Logga in

Visa fullständig version : 'Smärta' (obehag/stramande?) i triceps

Lindrian
2011-01-05, 00:42
Kön: Man
Ålder: 20
Längd och vikt: 186cm, 70kg

Smärtbeskrivning:
Det är i fråga inte riktigt någon smärta ännu, men jag känner att jag hellre tar reda på vad det möjligen kan vara innan det blir värre. Första gången jag kände av det var när jag körde liggande frenchpress. Körde relativt tungt och pressade på. Jag kände då redan efter några reps hur det "stramade emot"/gjorde mindre ont i det högra tricepsfästet vid armbågen. Jag slutade omedelbart med övningen och vilade upp mig lite. Jag provade sedan köra dips vilket jag klarade utan problem (presterade som jag brukar) och kände inte av någon ömhet eller smärta. Jag klämde på stället jag ursprungligen kände smärtan, men fick inte ont och kände inte alls att jag var öm. Jag vilade trots detta i drygt 2 veckor och körde igång igen för nån vecka sedan. När jag pressar mina triceps till deras yttersta så kan jag känna hur det stramar till lite (dock ingen smärta) i mitt högra fäste. Senast idag när jag körde tricepspress (relativt lätt, men jag var slut i armarna) förekom stramandet/smärtan.

Ni får ursäkta om jag är lite luddig med "smärtan", men det är som sagt inte riktigt någon smärta utan det är mer något i stil med "såhär ska det inte vara".

Jag har kollat upp tennisarmbåge, men det stämmer inte överens med mina symptom alls. Vet någon vad detta kan vara? Är det något att oroa sig över?

Kan tillägga att jag går på Kreatin för tillfället.

Tack på förhand!

SimonErlandsson
2011-01-08, 00:04
Jag kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter. Jag hade problem med mitt högra tricepsfäste under en lång tid. Känner igen mig när du skriver att du upplever ett obehad. En dag smällde det till och jag fick smärtor i både tricepsfästet och på djupet i armbågen. Nu sitter jag här 5 månader senare och har precis börjat träna igen med lätta vikter.. Så jag tycker att du ska söka för det ifall det är samma sak som jag råkade ut för.
Jag åt med kreatin när det väl gick illa på riktigt.

Lycka till!

Lindrian
2011-01-11, 21:57
Ojfan det låter inge vidare. Undra vad det kan vara? Jag frågade Martin (Axon) då han tydligen ska vara en kunnig snubbe, men fick ett väldigt kord svar innefattande "triceps tendinit". Provade googla det och det lät vettigt (sträckning av tricepsmuskeln som jag förstod det) men mer än så lyckades jag inte hitta. Hur man ska behandla det eller vad man ska göra står fortfarande oklart. Hade verkligen uppskattat om någon kunde hjälpa mig lösa detta. Vill inte vara gymlös i 5 månader.

Lindrian
2011-01-11, 22:08
Kan inte editera mitt inlägg, så det får bli ett nytt meddelande: Som jag förstått det ska tendinit göra ont, vilket jag inte känner. Men jag kanske endast har en mindre skada som ev. kan utvecklas?

Sebbe18
2011-01-14, 09:29
Jag känner ungefär samma sak som du, att det liksom stramar i triceps vid ansträngning.
Har haft mitt i ca 3 år, tror jag fick det av tunga triceps övningar och bänk.
Det började med att jag fick ont i triceps enbart när jag gjorde övningarna men gick över tills nästa dag. Jag fortsatte sedan och köra och till slut så gick det inte över tills nästa dag. Och har haft det sen dess.

Det jobbiga är att jag har det i båda armarna :( så hoppar oftast över de övningar som anstränger triceps som mest, men annars så kör jag på lättare vikter.

Lindrian
2011-01-15, 02:18
Körde ett brutalt tungt tricepspass i onsdags (fortfarande träningsverk) vilket faktiskt gick bra. Kände inget i triceps och det känns fortfarande bra. Jag kan känna mig lite stel i området jag tidigare beskrivit efter passet samt dagen efter, men det gör aldrig ont eller liknande. Just nu känns det prima. Väldigt konstigt faktiskt, vet inte hur jag ska kunna beskriva det bättre.

SimonErlandsson
2011-01-15, 16:02
Då är det kanske ingen fara. Mina problem började med att jag kännde obehag under träning, aldrig efter. Körde med detta i över ett år för det blev ju aldrig sämre under den tiden. Sen smällde det till och efter det kunde det göra ont lite när som. Så vi har nog inte samma diagnos du och jag då. Jag undersökte triceps tendinit men mina naprapater och läkare avfärdade det. Men jag ska låta det var osagt, för vi pratade om kronsik tendinit/tendios eller vad dom kallade det. Var försiktig bara, du lär väl märka med tiden om det verkligen är ett problem :)

Lindrian
2011-01-16, 23:28
Ja jag ska vara ytterst försiktig. Det är svårt att veta om det är något som känns fel när man konstant tänker på det. Man lägger märke till saker man inte gjort förut. Hur som helst, är nyss hemkommen från ett ryggpass och allt är super. Även om jag inte använt triceps mycket/alls idag så känns det bra i triceps och hela kroppen. Men om något vet vad som ev. kokar/kokade under ytan på mig, säg till! Uppskattar alla svar.

Lindrian
2011-02-24, 15:18
Sitter nu på gymme efter att jag nyss gett mig på tunga french persars bakom huvudet igen. Kände då smärtan i högre arm som jag tidigare beskrev. Det var dock smärta och inte stramande. Gjorde inte ont men man märke iaf av det och jag avbröt träningen. Jag märkte även att jag har ett ärr över området som gör ont (brun fläck, var ett blåmärke en gång) som jag fick efter jag ramlade och slog i en stenkant. Det gjorde skitont då men det var flera år sedan. Nu är det som sagt bara ett märke kvar efter fallet. Vad anser ni? Vad bör jag göra?

