handdator

Visa fullständig version : Frågor om att kopiera bilnyckel

kalle_kula
2011-01-02, 14:01
Idag bröt jag av den enda nyckeln till bilen. Lyckas inte hitta något låssmed som har öppet idag så det måste bli imorn bitti istället. Det är min tjej som äger bilen, tror ni det är lugnt om jag kommer in med nyckeln eller måste bilens ägare göra det och ha med sig ägarbevis osv?
Nyckeln är iaf en gammal analog eftersom bilen är från 92.

kalle_kula
2011-01-02, 14:03
Det står inget nummer på själva nyckeln. Alltså ingen seriekod eller så.

MicheG
2011-01-02, 14:16
Sitter den avbrutna delen av nyckeln kvar i låset eller har du lyckats få ut den?

I och med att bilen är äldre än -96 så är det precis som du skriver en analog nyckel, så får du bara ut nyckeln och kommer ner med en komplett men avbruten nyckel så ska det inte vara några problem för låssmeden att plocka fram rätt nyckelämne och tillverka en ny. Dock så är det alltid lite vanskligt att göra bilnycklar speciellt när dem är avbrutna. Så det enklaste hade varit om det hade gått att få med sig hela bilen ner till låssmeden men jag gissar att det blir svårt eftersom den enda nyckeln som finns är avbruten.

kalle_kula
2011-01-02, 14:20
Sitter den avbrutna delen av nyckeln kvar i låset eller har du lyckats få ut den?

I och med att bilen är äldre än -96 så är det precis som du skriver en analog nyckel, så får du bara ut nyckeln och kommer ner med en komplett men avbruten nyckel så ska det inte vara några problem för låssmeden att plocka fram rätt nyckelämne och tillverka en ny. Dock så är det alltid lite vanskligt att göra bilnycklar speciellt när dem är avbrutna. Så det enklaste är ju om du tar med dig hela bilen ner till låssmeden så det finns möjlighet att testa den tills den går perfekt.

Glömde skriva att jag har fått ut den avbrutna delen. Mm jag förstår att det kan vara svårt att få till det perfekt.
Bildörrarna är iaf upplåsta men jag antar att rattlåset går i om jag försöker bogsera ner bilen till låssmeden så det blir nog svårt.

MicheG
2011-01-02, 14:25
Glömde skriva att jag har fått ut den avbrutna delen. Mm jag förstår att det kan vara svårt att få till det perfekt.
Bildörrarna är iaf upplåsta men jag antar att rattlåset går i om jag försöker bogsera ner bilen till låssmeden så det blir nog svårt.

Vilken tur, det sparar du in en hel del pengar på. Vet inte hur många gånger jag har suttit i -15 grader och försökt pilla ut avbrutna nycklar ur billås med en kund stående flåsandes i nacken. När jag tänker tillbaka är jag väldigt glad att jag numera jobbar med passersystem istället för som ren låssmed. BURR!!!

Ja, lämna bilen hemma. Bara låssmeden får veta märke, årsmodell och har den avbrutna nyckeln i handen så fixar han det hur fort som helst. Sedan spelar det ju inte någon jätteroll om du får springa förbi en gång till för att fila till den lite.

kalle_kula
2011-01-02, 15:20
Haha det kan jag tänka mig :D
Tack för svaren. Känns lite lugnare nu!

kalle_kula
2011-01-03, 09:08
Ny nyckel fick jag på ca fem minuter :) Bilen stod på fel sida av vägen inatt men jag slapp undan parkeringsböter. Turen var på min sida ändå kan man väl säga :)

MicheG
2011-01-03, 10:05
Vad skönt att det lirade. Ett hett tips är att smörja låsen med låsspray/5-56 nu när det är kallt.