handdator

Visa fullständig version : Frågor ang min träning

Cratusg
2011-01-01, 21:45
Halloj!

Jag är en kille på 18 år som är 195 cm lång och har tränat i 4 månader nu. Mitt mål att få stora muskler och bli allmänt stark. Jag dricker aldrig alkohol, äter inge godis eller chips eller någon annan typ av onyttig mat / dryck. Det enda som jag känner att jag kanske gör fel är att äta oregelbundet. Vet inte hur mycket det påverkar även fast jag vet att kosten har en stor del inom träningen. kanske borde fixa proteinshake? Vill inte bli fet för fort bara.

Jag vet inte om jag får i mig så mycket kalorier som jag behöver. Jag äter typ frukost, lunch, middag och kanske något kvällsmål. Jag har gått upp på dessa 4 månader från 80-88 kg, men jag tycker inte att jag fått så mycket muskler, jag tränar 3-4 gånger i veckan. Varierar både tungt och lite lättare med fler reps.

Mina armar har en omkrets på 31-32 cm ospända och 34 spännt. Vet inte direkt vad jag hade innan. bara lägger till lite random info så att man får en uppfattning om hur jag ser ut.

Gärna om ni kunde typ ge mig lite tips om hur jag ska förbättra min träning. Jag har tänkt att deffa sedan framemot sommaren men jag har fått höra av folk att jag borde skippa sommardeffen och träna på.

Zorban
2011-01-01, 22:27
Du går ju upp i vikt så du får i dig tillräckligt med kalorier. 8kg på 4 månader innebär i princip 500kcal överskott per dag. Under bulk brukar väl de flesta ligga där någonstans, mellan 250-500. Sålänge du får i dig tillräckligt med protein (180-250g per dag i ditt fall) borde det vara lugnt. Se också till att försöka time:a maten så att du äter mycket efter ett träningspass.

Proteindrinkar kan vara bra efter träning eller som mellanmål, men det är inget magiskt med dem. Får du inte i dig tillräckligt med protein via maten så kan de vara ett bra komplement. De innehåller inte heller så många kalorier, runt 4-5kcal per gram eftersom det i princip bara består av protein.

Cratusg
2011-01-01, 22:41
Okej tack! ditt svar var det bästa jag fått på länge!!!!!

The Truth
2011-01-02, 15:55
Det är klart att man inte ser musklerna mer när man går upp 2kg i månaden.

Man kommer inte att se bättre ut om man inte går ner i fettprocent.

För att förtydliga: 2kg i månaden är väldigt snabbt. Det blir knappast lean gains på det.

Cratusg
2011-01-03, 16:58
okej? så vad du försöker säga är att jag bör minska på överskottet och fortsätta träna lika hårt?

The Truth
2011-01-03, 22:57
Ja, om inte målet är att bli fet.