Visa fullständig version : Sömnig och seg av 860mg Koffein samt Brutal FX.
Hej!
Under några månader har jag intagit flera olika PWOs (Rage X2, Rage Extreme, N.O.-Explode, SuperPump250 m.fl.) och känt avsaknaden av "pump". Verkar vara en non-responder till Kreatin också då jag testade inta kreatin utan koffein utan effekt.
Nu till frågan i sig. 3 timmar efter en frukost som bestod av 3st rostmackor med skinka och smör samt 3dl mjölk så intog jag (50 minuter innan träningspasset) 4 kaffekoppar á 125ml (ca), uträknat till ca 400mg koffein. Efter detta intog jag 50g Brutal FX (400mg koffein) 45 minuter innan träningspasset sen 30 minuter innan passet drack jag även en 500ml Rockstar energidryck (160mg koffein). Utöver alla de andra stimulanter som borde ge en uppiggande effekt så blev det totalt 960mg +/- säg 30mg (var väldigt exakt i mätningen).
Men inte f*n känner man något på gymmet. Som vanligt sitter man där och gäspar som om man varit uppe i 20 timmar. Sover för övrigt 9-10 timmar per natt, dock med det förjävliga hindret att man måste upp mitt i natten och tömma blåsan (kan ju ha någonting med saken att göra men eftersom jag hinner gå igenom alla sömnfaser flera gånger om så borde det inte vara den största felkällan).
Någon brist på motivation är det inte. Min kropp får mycket vila såväl under dagarna jag tränar och självklart under den enda vilodagen jag har i veckan. Är i princip stillasittande när jag inte är på gymmet.
Är jag helt enkelt "resistent" eller rent av "immun" mot koffeinets effekt (som nämnts får jag heller inte någon "pump" utav någon PWO jag testat) ?
Funderar på att införskaffa sömntabletter samt att inte dricka min dagliga dos Cola Zero (1,5L/dag) så sent inpå kvällen så att jag kan sova 10h oavbrutet.
Någon som har någon annan teori? Eller har jag så otur att inga stimulanter fungerar på mig?
Tacksam för all hjälp som fås!
EDIT: Typo i rubriken.
zeusden1
2010-12-30, 15:18
Dina sömnproblem beror säkert på din överdrivna konsumtion av koffein.. Varför trycker du verkligen i dig det, om det uppenbarligen inte ger någon effekt?
Yeahvlen
2010-12-30, 15:19
Testa en period utan något som helst uppiggande tillskott, i samband med mer aktivitet utöver styrketräning. Jag tycker själv inaktivitet gör mig slö som bara den.
Är du helt säker på att du verkligen fått i dig så mycket koffein? Det låter som onödigt mycket.
Dina sömnproblem beror säkert på din överdrivna konsumtion av koffein.. Varför trycker du verkligen i dig det, om det uppenbarligen inte ger någon effekt?
Som nämnts så lider jag inte av sömnproblem, eftersom jag sover 9-10h per natt, dock skall jag testa att inta vätska 3 timmar innan läggdags för att slippa dra upp och pissa mitt i natten.
Tryckte i mig extra mycket nu för att verkligen försöka få extra "pump" och se om det går, vanligtvis ligger det väl runt 400mg innan träning.
Om inte annat så trycker jag väl i mig PWO nuförtiden för placebo-effekt. Men inte ens det verkar funka.
Testa en period utan något som helst uppiggande tillskott, i samband med mer aktivitet utöver styrketräning. Jag tycker själv inaktivitet gör mig slö som bara den.
Är du helt säker på att du verkligen fått i dig så mycket koffein? Det låter som onödigt mycket.
Tack för tipset. Ska testa att inte inta något som helst uppiggande tillskott under någon/några veckor.
Är helt säker på att jag fått i mig så mycket koffein, såvida inte Löfbergs Lila, Rockstar samt ************ ljuger om vad som står på innehållsförteckningarna.
Erkserks
2010-12-30, 17:33
Du bör nog trappa ner på koffeinintaget. Försök att sakta trappa ner (annars kmr du få förjävlig huvudvärk) tills du är nere på så gott som 0 i intag ett tag. Kör det några veckor och testa sen att öka dosen till 200-400 mg i samband med träning. Se om du märker någonting då.
Tror King Grub har postat nån studie som visade att det inte fanns någon extra prestationsökande effekt av koffein när man gick över 5 mg/kg kroppsvikt. Alltså ingen idé att stoppa i sig mer än 400mg om man väger 80kg.
150-200mg per kg per dag kan vara dödligt, tänk på det med.:D
Fredrik_S
2010-12-30, 17:55
Hur ser veckans alla dagar ut matmässigt? Äter du för mycket för lite för dåligt för sällan för ofta för näringsfattigt för näringsrikt för fiberrikt för fiberfattigt, eller något annat?
Den kost du äter kanske inte är bäst för din kropp och den visar det genom att göra dig trött..
