mitt gamla eftersom jag ändå skulle göra mig av med det, och hans bord är fult och slitet, så han fick bordet.
Men istället för att använda mitt bord som han fick, sålde han det i sin tur på Blocket och behöll sitt gamla. Sålt för en struntsumma, men det var ändå något jag hade gett bort, och hade inte han tiggt till sig det hade jag ju sålt det.
Har jag då (moralisk) rätt till att få pengarna han tjänade på det, eller har man (moralisk) rätt att göra vad man vill med det man får?
Ignatius72
2011-01-06, 14:32
Nej, har du gett bort det är det inte ditt bord mer och han får såklart göra vad han vill med det.
Galningen
2011-01-06, 14:33
Dock jäkligt grisigt gjort.
Tror du har rätt att tilldela ett njurslag.
Haha, kan bara tänka mig hur det blir när arvet skall fördelas. Vilka jävla mongon det finns.
Att kräva pengarna är nog inte rätt väg att gå..
Har du pratat med honom om saken och förklarat dina tankar? Är han inte en total idiot så ger han dig åtminstone hälften av pengarna.
Jag skulle sälja mitt vardagsrumsbord på blocket, det var i fint skick men jag har köpt ett nytt så jag har ingen nytta av mitt gamla.
Men så frågade min bror om han kunde få mitt gamla eftersom jag ändå skulle göra mig av med det, och hans bord är fult och slitet, så han fick bordet.
Men istället för att använda mitt bord som han fick, sålde han det i sin tur på Blocket och behöll sitt gamla. Sålt för en struntsumma, men det var ändå något jag hade gett bort, och hade inte han tiggt till sig det hade jag ju sålt det.
Har jag då (moralisk) rätt till att få pengarna han tjänade på det, eller har man (moralisk) rätt att göra vad man vill med det man får?
haha hur gammla är ni? Låter som min bror för övrigt...
filmjölk
2011-01-06, 14:44
haha hur gammla är ni? Låter som min bror för övrigt...
32 (jag) 36 (brorsan) :)
filmjölk
2011-01-06, 14:48
Att kräva pengarna är nog inte rätt väg att gå..
Har du pratat med honom om saken och förklarat dina tankar? Är han inte en total idiot så ger han dig åtminstone hälften av pengarna.
Det är mest mitt eget fel, är inte första gången han gör nåt sånt (tror tom jag skrev en Kolozzeumpost om förra gången) jag blir sur, han håller sig undan ett par månader sen kommer hundögonen fram och han vill ha något/ha hjälp med något igen.
Dissector
2011-01-06, 14:49
Det var fruktansvärt ohederligt gjort *screwy*. Be om något gratis under förevändningen att man behöver det, för att sedan sälja det och kamma hem pengar. Skulle inte säga att du har rätt att kräva pengar, men har han någon heder i kroppen borde han ge dig pengar ändå.
Han gjorde en bra affär. Tyvärr är det svårt att sätta sånt i system - sällan man får prylar gratis.
Nej, du har inte rätt att kräva pengar men däremot hade jag ju inte gett bort något sådant igen om jag var du. Jag hade blivit väldigt besviken om min bror gjorde något så, i mitt tycke, omoraliskt. Man luras inte, särskilt inte sin familj, den är helig.
Taskigt gjort. Ge honom inga fler saker.
Fd_Megatuttarna
2011-01-06, 15:05
Klart du har rätt att kräva pengar, du gav bort bordet under förutsättning att det var en välbehövlig gåva. Cashar han in på din givmildhet så ska gåvan återgå och då får han hosta upp kosingen.
Däremot tycker jag att du sänker dig lägre än honom om du kräver tillbaka pengar. Ta ett snack istället och förklara att människor som utnyttjar andra är dåliga men att de lägsta människorna är de som utnyttjar sin egen familj. Förklara att du inte litar på honom efter vad som hänt.
Sedan går du vidare med ditt liv. Du behöver ju inte säga upp kontakten eller så (det är trots allt din bror) men jag hade aldrig gett honom några presenter efter det.
elBjurro
2011-01-06, 15:11
Våga vägra släkten.
Klart du har rätt att kräva pengar, du gav bort bordet under förutsättning att det var en välbehövlig gåva. Cashar han in på din givmildhet så ska gåvan återgå och då får han hosta upp kosingen.
Däremot tycker jag att du sänker dig lägre än honom om du kräver tillbaka pengar. Ta ett snack istället och förklara att människor som utnyttjar andra är dåliga men att de lägsta människorna är de som utnyttjar sin egen familj. Förklara att du inte litar på honom efter vad som hänt.
Sedan går du vidare med ditt liv. Du behöver ju inte säga upp kontakten eller så (det är trots allt din bror) men jag hade aldrig gett honom några presenter efter det.
Frågan är ju hur det skulle bedömas. Det är väl inte helt otroligt att föra en sådan sak vidare med den utgångspunkten men det blir fortfarande ord mot ord. Säger brodern att han ansåg att bordet var en gåva utan några villkor fästa till sig ser jag det som rätt för svårt för TS att bevisa sin ståndpunkt om det inte finns andra bevis eller omständigheter som stöder hans utsaga. Summan verkar i vilket fall vara för liten för att i vilket fall som helst riskera både pengar och familjeband för.
hahaha patetisk bror. och du är nästan i samma liga om det här har hänt förut. fool me once shame on you, fool me twice shame on me
Inge Enveten
2011-01-06, 15:21
Idiotbror
coolboynesko
2011-01-06, 15:25
Hade jag vart du skulle jag inte bry mig så mycket om bordet men han skulle aldrig få nåt mer utav mig!
