handdator

Visa fullständig version : varför är sverige en livmoder för terrorister?

ryssen
2010-12-30, 07:44
hur många gånger ska det snyftas och gullas med denna person?

http://politisktinkorrekt.info/2010/12/29/fem-misstankta-terrorister-gripna-i-danmark/

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/att-nagon-forsokt-blir-en-framgang_5836703.svd

Chaan
2010-12-30, 08:09
Ja som det står, för att det är tabu. "We don't talk about the war".

För ett par år sedan hade DN en notis (en notis!) om att al-Qaida finns i Sverige. En liten text alltså, gömd långt ner på deras hemsida. Jag skrev till dom och tyckte att det var en ganska kraftfull nyhet att Sverige har al Qaida på sig, inget svar.

Iofs håller ju inte förklaringen (tabubelagt ämne) hela vägen eftersom USA har drivit upp sina egna terrorister dom också. Men om man formulerar om det "sömnig befolkning" så är det nog heltäckande, i båda fallen. Tabu är ju ett tecken på mental dvala, som man inte vill vakna ur.

Nitrometan
2010-12-30, 08:16
Tja, England har väl fött upp massor med terrorister också?

joko
2010-12-30, 08:37
http://politisktinkorrekt.info/2010/12/29/fem-misstankta-terrorister-gripna-i-danmark/

lol, kantarellturken gör kaoz med allemansrätten.

Pudzianovski
2010-12-30, 09:45
Några från Sverige och helt plötsligt är Sverige terroristfästet nummer 1?

:D

fiskebulle
2010-12-30, 09:52
Svenskt medborgarskap... Har inte ca. hälften av alla människor i världen det?

victor_n
2010-12-30, 09:56
Det jag inte förstår är, om säkerhetspolisen vet om extremister. Varför får dom ens stanna? skicka hem skiten.

Mantus
2010-12-30, 10:00
Obehaglig utveckling. Vi behöver inte den här sortens uppmärksamhet.
Jag kan visserligen förstå varför Sverige kan anses vara ett bra land för människor med extrema åsikter att bosätta sig i. Relativt lätt att få medborgarskap och uppehållstillstånd, långtgående yttrandefrihet, en befolkning som har varit fjärmad från terroristdåd de senaste åren samt att myndigheter är oförberedda på den här sortens borttslighet.

svennebanan
2010-12-30, 10:19
hur många gånger ska det snyftas och gullas med denna person?

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/att-nagon-forsokt-blir-en-framgang_5836703.svd
Har inte du en egen tråd redan?

Nitrometan
2010-12-30, 10:21
Det jag inte förstår är, om säkerhetspolisen vet om extremister. Varför får dom ens stanna? skicka hem skiten.

Det kanske krävs att de faktiskt gör nåt? Inte bara att de har vissa åsikter. Det är tillåtet att ha åsikter i Sverige.

Sen måste ju SÄPO ha bevis också, då måste de ju låta dem hålla på en stund så att de kan samla in bevisen.

Mantus
2010-12-30, 10:25
Det kanske krävs att de faktiskt gör nåt? Inte bara att de har vissa åsikter. Det är tillåtet att ha åsikter i Sverige.

Sen måste ju SÄPO ha bevis också, då måste de ju låta dem hålla på en stund så att de kan samla in bevisen.

Ja, det hela är ju en balansgång mellan rättigheter och dess inskränkande. Hur mycket är man beredd att offra för säkerhet?

Nitrometan
2010-12-30, 10:32
Ja, det hela är ju en balansgång mellan rättigheter och dess inskränkande. Hur mycket är man beredd att offra för säkerhet?
http://en.wikiquote.org/wiki/Benjamin_Franklin

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.

This was written by Franklin, with quotation marks but almost certainly his original thought, sometime shortly before February 17, 1775 as part of his notes for a proposition at the Pennsylvania Assembly.

Tänkvärt i sammanhanget.

Mantus
2010-12-30, 10:34
http://en.wikiquote.org/wiki/Benjamin_Franklin

This was written by Franklin, with quotation marks but almost certainly his original thought, sometime shortly before February 17, 1775 as part of his notes for a proposition at the Pennsylvania Assembly.

Tänkvärt i sammanhanget.

Ja, det har skrivits mycket om den frågeställningen nu bland rättsfilosofer nu i USA sedan 9/11. Väldigt intressant läsning.

filmjölk
2010-12-30, 10:34
Jag tror inte det handlar om att vi har för många invandrare utan att vi inte "får" granska, kritisera, ändra och anpassa Islam.

Blotta tanken på att göra något med Islam får folk att skrika "VI HAR RELIGIONSFRIHET!" "TERRORISM HAR INGET MED ISLAM ATT GÖRA MEN DU FÅR INTE LÄGGA DIG I" "KORSTÅGEN!!! KORSTÅGEN FFS!!!" "MEN ÅKE GREEN DÅ??!!" "KRISTENDOMEN ÄR MINST LIKA ILLA" blablabla. Religionsfrihet, religionschmihet. Kristendomen har tvingats anpassa sig efter det Svenska samhället, nu är det hög tid att Sveriges näst största religion, Islam tvingas göra det med. Imamer skall viga homosexuella inför Allah de också, precis som kristna präster.

Mantus
2010-12-30, 10:35
Islam tvingas göra det med. Imamer skall viga homosexuella inför Allah de också, precis som kristna präster.

Det fick mig faktiskt att skratta högt. Den folkstormen hade inte blivit nådig.:laugh::laugh:

130kg finsk sisu
2010-12-30, 10:36
Som mantus skriver är detta med rättigheter kontra säkerhet mycket mycket svår fråga.
Förutsättningen för att sträng säkerhet är att befolkningen tror på goda auktoriteter&myndigheter. Tyvärr är nog detta en urholkad tro som inte finns längre. Det närmaste som funnits så är nog Sverige och Finland under tidigt kallt krig.
Så min personliga åsikt är nog att man skall vara försiktg med att inskränka folks rättigheter lättvindigt eftersom detta skulle ge långtgående instabilitet i samhället och en förskjutning till vänster och liberalt rent politiskt.
Däreemot anser jag att då man har bevis och kan med goda grunder inskränka rättigheter så skall man göra det och straffen skall vara kännbara och hårda.

Exdiaq
2010-12-30, 11:16
Kom på en fråga som kunnig kan svara på; om staten lägger sig ett religionssamfunds interna frågor och utöver påtryckningar, är landet fortfarande sekulariserat? Gäller sekularisering-kriterier två håll eller enart ett?

ryssen
2010-12-30, 12:36

ja dom finns i flingpaketen nuförtiden.

EkarN
2010-12-30, 12:37
jag tror inte det handlar om att vi har för många invandrare utan att vi inte "får" granska, kritisera, ändra och anpassa islam.

Blotta tanken på att göra något med islam får folk att skrika "vi har religionsfrihet!" "terrorism har inget med islam att göra men du får inte lägga dig i" "korstågen!!! Korstågen ffs!!!" "men åke green då??!!" "kristendomen är minst lika illa" blablabla. Religionsfrihet, religionschmihet. Kristendomen har tvingats anpassa sig efter det svenska samhället, nu är det hög tid att sveriges näst största religion, islam tvingas göra det med. Imamer skall viga homosexuella inför allah de också, precis som kristna präster.

+1

ryssen
2010-12-30, 12:41
JUST NU: Munir Awad är en av de häktade
Svensken har två gånger tidigare gripits misstänkt som terrorist Svensken Omar Abdalla Aboelazm, 30 och tunisiern Mounir Dhahri, 44 har också häktats i Danmark.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2272602/munir-awad-en-av-de-haktade-tidigare-misstankt-som-terrorist

vi ger han ett par chanser till och lyckas.upp men stjärten nu sverige..

stevebc
2010-12-30, 12:46
ja dom finns i flingpaketen nuförtiden.:laugh:

Tricce
2010-12-30, 12:58
Kanske finns svaret här?

http://jp.dk/opinion/pittelkow/article2291362.ece

supercharge
2010-12-30, 13:54
En bra fråga är om det är någon här som på fullt allvar kan säga att de tror att vi skulle ha den här typen av terrorism i Sverige utan den invandringspolitik som Sverige haft.

