handdator

Visa fullständig version : Vem ska erbjudas den fasta tjänsten?

Tomten
2010-12-31, 14:51
Är anställd på ett företag som säljare och har jobbat där i ungefär ett halvår. En kollega har arbetat för samma företag några månader längre, men arbetade tidigare i en annan stad. I den butik där vi båda arbetar har jag varit ett par månader längre.

Under nästa år så kommer några anställda att sluta och som det ser ut just nu så kommer en fast tjänst att bli tillgänglig. Frågan är då vem ska erbjudas den fasta tjänsten?

Jag har jobbat några månader kortare totalt än min kollega, men jag presterar bättre resultat och har även varit längre på arbetsplatsen.

Min kollega har varit kortare på arbetsplatsen men totalt sett arbetat några månader längre på företaget, han presterar sämre resultat än mig.

Båda är givetvis timanställda i dagsläget.

Allan
2010-12-31, 14:52
Ställ frågan till en facklig företrädare!

agazza
2010-12-31, 14:53
Den som drar in mest pengar (effektivast/presterar bäst) så är det du, så är det du..

Nu handlar det ju även om att beslutstagaren ska veta att det är så det ligger till också.

Kwon
2010-12-31, 15:03
Tomten imo

Scratch89
2010-12-31, 15:15

Vad skulle de/du svara?

Cilia
2011-01-01, 12:34
Varför då? Jag skulle säga ställ frågan till chefen. Det är ju inte facket som bestämmer vem som ska anställas.

Om jag har förstått det rätt så har ingen av er varit anställda över 12 månader? Hade jag varit chef hade jag nog annonserat ut tjänsten och de som är intresserade får söka. Det kan finnas någon annan förutom er två som är bättre. Den som är bäst lämpad ska ha jobbet.

Fd_Megatuttarna
2011-01-02, 00:52
Varför pratar du inte bara med chefen? Inget fulspel sådär utan berätta bara att om det dyker upp en tjänst snart så är du väldigt intresserad av att söka den för att du [här säger du varför du vill jobba kvar där] och att du skulle uppskatta om chefen kunde säga till när det är dags att söka den.

Såvitt du vet så kanske din chef inte ens vet om att du är intresserad av att fortsätta på företaget.

chidde
2011-01-02, 05:09
far man fraga vad det ar du saljer?

ibland ar ju profit inte allting, beroende pa vilken typ av saljjobb du har
har du t ex ett eget kontor dar du jobbar, styr och presterar battre resultat sa hade jag som chef anstallt dig, eftersom du anses battre lampad

men om du ar saljare pa t ex Elgiganten sa hade jag som chef sett till andra delar som t ex personlighet, laganda, ansvarstagande etc eftersom en prestation dar ar sa beroende pa sa mycket annat an en siffra

oavsett vilket sa ar det upp till chefen att bestamma sa enda sattet ar att pejla laget, i dagslaget vet du val inte ens om din kollega ar intresserad av en heltidstjanst oht?

sen finns det ju andra punkter man hade hittat pa ocksa, hur lang erfarenhet och vilken bakgrund, framtidsplaner osv som ni kan tankas att ha. man far se det lite fran chefens sida.. ska han satsa pa en trebarnsfar med stabilitet som han vet kommer stanna en langre framtid? eller ska han satsa pa en brunstig student som vill spara ihop till sin thailandresa?

nu nar jag graver i det lite sa ser jag ju faktiskt att du ar 81:a, vilket betyder att det kan handla om en bra saljtjanst pa ett medelstort foretag. det gar alltid att pejla laget, jag tror att chefen har en ratt klar bild pa hur han tanker gora

1. han kanske valjer dig
2. han kanske valjer din kollega
3. han kanske later er dela heltidstjansten sa att ni bada far ca 75%
4. han kanske plockar en utifran for att fa en injektion till sitt nuvarande team

pragmatist
2011-01-02, 09:32
Rent arbetsrättsligt så tror jag inte att någon av er har någon sorts rätt till fast tjänst, såvida inte någon av er uppfyller 2/5-regeln men det låter ju inte så. 12-månadersregeln (förtur vid återanställning) förefaller inte heller gälla i detta fall.