Fd_Megatuttarna
2011-01-06, 15:28
Frågan är ju hur det skulle bedömas. Det är väl inte helt otroligt att föra en sådan sak vidare med den utgångspunkten men det blir fortfarande ord mot ord. Säger brodern att han ansåg att bordet var en gåva utan några villkor fästa till sig ser jag det som rätt för svårt för TS att bevisa sin ståndpunkt om det inte finns andra bevis eller omständigheter som stöder hans utsaga. Summan verkar i vilket fall vara för liten för att i vilket fall som helst riskera både pengar och familjeband för.
Allt beror på bevisningen och då särskilt dokumentation kring broderns akuta behov av ett bord m.m. men visst det är inte särskilt tillrådligt att väcka talan om en sådan sak.
Haha, det vore sjukt kul om du någon gång var i hans kök och råkade ramla på hans bord så det gick sönder. Skulle han kräva pengar av dig?
Din bror kanske har andra problem som kostar pengar?
Det är ju bara så deras relation ser ut.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154193
Jävligt fult gjort, särskilt som han enligt den andra tråden bara är ordentligt vuxen och tjänar bra.
Hade han varit betydligt yngre och haft dåligt med pengar hade jag tyckt att det var att rycka axlarna åt.
Jag tycker du ska säga till honom om både det här och den förra händelsen. Det verkar ju faktiskt som han ljuger för dig.
Din bror verkar vara en idiot. Jag hade aldrig gett honom något mer igen.
Det är ju bara så deras relation ser ut.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=154193
Jag tror att filmjölk drar våra ben
Jag tror att filmjölk drar våra ben
Jag tror att filmjölks bror är elak mot filmjölk så det sårar filmjölks känslor :(
"När du fått tillbaka pengarna lånar du aldrig ut pengar till honom igen. Be honom växa upp ifrån mig. " Skrev jag i förra tråden, passar väll skapligt här också.
Jag tror att filmjölks bror är elak mot filmjölk så det sårar filmjölks känslor :(
Sur filmjölk?
Sur filmjölk?
Njae. Ledsen, utspädd med tårar = blaskig filmjölk.
Har nog passerat ledsen. Jag tippar på besviken. Jävligt besviken.
mattilainen
2011-01-06, 17:20
retard till bror. Kräv pengarna bara för att få han att inse hur idiotiskt gjort.
Arf Pingvin
2011-01-06, 17:41
Har du inte lärt dig än? Klant.
Hade din bror haft ett uns heder i kroppen hade han lämnat tillbaka bordet till dig om han kommit på att han inte skulle använda det trots allt. Men din bror har ingen heder och det visste du om så du kan liksom inte lipa över det.
Southwind
2011-01-06, 17:59
Kräv pengarna han tjänade på bordet inom 24 timmar, om han inte betalar så springer du till pappa och skvallrar eller....
Co2FxD37N-U
Jag hade blivit seriöst lack.
Även fast det var skitpengar han sålde det för så kanske det skulle vara värt några pizzor iaf. Bra vid bulk.
filmjölk
2011-01-06, 20:00
Skall nu göra det mogna, ringa några av hans kollegor från skyddat nummer och imitera hans röst (inte svårt), och berätta att "jag" är hemligt förälskad i dom.
Det är mest mitt eget fel, är inte första gången han gör nåt sånt (tror tom jag skrev en Kolozzeumpost om förra gången) jag blir sur, han håller sig undan ett par månader sen kommer hundögonen fram och han vill ha något/ha hjälp med något igen.
Nej du kan inte kräva pengarna men som du själv skriver har du dig själv att skylla. Jag kommer ihåg den andra tråden. Att du inte bara låter bli att involvera dig med honom när det gäller saker/pengar etc. Umgås bara om ni vill men inget mer.
Skall nu göra det mogna, ringa några av hans kollegor från skyddat nummer och imitera hans röst (inte svårt), och berätta att "jag" är hemligt förälskad i dom.
Nu förstår man varför din bror gör som han gör. Ni blev båda tappade i golvet flera gånger som barn.
stahlberg
2011-01-07, 11:44
Mycket komiskt.
Juridisikt har du ingen rätt att kräva pengar för bordet. Moraliskt - om man kan ställa upp allmängiltiga moralregler - har du det. Men detta saknar helt betydelse : han har lurat dig på ett bord och har alltså igen avsikt att följa några moralregler.
Utan att uppmana någon till kriminella handlingar kan man för övrigt visst sätta sådant här i system. Man startar ett företag samt ordnar en massa produkter t.ex på prov, som man sedan säljer utan att sedan själv betela.
Ni har nog ett problem i er realtion som är större än ett bord.
Vi kan samla in en hundring åt dig, filmjölk. Min syster är en fattig student som är skyldig mig snart oräkneliga tusenlappar. Men vad gör man inte?
Min syster är en fattig student som är skyldig mig snart oräkneliga tusenlappar. Men vad gör man inte?
Tror de flesta är med på att det är en viss skillnad, Filmjölks bror är ju både äldre och har bättre betalt än filmjölk.
Vi kan samla in en hundring åt dig, filmjölk. Min syster är en fattig student som är skyldig mig snart oräkneliga tusenlappar. Men vad gör man inte?
Sen kanske inte hon lägger upp strategier för att lura dig så mycket det går?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.