Att då antingen etniska svenskar skulle spränga sig på öppen gata, eller att någon från Irak eller Somalia rent fysiskt skulle smuggla sig över alla gränser, in i Europa och sedan målmedvetet leta sig upp till det lilla landet i norr för att spränga sig här på någon gata.

Om det då är så att det är ett importerat problem. Hur mycket problem kommer vi då ha om 10 år? eller 20 år?

Somalia har haft inbördeskrig till och från sedan slutet på 80-talet så det upphör knappast och situationen i Irak är ju snällt uttryckt högst tveksam.

Herr Oberst
2010-12-30, 14:06
Det måste börja bli jobbigt för lögnerskan Helena Benauda nu

limenka
2010-12-30, 14:07
ManUp

shut teh face
2010-12-30, 14:09
Det är klart att detta är på grund av invandring, men inte pga stor invandring...
För Sverige är inget egentligen självklart mål för terrorister.

Här har vi helt enkelt en kille som är fanatiker och vill döda oskyldiga, då är det lättast att göra i det i Sverige för han bodde här.

Al-qaida skickar inte hit folk eller gör sig besväret att få in folk här. Däremot så bangar de ju självklart inte om de redan finns fanatiska idioter här som kanske aktivt söker upp al-qaida när de är i mellanöstern.

Men, Sverige kan drabbas av terroristbrott även om vi skulle haft bara 5-10% av den invandring vi har idag. I såna fall ska man avskärma oss helt och det är väl det knappast inget land som gör till 100%, inte ens Nordkorea ..

victor_n
2010-12-30, 14:33
Det är klart att detta är på grund av invandring, men inte pga stor invandring...

Vi skyddar ju Lars Willks, så jo nog är vi ett mål alltid tyvärr :/
Tycker det har skett en dyster utveckling på senaste tiden i samhället, va vet jag. Kanske vi svenska behöver detta uppvaknande.

limenka
2010-12-30, 14:45
Jag undrar vad experterna säger. Någon som har någon artikel lr likande som inte är från A-slasket?

Fordon
2010-12-30, 14:47

epic :laugh:

supercharge
2010-12-30, 15:17

Här har vi helt enkelt en kille som är fanatiker och vill döda oskyldiga, då är det lättast att göra i det i Sverige för han bodde här.

Al-qaida skickar inte hit folk eller gör sig besväret att få in folk här. Däremot så bangar de ju självklart inte om de redan finns fanatiska idioter här som kanske aktivt söker upp al-qaida när de är i mellanöstern.

Men, Sverige kan drabbas av terroristbrott även om vi skulle haft bara 5-10% av den invandring vi har idag. I såna fall ska man avskärma oss helt och det är väl det knappast inget land som gör till 100%, inte ens Nordkorea ..

Poängen är ju vart invandringen kommer ifrån. Nu har vi en stor del från Irak och Somalia som redan har fundamentalism, religiöst krig och allt möjligt vilket makthavare helt struntar i att bry sig om och bara stoppar helt ointegrerade mer och mer i samma ghetton.

Jag menar vi skulle sannolikt kunna ta in 10 miljoner random tyskar, fransmän, kineser eller argentinare och sprida ut över Sverige utan att få den minsta risk av ökning för terror.

Dessutom blir det naturligtvis större sannolikhet att få hit fler fundamentalister ju fler som kommer från dessa länder. Och det vore ju ganska simpelt för Säpo att hålla koll på eventuella islamister om det totalt bara fanns 5-10% av den mängd invandrare från de här länderna, som finns idag. Istället för 200 så skulle vi rent linjärt uppskattat ha 10-20 stycken potentiella terrorister.

Man behöver naturligtvis inte aktivt avskärma sig från omvärlden men nu tycks det istället vara så att det ligger något egenvärde i att medvetet skapa en stor muslimsk minoritet i ett kristet land på andra sidan jordklotet. En minoritet som dessutom till stor del importerats direkt från de mest våldsamma islamistiska länderna i hela världen.

Det har ju genom historien i en rad länder visat sig vara ett alldeles utomordentligt sätt att ge sig själv ganska stora problem i förlängningen.

MAXX
2010-12-30, 17:03
ska bli kul att se vad de "politiskt korrekta" mestrattarna har för undanflykter/urkäkter nu för Sveriges oansvariga invandringspolitik. :whipped:

MAXX
2010-12-30, 23:40
3 minuters edit.. :furious:*ursäkt ska det vara.

ryssen
2010-12-31, 10:27
AB måste ha smällt några säkringar i skallen med dessa islamfientliga reportage.
jag hörde att jan helin ligger hemma i fosterställning och gråter..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8351964.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8352247.ab

victor_n
2010-12-31, 10:41
Vänta lite nu, han är dömd sen tidigare för brott som terror och Sverige importerar han ändå?... i am disapointed.

Herr Oberst
2010-12-31, 10:56
Låter som om Aftonbladet tröttnat på dessa "svenskar". Vid tidigare gripanden är det väl egentligen Aftonbladet som skrikit högst om hur synd det varit om dessa pojkar (och flicka) som fängslats av Pakistan och Etiopien. Nu låter det istället som om man skyller allt på UD

"Munir Awad har fängslats flera gånger
Han har gripits i krigets Somalia och misstänkts för terrorbrott i Pakistan.
Men gång på gång har svenska myndigheter räddat 29-årige Munir Awad."

victor_n
2010-12-31, 11:19
Låter som om Aftonbladet tröttnat på dessa "svenskar". Vid tidigare gripanden är det väl egentligen Aftonbladet som skrikit högst om hur synd det varit om dessa pojkar (och flicka) som fängslats av Pakistan och Etiopien. Nu låter det istället som om man skyller allt på UD

"Munir Awad har fängslats flera gånger
Han har gripits i krigets Somalia och misstänkts för terrorbrott i Pakistan.
Men gång på gång har svenska myndigheter räddat 29-årige Munir Awad."

Det ser jag som något positivt att tom media är upprörda:)

ryssen
2010-12-31, 11:22
. Aftonbladet gör nu sitt bästa för att radera alla spår efter snyftartiklar med en av de gripna i huvudrollen.

http://politisktinkorrekt.info/2010/12/29/fem-misstankta-terrorister-gripna-i-danmark/#more-72353

hejhopp79
2010-12-31, 11:38
Svenskt diskussionsklimat är så jäkla krystat. Man får inte säga så enormt mycket att det känns som att man kvävs i det här landet ibland. Och nu menar jag oavsett vad man pratar om

Varför kan t ex inte en minskad invandring gå hand i hand med att man gillar att träffa folk från andra kulturer? Den springande frågan är väl hur många ett land ska ta in, inte huruvida man "hatar" annorlunda människor från andra ställen i världen...suck.

Alltså, jag är halvfinne och klimatet är verkligen helt annorlunda i Finland när det gåller sådant här. Aja, hursomhelst.

Vi måste ställa mer krav på invandrare och religiösa utövare i Sverige. Islams inflytande i Sverige börjar bli rätt läskigt imo. Undrar hur många muslimer som innerst inne, egentligen, drömmer om ett världsomspännande kalifat.

Allan
2010-12-31, 14:54
Det finns verkligen inga gränser för hur obildade trådar ryssen startar.

*torrt konstaterande*

Kaew
2010-12-31, 15:26
Det finns verkligen inga gränser för hur obildade trådar ryssen startar.

