handdator

Visa fullständig version : Koordination, grov- och finmotorik hos barn

Donkey Kong
2011-01-03, 16:13
Hej allihop!

Eftersom det finns så fantastiskt duktiga människor här med stora kunskaper, tänkte jag ställa en fråga som förbryllar mig lite.
I "jobbet" har jag nyligen upptäckt i en undersökning att av alla tredje till femteklassare som genomgår simundervisning här, är det 18 stycken som inte lyckades lära sig simma (av runt 250, alltså rätt många).
Vad kan orsaken till detta vara?
Jag är speciellt intresserad av om någon vet något om skillnader i koordination / grov- och finmotorik bland barn?
Kanske finns det någon simlärare eller gymnastiklärare som har lite tankar?

Tack på förhand

//Donkey kong

Tjuckot
2011-01-03, 16:19
Utan att ha någon förkunskap om ämnet så skulle jag säga att det vore till stor hjälp ifall du länkade till studien eller gav en referens till den så att folk kan läsa den och skapa sig en egen uppfattning samt bedöma studien.

Sverker
2011-01-03, 17:09
Utan att kunna någonting så känns det, spontant, som om barnen inte alls är vana vid vatten. Att det finns något ( rädsla ? ) bakom som hindrar dem från att lära sig simma.

Jag tror att alla barn kan lära sig simma med rätt uppmuntran och stöd.

Loke
2011-01-03, 20:42
Jag kan inte simma. Vissa "kunniga" människor ansåg när jag var ung att det måste bero på dålig motorik. Att jag faktiskt hade god talang inom friidrott, cykling (mtb) och slalom lyckades dessa diagnossökande människor ignorera. Det var som tur var ingen som lyssnade på dessa människor.

Det som skiljer simningen från så mycket annat är att det är uppenbart om någon inte kan, och skolorna håller koll på det. Jag lovar, det finns minst lika många barn i den åldern som inte kan cykla. Det finns även massor med barn i den åldern som inte kan spela trummor eller gitarr. Har dessa barn också dålig motorik kanske? ;)

Nej, simning, cykling, skidåkning etc. hänger på att man tränar. Skolorna är skyldiga att lära barnen, men är man inte motiverad så är man inte.

Minimjölk
2011-01-03, 21:03
Utan att kunna någonting så känns det, spontant, som om barnen inte alls är vana vid vatten. Att det finns något ( rädsla ? ) bakom som hindrar dem från att lära sig simma.

Jag tror att alla barn kan lära sig simma med rätt uppmuntran och stöd.

Detta var precis det jag tänkte när jag läste texten. En rädsla för vatten ackompanjerad av en hel klass med plaskande femteklassare kan troligtvis orsaka en hel del av dessa fallen.

Doctor Snuggles
2011-01-03, 21:09
Utan att ha någon förkunskap om ämnet så skulle jag säga att det vore till stor hjälp ifall du länkade till studien eller gav en referens till den så att folk kan läsa den och skapa sig en egen uppfattning samt bedöma studien.

Vilken studie? Vad babblar du om? Han gjorde en undersökning på sitt jobb.

Tjuckot
2011-01-03, 21:34
Vilken studie? Vad babblar du om? Han gjorde en undersökning på sitt jobb.

Så går det när man stressläser precis före man ska iväg :) Läste lite slarvigt och trodde han hittat en studie :) My bad.

Tjuckot
2011-01-03, 21:54
Hej allihop!

Eftersom det finns så fantastiskt duktiga människor här med stora kunskaper, tänkte jag ställa en fråga som förbryllar mig lite.
I "jobbet" har jag nyligen upptäckt i en undersökning att av alla tredje till femteklassare som genomgår simundervisning här, är det 18 stycken som inte lyckades lära sig simma (av runt 250, alltså rätt många).
Vad kan orsaken till detta vara?
Jag är speciellt intresserad av om någon vet något om skillnader i koordination / grov- och finmotorik bland barn?
Kanske finns det någon simlärare eller gymnastiklärare som har lite tankar?

