Visa fullständig version : Då dubbelmoralen är uppenbar.
Jo, hört fenoment ett antal gånger i lite avlägsna bekantskapskretsar och även läst argumenten i vissa forumtrådar och jag måste erkänna att det är lite provocerande (uppenbart då jag skriver detta inlägg).
Det handlar om vegetarianer och folk som kämpar för djurens rättigheter.
Skall ge några typ exempel på denna dubbelmoral:
Ex. 1 (vegetarian)
Jag är vegetarian, men jag äter fisk.
Ex. 2 (djurvän)
Personen talar starkt om sina åsikter om hur djur skall behandlas på ett bra sätt men har själv 5-10 katter (eller dylikt) inneboende i sin egen lägenhet.
När man kommer in i denna lägenhet stinker det av kattpiss (eller dylikt).
Finns även många exempel på folk som kalar sig själv de ovanstående utan att ha någon speciell aning om vad det igentligen innebär, mest för att de ska låta "hippt".
*Innan någon tar åt sig, så ja, jag vet att inte alla vegetarianer och djurvänner har denna dubbelmoral.
Har dock ingen förståelse för varför man skulle vara vegetarian förutom att man inte gillar smaken av kött, vilket isig oftast inte är fallet för vegetarianer då dom vill ha diverse produkter som smakar som kött.
Då har jag fått skriva av mig :thumbup:
cirkelrak
2011-01-05, 13:10
Vegetarian kan man även vara av miljövänliga skäl.
Nitrometan
2011-01-05, 13:12
Vegetarian kan man även vara av miljövänliga skäl.
Eller för att man ogillar det sätt som djuren föds upp på i vår "djurindustri".
Jo, hört fenoment ett antal gånger i lite avlägsna bekantskapskretsar och även läst argumenten i vissa forumtrådar och jag måste erkänna att det är lite provocerande (uppenbart då jag skriver detta inlägg).
Det handlar om vegetarianer och folk som kämpar för djurens rättigheter.
Skall ge några typ exempel på denna dubbelmoral:
Ex. 1 (vegetarian)
Jag är vegetarian, men jag äter fisk.
Förklara hur detta är 1) ett argument, 2) provocerande och 3) dubbelmoral.
För att vända på steken lite.
Jag kan uppleva det lite provocerande (starkt ord.. jag blir inte provocerad på riktigt) gällande folk som kallar sig djurvänner eftersom de t.ex. älskar sin hund eller häst, samtidigt som de äter kött (och på så sätt aktivt bidrar till djurs lidande). Jag har flera gånger i livet hört att andra, till skillnad från mig, är riktiga djurvänner. Detta eftersom jag inte gillar hundar eller katter. Jag äter i alla fall inte djuren.
There. I said it :D
ja många som verkar titulera sig vegetarian men ändå äter fisk. betyder det att fisk inte är en animalisk produkt i deras ögon då? och är det något man av miljö/etiska skäl borde undvika är det väl fisk, de flesta bestånden är hotade av utfiskning, och odlingen av fisk i täta bestånd är en effektiv grogrund för parasiter som t.ex laxlus som effektivt raderar ut de vilda fiskbestånden.
haven ansågs alldeles för länge vara en outtömlig resurs.
Ex. 3 (köttätare)
Jag äter kött, men att äta människor är omoraliskt.
Ex. 3 (köttätare)
Jag äter kött, men att äta människor är omoraliskt.Lägg till häst, hund, katt... hmm. Det är väl det just nu. Sälungekött också då, om dom är tillräckligt gulliga och klubbas (!!!) ihjäl av en Ond Norrman.
Herr Oberst
2011-01-05, 13:30
Jag dricker sprit men jag dricker inte t-röd
Nitrometan
2011-01-05, 13:31
Lägg till häst, hund, katt... hmm. Det är väl det just nu. Sälungekött också då, om dom är tillräckligt gulliga och klubbas (!!!) ihjäl av en Ond Norrman.
Eller alla gulliga djur. Ingen äter väl pandor?
Fast jag äter iofs söta små lamm.
Fast jag äter iofs söta små lamm.Jag förstår om man roidar över sälarter som är utrotningshotade.
Nitrometan
2011-01-05, 13:34
Jag förstår om man roidar över sälarter som är utrotningshotade.
Jo. Är de det?
Massor av fiskbestånd som är utfiskade och arter som är hotade.
Skogar huggs ner för att odla monokulturer...