*torrt konstaterande*

Humor på hög nivå , du anser dig vara bildad då antar jag ?

ryssen
2010-12-31, 15:44
Humor på hög nivå , du anser dig vara bildad då antar jag ?
'
'
allan är en ultrabetongsosse och allt detta är ren rasism enl dom.

ekmanc
2010-12-31, 16:18
Som mantus skriver är detta med rättigheter kontra säkerhet mycket mycket svår fråga.
Förutsättningen för att sträng säkerhet är att befolkningen tror på goda auktoriteter&myndigheter. Tyvärr är nog detta en urholkad tro som inte finns längre. Det närmaste som funnits så är nog Sverige och Finland under tidigt kallt krig.
Så min personliga åsikt är nog att man skall vara försiktg med att inskränka folks rättigheter lättvindigt eftersom detta skulle ge långtgående instabilitet i samhället och en förskjutning till vänster och liberalt rent politiskt.
Däreemot anser jag att då man har bevis och kan med goda grunder inskränka rättigheter så skall man göra det och straffen skall vara kännbara och hårda.

Hur exakt menar du att inskränkta rättigheter ger en förskjutning åt vänster OCH liberalt???

Mig veterligen är liberalism precis raka motsatsen till inskränkta rättigheter för individen.

För övrigt är det inte varje dag man kan hålla med en ultrabetongsosse men han har en poäng här ;)

von huff
2010-12-31, 16:25
Ja jag vet inte mycket om sånt här men nog fan börjar det gå för långt.När det diskuteras muslimer vs kristna så kommer det ofta agument som att kritna har startat fler krig osv men hur ofta har kristendomen haft nån inverkan på dessa krig?Jag menar att de kristnas värderingar skiljer sig bra mycket jämfört med det som står i biblen.Skulle vi följa bibeln till punkt å pricka skulle vi ju vara ganska nära muslimerna när vi ser till kvinnornas ställning osv?

ett fyllos tankar en nyårsafton:)

Allan
2010-12-31, 18:04
Jag menar att de kristnas värderingar skiljer sig bra mycket jämfört med det som står i biblen.Skulle vi följa bibeln till punkt å pricka skulle vi ju vara ganska nära muslimerna när vi ser till kvinnornas ställning osv?

ett fyllos tankar en nyårsafton:)

+ på den. Och jag är bara irriterad på alla dessa smygrasister som ska in och tralla med nya trådar hela tiden.

Kolozzeum är ingen lekstuga för nån sorts ideologiska vättar. Det finns en tråd om Sverigedemokrater. Håll dig där, ryssen. Ni är inte så många som läser där längre, men det betyder inte att du ska starta den ena tråden efter den andra, med samma skit hela tiden.

Och ja, det är obildat. Saker som publiceras på Politisktinkorrekt är tammefan intellektuell självbefläckelse.
Livmoder för terrorister? Ursäkta mig, men inte enligt SÄPO. Eller nån annan som faktiskt vet vad de sysslar med.

Tomten
2010-12-31, 18:25
+ på den. Och jag är bara irriterad på alla dessa smygrasister som ska in och tralla med nya trådar hela tiden.

Kolozzeum är ingen lekstuga för nån sorts ideologiska vättar. Det finns en tråd om Sverigedemokrater. Håll dig där, ryssen. Ni är inte så många som läser där längre, men det betyder inte att du ska starta den ena tråden efter den andra, med samma skit hela tiden.

Och ja, det är obildat. Saker som publiceras på Politisktinkorrekt är tammefan intellektuell självbefläckelse.
Livmoder för terrorister? Ursäkta mig, men inte enligt SÄPO. Eller nån annan som faktiskt vet vad de sysslar med.

Du måste lära dig att granska saker kritiskt. PI skriver en hel del bra saker men det är också mycket skräp där och många av kommentarerna är helt åt skogen. Däremot så är det ganska tydligt att svensk media inte är källkritisk och att man har en förkärlek för snyfthistorier och artiklar som säljer lösnummer. I synnerhet Aftonbladet och Expressen utmärker sig här.

EkarN
2010-12-31, 18:38
Hur exakt menar du att inskränkta rättigheter ger en förskjutning åt vänster OCH liberalt???

Mig veterligen är liberalism precis raka motsatsen till inskränkta rättigheter för individen.

För övrigt är det inte varje dag man kan hålla med en ultrabetongsosse men han har en poäng här ;)

Han menar nog att om man börjar inskränka de medborgerliga rättigheterna kommer folk att börja dras åt vänster/liberala som en reaktion.

ekmanc
2010-12-31, 18:49
Tack det låter rimligt, även om det är lite lustigt att folk skulle dras både åt vänster och liberala hållet då de är diametrala motsatser.

Sofia4_4
2010-12-31, 19:23
Svenskt diskussionsklimat är så jäkla krystat. Man får inte säga så enormt mycket att det känns som att man kvävs i det här landet ibland. Och nu menar jag oavsett vad man pratar om

Varför kan t ex inte en minskad invandring gå hand i hand med att man gillar att träffa folk från andra kulturer? Den springande frågan är väl hur många ett land ska ta in, inte huruvida man "hatar" annorlunda människor från andra ställen i världen...suck.

Alltså, jag är halvfinne och klimatet är verkligen helt annorlunda i Finland när det gåller sådant här. Aja, hursomhelst.

Vi måste ställa mer krav på invandrare och religiösa utövare i Sverige. Islams inflytande i Sverige börjar bli rätt läskigt imo. Undrar hur många muslimer som innerst inne, egentligen, drömmer om ett världsomspännande kalifat.

Man måste vara fin och snäll här och man får inte säga dåliga saker om terrorister. Tänk om man sårar deras känslor. ;) . Det verkar som att ni finnar har hittat svaret varför är det så... Som man ser i klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=pw3e64sosEg

130kg finsk sisu
2010-12-31, 20:20

Det jag menar är att om man började köra hårda linjen med att inskränka på mänskliga rättigheterna i säkerhetens namn skulle ge en kraftig förskjutning politiskt till det liberala och vänsteranarkistiska hållet.
Därför motsätter jag mej dylikt.

130kg finsk sisu
2010-12-31, 20:21
Tack det låter rimligt, även om det är lite lustigt att folk skulle dras både åt vänster och liberala hållet då de är diametrala motsatser.

bah, allt som inte är bondekonservativt är vänster,liberalt,kommunistiskt,sovjetvänligt och annat som man inte vill befatta sig med. ;)

hejhopp79
2010-12-31, 20:36
Jag menar att de kristnas värderingar skiljer sig bra mycket jämfört med det som står i biblen.Skulle vi följa bibeln till punkt å pricka skulle vi ju vara ganska nära muslimerna när vi ser till kvinnornas ställning osv?

Fast skillnaden är ju att kristendomen på det stora hela har moderniserats i långt högre grad än islam har (och vill göra) i modern tid. Personligen ser jag inget gott komma ur islam, eftersom muslimer ständigt verkar ha något slags underdog-perspektiv som är besvärligt. Kristendom stör mig inte på samma sätt, eftersom förlåtelse och acceptans finns starkt uttalat i en modern tolkning och även äldre. Men jag kunde inte bry mig mindre om muslimer i mellanöstern; de är fria att tro på vad de vill så länge Sverige hålls utanför extrema yttringar.

Det här argumentet som alltid kommer upp som lyder: "Ja men kristna är inte så mycket bättre, etc etc, korståg, etc etc, kvinnosyn etc etc."

Kristendomen i modern tid, jämfört med islam kan verkligen inte jämställas när det kommer till jämställdhet mellan könen eller extremism. Islam verkar snarast inbjuda till extremism faktiskt.

PS. Ja amerikanska kristna fundamentalister vill inte förlåta. Jag vet det och jag pratade om kristendomen i världen.

PS2. Korstågen. De hände för 1000 år sedan, jag ser ingen relevans i att dra upp kristna dåd begångna för ett.tusen.år sedan, ärligt talat.

hejhopp79
2010-12-31, 20:48

Saker på PI är "intellektuell självbefläckelse"? Det är ju bara sanning, men jag håller med om att en del av deras läsare är ignoranta skinnbulor, vilket jag inte har mycket över för.

