handdator

Visa fullständig version : Fiskintag och risk för stroke

King Grub
2010-12-30, 09:36
Background: Epidemiologic studies of fish consumption in relation to risk of stroke have yielded inconsistent results.

Objective: In this study, we examined the association between fish consumption and stroke incidence in women.

Design: We analyzed data from a population-based prospective cohort of 34,670 women in the Swedish Mammography Cohort who were free of cardiovascular disease and cancer at baseline. Information on fish consumption was obtained by a self-administered questionnaire in 1997. Incident cases of stroke were ascertained from the Swedish Hospital Discharge Registry. We used Cox proportional hazards regression to estimate relative risks (RRs) and 95% CIs.

Results: Over a mean follow-up of 10.4 y, we ascertained 1680 incident cases of stroke, including 1310 cerebral infarctions, 233 hemorrhagic strokes, and 137 unspecified strokes. Fish consumption was significantly inversely associated with risk of total stroke but not cerebral infarction or hemorrhagic stroke. Compared with women in the lowest quintile of fish consumption (<1.0 servings of fish/wk), the multivariable RR of total stroke for women in the highest quintile (>3.0 servings of fish/wk) was 0.84 (95% CI: 0.71, 0.98; P for trend = 0.049). Consumption of lean fish but not of other fish types was inversely associated with risk of stroke. The multivariable RR of total stroke was 0.67 (95% CI: 0.49, 0.93; P for trend = 0.07) for ≥3 servings of lean fish/wk compared with that for no consumption.

Conclusion: These results suggest that the consumption of fish, especially of lean fish, may reduce risk of stroke in women.

Fish consumption and risk of stroke in Swedish women. Am J Clin Nutr December 2010

http://www.ajcn.org/content/early/2010/12/29/ajcn.110.002287.full.pdf+html

Eddie Vedder
2010-12-30, 09:40
Undrar hur många artiklar som pressats ur den här kohorten nu? :D Och lika dåliga känns de allihop.

hejhopp79
2010-12-31, 11:16
Jag är högst tveksam till det förmodade kausala sambandet mellan fiskintag och risken för stroke, i dessa rön.

En sak vore fet fisk, där omega-3 kanske vore gynnsamt men "lean" fisk? Här finns så mycket confounders att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Eddie Vedder
2010-12-31, 15:38
Jag är högst tveksam till det förmodade kausala sambandet mellan fiskintag och risken för stroke, i dessa rön.

En sak vore fet fisk, där omega-3 kanske vore gynnsamt men "lean" fisk? Här finns så mycket confounders att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Ja det är som sagt en stor kohort som man pungar ut massa olika studier från. Den insamlade datan är alltså inte i syfte att undersöka fiskkonsumtion i sig, den vinkeln har man gjort i efterhand.

Data från samma kohort har använts till massa olika studier där man letat associationer mellan olika sjukdomar och olika livsstilsfaktorer.

Att de kvinnor som åt fettsnålast fisk i mitten av 90-talet var förmodligen de som "visste bäst" eftersom hälsotrenden då, särskilt bland kvinnor, var "ju magrare mat desto nyttigare". Och hypen runt omega-3 tror jag inte var så utbredd då så fet fisk hade nog inte den statusen.

hejhopp79
2010-12-31, 16:10
Ja det är som sagt en stor kohort som man pungar ut massa olika studier från. Den insamlade datan är alltså inte i syfte att undersöka fiskkonsumtion i sig, den vinkeln har man gjort i efterhand.

Jo det förstår jag; man gör en massa forskning på samma kohort.

Att de kvinnor som åt fettsnålast fisk i mitten av 90-talet var förmodligen de som "visste bäst" eftersom hälsotrenden då, särskilt bland kvinnor, var "ju magrare mat desto nyttigare". Och hypen runt omega-3 tror jag inte var så utbredd då så fet fisk hade nog inte den statusen.

Ja, precis. Konsumtionen av den magra fisken blir alltså snarare en fingervisning om hälsosamt leverne i det stora hela hos dessa individer och säger knappast någonting om fisk och stroke i sig.

Eddie Vedder
2010-12-31, 16:13
Ja, precis. Konsumtionen av den magra fisken blir alltså snarare en fingervisning om hälsosamt leverne i det stora hela hos dessa individer och säger knappast någonting om fisk och stroke i sig.

Ja det är i alla fall vad jag tror. Jag har inte tillgång till fullängdaren än men i fler av studierna från den här kohorten har det varit ganska oklara associationer.