Mycket som är fel i vår födoproduktion.
ja många som verkar titulera sig vegetarian men ändå äter fisk. betyder det att fisk inte är en animalisk produkt i deras ögon då? och är det något man av miljö/etiska skäl borde undvika är det väl fisk, de flesta bestånden är hotade av utfiskning, och odlingen av fisk i täta bestånd är en effektiv grogrund för parasiter som t.ex laxlus som effektivt raderar ut de vilda fiskbestånden.
haven ansågs alldeles för länge vara en outtömlig resurs.
Du drar stora växlar på det. Det handlar mycket om definitionerna som används i vardagsspråket. Folk kallar sig saker som gör att andra vet vad de menar. Är man vegetarian i klassisk mening äter man inget från djurlivet alls, men det kallas idag vegan istället. Men jag kan hålla med dig ändå. Äter man fisk är man inte vegetarian i något hänseende. Men samtidigt kan jag förstå att det är lättare att säga "jag är vegetarian, men äter fisk" än att säga "jag äter inte kött" (varpå motfrågan "äter du fisk?" antagligen är omedelbar).
Jag ringde senast i förmiddags till en restaurang vi ska med jobb till på måndag för att avisera att en är vegetarian, och fick den ständiga motfrågan om "fisk är okej"?. Så är det i folkmun för många. Och det var inte annorlunda förr. Gick man på restaurang för 10-15 år sedan och frågade om de hade något vegetariskt var det klassiska svaret "Jadå, vi har kyckling".
Klassikern för några år sedan var ju att man inte var djurvän om man åt tonfisk som inte var "delfinsäker"*.
*Det vill säga fiskade på ett sätt som inte kunde skada/döda delfiner
Herr Oberst
2011-01-05, 13:36
Gott gottigottgott
http://www.fotosidan.se/images/layout/spacer2.gif
http://alvare.se/fotokavalkad/images/lamm.5.jpg
http://1.bp.blogspot.com/_ENe3rzUnwjE/TOQXvOSWVPI/AAAAAAAABmM/xKCpAvaJkMY/s1600/s%25C3%25A4lunge.jpg
Jo. Är de det?
Massor av fiskbestånd som är utfiskade och arter som är hotade.
Skogar huggs ner för att odla monokulturer...
Mycket som är fel i vår födoproduktion.Det finns massor med sälarter. Jag känner till ett antal som inte är utrotningshotade och kanske kan ersätta vissa fiskarter. De ger väl mycket omega-3 eller?
Det hade varit gött om man på nåt sätt kunde odla/fånga in massa alger och äta det, till fiskarna återhämtar sig. Jag vet inte hur bra människokroppen klarar sig på alger från havet. Kanske rätt salt mat eller?
Jag har svårt att förstå mig på folk som irriteras av något en person inte gör. Omvänt är lättare att förstå.
Hur är det dubbelmoral när någon förklarar att man är vegetarian fast man äter fisk? Hade ju varit skillnad om personen i fråga hade sagt att man är vegan,vegetarian,extremist,javist och sedan ser man personen i fråga sitta och slänga i sig en fet kebab och en hamburgare till efterätt.
Djurvän kan man väl vara även fast lägenheten luktar kattpiss.
Har dock ingen förståelse för varför man skulle vara vegetarian förutom att man inte gillar smaken av kött
Är du helt allvarlig?
Jag har svårt att förstå mig på folk som irriteras av något en person inte gör. Omvänt är lättare att förstå.
Men hur tänker du nu? Om personen gör något eller inte gör något är enbart en fråga om hur språket är uppbyggt.
Ta till exempel att ljuga. Du irriteras alltså mer av en person som ljuger än en som inte talar sanning.
Men visst, din ståndpunkt är helt naturlig, alla människor är så, men det är ovanligt att man är medveten om det och ändå tänker så. Det är, som sagt, bara en effekt av språket, ett retoriskt grepp.
filmjölk
2011-01-05, 14:05
Är det dubbelmoral att vara vegan men ändå gilla att jaga?
Är det dubbelmoral att vara vegan men ändå gilla att jaga?
Inte nödvändigtvis.
Jag tycker inte man behöver sätta etiketter på folk utifrån vad de äter. Man äter det man vill äta, punkt!
Djurvän kan man väl vara även fast lägenheten luktar kattpiss.
Är man en djurvän ska man se till att tömma kattlådan och underhålla katterna. Man ska inte skaffa 10st för man tycker synd om dem sedan får dem leka lajban i din lägenhet så den luktar anus.
Men hur tänker du nu?
Om man är vegetarian så tycker man av olika anledningar att det är fel att äta kött. Att man då irriterar sig på köttätare kan jag förstå. Äter man kött och irriterar sig på att någon annan inte gör det är i mina ögon en ickehändelse som om jag skulle vara förbannad på någon som inte dricker o,boy
Är du helt allvarlig?
