Visa fullständig version : Tips för att underlätta kaloriräknandet under deffen!
Alexlindgren
2011-01-04, 14:04
Hittade en skön app (iphone)/hemsida som underlättar en del vid min deff.
Gratis men finns möjlighet till "guldmedlemsskap" som kostar 30 kr/månaden som gör att man kan se lite grafer och annat överflödigt.
I alla fall, lätt att skriva upp vad man äter, finns otroligt många maträtter/råvaror i deras databas och allting är dessutom på svenska. Kika in iaf, blev riktigt glad när jag hittade detta.
http://www.shapeupclub.com/
Somsagt finns en app i appstore till iPhone, vet ej om det finns till andra lurar.
claes_84
2011-01-05, 15:15
Tipsar vidare till er Android användare om apparna Matdagbok och Träingsdagbok. Kan användas med konto på www.dumbbell.se
Hemsidan är smidig att fylla i övningar och sin kost på, fungerar fint i mobilen oxå.
coolboynesko
2011-01-05, 15:34
Finns de nåt liknande fast till datorn?
Ganymedes
2011-01-05, 16:15
Plus på ShapeUp. Jäkligt bra verktyg så här i defftider. Väldigt konfigurerbar dessutom.
Gurkyngel
2011-01-05, 17:02
Jag fyller i mitt käk på allevo.nu. Det är gratis, de har en stor livsmedelesdatabas och man kan lägga till egna livsmedel också. Sen får man ganska schyssta diagram över hur mkt näring måltiderna innehåller.
Man kan fylla i sin nuvarande vikt och målvikt och få ett måldatum samt kcal-rekommendation för att nå målet.
Rekommenderas helt klart!
Jag fyller i min mat på minmat.net
en väldigt simpel hemsida, där man kan lägga in egna livsmedel om de inte finns.
Då hämtar jag uppgifterna från http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx
Får upp ett bra och lättläsligt diagram över protein / fett / kolhydrater.
Sidan är så simpel så den känns väldigt B. Men det funkar utmärkt för mig.
(yay, mitt första inlägg på Kolo)
Sitter alla ni här och väger eran mat?
Kan bara tala för mig själv.
Men JA, just nu under deffen väger jag all min mat.
jasonmago
2011-01-05, 18:01
jag har ett kollegieblock :O
testade précis shapeup och efter 3 min så köpte jag ett medlemskap för 50 kr (1 månad).
Sjuuuukt nice app som innehåller allt man kan tänka sig och är PERFEKT såhär i deff/diet tider. Ska visserligen bara köra i 4 veckor men sjukt nice att få allt uträknat när man vill variera lite.
Man blir rätt trött på protte shakes och jordnötssmör ^^
Tack för tipset TS!
Tog hem shapeup appen innan jul men glömde sedan bort den. Pga denna tråd startade jag upp appen nyss och ser att dem bjuder på tre fria månader som GULD-medlem.
http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedel.aspx var kanon :D tack!"
Tog hem shapeup appen innan jul men glömde sedan bort den. Pga denna tråd startade jag upp appen nyss och ser att dem bjuder på tre fria månader som GULD-medlem.
Kul att man missat det och köpte 1 månad för min deff haha ^^
Finns de nåt liknande fast till datorn?
har inte sett shapeup men, dietist XP finns till datorn iaf och är grymt bra.
ShapeUp är kanon, fulla funktioner utan medlemskap, men inget online, tyckte Dick inte att det behövdes :)
Android, jag använder my fitness pal och det är helt okay, man här tillgång till online vs men är lite buggning, tex om man ändrar macros så uppdaterar den lite hur som... men annars helt ok.
Fredrik_S
2011-01-07, 11:00
Sitter alla ni här och väger eran mat?
De flesta som skriver i en tråd som handlar om kaloriräknande lär väga maten...
Tack för påminnelsen! Har använt ShapeUp på iPhonen ett tag men glömde bort att de gjort en hemsida också. Till vårens diet får det bli ett Guldmedlemskap.
Senaste uppdateringen på appen måste ha varit ganska stor? Har för mig att den var helt annorlunda tidigare.