Men att kalla PI för ovan nämnda ord, är befängt med tanke på att de ofta skriver relativt objektivt och sakligt. Om saker dessutom, som annan svensk media vägrar nämna. Det stora problemet i Sverige är den här jävla rasist-stämpeln som kastas runt på alla som ens antyder någonting om invandringspolitik eller att någon invandrare skulle varit skyldig till någonting. Fullständigt förkastligt och det finns nog ingen motsvarighet i hela världen.

För guess what, Sverige är inte världen. Vi är bara ett litet land uppe i norra delen av halvklotet som tror att vi har någon slags överlägsen moral och monopol på de "rätta" åsikterna. Samtidigt är vi tydligen extremt bra på att trycka ner oss själva och uppvärdera andra kulturer. Sannolikt för att vi inte varit i krig på länge och inte på länge haft anledning att på riktigt samlas kring flaggan.

Prat om "ideologisk tvätt" och sverigedemokrater, låter väldigt mycket som hjärntvättade PK-sossar för mig. Det finns ofta en falsk dikotomi av sverigedemokrater och övriga svenskar i deras världsbild, som inte stämmer. Det finns en stor del svenskar som varken är "rasister" eller "sverigedemokrater", som tycker att svensk invandringspolitik suger. Fråga runt bland släkten t ex när folk fått sig ett glas.

Och det säger jag utan att vara politiskt bunden och jag har många vänner som är invandrare, inklusive jag själv. Invandringspolitik och det här "hatet" som media skriver om för mig hänger inte alls ihop. Jag förstår ingenting.

Är Polen, Sydkorea, Japan, Finland etc etc etc rasister alltså?

hejhopp79
2010-12-31, 21:03
Man måste vara fin och snäll här och man får inte säga dåliga saker om terrorister. Tänk om man sårar deras känslor. ;) . Det verkar som att ni finnar har hittat svaret varför är det så... Som man ser i klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=pw3e64sosEg

Haha, random video ftw :D

Som det alltid heter i svensk media är ju terrorister endast "individer som agerar självständigt och har inget med islam att göra". Jaså? De är muslimer trots allt och att de samtidigt är extremister, kombinerat med den muslimska extremism som är utbredd i världen i dagsläget, skulle jag påstå att islam i sig är en religion som är en grogrund för extremism. Sen att majoriteten inte är extremister är en annan sak, men islam som religion är extrem enligt mina ögon.

Att svensk media också ständigt verkar glömma könsrollerna inom Islam, något som drabbar hälften av befolkningen är fullständigt vrickat. Islam och ramadan och allt som hör till ska hyllas, men varför? Varför ska vi hylla det så mycket i ett kristet land som Sverige?

Ärligt talat? För att vi är rädda för att säga något annat. Rädda för att trampa på tår, rädda för konflikter, får ångest vid blotta tanken på att höja rösten.

Och det handlar absolut inte bara om islam utan om i stort sett varje område i svensk politik som är "känsligt". Fyfan, vad tråkigt det här landet är ibland.

ekmanc
2011-01-01, 00:30
bah, allt som inte är bondekonservativt är vänster,liberalt,kommunistiskt,sovjetvänligt och annat som man inte vill befatta sig med. ;)

Förstår inte hur du får liberalt till att på något sätt vara vänsteraktigt? det är precis raka motsatsen till vänster, kommunistiskt och sovjetvänligt.

Liberalism står för frihet, socialism för förstatligande ;)

hejhopp79
2011-01-01, 00:45
Förstår inte hur du får liberalt till att på något sätt vara vänsteraktigt? det är precis raka motsatsen till vänster, kommunistiskt och sovjetvänligt.

Socialism är alltså "raka motsatsen" till vänster och kommunism?

Hmm

ekmanc
2011-01-01, 01:14
Socialism är alltså "raka motsatsen" till vänster och kommunism?

Hmm

Preeeeeeeecis nu förstår du... kanske ingenting alls.

hejhopp79
2011-01-01, 01:34
Det är dock ingen direkt motsats då ideologier som t ex anarkism är starkt liberalistiska.

bygden
2011-01-01, 03:37
Som det alltid heter i svensk media är ju terrorister endast "individer som agerar självständigt och har inget med islam att göra". Jaså? De är muslimer trots allt och att de samtidigt är extremister, kombinerat med den muslimska extremism som är utbredd i världen i dagsläget, skulle jag påstå att islam i sig är en religion som är en grogrund för extremism. Sen att majoriteten inte är extremister är en annan sak, men islam som religion är extrem enligt mina ögon.

Att svensk media också ständigt verkar glömma könsrollerna inom Islam, något som drabbar hälften av befolkningen är fullständigt vrickat. Islam och ramadan och allt som hör till ska hyllas, men varför? Varför ska vi hylla det så mycket i ett kristet land som Sverige?

Ärligt talat? För att vi är rädda för att säga något annat. Rädda för att trampa på tår, rädda för konflikter, får ångest vid blotta tanken på att höja rösten.

Och det handlar absolut inte bara om islam utan om i stort sett varje område i svensk politik som är "känsligt". Fyfan, vad tråkigt det här landet är ibland.

Måste bara plussetta allting du har skrivit!

Det är riktigt jävla pinsamt hur man i det här landet inte får prata om någonting som kan leda till att någon blir lite upprörd. Man missar så enormt många bra och givande diskussioner när man har det här jävla överdriva sosse-tänket hela tiden om att "någon kan ta illa upp", "det är rasistiskt" hit och dit.

Istället för att ha en givande diskussion om problem så ska alltid största fokus vara på att "säga rätt saker". En person som inte har gjort ett skit i hela sitt liv kan få hur mycket uppmärksamhet som helst och bli en framstående politiker bara han är en indoktrinerad PK-nisse som hela tiden säger "de rätta sakerna".

Pinsamt..

ryssen
2011-01-01, 09:56
sossarna är snart nere i 20% och ett rent invandrarparti som inte har nått förankrat hos pursvensken.

här ser vi landsförrädaren ilmar reepalu och sossarnas valboskap som inte ens kan svenska inför valet

http://www.youtube.com/watch?v=KaSKgRXogEA&feature=related

MAXX
2011-01-01, 10:28
arabdemokraterna är snart nere i 20% och ett rent invandrarparti som inte har nått förankrat hos pursvensken.

här ser vi landsförrädaren ilmar reepalu och arabdemokraternas valboskap som inte ens kan svenska inför valet

*spy*

Eddie Vedder
2011-01-01, 11:07

Jag tror du missuppfattar. Det handlar ju inte om att SAMMA människor blir både mer höger och vänster samtidigt. Utan att ju mer laddad politiken blir och ju mer viktiga frågor blir för människor desto mer tenderar de att få starkare åsikter.

Alltså skulle den här teorin innebära att de som nu är lite "mellanvänster" och "mellanhöger" separerar mer till mer extrema åsikter för sin sida. Det finns vetenskapligt undersökt till och med, frågor som får höga siffror för betydelse får även mer extrema värden för åsikterna om frågorna. Och vice versa, mindre tydliga åsikter om mindre betydelsefulla frågor. Och ju starkare ideologi och partisympatier desto mer tydliga åsikter i detaljfrågor.

D Andersson
2011-01-01, 11:51

Att svensk media också ständigt verkar glömma könsrollerna inom Islam, något som drabbar hälften av befolkningen är fullständigt vrickat.

Det är en rad faktorer som gör detta möjligt.

