Visa fullständig version : Hantelpress Vs Bänkpress
Vilken upplever ni bygger mest massa?
Jag har upplevt att hantelbänkpress bygger mer massa, eftersom du kommer djupare ner. Det bästa är nog att kombinera/variera sig med båda två.
Originally posted by Medusa
Jag har upplevt att hantelbänkpress bygger mer massa, eftersom du kommer djupare ner. Det bästa är nog att kombinera/variera sig med båda två.
varför säger alla då att man inte får ta bort basövningar så som bänkpress, knä... etc...
Man hör aldrig basövningen hantelpress. (visst detta kan ha att göra med att den är svårare att utföra) men ngt säger att folk tycker bänkpress bygger mer volym... !?
vill bara veta om detta stämmer.
medusa: givetvis en kombination är bra men inte riktigt det jag är ute efter i frågan.
Assazel: Det kan vara svårt att köra så tungt man vill med hantlar och fortfarande bedriva relativt säker träning.
Bänken tar mer på större del av kroppen och man får med allt på en gång och behöver inte köra så många andra övningar för framsida axlar och triceps t ex.
Originally posted by z_bumbi
Assazel: Det kan vara svårt att köra så tungt man vill med hantlar och fortfarande bedriva relativt säker träning.
Bänken tar mer på större del av kroppen och man får med allt på en gång och behöver inte köra så många andra övningar för framsida axlar och triceps t ex.
Ok! tack!
spelar det stor roll om man kör bänk i maskin eller fri stång?
King Grub
2003-11-12, 11:38
Originally posted by Assazel
Ok! tack!
spelar det stor roll om man kör bänk i maskin eller fri stång?
I maskin involverar du inte balansmusklerna i samma utsträckning och går miste om en del gynnsama hormonfördelar, skulle jag kunna tänka mig, plus att skaderisken borde vara större om man pressar i en fixerad bana än om man kör korrekt utförda pressar med fri stång.
Originally posted by King Grub
I maskin involverar du inte balansmusklerna i samma utsträckning och går miste om en del gynnsama hormonfördelar, skulle jag kunna tänka mig, plus att skaderisken borde vara större om man pressar i en fixerad bana än om man kör korrekt utförda pressar med fri stång.
ok, får väl lära mig det då. Jag har usel teknik och måste gå ner massor i vikt...
Originally posted by Assazel
ok, får väl lära mig det då. Jag har usel teknik och måste gå ner massor i vikt...
Klokt beslut. Skaderisken minskar och massan ökar. :bpump:
//jörgen
Givetvis är det som någon tidigare sa, att ju mer vikter du har på hantelpressen desto svårare blir det att utföra den på ett säkert sätt. Dessutom kan du ju ALLTID lägga av skivstången när du är slut, det går ju inte med hantlarna om du inte har någon vid sidan som tar emot dom.
Men jag tycker fortfarande att hantelbänk är bättre pga av att man kan komma djupare, men den är svårare att utföra, och skivstång är verkligen ingen dålig övning!
Karl_alfred
2003-11-12, 12:57
Tror det är individuellt för vad som ger mest massa. Mina bröstmuskler började inte växa ordentligt innan jag började med hantelpressar. Har dock haft klasskompisar som bara kört bänken och fått väldigt bra resultat. Kombinera en hantel och en stång per pass är mitt tips. tillsammans med en isolationsövning.
Hantelpress i snedbänk bygger massa på bröst.... Man kommer långt ner, det är skonsammare mot axlar jämfört med bänkpress.
Sen får man givetvis öva upp tekniken på att få upp hantlarna till startläge. Sen om man har lite magmuskler så kan man givetvis enkelt resa sig upp med hantlarna och lägga dem åt sidan på golvet efter genomfört set!
Originally posted by Action
Hantelpress i snedbänk bygger massa på bröst.... Man kommer långt ner, det är skonsammare mot axlar jämfört med bänkpress.
Sen får man givetvis öva upp tekniken på att få upp hantlarna till startläge. Sen om man har lite magmuskler så kan man givetvis enkelt resa sig upp med hantlarna och lägga dem åt sidan på golvet efter genomfört set!
har kört hantelpress i snedbänk i 2-3 månader och har inte märkt ngt alls...
Action: Du vet väl lika bra som de flesta andra att missberäknar du antalet repetioner i hantelpress så kan det bli jobbigt. Har man passare krävs det mycket mer av en denna än vad som krävs i bänken, bänken kan du ju köra i buren om du vill.
Sen är det väl svårt att smacka upp de där 70- 80 kg hantlarna eller vad det handlar om för att motsvara dina forna arbetsvikter i bänken?
Action: Du vet väl lika bra som de flesta andra att missberäknar du antalet repetioner i hantelpress så kan det bli jobbigt. Har man passare krävs det mycket mer av en denna än vad som krävs i bänken, bänken kan du ju köra i buren om du vill.
Sen är det väl svårt att smacka upp de där 70- 80 kg hantlarna eller vad det handlar om för att motsvara dina forna arbetsvikter i bänken?
Man kan ju aldrig jämföra vikter då det är helt olika övningar. Jag kör tex som mest på 53kg´s hantlar i snedbänk. Kör med dem ca 8reps. Och beträffande passare så räcker det att ha någon som kan trycka på armbågarna om det går segt och lite vid första repsen innan man fått lite fart på hantlarna. Missberäknar jag antalet så är det bara att ta ner hantlarna till höftnivå. Resa sig upp till sittande och lägga ner hantlarna (snedbänk)
Men visst.. det är svårt att komma upp i vikter där man kör 2-4 reps i hantelpress. Bra mycket enklare i bänkpress! Men då börjar man också riskera skador i axlar mm.
