Visa fullständig version : Digitalkamera (ej sys.) med mest vidvinkel?
Kan INGENTING om fotografering men behöver en digitalkamera som tar så vida bilder som möjligt...ingen systemkamera eftersom den tar för mycket plats.
Antar att det är nån av dem dyrare modellerna med väldigt mycket optisk zoom som jag behöver eller har jag fel?
t ex:
Panasonic Lumix DMC-LX3
Canon PowerShot G12
FujiFilm FinePix S6500
FujiFilm FinePix S8000FD
Olympus SP-600UZ
Nikon COOLPIX P80
Olympus SP-590UZ
Tack på förhand!
EDIT: kunde inte redigera så jag gör ett inlägg till!
Som exempel så står det på kameran jag har nu:
f=6.3-63mm
1:3.5-3.7
46mm
Nån som orkar förklara för en oinvigd vad dessa siffror betyder?
Tycker den fotar väldigt "smalt", måste stå långt bort för att få med hela rummet...
Nu är jag verkligen inget proffs här men ska göra mitt bästa för att förklara...
Brännvidden är det som bestämmer perspektivet på bilden, ju lägre tal, desto vidare bild. När man talar om vidvinkel i systemkamera-världen brukar man oftast tala om tal runt 10-30 mm.
Men som sagt, om du vill ta med så mycket vidvinkel som möjligt är det ett lågt brännviddstal du ska ha. Vet inte om jag förklarade det hela något vidare... :D
EDIT: Dom andra talen är
f= 6,3 : bländaröppningen, d.v.s hur ljuskänslig linsen är. Fungerar precis som ögats pupill - ju mindre öppning desto mindre ljus.
1:3.5-3.7 är skalan (tror jag), 1:1 är ju i normal skala.
46 mm är brännvidden.
De två siffrorna efter f= är brännvidderna i objektivets ytterlägen. Största vidvinkel 6,3 mm, teleläge 63 mm. Ju lägre det första värdet är, desto större vidvinkel. Ju högre det andra värdet är, desto mer går det att zooma in. På billigare objektiv brukar det dock bli en del förvrängning i ytterlägena.
Eftersom du vill ha vida bilder så ska du teoretiskt sett ha en kamera där den första av siffrorna är så liten som möjligt.
Nästa sifferserie anger ljusinsläppet i de två lägena. Generellt sett bör siffrorna efter kolonet vara så litet som möjligt, det betyder att objektivet klarar sig med mindre ljus.
Den sista siffran 46mm gissar jag är objektivets diameter, men det går inte att säga utan att se den.
Kolla recensioner av kamerorna på http://www.dpreview.com, de har testat rätt många.
Ja, jag är nog med pjotor på sista siffran där, optikens diameter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.