handdator

Visa fullständig version : Koppla bort axel i bröstövningar

Tacos
2011-01-03, 14:23
Har problem med min vänsteraxel. Har bara kört lätt träning några veckor för att vila axeln lite.

Får dock direkt känningar när jag kör pressövningar för bröst. Konstigt nog kan jag köra axlar ganska hårt utan att känna något, men så fort jag lägger på lite vikter och kör bröst så kommer det.

Kan man avlasta axlarna på något sätt under bröstövningar?

Hur man ligger, hur man har armarna, hur man långt ner/upp man skall gå m.m.?

henrikl
2011-01-03, 14:41
Bak med axlarna, brösta upp dig och ha inte för stor vinkel mellan armbågarna och kroppen.

Anvendarnamn
2011-01-03, 14:41
Har problem med min vänsteraxel. Har bara kört lätt träning några veckor för att vila axeln lite.

Får dock direkt känningar när jag kör pressövningar för bröst. Konstigt nog kan jag köra axlar ganska hårt utan att känna något, men så fort jag lägger på lite vikter och kör bröst så kommer det.

Kan man avlasta axlarna på något sätt under bröstövningar?

Hur man ligger, hur man har armarna, hur man långt ner/upp man skall gå m.m.?

Det beror på vilken axel du menar. Den fram är nästan omöjlig att avbelasta skulle jag säga. Eftersom de kan man säga att de nästan fäster ihop om man ser på en bild bara.

Tacos
2011-01-03, 14:43
Bak med axlarna, brösta upp dig och ha inte för stor vinkel mellan armbågarna och kroppen.

Menar du att inte ha armbågarna för rakt ut från kroppen?
Utan mer in mot kroppen?

Nephelite
2011-01-03, 14:46
mer inåt.

Torsk_ole
2011-01-03, 14:56
I bänkpress

Dra ihop skulderbladen
Vinkla armbågarna lite inåt mot kroppen
Dra bak axlarna

Håll kroppen såhär under hela genomförandet.

Kolla eller fråga styrkelyftare för mer tips

Nephelite
2011-01-03, 15:01
sök på "so you think you can bench? dave tate" på youtube.

Tacos
2011-01-03, 15:49

Tack, det skall jag göra!

luderlasse
2011-01-03, 22:31
Träna rotatorcuffen med, hjälpt mej som faen med mina axelproblem

Tacos
2011-01-04, 07:40

Har faktiskt börjat med det. Hoppas det skall ge resultat.

Sheogorath
2011-01-04, 13:16
Det går inte att ge ordentliga tips utan att veta var problemet ligger. Det kanske inte alls är så att svaret är att koppla bort deltamuskeln (vilket man för övrigt gör genom att ha armbågarna rakt ut från kroppen), det kan t.ex. vara strama pectoraler, svag rotatorcuff, dålig skulderbladsstabilitet, stel bakre ledkapsel etc etc. Åtgärd och behandling är helt beroende av var skon klämmer, såklart.

Tacos
2011-01-04, 13:35
Det går inte att ge ordentliga tips utan att veta var problemet ligger. Det kanske inte alls är så att svaret är att koppla bort deltamuskeln (vilket man för övrigt gör genom att ha armbågarna rakt ut från kroppen), det kan t.ex. vara strama pectoraler, svag rotatorcuff, dålig skulderbladsstabilitet, stel bakre ledkapsel etc etc. Åtgärd och behandling är helt beroende av var skon klämmer, såklart.

Det är jag helt med på. Men känner bara att jag måste börja någon stans.
Låter bli bröstövningar ett tag och kör alla övningar jag inte får ont av.
Kommer även köra rotatorcuff övningar ett par gånger i veckan.