Skriver från iphone. Ber om ursäkt i förväg om texten är lite skum.

Lindrian
2011-02-24, 16:35
french presses var vad jag skulle skriva ovan.

Ego
2011-02-24, 18:37
Triceps Compartment eller Triceps Tendapaty.

Det kan vara nervreletarat osv också, men utifrån din första post så är de de första två jag tänker på. Och de är rätt vanliga.

Lindrian
2011-02-24, 19:03
Triceps Compartment eller Triceps Tendapaty.

Det kan vara nervreletarat osv också, men utifrån din första post så är de de första två jag tänker på. Och de är rätt vanliga.

Kan du möjligen utveckla lite? Vad är detta för något? Vilka åtgärder bör jag vidta?

Ego
2011-02-24, 19:50
Kan du möjligen utveckla lite? Vad är detta för något? Vilka åtgärder bör jag vidta?

Ena innebär att fascian som omringar muskeln är för tight och kan ge smärtsvar. Det andra är relaterat till tricepssenan - på pågår en degeneration där (i brist på bättre ord).

Övningarna som belastar triceps i den extrema stretch-positionenen kommer så småningom att orsaka liknande besvär därför bör man hålla lite högre reps där och använda amrbågsvärme.

Kör close grip bänk, dips, lock-outs, floor-presses osv för dina triceps än så länge och kör lite högre reps på kabelövningarna 15-20 (helst skall du inte känna av det i senan) och kolla hur det funkar.

Behandlingen varierar beroende på hur symtombilden ser ut vid undersökningen. Det där var generella råd.

Lindrian
2011-02-24, 21:35
Ena innebär att fascian som omringar muskeln är för tight och kan ge smärtsvar. Det andra är relaterat till tricepssenan - på pågår en degeneration där (i brist på bättre ord).

Övningarna som belastar triceps i den extrema stretch-positionenen kommer så småningom att orsaka liknande besvär därför bör man hålla lite högre reps där och använda amrbågsvärme.

Kör close grip bänk, dips, lock-outs, floor-presses osv för dina triceps än så länge och kör lite högre reps på kabelövningarna 15-20 (helst skall du inte känna av det i senan) och kolla hur det funkar.

Behandlingen varierar beroende på hur symtombilden ser ut vid undersökningen. Det där var generella råd.
Okej. Låter lite som om det andra kan vara något. Den enda gången jag kände något i armen var när jag körde french press. Detta med en EZ-bar, och tight grepp.

Så här: http://www.leehayward.com/exercises/triceps/french_press2.jpg
http://www.leehayward.com/exercises/triceps/french_press1.jpg
Fast jag för stången BAKOM huvudet, inte mot huvudet.

Jag har sedan jag började känna smärta i övningen sänkt vikten markant och tränade på ynka 20kg. Jag körde då många reps (20+). Tänkte att jag kunde prova och öka lite idag och körde då 25kg. Var inte tungt men jag kände hur det sträckte till i högra armen när jag var i det nedersta läget (när jag bromsade vikten).

Ska jag uppsöka läkare (vårdscentral) och sedan se vart det leder mig? Vill gärna bli av med smärtan helt och hållet och återgå till min träning utan att behöva oroa mig för något.

Ego
2011-02-24, 22:08
Okej. Låter lite som om det andra kan vara något. Den enda gången jag kände något i armen var när jag körde french press. Detta med en EZ-bar, och tight grepp.

Jag har sedan jag började känna smärta i övningen sänkt vikten markant och tränade på ynka 20kg. Jag körde då många reps (20+). Tänkte att jag kunde prova och öka lite idag och körde då 25kg. Var inte tungt men jag kände hur det sträckte till i högra armen när jag var i det nedersta läget (när jag bromsade vikten).

Ska jag uppsöka läkare (vårdscentral) och sedan se vart det leder mig? Vill gärna bli av med smärtan helt och hållet och återgå till min träning utan att behöva oroa mig för något.

Läkaren kommer att remittera dig vidare till sjukgymnast. De som jobbar på vårdcentral brukar inte vara höjdare på sådana undersökningar. Kolla runt om du hittar en bra sjukgymnast i din stad istället.

Armbågsvärme tycker jag att du skall investera i och använda det när du kör bröst och axlar, samt triceps förstås.

Lindrian
2011-02-24, 23:15
Läkaren kommer att remittera dig vidare till sjukgymnast. De som jobbar på vårdcentral brukar inte vara höjdare på sådana undersökningar. Kolla runt om du hittar en bra sjukgymnast i din stad istället.

Armbågsvärme tycker jag att du skall investera i och använda det när du kör bröst och axlar, samt triceps förstås.
Okej. Jag vet inte om det finns några i Lund, men jag ska kolla runt. Om du vet någon du kan rekommendera så får du gärna hojta till :)!

Mushan
2011-02-24, 23:57

Skulle skippa den om jag vore du. Den stressar armbågarna samt tricepsfästen onödigt mycket, har haft problem med det innan. Kör istället liggande tricepsextension bakom huvudet.

Lindrian
2011-02-25, 10:01
Skulle skippa den om jag vore du. Den stressar armbågarna samt tricepsfästen onödigt mycket, har haft problem med det innan. Kör istället liggande tricepsextension bakom huvudet.

Det var nog den övningen jag syftade på: http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/DBLyingTriExt.html (fast med ez-stång)

Kanske förklarade det dåligt i min tidigare post. Trodde övningen hette french press :)!