Visa fullständig version : Sinova forte i stället för nässpray
Finns det något vetenskapligt stöd? Jag är skeptisk till naturläkemedel men sjukvårdsrådgivningen rekommenderade det. Någon som provat eller läst om det?
Menar du med "nässpray" sammandragande, typ Nezeril? I så fall kan ju även Rhinocort vara ett alternativ som inte saboterar nässlemhinnan (obs. dock att det tar ett par dagar innan det börjar verka, man kan inte ta det när man är täppt och vänta sig frälsningen, som man kan göra med vanlig nässpray).
(Jag är lite skeptisk till Sinova, men jag tror inte att sjukvårdsrådgivningen får rekommendera det om det inte finns något som helst stöd för att det funkar; stödet kan dock vara svagt.)
Rhinocort är väl mer för allergi snarare än förkylning va? Är lite skeptisk till kortison, men har kört på otrovin nu ett par veckor, dvs långt över hur länge man skall använda det. Så jag söker alternativ för att inte skada mina stackars slemhinnor ännumera
Brukar käka Sinova istället för Rinexin. Funkar bra mot mina onda bihålor i alla fall. Är väl det enda receptfria som finns mot ont i bihålorna, kan dock ej svara för hur det funkar mot nästäppa/snuva.
Finns väl en ny nässpray som heter Nozoil som inte ska torka ut slemhinnorna.
Rinexin är ju helt underbart. Sinova har jag inte fått någon som helst effekt med.
Nu vet jag inte hur Sinova fungerar, men så mycket kan jag säga att det är inte säkert att något inte påverkar nässlemhinnan bara för att man inte tar det genom näsan. Rinexin kan vid långtidsanvändning mycket väl ge samma typ av besvär som de vanliga nässprayerna (d.v.s. nästäppa). Rhinocort fungerar ganska bra när man kommit ur det mest akuta förkylningsstadiet; vad som händer lokalt i nässlemhinnan skiljer inte mycket mellan allergisk snuva och förkylningssnuva, och ingendera nässprayen botar ju orsaken till snuvan. Kortisonspray i de doser som det blir fråga om vid normal användning av Rhinocort är, skulle jag säga, betydligt snällare mot näsan än Otrivin & co.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.