handdator

Visa fullständig version : En hög med frågor angående mat, löpning, schema m.m.

Namehere
2011-01-04, 02:38
Hej Kolozzeum!

Jag har massa gröt i hjärnan som gör mig förvirrad, men när jag ska skriva ut dem här så försvinner alla direkt känns det som.

Men kan ju ge det ett försök..

Jag undrar vad som anses vara överträning. Jag hör det överallt att "akta dig så att du inte övertränar", och detta har fått mig att ta det lite lugnare, när jag kanske kan pusha på lite? Detta får mig att bli rädd för skador, som i t.ex marklyft där jag är ytterst noga på att det ska gå rätt, men jag står fortfarande still på 70 kg.

Undrar även vart jag kan få i mig bra med fett utifrån ett vanligt kylskåp!
När jag hör fett tänker jag massa smör och feta såser, och jag kan inte ställa mig och laga till en sås, för tillfället. (Bor hemma, inte jag som gör maten. Finns dock undantag när jag blir sur och steker upp något från frysen för att vi äter slafs som köttbullar och korv varannan dag*grr27*)

Funderar även på det här med att bygga muskler samt gå ner i fettvikt samtidigt. Ni alla vet ju att beachen 2011 inte är långt ifrån! Jag har läst deffguiden och allt det där, har även skrivit ner allt jag ätit, räknat ut ungefärligt kaloriintag osv. under en period. Detta lade jag dock ner för att jag kan inte påverka maten här hemma, och därav inte kunna påverka näringsintaget så värst mycket heller, men nu har jag iallafall en översikt på hur mycket av vad jag får i mig!

Jag har läst att här på brädan att högintensiv löpning skulle vara det som var MINST muskelhämmande, så jag skulle kunna tänka mig att slänga in 1-2 st. 2.5km löprundor i veckan ovanpå mina gympass, såklart på separata dagar.

Hur mycket skulle 2.5km intensiv löpning bränna?

För tillfället ser mitt schema ut såhär;
Måndag - Ben/Mage
Tisdag - Bröst/Axlar
Onsdag - Vila <- här ska löpning in
Torsdag - Rygg/Underarmar
Fredag - Bi/tri
Helg - Vila <- löpning

Såg nu att det kanske blir lite tajt med rygg efter löppasset, tänker då främst på marklyft. Kom gärna med kritik!

Ser detta bra ut? Har inte så mycket att skriva, fick nog med allt jag ville, annars så EDITar jag!

Är förövrigt 17 år och väger 76kg, gymmat i ett år nu.

Johan O
2011-01-04, 08:07
Köttbullar och korv är inte slafs, det är fett och proteiner (för det mesta). Bra för dig som växer med andra ord.

fiskolje-tillskott, ägg, nötter, ringla olja över maten, mycket ost/smör på mackorna mm. Att få i sig fett är inga bekymmer.

Hur lång är du? Du ser inte ut att behöva deffa direkt.

Pjotor
2011-01-04, 09:20
Jag undrar vad som anses vara överträning. Jag hör det överallt att "akta dig så att du inte övertränar", och detta har fått mig att ta det lite lugnare, när jag kanske kan pusha på lite? Detta får mig att bli rädd för skador, som i t.ex marklyft där jag är ytterst noga på att det ska gå rätt, men jag står fortfarande still på 70 kg.

Överträning är när du under en tid tränar mer än vad kroppen förmår återhämta sig. Vanliga tecken på överträning är när resultaten blir sämre flera pass i rad, förutsatt att alla andra förutsättningar är oförändrade (mat, sömn och livssituation i övrigt). Andra tecken är om du lättare än vanligt blir sjuk eller skadad. Skadorna är dock i sig inget tecken på överträning, möjligen på dålig teknik.

Mild eller måttlig överträning, d.v.s. den som motionärer kan drabbas av, botas bäst med träning i kortare pass och med lägre intensitet under ett par till några veckors tid.

Undrar även vart jag kan få i mig bra med fett utifrån ett vanligt kylskåp!
När jag hör fett tänker jag massa smör och feta såser, och jag kan inte ställa mig och laga till en sås, för tillfället. (Bor hemma, inte jag som gör maten. Finns dock undantag när jag blir sur och steker upp något från frysen för att vi äter slafs som köttbullar och korv varannan dag*grr27*)

Det absolut enklaste sättet är att hälla en skvätt matolja på det du äter. Om du väljer en neutral olja så gör det ingen större smakskillnad. I övrigt kan du byta till standardprodukter istället för lättvarianter och använda riktigt smör istället för margarin. Äter du t.ex. kött och potatis kan du ta lite mindre potatis och lite mer kött.

Som Johan O skrev så är köttbullar och korv inte nödvändigtvis dålig mat vad gäller fett och protein. Däremot är det ofta mycket salt och annat i det. Lösningen är att köpa mat av bättre kvalitet. Det kan dock bli lite dyrare, så du får väga för- och nackdelar.

Funderar även på det här med att bygga muskler samt gå ner i fettvikt samtidigt. Ni alla vet ju att beachen 2011 inte är långt ifrån! Jag har läst deffguiden och allt det där, har även skrivit ner allt jag ätit, räknat ut ungefärligt kaloriintag osv. under en period. Detta lade jag dock ner för att jag kan inte påverka maten här hemma, och därav inte kunna påverka näringsintaget så värst mycket heller, men nu har jag iallafall en översikt på hur mycket av vad jag får i mig!

Det går absolut att bygga och deffa samtidigt, men det är mycket enklare att bygga först och deffa sedan. En deff behöver inte vara konstigare än att du tränar som vanligt, ökar andelen protein i maten, minskar andelen kolhydrater och äter lite mindre portioner än du brukar.