Många muslimska länder har problem med religiös extremism, samma länder sprider i statskontrollerad media hatpropaganda mot judar, USA och västvärlden i allmänhet och odlar därigenom ett vi och dom-tänkande. Dessa regimer leker alltså med elden och befolkningen i dessa länder uppvisar enorma problem med demokrati, yttrandefrihet, religionsfrihet och det öppna samhället i stort (om man t.ex. anser att det ska vara dödsstraff för att lämna Islam eller fängelse för hädelse, bör man inte räknas som extrem?). Detta slår igenom i västvärlden iom en extremt naiv flyktingpolitik (krigsförbrytare och extremister får asyl, det är inga problem att ljuga sig in i landet etc.), icke-existerande integration, allmän kravlöshet när det gäller anpassning. I kombination med beröringsskräck i media (argumentet att det gynnar SD har vi hört några gånger) fram till nu (det krävdes "bara" ett par misslyckade terrorförsök) gör att utvecklingen har fortskridit och att man har kunnat verka fritt utan att ifrågasättas.
Och ju mer man granskar blir det uppenbart att muslimska religiösa och andra företrädare ständigt kommer med mer eller mindre extrema, motsägelsefulla och direkt lögnaktiga påståenden även här i Sverige. Även här har man stora problem med tolerans, religions- och yttrandefrihet (och varför skulle det inte vara så om man tänker efter lite). Runt en hård kärna av 200 kända (vem vet hur många okända) potentiella terrorister i Sverige finns betydligt fler figurer som Mehmet Kaplan, Jan Guillou, Kitimbwa Sabuni m.fl som skyddar, ursäktar och bortförklarar så mycket man orkar. Utöver det finns en rad religiösa och andra företrädare som inte har sett tillstymmelse till extremism eller radikala element i eller kring mosken eller islamiska center, trots att de t.o.m. finns i den egna familjen (Helena Bernouda), att mosken man företräder sålt kasetter med självmordspredikningar och att man själv har hållningen att USA och Europa, under benämningen Hitlers barnbarn, "för krig mot Islam i Irak" (Hassan Moussa), eller varför inte generalsekreteraren för Sveriges Unga Muslimer, Omar Moustafa, som sa i en intervju att Yusuf al-Qaradawi är väldigt balanserad i sin retorik när det gäller självmordsterror. Al-Qaradawi rättfärdigar bl.a. terrordåd mot civila israeler.

Lucipha
2011-01-01, 16:15
...

Jag är så glad att ditt parti sakta men säkert är på väg ut ur riksdagen. Den dryga översittarattityden som personifierades av Göran Person, tillsammans med personliga påhopp och retoriskt flum istället för konkreta argument är uppenbarligen inget som folk vill ha längre ;)

Lucipha
2011-01-01, 16:18
Det är en rad faktorer som gör detta möjligt.

Många muslimska länder har problem med religiös extremism, samma länder sprider i statskontrollerad media hatpropaganda mot judar, USA och västvärlden i allmänhet och odlar därigenom ett vi och dom-tänkande. Dessa regimer leker alltså med elden och befolkningen i dessa länder uppvisar enorma problem med demokrati, yttrandefrihet, religionsfrihet och det öppna samhället i stort (om man t.ex. anser att det ska vara dödsstraff för att lämna Islam eller fängelse för hädelse, bör man inte räknas som extrem?). Detta slår igenom i västvärlden iom en extremt naiv flyktingpolitik (krigsförbrytare och extremister får asyl, det är inga problem att ljuga sig in i landet etc.), icke-existerande integration, allmän kravlöshet när det gäller anpassning. I kombination med beröringsskräck i media (argumentet att det gynnar SD har vi hört några gånger) fram till nu (det krävdes "bara" ett par misslyckade terrorförsök) gör att utvecklingen har fortskridit och att man har kunnat verka fritt utan att ifrågasättas.
Och ju mer man granskar blir det uppenbart att muslimska religiösa och andra företrädare ständigt kommer med mer eller mindre extrema, motsägelsefulla och direkt lögnaktiga påståenden även här i Sverige. Även här har man stora problem med tolerans, religions- och yttrandefrihet (och varför skulle det inte vara så om man tänker efter lite). Runt en hård kärna av 200 kända (vem vet hur många okända) potentiella terrorister i Sverige finns betydligt fler figurer som Mehmet Kaplan, Jan Guillou, Kitimbwa Sabuni m.fl som skyddar, ursäktar och bortförklarar så mycket man orkar. Utöver det finns en rad religiösa och andra företrädare som inte har sett tillstymmelse till extremism eller radikala element i eller kring mosken eller islamiska center, trots att de t.o.m. finns i den egna familjen (Helena Bernouda), att mosken man företräder sålt kasetter med självmordspredikningar och att man själv har hållningen att USA och Europa, under benämningen Hitlers barnbarn, "för krig mot Islam i Irak" (Hassan Moussa), eller varför inte generalsekreteraren för Sveriges Unga Muslimer, Omar Moustafa, som sa i en intervju att Yusuf al-Qaradawi är väldigt balanserad i sin retorik när det gäller självmordsterror. Al-Qaradawi rättfärdigar bl.a. terrordåd mot civila israeler.

Jag skulle vilja höra vad Allan har att säga om detta?

Herr Oberst
2011-01-01, 16:42

Umm, den där videon är så fruktansvärt osmaklig.
Till som kallar er socialdemokrater. Har ni ingen som helst respekt för ordet demokrati?

anton2000
2011-01-01, 16:45
Jag skulle vilja höra vad Allan har att säga om detta?

Youtubeklippet på sverigedemokraten från Filipstad som pratar om fornminnen? Brukar ju vara standardargumentet :)

MAXX
2011-01-01, 16:54
Youtubeklippet på sverigedemokraten från Filipstad som pratar om fornminnen? Brukar ju vara standardargumentet :)
+1

"titta vilka WT bönder sverigedemokrater är" *rolleyes*

smutskastning när argumenten tryter.

ryssen
2011-01-01, 17:09
”Svensk kvinna gripen misstänkt för terrorbrott”

Greps tillsammans med två andra på en buss på gränsen till Uganda

En kvinna med ett svenskt pass har gripits vid en

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8356121.ab

jadu allan hur länge ska du orka blunda?

du får kalla mig lowlife trailer park outbildad eller vad du vill.

Tjuckot
2011-01-01, 17:22
Kunde vi inte hålla det här till den gamla tråden? Det känns lite urvattnat att skapa nya trådar för att posta om samma ämne hela tiden.

Jorgen
2011-01-01, 18:56
Kunde vi inte hålla det här till den gamla tråden? Det känns lite urvattnat att skapa nya trådar för att posta om samma ämne hela tiden.

Vadå samma ämne?

varför är sverige en livmoder för terrorister?

SD presenterar sin skuggbudget

jag bara måste=muslim grej igen. lite tisdagsmys om sharia & islam

Vi borde vara döda

Sverige på väg att bli U-land enligt FN

Den gripne skytten i Malmö för er som vill veta..

här löser höger vs vänsterblocken invandrar frågan.

moderaterna blir först med islamist i riksdagen.

Kvinna nekades åka buss – hennes hund ansågs ”kränkande”

är norrmännen rasistiska?

SD portade på Pridefestivalen

ingen nämnvärd ökning i arbetstillfälle under 10år

Broderskapsrörelsen släpper muslimskt manifest

23-åringen i Landskrona släppt

Belgarna sa nej till burka

Antal raderade inlägg: 1 tycker ni det ska vara lättare få asyl i sverige?

Åkesson vill samarbeta med de rödgröna

ähh vi fortsätter och sticker huvudet i sanden och skriker jävla rasist!

varsågoda sverige! sverige är nu sålt och svensken ägd.

;)

ryssen
2011-01-01, 19:20
Vadå samma ämne?

;)

gillar du inte olika?

trådar:D

Tjuckot
2011-01-01, 19:42
Vadå samma ämne?

;)

Hehe :D Kan man inte sätta ihop två trådar btw?

Det verkar ju till och med som om att ryssen håller med mig förresten? Det kan ju inte vara på riktigt ;)

Crocker
2011-01-01, 20:26
Vad fan var det där?

Herr Oberst
2011-01-01, 23:20
Vad fan var det där?