Jag brukar köra tungt med stång först, och sen köra slut på det sista med hantlarna, 6-8 reps.
Action: Jag drog ju iofs av ett antal kg i jämförelsen. :) (170kg max, arbetsvikt 160-165, ungefär 150 sammanlagt med hantlar = 75 kg per hantel.)
Ska man köra plan press så är det ju väldigt mycket hantel...
Action: Jag drog ju iofs av ett antal kg i jämförelsen. :) (170kg max, arbetsvikt 160-165, ungefär 150 sammanlagt med hantlar = 75 kg per hantel.)
Ska man köra plan press så är det ju väldigt mycket hantel...
Jo om man ska köra plan press så blir det mycket hantel.. O den lär vara svår att få upp. Har aldrig kört på mer än 53kg o de går o få upp iaf. Och när jag gjorde 170 i bänken va inte min arbetsvikt 160... Jag gjorde om jag minns rätt en 5-6 reps på 140 vid det tillfället!
Jag föredrar iaf hantlar och kör aldrig längre med platt bänk i några bröstpressar.
MunsöHustla
2003-11-12, 14:07
tycker hantelpress då man roterar händerna tar rätt mycket bättre än bänkpress för mig ialla fall
Snapphanen
2003-11-12, 15:19
Jag tycker tvärtom! Bänken är fan farlig om man inte har ngn som passar, det är däremot inte hantelpressen.. bara man kör försiktigt. Kör alltid plan hantelpress och när man inte pallar mer så drar man upp knäna så man sitter liggande och svingar sig sedan upp.. svårt att beskriva men ni fattar säkert.. däremot bänkpress! Kan aldrig ta ut mig där då man vet att man kanske fastnar med stången mot strupen och måste skrika på hjälp eller ngt;)
shirunai
2003-11-12, 15:34
Det lönar sig i långa loppet!
Det går snabbt att lära sig tekniken, men sen att få grym kontakt är en annan sak.
Originally posted by Action
Och när jag gjorde 170 i bänken va inte min arbetsvikt 160... Jag gjorde om jag minns rätt en 5-6 reps på 140 vid det tillfället!
Jag föredrar iaf hantlar och kör aldrig längre med platt bänk i några bröstpressar.
Hm...du var med andra ord inte så repstark i bänken? :)
Att du numera kör bara sneda bröstövningar kan väl ha att göra med att du inte satsar så mycket på grundträning längre? Är man nybörjare så ser jag ingen anledning att köra så mycket sneda pressar då man ju missar en del av bröstträningen på det sättet.
Hm...du var med andra ord inte så repstark i bänken? :)
Att du numera kör bara sneda bröstövningar kan väl ha att göra med att du inte satsar så mycket på grundträning längre? Är man nybörjare så ser jag ingen anledning att köra så mycket sneda pressar då man ju missar en del av bröstträningen på det sättet.
Det kan säkert vara så att man missar en del av brösträningen om man inte kör bänk.... annars e ju dips bra för nedre bröst..:D
Jag va nog inte så repsstark i bänken.. Va en kort period då jag skulle testa hur mycket jag kunde ta i bänk.... Körde aldrig då mas antal reps på lägre vikter.. :D 5-6 på 140 va efter maxförsök... men tyvärr tog min bröstrygg stryk av den tunga träningen... No more Benchpress.... :(
Gah. Har någon hört talas om power factor training?
man behöver inte dra ner hantlarna så man nästan drar av musklen i utförandet, det är bara skitsnack, strecha kan man göra efter. bänkpress är bättre om du vill bygga massa enligt min åsikt, för man kan lasta på mer vikt generelt. och ju mer vikt destu mer växer muskelcellerna eftersom de anpassar sig till överbelastning, och därmed muskeltillväxt.
Powerfactor training är ett överbelastningssätt som är kul att läsa om, jag har inte testat det personligen men många gör det, och det går ut på att träna den "starka biten av musklen" dvs de sisat 10-15 cm i bänkpress , t.ex. därmed kan man lasta på fruktansvärt mycket vikt.
Har man passare krävs det mycket mer av en denna än vad som krävs i bänken, bänken kan du ju köra i buren om du vill.
Håller med.. när man trillar upp till 50+ hantlar så handlar pass mest om att ha nån som "föser" bort dom om dom skulle få för sig att dimpa ner i skallen på en... *klonk* :D
Med stång har man ju större möjlighet att passa säkert, läs: hantera hela vikten själv som passare.
Tror inte man ska välja bort nåt av de två... variera, kombinera och väx...bäst resultat har jag själv fått genom att varva perioder där jag kör tung snedbänk, tung bänk och tunga hantelpressar..
/pez
efter tre tunga set på plan bänk med skivstång så tycker jag att det är skönt att ta ut det sista ur bröstet med lutande hantelpressar, just möjligheten att komma riktigt djupt ger bra effekt. Avslutar gärna med lutande hantelflyes, vilket ger bra strech & pump.:bpump:
skulle det funka om man körde såhär
2v med bänkpress och sned bänkpress
sen 2v med hantelpress och snedhantelpress?
Nån som testat det? Eller liknande?
RealElwood
2003-11-21, 13:29
Hur lågt kör ni i sneda hantelpressar?
Jag kör så långt ner jag kan innan jag pressar upp igen, man ser ju vissa som bara kör tills överarmen är parallell med golvet, är det kanske bra att variera sig.
Samma sak med vinkel på bänken, stämmer det att man inte ska köra mer än 30 graders lutning????
kör så lång ner de går alltid ger en sån underbar känsla i pecsen när ja kör riktigt jupt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.