Jag har läst att här på brädan att högintensiv löpning skulle vara det som var MINST muskelhämmande, så jag skulle kunna tänka mig att slänga in 1-2 st. 2.5km löprundor i veckan ovanpå mina gympass, såklart på separata dagar.
Det låter väl bra.

Det beror på hur mycket du väger och hur bra löpteknik du har. Enligt tabellen på den här sidan (http://www.nyfikenvital.org/?q=node/773) så räknar jag ut att med en hastighet på 20 km/h avverkas 2,5 km på drygt 10 minuter. Med din kroppsvikt så motsvarar det mellan 165 och 230 kcal. Det motsvarar mellan 41 och 57 g kolhydrater.

Ljungan
2011-01-04, 11:22

Om du enbart ska tappa vikt med löpningen tar det ca 23 veckor/kilo :thumbup:
Sen vet jag inte hur du kan behöva deffa som 17 åring vägandes 76 kg, lägg tiden på att träna marklyft istället

Namehere
2011-01-04, 15:30
Köttbullar och korv är inte slafs, det är fett och proteiner (för det mesta). Bra för dig som växer med andra ord.

fiskolje-tillskott, ägg, nötter, ringla olja över maten, mycket ost/smör på mackorna mm. Att få i sig fett är inga bekymmer.

Hur lång är du? Du ser inte ut att behöva deffa direkt.

Jag tittar på näringsinnehållet på köttbullar/korv och då står det att det är dubbelt så mycket fett som protein i det. Hur ska det gå ihop om jag vill ha 2 g/kgv protein och 1g/kgv fett nu när köttbullar/korv består av 50% av mina middagstillfällen.

Det absolut enklaste sättet är att hälla en skvätt matolja på det du äter. Om du väljer en neutral olja så gör det ingen större smakskillnad. I övrigt kan du byta till standardprodukter istället för lättvarianter och använda riktigt smör istället för margarin. Äter du t.ex. kött och potatis kan du ta lite mindre potatis och lite mer kött.

Tack det har jag inte tänkt på! :) Angående köttet så får vi kött högst 1 gång i veckan här hemma.

Det går absolut att bygga och deffa samtidigt, men det är mycket enklare att bygga först och deffa sedan. En deff behöver inte vara konstigare än att du tränar som vanligt, ökar andelen protein i maten, minskar andelen kolhydrater och äter lite mindre portioner än du brukar.

Okej, bra. :)
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag har hull på magen och inga synbara magrutor på mina 182 cm(inte endast magrutor jag strävar efter, men bara så att du får en överblick). Tänkte att jag skulle få bort fettet nu till sommaren, och hålla det, och på hösten börja bygga ordentligt igen. Såklart träna på sommaren också.

Det beror på hur mycket du väger och hur bra löpteknik du har. Enligt tabellen på den här sidan (http://www.nyfikenvital.org/?q=node/773) så räknar jag ut att med en hastighet på 20 km/h avverkas 2,5 km på drygt 10 minuter. Med din kroppsvikt så motsvarar det mellan 165 och 230 kcal. Det motsvarar mellan 41 och 57 g kolhydrater.

Okej! Det var mindre än jag förväntade mig :/

Om du enbart ska tappa vikt med löpningen tar det ca 23 veckor/kilo :thumbup:
Sen vet jag inte hur du kan behöva deffa som 17 åring vägandes 76 kg, lägg tiden på att träna marklyft istället

Jag ska såklart inte endast gå ner i vikt med min löpning, jag gymmar 4 gånger i veckan också.

Namehere
2011-01-04, 15:42
Hur mycket fett/kcal är att "ringla lite olja" över maten?

Pjotor
2011-01-04, 16:05
Hur mycket fett/kcal är att "ringla lite olja" över maten?

Ca 9 kcal per gram rent fett. Matolja har en densitet på cirkus 0,9 g/ml. 10 ml ger alltså 9 g fett eller 81 kcal.

Namehere
2011-01-04, 16:22
Ca 9 kcal per gram rent fett. Matolja har en densitet på cirkus 0,9 g/ml. 10 ml ger alltså 9 g fett eller 81 kcal.

Okej, tackar :)!
10 ml = ringla lite olja över alltså?

Åt precis frukost nu. Det blev 2 stekta ägg, 2 stekta potatisar (små), 2 stekta hot dogs och en proteindrink på det. Kändes som att det var ett steg i rätt riktning(?).

Eddie Vedder
2011-01-04, 17:40
76 multiplicerat med 2.5 blir 190. Med tanke på att du planerar att kuta fort kan nog den kalkylen bli lite snål. Så du förbrukar nog mer än 200 i alla fall. Dessutom kommer du ju ha mer kläder på dig om du springer ute jämfört med naken morgonvikt. Pjotors uträkning på 230 känns inte fel alltså.

Pjotor
2011-01-04, 17:45
10 ml var bara ett exempel. Jag har aldrig mätt mängden olja i dessa sammanhang.

Namehere
2011-01-04, 17:56
OKej, tack för svaren! :)

Namehere
2011-01-04, 18:31
Så att springa så som jag tänkte, samt gymma, ta mindre portioner, mer protein, låter bra?

Eddie Vedder
2011-01-04, 18:57
Så att springa så som jag tänkte, samt gymma, ta mindre portioner, mer protein, låter bra?

Låter bra. Var glad att du bor hemma och får gratis käk. Bara skönt att slippa bry sig om det varenda dag och då och då låta någon annan fixa maten.

Namehere
2011-01-04, 22:15
Låter bra. Var glad att du bor hemma och får gratis käk. Bara skönt att slippa bry sig om det varenda dag och då och då låta någon annan fixa maten.

Okej, så bra!
Haha, jag har inte riktigt nått dit än ;) men jag känner att jag hellre vill sköta det själv, så att det blir "rätt"!