Valmanipulation kallas det

ryssen
2011-01-01, 23:33

eller äkta socialdemokrati

Exdiaq
2011-01-01, 23:58

eller äkta socialdemokrati

Nej, nej, nej, det är verkligen inte valmanipulation! Att ens kalla det för det är en skymf gentemot länder där det är utbrett. Det hade varit valmanipulation om han socialdemokraten på något sätt plockade bort röster på exempelvis Skånepartiet.

ryssen
2011-01-02, 00:00
Helena Benaouda släppte pressmeddelande – till slut

http://politisktinkorrekt.info/2011/01/01/helena-benaouda-slappte-pressmeddelande-till-slut/

för er som tvivlar kollar extra noga på tubenfilmen.

och till er moderater här ser ni er ledare i sin rätta miljö.

och allan du är mer än väl välkommen och kommentera denna länk.

Jorpa
2011-01-02, 00:36
Helena Benaouda släppte pressmeddelande – till slut

http://politisktinkorrekt.info/2011/01/01/helena-benaouda-slappte-pressmeddelande-till-slut/

för er som tvivlar kollar extra noga på tubenfilmen.

och till er moderater här ser ni er ledare i sin rätta miljö.

och allan du är mer än väl välkommen och kommentera denna länk.

Förstår inte.

1.Gillar du inte reinfeldt?
2.Är det något speciellt med pressmeddelandet?
3.Vem är killen på filmen? Källkritik?

Jag är emot att det är så tyst angående detta i sverige, men hemsidan du länkade till var väldigt vinklad.

ekmanc
2011-01-02, 00:58
En ledare ska självklart samtala med alla grupper i samhället, det gör knappast det där till hans "rätta miljö"

Mecker
2011-01-02, 01:49
Jag är väldigt nyfiken till vad som skapar en nationalist (i väntan av bättre ord) och hur personer som Ryssen t.ex. tänker. För att vara ärlig så verkar det som att en majoritet av dessa individer har ganska medelmåttig nivå av intelligens dock lite mer välutvecklat upplägg för diskussion. Nyligen diskuterade jag med en fransk student (Ph.D i teoretisk fysik) om invandringen i Europa och jag blev helt överväldigad av hans respons. Vi har nämligen diskuterat andra ämnen och den här killen verkar vara en ganska smart (dock arrogant) person med mycket kunskap inom flera ämnen. När vi pratade om invandringen var hans respons ganska kraftig. Kort sagt sa han att det är bevisat genom tiderna att den ariska rasen är intellektuellt överlägsen (Han nekade argument som t.ex att vita människor helt enkelt har haft bättre möjligheter till framgång) samt nämnde han att lösningen till Europas problem är att utrota (döda) alla andra raser.

Jag som är en skeptiker börjar direkt fundera över om han har rätt eller fel. Jag har länge haft perspektivet av att alla rasistiska ställningar har ett giltigt motargument och som en rationell person ser jag då ingen grund i att vara rasist. Jag börjar bli allt mer och mer förvirrad över vad intelligens faktiskt innebär när till synes intelligenta personer har (i min åsikt) idiotiska åsikter.

Det här var ganska off-topic.

Tomten
2011-01-02, 03:26
Jag är väldigt nyfiken till vad som skapar en nationalist (i väntan av bättre ord) och hur personer som Ryssen t.ex. tänker. För att vara ärlig så verkar det som att en majoritet av dessa individer har ganska medelmåttig nivå av intelligens dock lite mer välutvecklat upplägg för diskussion. Nyligen diskuterade jag med en fransk student (Ph.D i teoretisk fysik) om invandringen i Europa och jag blev helt överväldigad av hans respons. Vi har nämligen diskuterat andra ämnen och den här killen verkar vara en ganska smart (dock arrogant) person med mycket kunskap inom flera ämnen. När vi pratade om invandringen var hans respons ganska kraftig. Kort sagt sa han att det är bevisat genom tiderna att den ariska rasen är intellektuellt överlägsen (Han nekade argument som t.ex att vita människor helt enkelt har haft bättre möjligheter till framgång) samt nämnde han att lösningen till Europas problem är att utrota (döda) alla andra raser.

Jag som är en skeptiker börjar direkt fundera över om han har rätt eller fel. Jag har länge haft perspektivet av att alla rasistiska ställningar har ett giltigt motargument och som en rationell person ser jag då ingen grund i att vara rasist. Jag börjar bli allt mer och mer förvirrad över vad intelligens faktiskt innebär när till synes intelligenta personer har (i min åsikt) idiotiska åsikter.

Roligt hur du drar alla som har åsikter om invandring över en kam! Du kanske borde fråga dig om inte invandring kan ha både possitiva och negativa effekter och om det kan finnas lägen då om invandringen blir för stor och vad ett I-land kan ha för nytta av att ta in stora grupper med invandrare från U-länder där en stor del av befolkningen saknar utbildning, inte kan engelska och dessutom är analfabeter.

Vad skulle Sverige ha att tjäna på att ta in 10.000-tals folk från Afrikanska länder i åldrar mellan 15-50 år som saknar en ordentlig utbildning, som vi måste lägga miljontals kronor på att utbilda och lära en enda individ det svenska språket och ge han/henne en utbildning så de kan få ett jobb. Hur många kan vi rättfärdiga att av "humanitära" skäl ta in i landet? I förlängningen så är verkligheten så krass att Sverige som land måste se åt Sveriges välfärd, det finns inte resurser att hjälpa hela världen, och om vi tar hit hela världens flyktingar så kommer vi inte längre att ha någon välfärd. Vi kommer själva bli ett u-land. Vad vi borde göra är att ta in ett fåtal och hjälpa resten på plats.

Världens befolkningen växer hela tiden, att vi tar hit folk hjälper inte ett skit, eftersom i de fattiga länderna hela tiden fylls på med mer fattiga människor. Det vi gör är bara att dra ner vårt eget land i skiten genom att föra en flyktingpolitik som är ohållbar.

MAXX
2011-01-02, 11:25

Jo för sverigedemokraterna är dötsnazister som ska utrota alla invandrare *rolleyes*

Vad har utrotning av olika etniciteter/raser att göra med SD? Det där är bara smutskastning och att försöka få partiet att se ut som något annat än vad det är. Tvärtom är det du som visar arrogans och naivitet med denna post och varför du inte kan se/erkänna de uppenbara problemen med en massinvandring.

hejhopp79
2011-01-02, 12:06

Hoppsan, vilken leap of faith att blanda ihop nationalister och folk som tycker den ariska rasen är överlägsen. Sverige är ett av de få länder i världen där nationalism är någonting fult. På riktigt. Få länder i världen anser att den ariska rasen är överlägsen.

Att du dessutom talar om intelligens gör ditt inlägg smått skrattretande.

victor_n
2011-01-02, 12:44
Hoppsan, vilken leap of faith att blanda ihop nationalister och folk som tycker den ariska rasen är överlägsen. Sverige är ett av de få länder i världen där nationalism är någonting fult. På riktigt. Få länder i världen anser att den ariska rasen är överlägsen.

Att du dessutom talar om intelligens gör ditt inlägg smått skrattretande.

+1 Sverige är nog det enda land där tex en iranier kan kuta omkring på deras nationaldag (har dom inte en så rätta mig om jag har fel) och ropa hur stolt han är. Men på våran egen så är man bonnenazist om man ens hissar flagan på våran egen nationaldag.

stevebc
2011-01-02, 13:56

Det här var ganska off-topic.Ja, har man problem med multikultur är det ju en ganska lätt väg att tvångsassimilera eller rentav döda människor med andra etniciteter och kulturer.

Det har ju gjorts flera gånger förr i historien. Så visst är det en lösning.

Problemen är väl två här:

1. Folk har inte problem med multikultur
2. Det är i grund och botten fel att döda andra människor

Jag förstår inte hur han missade dessa två problem, eller om han nu bara spelade djävulens advokat kanske. Han kanske bara var en förläst teoretiker (t ex en pro-BB som vet att Rectus Abdominus bara är en muskel), eller rentav ett troll.

hejhopp79
2011-01-02, 15:08
+1 Sverige är nog det enda land där tex en iranier kan kuta omkring på deras nationaldag (har dom inte en så rätta mig om jag har fel) och ropa hur stolt han är. Men på våran egen så är man bonnenazist om man ens hissar flagan på våran egen nationaldag.