Helt allvarlig.
Varför inte äta kött annars ? För att ge lite kontrast, tänk dig att ingen äter kött, då blir kor/tjurar/grisar och endel andra djur överflödiga, djur som nästintill endast lever som "husdjur", om produktionen helt skulle upphöra skulle hungernöden bli mycket större och djuren skulle bli utrotningshotade.
Det är tackvare människans förmåga att tämja dessa djur som har fått oss att kunna ha fasta bostadsplatser i första hand.
Att vara vegetarian är en I-lands faktor jag inte aktar särskilt högt.
Till den som fråga om Ex 1.
"Jag är vegetarian, men äter fisk"
Definition av vegetarian på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian
Ja, wikipedia anser jag vara tillräckligt pålitlig för detta argument.
Hur ser du inte dubbelmorlen i det då man först säger att man är emot konsumtion av animaliska produkter för att sedan kontra med att säga att man äter just detta.
Ha! trodde det handlade om det här forumet först jag..
Ontopic så är det enda problemet människans förökningsidioti. Vi var för många redan för flera hundra år sedan.
Alla länder bör sätta avlingsgränser.
Helt allvarlig.
Varför inte äta kött annars ? För att ge lite kontrast, tänk dig att ingen äter kött, då blir kor/tjurar/grisar och endel andra djur överflödiga, djur som nästintill endast lever som "husdjur", om produktionen helt skulle upphöra skulle hungernöden bli mycket större och djuren skulle bli utrotningshotade.
Det är tackvare människans förmåga att tämja dessa djur som har fått oss att kunna ha fasta bostadsplatser i första hand.
Att vara vegetarian är en I-lands faktor jag inte aktar särskilt högt.
De vanligaste argumenten är nog att man inte vill stödja en köttproduktion där djur far illa. Samt att man föredrar ett mer energieffektivt och ekologiskt sätt att få fram mat.
Menar du att hungernöden i världen skulle bli större om färre åt kött? Eller om alla slutade äta kött? Hur skulle detta gå till, menar du?
Att vi fått fasta bostadsplaser genom att tämja djur är inte ett argument för att äta djur.
Det känns konstigt att du påstår att vegetarianism är en I-landsfaktor? Antar att du menar I-landsproblem? Hur som helst får jag inte ihop det, med tanke på att majoriteten av alla som lever (åtminstonde till väldigt stor del) vegetariskt bor i u-länder. Framför allt om man räknar med Indien, som har fler vegetarianer än resten av världen tillsammans.
Till den som fråga om Ex 1.
"Jag är vegetarian, men äter fisk"
Definition av vegetarian på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vegetarian
Ja, wikipedia anser jag vara tillräckligt pålitlig för detta argument.
Hur ser du inte dubbelmorlen i det då man först säger att man är emot konsumtion av animaliska produkter för att sedan kontra med att säga att man äter just detta.
Om du nu anser att wiki är en pålitlig källa, så kan du ju faktiskt läsa i just den artikel du länkar till att det finns en variant av vegetarianism som kallas demi-vegetarianism (folk som äter fågel/fisk).
Även om så inte var fallet, så är det inte dubbelmoral. Det är bara ett felaktigt påstående. OPch det är framför allt inte ett argument att säga "Jag är vegetarian". Det är bara ett påstående.
Monoxide
2011-01-05, 15:36
Eftersom jag själv är en "Vegetarian som äter fisk", så får jag väl bemöda mig med ett svar.
Jag äter inte kött från djur som fötts upp till slakt eftersom där inte finns någon chans i helvete att veta säkert hur dessa djur har behandlats.
Därför väljer jag att inte sponsra köttindustrierna med mina surt förvärvade pengar.
Det är alltså djurens lidande som är kruxet för mig, inte det faktum att de dödas och sen äts.
Därför äter jag fiskad (dvs ej odlad) fisk, samt vilt som skjutits av jägare som jag personligen känner och har förtroende för.
Men eftersom jag inte är intresserad av att föreläsa om mina principer varje gång jag ska ut och äta med någon ny bekant, så säger jag helt enkelt att jag är grönsaksfascist.
Sen svarar jag "ja" på den, som Powpow påpekade, givna följdfrågan om man äter fisk.
Vill folk sedan fördjupa sig i min åsikt, vilket de flesta inte vill, så får de hela resonemanget.
Var är dubbelmoralen?
Sen är det alltid intressant att se hur noga många personer är med ANDRA PERSONERS principer. För en del verkar det viktigare att finna fel i andras resonemang och principer än att följa sina egna.
