Visa fullständig version : Rester av ost på flaska.
Hej! Ibland när jag är i hemlandet Serbien brukar dom ha 1.5l flaskor fyllda med en vätska, när jag frågade om vad detta var sa dom rester av ostproduktion, borde inte detta vara någon typ av vassle då? Då kom jag att tänka på, borde det inte vara proteinrikt som fasiken? Tyvärr finns det ingen innehållsförteckning på dem och undrade om någon här har någon erfarenhet av det.
Kostar förresten 4kr för 1.5l därav anledningen till att jag frågar.
Om det är vassle från en ostproduktion så ser innehållförteckningen ut ungefär så här:
Fett 0,3 %
Protein 0,9 %
Laktos 5 %
karlingen
2010-12-30, 13:56
Måste vara likt Easy Cheese
http://in-this-economy.com/wp-content/uploads/2009/11/easy-cheese.jpg
Och här är innehållsförteckningen:
http://www.nabiscoworld.com/Brands/ProductInformation.aspx?BrandKey=easycheese&Site=1&Product=4400004551
WHITEFOLKS
2010-12-30, 15:26
Nej jag tror inte det är som easy cheese öht :)
Det är nog vassle.
Måste vara likt Easy Cheese
Finns det att köpa i Sverige? *drool*
Eddie Vedder
2010-12-31, 15:41
Att en som bor i Sverige önskar sig amerikansk sprayost får mig att gråta. *cry*
USA måste ju vara ostens U-land nummer 1. :D
WHITEFOLKS
2010-12-31, 16:25
Nja inte riktigt sant.
Den ost som folk oftast äter är ganska ointressant och "dålig" men nog finns det hyfsad tillgång till bra ost allt. Det säljs mer i "delin" än i kyldisken bara.
JJOHANSSON
2010-12-31, 20:18
Finns på ebay för 117kr flaskan och då är frakten inräknad
Eddie Vedder
2011-01-01, 10:37
Nja inte riktigt sant.
Den ost som folk oftast äter är ganska ointressant och "dålig" men nog finns det hyfsad tillgång till bra ost allt. Det säljs mer i "delin" än i kyldisken bara.
Pratar du om USA eller Sverige nu? För det där gäller ju iofs båda länderna men den osten man hittar i kyldisken här i Sverige är ju faktiskt grym. Det finns ju inte bara Hushållsost, helt vanlig Västerbotten, Grevé, prästost och Västgöta kloster och Kvibille är bra skit.:thumbup:
Scratch89
2011-01-01, 10:45
Pratar du om USA eller Sverige nu? För det där gäller ju iofs båda länderna men den osten man hittar i kyldisken här i Sverige är ju faktiskt grym. Det finns ju inte bara Hushållsost, helt vanlig Västerbotten, Grevé, prästost och Västgöta kloster och Kvibille är bra skit.:thumbup:
Jag tror, faktiskt, inte att man kan hitta bättre ostar än i Sverige, om man räknar med alla ostar som vi importerar. För sjutton, jag tror att vi bara i vår delidisk har 40 olika ostar, och lägg där efter till alla hårdostar och sånt som man köper färdigförpackat.
England och USA är som du säger ostarnas u-land. Cheddar och kanske, kanske lite emmentaler.
Nu vet jag inte om det blir exakt samma, men det du öser när du gör äggost är ju vassle med.
Funkar fint att baka med för övrigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.