Blir det inte bättre efter 2-3 veckor så får jag nog försöka gå till en sjukgymnast eller naprapat.

hey
2011-01-05, 18:54

Hade du "ordentliga axelproblem" ?
Hur länge tränade du rotatorcuff innan du kände att det började bli bättre?

luderlasse
2011-01-06, 13:30
Hade du "ordentliga axelproblem" ?
Hur länge tränade du rotatorcuff innan du kände att det började bli bättre?

nja hade en slapp axel så att säga, den gick att ta lite "ur led" så att säga, fick ofta ont i axeln av bänkpress och kunde inte göra chins eller latsdrag. tyckte det kändes bättre nästan med en gång

Achivai
2011-01-06, 14:16

Borde inte den koppla in axlarna MER snarare än mindre? Han lär ju ut hur man lyfter så tungt som möjligt, alltså med så många muskler inkopplade som möjligt.

joasimo
2011-01-06, 15:12
Ha dock inte armbågarna för nära kroppen. För mig tar tex smal bänkpress mycket på framsida axlar!

Erik__
2011-01-06, 15:50
Borde inte den koppla in axlarna MER snarare än mindre? Han lär ju ut hur man lyfter så tungt som möjligt, alltså med så många muskler inkopplade som möjligt.

Tror trådskaparen vill skona axelleden mer än att avlasta axelmusklerna, vilket är en väsentlig skillnad. Blir bättre på engelska då man kan säga shoulder och delts instället för "axel".

Owe
2011-01-06, 15:54
Utan ha sett dig eller fått klämt lite på dig, så låter det som ganska classic framroterade axlar pga för mycket eller felaktig bröst träning.

Generellt gäller då: skippa helt bänkpress och kör med hantlar istället fast omvänt= vila i neder läget istället för med raka armar, detta innebär att du kommer behöva köra på lägre vikt än vanligt och vila/strecha i nedre läget.
Pullover hantel är även en bra övning för att strecha ut bröstmusklen samtidigt som man tränar den.

Andra tips är att alltid träna baksida axlar först i programmet och var noga med att arnbågsleden går upp 90 grader ut från kroppen (allt för vanligt att se armbågarna peka neråt mot ryggen, vilket inte ger bäst belasting på just det man är ute efter)

Sen är att strecha i en dörrpost med överarmarna paralellt med golvet ett suveränt sätt att strecha bröstmusklerna.

MVH
Owe

Tacos
2011-01-06, 16:11
Utan ha sett dig eller fått klämt lite på dig, så låter det som ganska classic framroterade axlar pga för mycket eller felaktig bröst träning.

Generellt gäller då: skippa helt bänkpress och kör med hantlar istället fast omvänt= vila i neder läget istället för med raka armar, detta innebär att du kommer behöva köra på lägre vikt än vanligt och vila/strecha i nedre läget.
Pullover hantel är även en bra övning för att strecha ut bröstmusklen samtidigt som man tränar den.

Andra tips är att alltid träna baksida axlar först i programmet och var noga med att arnbågsleden går upp 90 grader ut från kroppen (allt för vanligt att se armbågarna peka neråt mot ryggen, vilket inte ger bäst belasting på just det man är ute efter)Sen är att strecha i en dörrpost med överarmarna paralellt med golvet ett suveränt sätt att strecha bröstmusklerna.

MVH
Owe

Tach för tipsen!

Undrar dock lite hur du menar med det jag fetmarkerat? Vilken övning syftar du på?

För övrigt beskriver killen som skapade den här tråden exakt hur min skada känns/sitter: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158771

Owe
2011-01-06, 16:48
Tach för tipsen!

Undrar dock lite hur du menar med det jag fetmarkerat? Vilken övning syftar du på?

För övrigt beskriver killen som skapade den här tråden exakt hur min skada känns/sitter: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=158771

Jag syftade på typ all träning av baksida axlen, axlar o mage är nog det jag ser mest träna inkorekt.