Haha ja faktiskt, det är ganska humoristiskt när man tänker på saken.

astrodog
2011-01-02, 15:25
Sverige är ett av de få länder i världen där nationalism är någonting fult.

Det skulle ju också kunna tänkas vara så att vi är ett steg längre fram i det avseendet. Vi hyller inte landet som sådant, bara för att vi råkar bo i det. Vi ser till det som är bra och hyllar enskilda sakfrågor istället. Sverige är inte bra just för att det är Sverige. Det är väl det här cirkelresonemanget som inte leder någonvart.

Jag gillar Sverige och är stolt och glad över mycket här.

Men du förstår, idag är samhället mer individualistiskt. Alla ser efter sig själva främst. Då är nationen en bifråga, för den enda nation som har betydelse är Jag (population: 1). Globaliseringen är enligt mig också en av de största orsakerna till minskningen av nationalism.

stevebc
2011-01-02, 15:31
+1 Sverige är nog det enda land där tex en iranier kan kuta omkring på deras nationaldag (har dom inte en så rätta mig om jag har fel) och ropa hur stolt han är. Men på våran egen så är man bonnenazist om man ens hissar flagan på våran egen nationaldag.Jag har bott i ett enda land mer än Sverige en längre period; Frankrike. Där fanns exakt samma fenomen, om inte värre. Så allt talar för att det förekommer i fler länder.

Det är väldigt många som skulle störa sig på en skrikande/tutande iranier btw. Att man kan göra något utan att någon protesterar högt betyder inte att folk tycker det är OK.

hejhopp79
2011-01-02, 15:55
Jag har bott i ett enda land mer än Sverige en längre period; Frankrike. Där fanns exakt samma fenomen, om inte värre. Så allt talar för att det förekommer i fler länder.

Det är väldigt många som skulle störa sig på en skrikande/tutande iranier btw. Att man kan göra något utan att någon protesterar högt betyder inte att folk tycker det är OK.

Jag tror faktiskt det finns på liknande sätt i följande länder:

Sverige, Tyskland, Frankrike, lite Holland och lite Belgien.

Resten av världen, no way. De är alltför nationalistiska

Allan
2011-01-02, 16:04
Ja, nationalism som den beskrivs av folk med syrran som mamma är nånting riktigt eländigt. Dessutom är nationalism en tämligen ny företeelse.

stevebc
2011-01-02, 16:09
Jag tror faktiskt det finns på liknande sätt i följande länder:

Sverige, Tyskland, Frankrike, lite Holland och lite Belgien.

Resten av världen, no way. De är alltför nationalistiskaJag tror det förekommer i länder där ultranationalister "tar över" flaggan m m. Så frågan är om man inte kan lägga till Storbritannien där, men å andra sidan, Ungern och Mongoliet? Där förekommer ju exakt samma fula fenomen fast i mycket större skala, men jag vet inte hur "fult" nationalism är där.

Sedan är det ju stor skillnad på vilken slags nationalism det är som firas. Det är ju inte lika kontroversiellt att heja på Sveriges fotbollslandslag som det är att marschera för Karl XII.

hejhopp79
2011-01-02, 16:18
Jag tror det förekommer i länder där ultranationalister "tar över" flaggan m m. Så frågan är om man inte kan lägga till Storbritannien där, men å andra sidan, Ungern och Mongoliet? Där förekommer ju exakt samma fula fenomen fast i mycket större skala, men jag vet inte hur "fult" nationalism är där.

Sedan är det ju stor skillnad på vilken slags nationalism det är som firas. Det är ju inte lika kontroversiellt att heja på Sveriges fotbollslandslag som det är att marschera för Karl XII.

Absolut, men i stora delar av världen är det du kallar "ultranationalism" inget felaktigt eller underligt på något sätt. Vårt begrepp av nationalism i Sverige är också ganska förvrängt skulle jag tro, relativt sett jämfört med andra länder i världen.

Storbritannien har nog liknande tendenser, men saknar nog den svenska PK-mentaliteten tror jag. Det är möjligt du har rätt dock. Alltså, majoriteten länder i världen är ju faktiskt starkt nationalistiska i att de har en väldigt dominant inhemsk kultur, har en stark folklig gemenskap med traditioner av olika slag och bejakar sitt land och kultur regelbundet.

Kolla t ex mellanöstern, Asien, Afrika, Ryssland, östeuropa, sannolikt Italien, Spanien, Grekland, Sydamerika etc etc. De kallar sig inte nödvändigtvis nationalister heller för fem öre eftersom det är så naturligt för dem att bejaka sin kultur och bo i huvudsakligen homogena samhällen, eller i alla fall att huvudsakligen umgås med "sina egna".

Vår svenska definition av nationalism anser jag blivit fullständigt infekterad och förvrängd och det har blivit något fruktansvärt fult. Det beror väl återigen på att vi inte varit i krig på länge och inte haft anledning att sluta upp kring flaggan.

Avslutningsvis tror jag inte att nationalism är något som slags helst hinder mot att ha vänner från olika kulturer och det odlar sannerligen inte något abstrakt "hat" som det talas så mycket om.

Hemi
2011-01-02, 16:34
Jag tror det förekommer i länder där ultranationalister "tar över" flaggan m m. Så frågan är om man inte kan lägga till Storbritannien där, men å andra sidan, Ungern och Mongoliet? Där förekommer ju exakt samma fula fenomen fast i mycket större skala, men jag vet inte hur "fult" nationalism är där.

Fast i England har jag nästan aldrig sett Union Jack annat än på Westminister. Den engelska flaggan, Skottland, Wales, är de man ser och det ofta, överallt i form av dekaler och småflaggor på bilar och i fönster och i samband med fotboll och annan sport. Att hissa Union Jack är snarare att visa att man inte är nationalist. Sen undrar jag lite om skildnaden mellan britter och svenskar, det känns som om britter, speciellt arbetarklassen är mer rätt fram (fast mest mellan varandra) om att de är emot invandrare. Men man protesterar och demonstrerar öppet mot att så många invandrare kommer och tar jobben, det händer hela tiden.

Finns andra länder som är mer som Sverige i så fall.

Herr Oberst
2011-01-02, 17:14
folk med syrran som mamma

Retorikern levererar som vanligt... :n00b

Lucipha
2011-01-02, 17:55
..av folk med syrran som mamma..

Så låginkomsttagare som röstar på S är förtrykta proletärer men om de röstar på SD är de automatiskt inavlat WT? Du är så nyanserad Allan :)

Har du lärt dig använda din bländande argumentationsteknik på någon SSU kurs, eller är det kanske på GAF? Var inte orolig. När programmeringen börjar släppa och du börjar smygrösta på SD skall vi inte dömma dig

:thumbup:

stevebc
2011-01-02, 18:03
Fast i England har jag nästan aldrig sett Union Jack annat än på Westminister. Den engelska flaggan, Skottland, Wales, är de man ser och det ofta, överallt i form av dekaler och småflaggor på bilar och i fönster och i samband med fotboll och annan sport. Att hissa Union Jack är snarare att visa att man inte är nationalist. Sen undrar jag lite om skildnaden mellan britter och svenskar, det känns som om britter, speciellt arbetarklassen är mer rätt fram (fast mest mellan varandra) om att de är emot invandrare. Men man protesterar och demonstrerar öppet mot att så många invandrare kommer och tar jobben, det händer hela tiden.

Finns andra länder som är mer som Sverige i så fall.Det jag tänkte var det flaggande som många engelska ultranationalister gör (mest på film som jag har sett detta), så jag undrade huruvida det påverkade övriga engelsmäns/britters vilja att visa nationell stolthet.

Men som sagt, nationalism verkar ju vara stigmatiserat i länder där det ändå är "OK" att fira det (Ungern, Mongoliet bl a).

