Logga in

Visa fullständig version : Mitt KCAL-intag, räknar jag verkligen rätt?

lenk
2011-01-03, 19:37
Jag har nu suttit en timme här och försökt lista ut på ett ungefär hur mycket jag får i mig per dag. Jag har stått stilla i vikt ett bra tag så jag tänkte att jag måste ju verkligen ligga +- 0.

Det enda jag inte hunnit med att räkna ut är de två stora målen, lunch och middag.
Men innan jag tänkte göra det så började jag räkna lite lätt på vad jag låg på, och jag tycker mig få ett rätt högt tal på över 2000kalorier redan utan dessa måltider inräknade, stämmer verkligen detta?

Bifogar mitt schemat jag gjorde, notera nu att middag och lunch inte är med i beräkningarna än!

Och ja, jag har svårt att få i mig mat på morgonen..*screwy*

Protein/kolhydrater/fett/kcal

06:20
Frukost Yoggi 250g 7.5g 30g 5g 213
Juice 3dl 1.5g 28.5g 1g 135

08:40
Fika Knäcke 4st 4g 34g 1g 160
Yoggi 3dl 9.3g 33g 10.5g 270
Banan 1st 100

12:00
Lunch
Mjölk 3dl 9.9g 15g 9g 180

14:00
Fika Juice 3dl 1.5g 28.5g 1g 135

16:30-17:30
Middag

19:00
Efterträning Drink 2dl/3dl 19 60g 42g 720

20:30-22:00
Alternativa mål
Kvällsmål.1 Nötter
Kvällsmål.2 Gröt+Mjölk 1dl/3dl 14.4 37g 11.5g 310
Kvällsmål.3 Ägg+juice 3dl 1.5g 28.5g 1g 280

/ lenk

The Truth
2011-01-03, 23:21
Det är simpelt. Om du ligger på kcal-balans nu, öka/sänk då några 100kcal per dag så kommer du gå upp/ner i vikt igen.

lurre86
2011-01-04, 12:06
Såg att du inte gillar eller har svårt att få i dig frukost....

Jag är väldigt ny inom det här men har på kort tid vant mig me en stor frukost...

För 1 månad sedan, åt jag ALDRIG frukost......

Började vänja mig me frukost, och nu när jag vaknar är de de första jag tänker på är, vrålhungrig.... Är ordentligt frukost o 2 veckor, där du kanske får kämpa en del så går det sedan över... Imorse åt jag tex.

5 dl yoghurt med 1 dl keso i.
1 stort glas mjöl, ca 3 dl.
1 banan.
2 mackor med kalkon
2 ägg.

Eddie Vedder
2011-01-04, 13:03
Gillar du absolut inte frukost kan du skippa den. Bort med juicen och yoghurten där och ät mer proteinrikt under dagen istället. All juice är för mig obegriplig.

lurre86
2011-01-04, 13:30
Gillar du absolut inte frukost kan du skippa den. Bort med juicen och yoghurten där och ät mer proteinrikt under dagen istället. All juice är för mig obegriplig.

Men är de inte bättre att han lär sig att äta frukost? Jag menar då behöver han ju inte äta lika mycket under dom andra målen?=)

Jag skrev där va jag åt till frukost, va tycker du jag borde ta bort?
Yoghurten? e ju faktiskt lite protein i de, 4 g per 100 gram.=)

lenk
2011-01-05, 17:10
Ska försöka vänja mig vid mer till frukost!

Börjar med att byta ut den mot havregrynsgröt och mjölk. Slänger nog in ett glas juice också, det är rätt gott sådär på morgonkvisten! ;)

Jag vet väl egentligen att mitt proteinintag är för litet, men jag har svårt att komma på bra proteinkällor att dra i mig, keso osv är inte min grej..

Finns det smaklöstproteinpulver?
Isf kanske man kan slänga i det i drinken på kvällen?

Kanske en dum fråga, men hur snabbt kan man se på vågen att man ligger på ett kaloriöverskott? En vecka, månad, eller flera månader?

Nelo322
2011-01-05, 17:57

Smaklöst finns inte men det finns naturellt, smakar dock riktigt illa enligt dom flesta.

SiSenior
2011-01-05, 18:24
Men är de inte bättre att han lär sig att äta frukost? Jag menar då behöver han ju inte äta lika mycket under dom andra målen?=)

Jag skrev där va jag åt till frukost, va tycker du jag borde ta bort?
Yoghurten? e ju faktiskt lite protein i de, 4 g per 100 gram.=)

Varför behöva lära sig något sådant? Många njuter av att få äta större mängder mat på kvällen, framför TV:n kanske.

Crocker
2011-01-05, 19:47
Ska försöka vänja mig vid mer till frukost!
Varför vill du vänja dig till något du inte trivs med, det är inte så "nyttigt" och viktigt att äta frukost.

Jag vet väl egentligen att mitt proteinintag är för litet, men jag har svårt att komma på bra proteinkällor att dra i mig, keso osv är inte min grej..
Kvarg,Mjölk,Ost,Gula ärtor,Bönor,Kyckling,Kött.

Skulle rekommendera med smak. Sötningsmedel är inte farligt i de små mängderna som man får i sig från proteindrinkar. Men det är du som väljer, så ja det finns. Men det smakar inte gott.

Kanske en dum fråga, men hur snabbt kan man se på vågen att man ligger på ett kaloriöverskott? En vecka, månad, eller flera månader?
Varierar, kanske ett par veckor.

lenk
2011-01-05, 19:48
Smaklöst finns inte men det finns naturellt, smakar dock riktigt illa enligt dom flesta.

Blandar alltid ut med frysta bär, men det kanske inte tar över smaken heller?

Annars består drinken av 4dl mjölk, 0.3dl rapsolja, 2dl havregryn.

Nelo322
2011-01-06, 19:39
Blandar alltid ut med frysta bär, men det kanske inte tar över smaken heller?

Annars består drinken av 4dl mjölk, 0.3dl rapsolja, 2dl havregryn.

Vet inte riktigt hur mycket bär du har i, men vad jag har hört så krävs det ordentliga mängder fun light(vilket är ganska starkt i smaken) för att det ska smaka okej. Testa att beställa en påse och kolla om du tycker att det smakar okej!

Brickhead
2011-01-06, 19:50

Jag blir så förvirrad av såna här inlägg, man läser att 25% av matintaget ska komma från frukosten och att det är så viktigt.

:confused:

Eddie Vedder
2011-01-06, 20:52
Jag blir så förvirrad av såna här inlägg, man läser att 25% av matintaget ska komma från frukosten och att det är så viktigt.

:confused:

Det är en ovetenskaplig och ogrundad rekommendation. Precis som rekommenderade måltidsordningen överhuvudtaget. Det bygger på svensk matkultur och inget annat.