The effect of different dosages of caffeine (0 - 5 - 9 - 13 mg · kg body weight -1) on endurance performance was examined. Nine well-trained cyclists participated in this study (VO 2max 65.1 + 2.6 ml · kg -1 · min -1). Caffeine capsules were administered in random order and double-blind. One hour after capsule ingestion, subjects cycled until exhaustion at 80 % Wmax on an electromagnetically braked cycle ergometer. Blood samples were taken before, during and after the exercise test. Before and after the test a urine sample was obtained. A significant increase in endurance performance was found for all caffeine tests compared to placebo (endurance time 47 + 13, 58 ± 11, 59 ± 12 and 58 ± 12 min for 0, 5, 9 and 13 mg kg -1 body weight, respectively). No differences were found in endurance performance between the three caffeine dosages which indicates that no dose-response relation of caffeine and endurance performance was found. An increased free fatty acid and glycerol concentration was found after caffeine consumption compared with placebo. The mean urinary caffeine concentrations after exercise were 4.8 + 1.8, 8.9 ± 5.2 and 14.9 ± 6.9 μg ml -1 urine for 5, 9 and 13 mg of caffeine kg -1 body weight. Only the lowest dose of caffeine resulted in urine caffeine concentrations below the doping limit of the International Olympic Committee of 12 μg ml -1 urine in all individuals. It is concluded that caffeine is an ergogenic aid that stimulates endurance performance. A dose-response relation between caffeine and endurance time was not found for the dose-range investigated. The stimulating effect of caffeine was already apparent at the lowest dose of caffeine given (5 mg kg -1). At this dose urinary caffeine concentration remained below the doping limit in all subjects.
International journal of sports medicine ISSN 1439-3964
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19934798
hejhopp79
2010-12-30, 19:58
1) Du har sannolikt stor tolerans för koffein.
2) Har du någon diagnos? Jag tänker ADHD framförallt.
3) Du borde dra ner på koffeinet.
Själv kan jag också bli sådär ibland fastän jag dragit i mig mycket koffein, d v s blir mest trött och seg. Det varierar som fasen, beror på om man ätit innan och jag vet inte riktigt vad faktiskt.
Kung atlas
2010-12-30, 21:36
3) Du borde dra ner på koffeinet. .
Känner en del personer som har ADHD och för dom verkar PWO/koffein kunna ha en helt motsatt effekt.
Hur ser veckans alla dagar ut matmässigt? Äter du för mycket för lite för dåligt för sällan för ofta för näringsfattigt för näringsrikt för fiberrikt för fiberfattigt, eller något annat?
Den kost du äter kanske inte är bäst för din kropp och den visar det genom att göra dig trött..
Har också funderat på detta... Dock äter jag en näringsrik kost, speciellt nu när man ligger i bulk. Ganska bra med grönsaker, frukt, massiv med mjölk, fullkornsprodukter, kvarg samt andra fullvärdiga proteinkällor som fisk, kyckling etc etc. Brukar äta frukost vid 07:00, lunch vid sisådär 11:30, EAA innan och efter träning vid 16:00, sen stor middag efter passet och nattprotein varje kväll. Åt för mycket fiber för ett tag sedan, men trappade ned.
Kan ju testa att öka på salladsintaget och kanske börja ta vitamintillskott. Värt att testa.
3) Du borde dra ner på koffeinet.
Själv kan jag också bli sådär ibland fastän jag dragit i mig mycket koffein, d v s blir mest trött och seg. Det varierar som fasen, beror på om man ätit innan och jag vet inte riktigt vad faktiskt.
2. Ingen diagnos överhuvudtaget.
3. Jo, som många föreslagit i denna tråd så ska jag dra ned mitt koffeinintag till 0 och försöka hålla det där så länge som möjligt. Visat det sig vara koffeinintaget som är problemet och lösningen så har man en årsförbrukning av Brutal FX att skicka tillbaka.
International journal of sports medicine ISSN 1439-3964
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=19934798
Tack för länken!
Tacksam för alla svar!
Känner en del personer som har ADHD och för dom verkar PWO/koffein kunna ha en helt motsatt effekt.
En medicin mot ADHD är väl typ amfetamin(liknande)? Centralstimulerande medel har motsatt effekt hos ADHD folk av någon anledning.
Fredrik_S
2010-12-31, 00:50
när går du och lägger du om kvällarna... vad gör du på helgerna?
En medicin mot ADHD är väl typ amfetamin(liknande)? Centralstimulerande medel har motsatt effekt hos ADHD folk av någon anledning.
Motsatt är inte riktigt korrekt. En teori är väl att vissa områden inte är riktigt vaket- så deras symtom blir ju mindre om de tar centralstimulerande.
Något sådant, jag har ingen bra koll på detta faktiskt så någon annan får gärna precisera lite.
när går du och lägger du om kvällarna... vad gör du på helgerna?