Tack på förhand

//Donkey kong

Efter min första tankevurpa så ska jag nu försöka bidra med något konkret istället för att svamla i nattmössan :) Hittade en liten text i en rapport om nyckeltal i välfärdsbokslut på fhi.se, den var ifrån 2006. Den kan du hitta här (http://www.fhi.se/PageFiles/3219/nyck_kat.pdf).

Simkunnighet: Simkunnighet är en skyddsfaktor i ett modernt samhälle och påverkar självförtroendet positivt. Olika undersökningar visar på stora skillnader i simkunnighet mellan olika grupper. Invandrarbarn, som kommer från kulturer där det
inte anses viktigt att kunna simma, är särskilt utsatta. I läroplanen för grundskolan
sägs att elever som gått ut femte klass skall kunna simma och livrädda. Enligt en
undersökning av Svenska simförbundet, tar bara hälften av grundskolorna ansvar
för att barnen lär sig simma. I början på 90- talet kunde nästan alla elever i årskurs
fem simma 200 meter. Idag är i snitt ca 80 procent simkunniga. Men skillnaden
mellan olika sociala grupper är stor. I gruppen invandrade och socialt utsatta elever
kan bara var tionde simma. I en undersökning i Göteborgs kommun 1998 testades
alla elevers simkunnighet. I vissa klasser var simkunnigheten hela 93 procent medan den i andra låg på 17 procent

18/250 blir 7%, så dina siffror är inte helt tokiga i jämförelse. I texten ges också ett par möjliga förklaringar. Det vore intressant att se någon slags fördelning över sociala grupper, demografi, etnicitet osv i ditt urval. Vissa kanske inte vill gå till badhuset pga sociala stigman så som mobbning pga fetma eller helt enkelt religiösa skäl. Jag tror sådana förklaringar är mer rimliga än koordinationsproblem.

Doctor Snuggles
2011-01-04, 00:23
Så går det när man stressläser precis före man ska iväg :) Läste lite slarvigt och trodde han hittat en studie :) My bad.

Jag känner mig givmild så här i god fortsättningstider, så jag förlåter dig för denna transgression.

Tjuckot
2011-01-04, 08:45
Jag känner mig givmild så här i god fortsättningstider, så jag förlåter dig för denna transgression.

Stort tack, må den store träningsguden vara med dig och gå i frid.

Donkey Kong
2011-01-04, 11:38
Tack för alla svar!

Det är en liten intern undersökning som badpersonalen gjort själva här i en mellanstor svensk kommun, den är inte släppt "offentligt"

Mycket intressanta svar. Speciellt tack för fhi undersökningen, Tjuckot.

Jag ville inte skriva först, att av de 18 som inte lärde sig simma var här 17 pojkar.

Är det ren slump, eller vad kan det bero på?

z_bumbi
2011-01-04, 12:04
Jag ville inte skriva först, att av de 18 som inte lärde sig simma var här 17 pojkar.

Eftersom vi inte ser underlaget så är det helt omöjligt att svara på.

Sverker
2011-01-04, 12:16
17:1 är nog ingen slump.

Kan det vara så illa att pojkar är mindre förlåtande än flickor, när de är i grupp. Pojkar som inte tidigt lär sig simma kanske håller sig undan när det är gympatimme i badhuset eller friluftdag. De vill inte bli utsatta för gruppens glåpord.

Är flickor snällare där ?

hugok
2011-01-04, 12:32
Det beror nog till störste delen på hur föräldrarna väljer att placera sina ungar på simskolor eller inte. Sen vad räknas som att simma bra? Är det att ha "rätt" teknik, kunna ta sej fram fortast i vatten på kort sträcka eller kunna ta sej fram längst sträcka utan att stanna och hålla ett visst tempo?

Tjuckot
2011-01-04, 12:32
Tack för alla svar!