När det gäller baksida så ska man alltid ha armen 90 grader med kroppen= stå upp, lyft armarna upp från sidan till dom är paralella, då har du 90 grader mellan kropp o arm, att man sen ligger ner på mage eller rygg i många övningar när man tränar baksida så ska man ändå behålla dessa 90 grader,,men allt för ofta der man mer 45 grader när många kör baksida,,,

Ett bekant ställe att ha ont i, det står även om detta i december numret av Body mycket bra skrivet med, rekomenderas!

En sak du kan göra är att hög rep av sidolyft 30-50 reppare utan vikt eller med bara 1-2 kg, detta gör att man ökar cirulationen i axeleden och påskyndar läkning.
Men, var noga med utförandet= stå upp med händerna längs kroppen lyft upp till 90 grader (inte över) och armarna ska hela tiden vara i linje med kroppen .

MVH
Owe

Sheogorath
2011-01-06, 17:15
Tror trådskaparen vill skona axelleden mer än att avlasta axelmusklerna, vilket är en väsentlig skillnad. Blir bättre på engelska då man kan säga shoulder och delts instället för "axel".

Det hela är väldigt otydligt. Folk svarar och utgår från att han vill "pricka bröstet" eller dylikt BB-jox, medan det i själva verket verkar vara så att han vill slippa besväras av sin instabila axel när han pressar, och sen så får han stretchingtips och diverse råd till höger och vänster som inte alls behöver vara särskilt lämpliga.

Owe
2011-01-06, 17:24
Det hela är väldigt otydligt. Folk svarar och utgår från att han vill "pricka bröstet" eller dylikt BB-jox, medan det i själva verket verkar vara så att han vill slippa besväras av sin instabila axel när han pressar, och sen så får han stretchingtips och diverse råd till höger och vänster som inte alls behöver vara särskilt lämpliga.

Om du syftar på mina inlägga så började jag med att säga : "utan ha sett dig eller klämt på dig"
Och svarar efter det generellt utifrån vad som är vanligt med axelproblem.

MVH
Owe

Sheogorath
2011-01-06, 17:39
Om du syftar på mina inlägga så började jag med att säga : "utan ha sett dig eller klämt på dig"
Och svarar efter det generellt utifrån vad som är vanligt med axelproblem.

MVH
Owe

Nej, det var inte specifikt ditt inlägg jag syftade på. Det kan mycket väl vara så att det är en stram framsida som är en del av problematiken. Trådskaparen måste presentera mer information för att kunna få ordentlig hjälp är vad jag vill säga. Jag skulle rekommendera honom rehab-avdelningen här på forumet om han inte kan söka sig till en lämplig sjukgymnast. Förmodligen kan han få bättre hjälp här än att söka helt på måfå eftersom det tyvärr är ganska dålig kompetens kring styrketräning ute på vårdcentraler och faktiskt t.o.m. på idrottsmedicinska centra. Har man ett bra namn är det ju såklart guld att få någon som kan "känna och klämma" live, eller som ffa kan ta en ordentlig anamnes och som har ett antal år av egen erfarenhet i bagaget tillsammans med rätt teori.

Owe
2011-01-06, 17:54
Nej, det var inte specifikt ditt inlägg jag syftade på. Det kan mycket väl vara så att det är en stram framsida som är en del av problematiken. Trådskaparen måste presentera mer information för att kunna få ordentlig hjälp är vad jag vill säga. Jag skulle rekommendera honom rehab-avdelningen här på forumet om han inte kan söka sig till en lämplig sjukgymnast. Förmodligen kan han få bättre hjälp här än att söka helt på måfå eftersom det tyvärr är ganska dålig kompetens kring styrketräning ute på vårdcentraler och faktiskt t.o.m. på idrottsmedicinska centra. Har man ett bra namn är det ju såklart guld att få någon som kan "känna och klämma" live, eller som ffa kan ta en ordentlig anamnes och som har ett antal år av egen erfarenhet i bagaget tillsammans med rätt teori.