Går och lägger mig ca 10 om kvällarna. Som hyperintrovert brukar det bli att man sitter mest (alltid) hemma och vilar under helgerna och pluggar.
Så det kan inte ha något med alkohol etc att göra.
hejhopp79
2010-12-31, 11:21
Studier visar att ADHD/ADD kännetecknas huvudsakligen av låga dopamin-nivåer i vissa delar av hjärnan, vilket bidrar till en stark frustration och minskad förmåga till koncentration och "positiva" känslor som hjälper "vanliga" människors motivation med allting i tillvaron.
PWO:s (med stims i såklart), koffein, ritalin/concerta, amfetamin eller what have you som höjer dopaminet snabbt, tar upp dessa människor till mer "normala" dopaminnivåer och de mår ofta mycket bättre, samt gör dem lugnare och de får lättare att bli trötta och sova.
Det är dessutom väldigt vanligt med självmedicinering hos individer med ADHD/ADD, inte sällan med lagliga droger som koffein och nikotin, som båda ökar på dopaminnivåer i hjärnan markant. Medan någon som inte har ADHD/ADD kan sluta med koffein relativt lätt kommer det att bli närmast omöjligt för någon med en diagnos, p g a påverkan som dopaminet har på deras sinnesstämning, förmågan till koncentration och uppleva lugn.
Gör koffein per automatik att man blir pigg? Har för mig att det motverkar trötthet men det behöver inte nödvändigtvis vara samma sak?
Gör koffein per automatik att man blir pigg? Har för mig att det motverkar trötthet men det behöver inte nödvändigtvis vara samma sak?
Blockerar adenosin, vilket är antigonist till koffein. Så ja, den motverkar trötthet. Men samtidigt känner man sig ju piggare av det.
Blockerar adenosin, vilket är antigonist till koffein. Så ja, den motverkar trötthet. Men samtidigt känner man sig ju piggare av det.
Jag känner mig inte piggare, blir liiite speedad en stund sedan blir jag tröttare.
Där ser man... Ett pass utan koffein, PWO och andra stimulanter resulterade i ett pass där jag faktiskt inte kände mig ett dugg trött. Dessutom så var koncentrationsförmågan mycket bättre.
Får väl fortsätta med att utesluta koffein helt och hållet och se var det slutar. Om inte annat så mår ju plånboken mycket bättre av det. :)
Mycket tacksam för alla tips jag fått i tråden!
hejhopp79
2010-12-31, 15:07
Magnesium och lite andra grejer kan göra folk trötta också och återfinns ofta i rätt höga nivåer i PWO's.
RebelYell
2010-12-31, 21:11
Har diagnostiserad ADHD och jag däckar av stora mängder koffein, särskilt i kombination med måltider med mycket kolhydrater. Tar jag 400-600 mg blir jag så trött efter 1-2 timmar att jag får suddig syn och knappt knappt kan tänka klart. Går jag och lägger mig och sover en kvart försvinner dock alla symptom och jag vaknar som en helt ny människa. Jävligt konstigt.
Nu läste jag lite halvslarvigt, men har du funderat på om det kan finnas en sjukdomsbild? Eller är det bara på gymmet du är trött efter 9-10 timmars sömn? Är du trött under hela dygnet trots mycket sömn kan det ju innebära någon form av sjukdom eller brist på något. Är själva sömnen bra? Sömnapné?
Nu läste jag lite halvslarvigt, men har du funderat på om det kan finnas en sjukdomsbild? Eller är det bara på gymmet du är trött efter 9-10 timmars sömn? Är du trött under hela dygnet trots mycket sömn kan det ju innebära någon form av sjukdom eller brist på något. Är själva sömnen bra? Sömnapné?
Trött över hela dygnet efter 9-10 timmars sömn. Sömnen är väl ganska bra. Vaknar som sagt runt 5-6 för att tömma blåsan varje natt, men somnar om snabbt. Ibland kan det vara så att jag efter det toalettbesöket bara sover i en-timmesintervaller tills det att jag slutligen stiger upp. Hänt flera veckor i rad. För att man ska gå igenom alla sömnfaser så krävs det ju 90 minuter sömn i sträck så har funderat på om detta kan vara en bidragande orsak.
Sover jag så länge så blir jag också väldigt trött, känner mig nästan bakis med mer än 7-8h sömn. Inte funderat på att sova mindre 8h brukar ju vara rekommenderat, kanske gå upp när du vaknar istället för att försöka somna om gång på gång?
Sover jag så länge så blir jag också väldigt trött, känner mig nästan bakis med mer än 7-8h sömn. Inte funderat på att sova mindre 8h brukar ju vara rekommenderat, kanske gå upp när du vaknar istället för att försöka somna om gång på gång?
Jo, det låter som en bra idé. Ska försöka hålla sömnen på 8h nästa natt och se vad för resultat som ges.
Tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.