Det är en liten intern undersökning som badpersonalen gjort själva här i en mellanstor svensk kommun, den är inte släppt "offentligt"

Jag tror det var siffror från svenska livräddningssällskapet.. kolla i länken och sök efter simkunnighet så ser du. Det finns säkert fler rapporter och liknande texter, sök runt lite på fhi.se.

Det är svårt att säga något konkret.. men det är säkert ingen slump. Om pojkarna alltså. Kön, ålder, etnicitet, kultur och grupperingar är saker jag tror skulle kunna påverka. Men det är ju svårt att konkretisera något utan att ha ett material framför sig.

Sedan ska man ha i åtanke att en sådan undersökning kan ha brister i metodupplägget som kan orsaka störningar/bias på resultatet. Det vet man ju inte.

Ape3
2011-01-04, 12:44
De ska kunna simma en viss längd, förmodligen 200 meter eller liknande. Beror ju på hur gamla de är men 200m på mellanstadiet tror jag på.

Det brukar ingå någon form av räddning också men om det är krav vet jag inte. Typ simma ner till botten och ta upp en docka eller en ring. 3m djup.

^^Låter som höga krav för dem men om det stämmer eller inte vet jag inte.

Ah, kolla här: "Hösten 2007 infördes kravet på simkunnighet i skolans läroplan. Målet är att barn i FEMTE klass ska kunna simma enligt simkunnighetsdefinitionen som lyder;

"SIMKUNNIG: är den som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att ha tagit sig upp till ytan simmar 200 m i en följd på djupt vatten, varav 50 m på rygg."" -Klippt från en tråd på familjeliv.se.

hugok
2011-01-04, 12:56
De ska kunna simma en viss längd, förmodligen 200 meter eller liknande. Beror ju på hur gamla de är men 200m på mellanstadiet tror jag på.

Det brukar ingå någon form av räddning också men om det är krav vet jag inte. Typ simma ner till botten och ta upp en docka eller en ring. 3m djup.

^^Låter som höga krav för dem men om det stämmer eller inte vet jag inte.

Ah, kolla här: "Hösten 2007 infördes kravet på simkunnighet i skolans läroplan. Målet är att barn i FEMTE klass ska kunna simma enligt simkunnighetsdefinitionen som lyder;

"SIMKUNNIG: är den som kan falla i vattnet, få huvudet under ytan och efter att ha tagit sig upp till ytan simmar 200 m i en följd på djupt vatten, varav 50 m på rygg."" -Klippt från en tråd på familjeliv.se.

Tack. Kraven såg lite annorlunda ut när jag var i den åldern har jag för mej.

ceejay
2011-01-04, 14:10
usch, 200m? Tror fan jag knappt kan simma så långt :D

Dock är ju ryggsim lätt, man ligger på rygg och sprattlar lite. Effektivt då jag inte blir trött av det!

Ignatius72
2011-01-05, 05:42
Tack för alla svar!

Det är nog lite av en slump. Flickor med invandrarbakgrund är de som hålls borta från vattnet. Och är man inte i vattnet så lär man sig inte att simma ;)
Sen handlar det som Loke var inne på att man måste träna. Småungar (innan skolåder) är hänvisade till simskola som kostar en slant. Medelklassbarnen kommer som regel till skolan och kan redan simma, har man missat den biten så är det inte så roligt att tillhöra den lilla procent som inte kan simma och man fortsätter undvika badet.

bizniz
2011-01-05, 06:16
Jag lärde mig simma lite senare, jag älskade vattnet som liten, men kan ha varit att jag nästan drunknade en gång :Virro

Tjuckot
2011-01-05, 09:06
Det är nog lite av en slump. Flickor med invandrarbakgrund är de som hålls borta från vattnet. Och är man inte i vattnet så lär man sig inte att simma ;).

Men nu var det 17 av de 18 individer som inte kunde simma som var pojkar.