Så sant så tyvärr!!!
Har med fasa sett personer som fått övningar av sin sjukgymnast för sina problem
som varit helt skadliga,,,

Sen finns det en o annan sjukgymnast som tränar själv och har jätte koll och då blir jag glad !

Själv har jag turen att ha en professor i anatomi som god vän som har varit väldigt behjälplig med sin kundskap.

MVH
Owe

Tacos
2011-01-06, 20:13
Jag skulle gärna gå till en sjukgymnast eller liknande som kan titta på axeln, men som ni skriver kan det vara väldigt svårt att hitta någon som verkligen vet vad han eller hon pratar om.

Är det någon som har erfarenhet eller tips om någon bra i Stockholms området?
Bor i Huddinge och jobbar i Frösunda/Solna.

Tacos
2011-04-18, 08:52
Bumpar min egen tråd :)

Jag har nu haft ont i axeln drygt 4 månader, och det känns inte som det blir bättre (dock inte sämre heller)
Jag har varit hos 2 olika sjukgymnaster och dessutom besökt ortoped som egentligen bara skickade mig på magnetröntgen. Gick inte att se något på magnetröntgen, möjligtvis en liten inflammation. Han tyckte bara jag skulle vila bort värken, med lättare träning.

Känner bara att man borde se resultat efter fyra månader!!!
Börjar tröttna på att bara gå runt och "lalla"

Vad tycker ni? Skall man besöka kiropraktor eller naprapat?
Kan dom göra något som inte sjukgymnast och läkare kan?

Har ni egna erfarenheter av axelskador/värk? Hur lång tid tog det för er att bli bra?

Jappse
2011-04-18, 09:19
Bumpar min egen tråd :)

Jag har nu haft ont i axeln drygt 4 månader, och det känns inte som det blir bättre (dock inte sämre heller)
Jag har varit hos 2 olika sjukgymnaster och dessutom besökt ortoped som egentligen bara skickade mig på magnetröntgen. Gick inte att se något på magnetröntgen, möjligtvis en liten inflammation. Han tyckte bara jag skulle vila bort värken, med lättare träning.

Känner bara att man borde se resultat efter fyra månader!!!
Börjar tröttna på att bara gå runt och "lalla"

Vad tycker ni? Skall man besöka kiropraktor eller naprapat?
Kan dom göra något som inte sjukgymnast och läkare kan?

Har ni egna erfarenheter av axelskador/värk? Hur lång tid tog det för er att bli bra?

Har haft problem med armbåde och axlar tidigare. Det som hjälpte mest var Voltaren http://www.voltaren.se/ samt lättare övningar. Får aldrig ont i axel/armbåge när jag bänkar eller kör Militärpressar

stevebc
2011-04-18, 09:22
sök på "so you think you can bench? dave tate" på youtube.Han är dock känd för att hävda att axlar, triceps och lats är de viktigaste musklerna i bänkpress (med tröja).

Erik__
2011-04-18, 09:26
Han är dock känd för att hävda att axlar, triceps och lats är de viktigaste musklerna i bänkpress (med tröja).

Bara för att axelmuskulaturen används kan det väl skona själva leden som trådskaparen har problem med.

stevebc
2011-04-18, 09:48
Bara för att axelmuskulaturen används kan det väl skona själva leden som trådskaparen har problem med.Jaha, nu läste jag lite snabbt. Jag trodde det var en lägre belastning av axelmuskeln som avsågs.

Jag vet inte, jag tycker det varierar ganska mycket beroende på hur och var man har slitit på sin axel. Jag själv har smalnat av mitt grepp i bänk nu (ringfingret på ringen istället för pekfingret) och jag tycker det är mycket snällare mot axlarna, då jag hade problem innan. Lutande bänk fungerar inte alls, ej heller FU-bänk - bryggan är viktig för min axelhälsa. Dips har jag kunnat börja köra igen, och alla övningar med hantlar fungerar.