handdator

Visa fullständig version : Dålig kontakt i bröst och biceps

sugarfree
2010-12-31, 17:06
Ja, när jag utför t.ex bänkpress på bröstpasset så känner jag av att jag får dålig kontakt i brösten, kanske df jag inte ökar så mkt i bänk, tricepsen känner jag av i bänk.

När jag körde hantelpress så kände jag av på sidorna av brösten, ska man känna av det där?

Och när jag kör hantelcurl eller stångcurl så får jag även där dålig kontakt. Men när jag kör latsdrag med smalt grepp och handflatorna mot mig så får jag en bra kontakt i bicepsen, samma sak i armcurls i maskin där får jag en rätt bra kontakt.

När jag kör triceps så kör jag typ som han http://www.youtube.com/watch?v=XbCtXqr1zro jag fixerar inte så mycket armbågarna utan jag dom går också lite upp, är inte inte lite ostrikt eller det går att köra så?

Ska jag byta ut till de övningar jag får bättre kontakt i? Har ni kanske andra bra tips? alla tips uppskattas

Söder93
2010-12-31, 17:56
Ta några pass där du letar rätta rörelsen för dig där du får kontakt.
T.e.x i bänk så har jag armbågarna ut från kroppen och går så pass långt ner så jag känner av bröstet och så pass långt upp så jag känner bröstet och inget annat.
Samma sak i biceps spänn muskeln och leta det som är bäst för dig.
I latsdrag ska du ha samma tänk använd ryggen !
dra från ryggen och armbågarna.
Lite svårt att få med allt men bara att testa :)

Crocker
2010-12-31, 18:46
Vad du än gör, låt inte armbågarna sticka iväg utåt.
Sånt här kommer, jag hade stora problem med kontakt i främst biceps. Men det släpper, vanligt hos nybörjare tror jag.

sugarfree
2010-12-31, 18:54
Sånt här kommer, jag hade stora problem med kontakt i främst biceps. Men det släpper, vanligt hos nybörjare tror jag.

Om du har möjlighet skulle du kunna länka till en video där ngn utför bänkprss på ett korrekt sätt?

Hung
2010-12-31, 18:59
Om du har möjlighet skulle du kunna länka till en video där ngn utför bänkprss på ett korrekt sätt?

http://www.youtube.com/watch?v=Dh3t6T-nqP0

Crocker
2010-12-31, 19:06
http://www.youtube.com/watch?v=dh3t6t-nqp0
+1

kronsberg666
2010-12-31, 21:21
Ang. biceps, pröva att köra riktigt långsamt upp , och löjligt långsamt ned.

Tycker den här Scooby-snubben är lite tomtig men........

http://www.youtube.com/watch?v=1isE5vaZztQ

Crocker
2010-12-31, 23:35

Dumt om man vill bygga muskler.

sugarfree
2011-01-01, 15:31

Hur ser det ut när armbågarna sticker utåt?

sugarfree
2011-01-01, 15:52
vilket tar mer på bröstet smalt eller brett grepp?

cero
2011-01-01, 15:54

Anledningen till att han kör så överdrivet strikt är nog för att nybörjare ska lära sig träna med kontrollerade rörelser, och inte kasta upp/ned vikterna. Men en ~3 sekunders excentrisk och en explosiv koncentrisk är ju endå att föredra.

The Truth
2011-01-01, 16:25
Kör bara chins eller bicepscurls till fail utan att swinga eller gunga så ska du få kontakt.

Sluta eftersträva kontakt.

sugarfree
2011-01-01, 17:11
Kör bara chins eller bicepscurls till fail utan att swinga eller gunga så ska du få kontakt.

Sluta eftersträva kontakt.

Ja, i chins känner jag riktigt bra kontakt med biceps, samma sak med mes smalt latsdrag, men däremot brösten där är det mycket svårare

The Truth
2011-01-01, 17:13
Ja, i chins känner jag riktigt bra kontakt med biceps, samma sak med mes smalt latsdrag, men däremot brösten där är det mycket svårare Hantelpress eller bänkpress till fail borde räcka för att få kontakt i brösten. Lägg till ett set flyes till fail ifall du absolut inte kände något i brösten av pressarna.

cero
2011-01-01, 17:13
Sugarfree: Det här med kontakt är överskattat. Se till att du har rätt utförande så kommer rätt muskler att aktiveras. I flerledsövningar kan du känna "kontakt" lite på olika ställen beroende på hur starka musklerna är i förhållande till varandra. De svagaste länkarna kan det kännas extra mycket i. Men det är bara att nöta på så kommer det att jämnas ut.

sugarfree
2011-01-02, 22:14
håller ni hårt om handtaget när ni curlar?

armco
2011-01-02, 22:30
Hade tidigare samma problem med bröstmuskler. Jag började köra kombination. Först tungt bänkpass, sedan avslutade jag med cables. Också bra om du kan ha någon som säkrar för dig så kan du köra över max. Det andra som jag gillar är att göra armhävningar på hängande ringar som avslutning.

goodie
2011-01-02, 22:35
håller ni hårt om handtaget när ni curlar?

Håller inte alls hårt. Håller jag hårt får jag sådan pump i underarmarna att jag inte kan träna bicepsen ordentligt.

sugarfree
2011-01-02, 22:40
Håller inte alls hårt. Håller jag hårt får jag sådan pump i underarmarna att jag inte kan träna bicepsen ordentligt.

det är exakt samma som händer mig får pump i underarmarna istället för biceps

goodie
2011-01-02, 22:44

Testa att hålla lösare så ska du se att kontakten kommer. Och glöm inte att ge det lite tid =)

Richthofen
2011-01-02, 23:24

Varför håller du så hårt då?

sugarfree
2011-01-02, 23:36
Varför håller du så hårt då?

något som sker automatiskt ^^

Richthofen
2011-01-03, 12:08
något som sker automatiskt ^^

Bara att inte göra det.

Tacos
2011-01-03, 13:39

Var inte med på vilken övning du menade? Bröst, biceps eller triceps?

sugarfree
2011-01-03, 13:42
han mena bröst

Tacos
2011-01-03, 13:43
han mena bröst

Aha, tack!

krappen
2011-01-03, 14:57
han mena bröst

Låter snarare som han menar utförandet i bicepscurl

cero
2011-01-03, 17:34
Kan också vara bra att tänka på att inte låta armbågarna åka bakåt när man curlar. När det blir för tungt kan vissa, av en ren reflex, hjälpa till med övre ryggen och upp/bak armbågarna så det blir en kortare lyftväg. Håll armbågar och överarmar låsta.

Crocker
2011-01-04, 02:00
Låter snarare som han menar utförandet i bicepscurl
Bröst,Bicepscurl.