Jag kan fan inte tänka mig ett liv utan ShapeUp nu alltså riktigt jävla bra. Det är skitbra för då kan jag jusstera min diet lite bättre än innan
Såg nu på nyaste uppdateringen att de som var medlem innan 31 december skulle få testa guldversionen i 3 månader gratis, spännande!
Apropå det, något som har testat guldmedlemsskapet något ännu?
ShapeUp såg riktigt trevligt ut ju! Det ska jag se till att använda mig av när det är dags att börja jobba bort "lite" kilon.
The dude
2011-01-10, 16:37
Orkar inte kolla upp vad det är men så svårt är det väl inte att räkna kcal? Bara ha en våg i köket och göra en anteckning efter varje måltid (eller ha det i huvudet)
OneManArmy
2011-01-10, 19:53
Orkar inte kolla upp vad det är men så svårt är det väl inte att räkna kcal? Bara ha en våg i köket och göra en anteckning efter varje måltid (eller ha det i huvudet)
Nä men det är rätt najs att ha alla livsmedel i luren så slipper man kika på paketen varje gång, kunna planera måltider när man inte är i köket osv osv.
Bra stuff är shapeup iallfall :)
The dude
2011-01-11, 00:32
Nä men det är rätt najs att ha alla livsmedel i luren så slipper man kika på paketen varje gång, kunna planera måltider när man inte är i köket osv osv.
Bra stuff är shapeup iallfall :)
Ok, jag tycker det är skitlätt att ha allt i huvudet iaf :) Vill ha det så enkelt som möjligt så man inte behöver pilla på telefonen, sen har jag iof en gammal mob så skulle inte kunna använda det..
Nu har jag också börjat använda mig av shapeupclub :)
Gått från att använda hälsovakten till detta. Mycket smidigt!
Det som var väldigt positivt var att kosttillskott osv redan fanns inlagt (från andra medlemmar). Samt andra matvaror som medlemmarna har fixat.
Nu väntar jag bara på android appen :)
Ang shapeupclub, någon som har nån susning om den är på g till android ? :)
Ang shapeupclub, någon som har nån susning om den är på g till android ? :)
emailade och frågade
Hi!
We are thinking about developing an android version of ShapeUp Club. We have not yet however a deadline for this.
But sometimes in the future!
Thank you so much for your email!
Sincerely
Tove, ShapeUp Club
Jag använder Näringsguide (http://alltommac.se/etikett/naringsguide/). Hur bra som helst. Livsmedel från SLV ligger redan inne, utöver det kan man enkelt lägga till själv och favorisera livsmedel för en snabblista.
Dagsintaget kan postas direkt till Facebook, om man är sån. ;)
Jag använder Näringsguide (http://alltommac.se/etikett/naringsguide/). Hur bra som helst. Livsmedel från SLV ligger redan inne, utöver det kan man enkelt lägga till själv och favorisera livsmedel för en snabblista.
Dagsintaget kan postas direkt till Facebook, om man är sån. ;)
"Om man är sån"....Kan knappt tänka mig något mer patetiskt än att skriva exakt hur mycket man ätit/ innehåll på facebook, det måste ju slå rekord.
"Om man är sån"....Kan knappt tänka mig något mer patetiskt än att skriva exakt hur mycket man ätit/ innehåll på facebook, det måste ju slå rekord.Duly noted.
Någon mer som har problem att synka APP-profilen med onlineprofilen? Slängde iväg en felrapport häromdagen men har inte fått något svar ännu.
Hur gör ni om ni t.ex. lagar en gryta? Kan man skriva in ett helt recept i shapeup club och sedan bara ange hur många gram man tar till en portion? Eller behöver man uppskatta hur mycket varje portion innehåller av varje livsmedel?
Pretorian
2011-02-08, 09:06
Jag brukar oftast höfta när det gäller allt mitt kaloriräknande. Ren kycklingfilé är ju ganska lätt att räkna ut hur mycket varje portion innehåller. I gryter så är jag inte lika noggrann, jag går mest efter huvudingrediensen. Är det tex fläskfilé så vet jag hur mycket jag totalt lagt i, sen tar jag tex en tredjedel av det när jag lägger på tallriken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.