High1ander
2011-01-05, 16:38
Det är kanske inte dubbelmoral eftersom folk kanske inte vet det, men, det är iaf roligt med vissa "hippies" som ska käka sina lokala grönsaker, för det är ju naturligt med tomater i Sverige på vintern. Kostar ju inget i energi att driva sådana saker. Eller, att man kanske måste frakta mer saker till just det lokala stället för att få det att fungera, etc...
Sen finns det ju andra saker som att man skövdar regnskog för att göra sojaplantage, eller andra saker för biobränsle. Känns bra att veta att man kan åka "grönt" genom att skövla skog...
Jag är för allt grönt, men bara för något är "grönt" i "slutledet" så innebär det inte att det varit "grönt" genom hela produktionen.
Är det inte större dubbelmoral att väldigt få köttätare skulle, rent mentalt, klara att slakta ett djur?
Det är väldigt enkelt att vara köttätare när köttet helt magiskt dyker upp i köttdisken på ICA, men betydligt svårare när du står öga mot öga med nötdjuret samma kött kommer ifrån.
Dra gränsen vid att alla vegetarianer/veganer är antingen miljöpartister eller kommunister. Även om det må vara en generalisering, så slipper vi alla problem, eftersom vi då väldigt enkelt kan se att dom är dumma.
pragmatist
2011-01-05, 17:17
Vad är kött om inte omvandlade växtdelar ursprungligen? Alltså är vi alla vegetarianer. Vegetarian by proxy. Mina växtdelar råkar bara vara lite förädlade så de kan gå och säga "mu".
hahavaffan
2011-01-05, 17:18
Är det inte större dubbelmoral att väldigt få köttätare skulle, rent mentalt, klara att slakta ett djur?Var i ligger dubbelmoralen?
Vad är kött om inte omvandlade växtdelar ursprungligen? Alltså är vi alla vegetarianer. Vegetarian by proxy. Mina växtdelar råkar bara vara lite förädlade så de kan gå och säga "mu".
eller varför inte "mamma"?
Var i ligger dubbelmoralen?
Att kunna äta kött men inte kunna skaffa sig köttet pga obehagkänslor.
High1ander
2011-01-05, 17:32
Att kunna äta kött men inte kunna skaffa sig köttet pga obehagkänslor.
Är det samma sak om man inte vågar säga till en kinesisk 5-åring att sy klart ens t-shirt?
Jag är nyfiken över hur folket i tråden definierar dubbelmoral, antingen är jag själv ute och cyklar eller så verkar det vara några märkliga tolkningar.
pragmatist
2011-01-05, 17:35
eller varför inte "mamma"?
Det andra vita köttet!
Är det inte större dubbelmoral att väldigt få köttätare skulle, rent mentalt, klara att slakta ett djur?
Jag tror dom flesta skulle klara det om det behövdes.
Jag tror dom flesta skulle klara det om det behövdes.
ptjaaa...och i "Alive" äter de människor. var vill du komma?
Att i dagens samhälle kan vi leva bekväma liv där dom flesta kan leva långt ifrån matproduktionen. Klart folk som aldrig behövt slakta ett djur för mat skulle bli äcklade av blod och tarmar, och inte alls tycka det var angenämt(inte för jag tror det är många som direkt skulle tycka det var kul heller).
Jag klarar inte av tanken på att rensa kloaker, men jag använder ändå toaletten. Är det också dubbelmoral?
von huff
2011-01-05, 18:37
Alla är dubbelmoralister i nån sak har jag lagt märke till.Det där med djurvänner är ett bra exempel, särskilt på tal om jakt
Den här tråden får mig att tänka på homer och hans hummer Pinchy
http://www.cryingwhileeating.com/Homer.jpg
Jag klarar inte av tanken på att rensa kloaker, men jag använder ändå toaletten. Är det också dubbelmoral?
Ja.
von huff
2011-01-05, 19:08
Ja.
Varför skulle det vara dubbelmoral.Skulle han ha emot att folk rensar wc:n skulle det vara dubbelmoral.T.ex så kan alla inte döda ett djur trots att de gärna äter kött men de har inget emot att andra dödar djur, altså inte dubbelmoral
måste alla beslut man tar (ex välja viss mat) alltid va konsekvent så långt man kan dra det? att man ska kunna vända och vrida synsättet kring valet utan att klara "sätta dit" personen och kunna skrika dubbelmoral?
stundens ifall kanske är en anledning nog att bryta ett mönster. gör man "rätt" enligt sina egna värderingar 9 gånger av 10 så gör man ju "rätt" större delen iaf.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.