Visa fullständig version : Att ge upp sina privilegier?
Fråga till er historiker. Finns det historiskt någon priviligerad grupp som friviligt har gett upp sina privilegier?
Fråga till er historiker. Finns det historiskt någon priviligerad grupp som friviligt har gett upp sina privilegier?
Jag har inget svar att ge dig men om man definierar "priviligerad" så blir det en ball frågeställning! Det är kul med kunskap som faktiskt säger någonting och ger en större prognosmöjlighet. Exempelvis så skulle det vara intressant att se om det finns en koppling till andra "egoistiska" handlingar eller inte. Kan man förutspå att en grupp som ges en förmån ej kommer lämna den ifrån sig självmant?
Jag börjar babbla och brainstorma direkt. Det är en kul tanke är vad jag försöker få fram! Helt klart ett bra ämnesval inför uppsatser inom sociologi, socialpsykologi, statsvetenskap och kanske även historia et c.
Jag har inget svar att ge dig men om man definierar "priviligerad" så blir det en ball frågeställning!
Typ
http://oi43.tinypic.com/2m4pr40.jpg
shut teh face
2011-01-05, 11:24
Det finns nog inte.
Men det finns ju säkerligen individer som gett upp sina privilegier självmant. Det beror också på hur man definierar privilegier, Anckarström gav väl upp mycket makt och land när den där kaptenten mördade kungen men det var väl mest att man gjorde det för att .. tjäna något på det (få tillbaka respekten i samhället).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.