handdator

Visa fullständig version : 5*5 hantelbänkpress

Zozza
2003-11-11, 21:08
Hej!

Jo jag undrar är det effektivt att köra 5*5 i hantelbänkpress?

och när jag ändo skriver, kan jag ta upp en fråga till jag har;

När jag kör latsdrag så känns det bara i armarna, jag försöker göra exakt som det står i http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/latsnerdragningar.asp

Vad tror ni jag gör för fel? Har bara kört latsdrag 2 gånger så är total nybörjare.

Mago
2003-11-11, 22:44
5*5 kan väl funka bra. Beror ju på dig. :) Testa dig fram till din grej.

Om latsdraget.. testa köra bakom nacken, kanske blir bättre. Kan iofs. säga att _jag_ kände mest i armarna men fick ändå väldigt bra ökning i muskelmassa på latsen.

Zozza
2003-11-11, 23:01
Originally posted by Mago
5*5 kan väl funka bra. Beror ju på dig. :) Testa dig fram till din grej.

Om latsdraget.. testa köra bakom nacken, kanske blir bättre. Kan iofs. säga att _jag_ kände mest i armarna men fick ändå väldigt bra ökning i muskelmassa på latsen.

Ja, ok. Testar 5*5 ett tag nu får jag se hur det går.

Ok, jag har testat både bakom och framför mitt feta huvud, känns bara i armara. Fast kan det ha att göra med att det är "ovanlig belastning" för kroppen eftersom jag precis börjat köra den?

ivandrago
2003-11-11, 23:12
Kör INTE bakom nacken! Totalt onödig skaderisk och du kan inte överbelasta på samma sätt.

Muskelkontakt i ryggen är väldigt svårt för de flesta i början. Kör på precis som han säger på sidan du länkar till, men utan dragremmar. För mig tog det runt 6mån före jag började känna att latsdragen tog i latsen. Beror dels på att man drar mer med armarna i början eftersom man då oftast har helt otränade lats.

Men oroa dig inte - kör på så kommer latsen att bli starkare och växa och så småningom kommer du börja lassa på så pass mycket vikt att det är omöjligt att dra bara med armarna, och då känns det i latsen!

Zozza
2003-11-11, 23:26
Originally posted by ivandrago
Kör INTE bakom nacken! Totalt onödig skaderisk och du kan inte överbelasta på samma sätt.

Muskelkontakt i ryggen är väldigt svårt för de flesta i början. Kör på precis som han säger på sidan du länkar till, men utan dragremmar. För mig tog det runt 6mån före jag började känna att latsdragen tog i latsen. Beror dels på att man drar mer med armarna i början eftersom man då oftast har helt otränade lats.

Men oroa dig inte - kör på så kommer latsen att bli starkare och växa och så småningom kommer du börja lassa på så pass mycket vikt att det är omöjligt att dra bara med armarna, och då känns det i latsen!

Ja, ok. tack. Det var nåt sånt där slags svar jag hade förväntat mig:)

Och nu en riktig nybörjarfråga: Vad är "dragremmar"? hur ser dom ut? vad har dom för funktion? :em: :em:

ivandrago
2003-11-11, 23:29
Originally posted by Zozza

Ja, ok. tack. Det var nåt sånt där slags svar jag hade förväntat mig:)

Och nu en riktig nybörjarfråga: Vad är "dragremmar"? hur ser dom ut? vad har dom för funktion? :em: :em:

Det är remmar man spänner fast händerna i stången med så man ska slippa använda sitt eget grepp. Använder man sådana på regelbunden basis kommer man aldrig att få greppstyrka. De kan dock fylla en funktion vid riktigt tunga lyft där greppet inte pallar.

z_bumbi
2003-11-12, 11:13
Zozza: Har du bara kört två gånger så är det väl inte så konstigt att du inte får kontakt med ryggen ännu, fortsätt kör ett tag och se om det blir bättre. Sträva hela tiden efter en jämnrörelse som inte går supersnabbt, 1 sekund på nervägen, stanna till 1 s och ta 2-3 s på uppvägen brukar vara bra för att lära sig.

Hnke
2003-11-12, 19:06
Originally posted by z_bumbi
Zozza: Har du bara kört två gånger så är det väl inte så konstigt att du inte får kontakt med ryggen ännu, fortsätt kör ett tag och se om det blir bättre. Sträva hela tiden efter en jämnrörelse som inte går supersnabbt, 1 sekund på nervägen, stanna till 1 s och ta 2-3 s på uppvägen brukar vara bra för att lära sig.

Om du är nybörjare så är det inte så konstigt att du inte känner i latsen, övning ger kontakt, själv tycker jag att övningen tar mer om man kör bakom nacken...

Zozza
2003-11-12, 21:15
Originally posted by z_bumbi

Jaha, ok, ska komma ihåg det där med 1 s ner och 2-3 s upp.

Tack