Herr Oberst
2011-01-02, 23:25
Faktum är att S troligtvis har den mest inavlade väljarbasen bland de 8 partierna. Vi vet ju alla hur vanligt det är med giftemål kusiner emellan bland vissa invandrargrupper.

Så Allans inlägg slår ju tillbaka ganska hårt mot honom själv.

micke81
2011-01-02, 23:45

dom länder som genom något sånära överskådlig tid spårat ur rent nationalistiskt har förvisso varigt starkt anknytna till socialistiskt tänkande och dom som tagit över har inte tagit över flaggan dom har tagit med sej en egen.

ja marchera till karl XII är ju ypperligt begåvat om man har ett intrese av att gagna sin nation då nämnde kung var den som förlorade det stora rike som svea rike än gång var.

stevebc
2011-01-03, 00:28
dom länder som genom något sånära överskådlig tid spårat ur rent nationalistiskt har förvisso varigt starkt anknytna till socialistiskt tänkande och dom som tagit över har inte tagit över flaggan dom har tagit med sej en egen.

ja marchera till karl XII är ju ypperligt begåvat om man har ett intrese av att gagna sin nation då nämnde kung var den som förlorade det stora rike som svea rike än gång var.Karl XII var en ypperlig härförare och mötte våra grannar i krig, alla på samma gång (typ), och slog dom gång på gång, till han slut förlorade vid Poltava.

Jag tror faktiskt få ledare, om ens någon svensk i historien, hade varit lika framgångsrika militärt sett på så kort tid.

Det är ganska imponerande hur länge Sverige lyckades hålla ut under hans styre, mot hela konspirationen av Danmark-Norge, Sachsen och Ryssland. Lägg därtill Polen-Litauen och det hela framstår nästan som ett mirakel.

Här kan du läsa om hans kanske mest imponerande slag: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Narva_%281700%29 (där han gav Peter den Store ordentligt på nöten)

ha:cl
2011-01-03, 02:16

Det som skiljer agnarna från vetet är väl bland annat förmågan att tänka källkritiskt. Men, SÄPO har ju gått ut och sagt si, då KAN det ju inte vara så...

Att du, i samma inlägg pratar om intellekt och bildning, gör ju bara saken skrattretande. De bildade i samhället hör till höger, och du är sosse va? Skön generalisering från min sida.

Karl XII var en ypperlig härförare och mötte våra grannar i krig, alla på samma gång (typ), och slog dom gång på gång, till han slut förlorade vid Poltava.

Jag tror faktiskt få ledare, om ens någon svensk i historien, hade varit lika framgångsrika militärt sett på så kort tid.

Det är ganska imponerande hur länge Sverige lyckades hålla ut under hans styre, mot hela konspirationen av Danmark-Norge, Sachsen och Ryssland. Lägg därtill Polen-Litauen och det hela framstår nästan som ett mirakel.

Här kan du läsa om hans kanske mest imponerande slag: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Narva_%281700%29 (där han gav Peter den Store ordentligt på nöten)

Steve levererar i vanlig ordning.

Mecker
2011-01-03, 04:35
Så jag antar att exakt alla som läste det jag skrev missförstod vilken poäng jag försökte göra. Halvt deras fel, halvt mitt då skriftligt upplagd diskussion inte är min starka sida.

Roligt hur du drar alla som har åsikter om invandring över en kam!
Men det gjorde jag inte. Jag har full förståelse för hur invandring kan både ha negativ och positiv påverkan på samhället. Faktumet att invandring nämns i det jag skrev var ganska irrelevant eftersom det jag var så förbluffad över var att den här killen som förmodligen kommer vara en framtida forskare kan ha en sådan extrem åsikt om någonting när det inte ens är bevisat. På samma sätt beter sig dagens politiker, de tycker en sak eftersom det låter bra enligt deras ideologi sedan ignorerar de någon form av fakta som motbevisar deras teori.
Kopplingen jag då försöker göra är att vi som ett folk bör ställa högre krav på politiker att argumentera med bevis. Det är rentav löjligt hur politik framförs genom media, en vanlig svensson kommer inte ha en aning om det som sägs av politikerna är sanning eller enbart påhittad skit. Det har gått så långt att jag tror vi måste införa en kurs från årskurs 7 upp till studenten som lär ut hur man är skeptisk.

Vad har utrotning av olika etniciteter/raser att göra med SD? Det där är bara smutskastning och att försöka få partiet att se ut som något annat än vad det är. Tvärtom är det du som visar arrogans och naivitet med denna post och varför du inte kan se/erkänna de uppenbara problemen med en massinvandring.
Du påstår att jag smutskastar SD, när jag inte ens nämner dem i min post? Sedan fortsätter du med att anta att jag tycker att sverige ska tillåta massinvandring. Bravo!

Hoppsan, vilken leap of faith att blanda ihop nationalister och folk som tycker den ariska rasen är överlägsen.
Om du fick den uppfattningen av mitt inlägg får jag ursäkta för att inte vara tydlig nog. I sammanhanget förstår jag att ni kan bli förvirrad angående min poäng samt skrev jag ner det ganska hastigt. Jag blandar inte ihop specifikt nationalister med någon. Jag nämner endast att det är ganska intressant med alla dessa till synes intelligenta människor som argumenterar för en ståndpunkt när deras argument saknar grund.

Jag förstår inte hur han missade dessa två problem, eller om han nu bara spelade djävulens advokat kanske.
Det är det jag själv funderar över. Jag är ganska van med att intelligenta människor är skeptiska och har genomtänkta (begrundade) argument, vilket den här killen har haft när det gäller andra ämnen. Jag antar att det är fullt möjligt att han helt enkelt har ett emotionellt problem med andra folkraser och försöker därför konstruera argument till varför den ariska rasen är överlägsen.

Chaan
2011-01-03, 12:26
Förstår inte.

1.Gillar du inte reinfeldt?

:laugh: "För då .. jääävlarrr, då är du kommunist, landsförrädare, pogrom, dötsgulag, inkvisition, döttstraf"

08-dude
2011-01-03, 15:29
Kul att dom skriver att det är just en svensk i denna artikel. Troligen är det inte
någon svenskfödd person utan personen har bara ägt ett svenskt medborgarbevis vilket är en annan sak. Jag tror ändå att väldigt många läsare inte låter sig luras av en sådan rubriksättning utan inser att det verkligen är en person med invandrarbakgrund och som inte alls verkade för Sveriges bästa.

Kan någon minnas sist det i media skrev tex. "Hit var turken på väg" eller "Hit var negern på väg" ?
Troligen har det aldrig skrivits något sådant för Svenska politiker drar svansen mellan benen så fort det börjar att bli intressant. Som tur är så börjar politiker som värnar om Sverige och svenskarna att får mer makt.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2276046/hit-var-misstankte-svensken-pa-vag

PowPow
2011-01-03, 15:41
Kul att dom skriver att det är just en svensk i denna artikel. Troligen är det inte
någon svenskfödd person utan personen har bara ägt ett svenskt medborgarbevis vilket är en annan sak. Jag tror ändå att väldigt många läsare inte låter sig luras av en sådan rubriksättning utan inser att det verkligen är en person med invandrarbakgrund och som inte alls verkade för Sveriges bästa.

Kan någon minnas sist det i media skrev tex. "Hit var turken på väg" eller "Hit var negern på väg" ?
Troligen har det aldrig skrivits något sådant för Svenska politiker drar svansen mellan benen så fort det börjar att bli intressant. Som tur är så börjar politiker som värnar om Sverige och svenskarna att får mer makt.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2276046/hit-var-misstankte-svensken-pa-vag

Hej och välkommen till världen. Här är DN's världssida:
http://www.dn.se/nyheter/varlden

Du menar att folk inte omnämns med nationaliteter?
Däremot brukar de vanliga tidningarna inte benämna folk som invandrare. Men det är en väldigt stor skillnad.