handdator

Visa fullständig version : Bästa kreditkortet?

Thompy
2010-12-27, 09:44
Idag har jag ett ICA Mastercard Plus som jag använder som kreditkort. Jag reser i jobbet och betalar drivmedlet själv, och får sedan ersättning på lönen. Kostnaderna för drivmedlet brukar ligga på mellan 4-5000 :- per månad. Vilket kreditkort tror ni är mest lönsamt för mig att ha? Som det är nu har jag ju 1% bonus på inköp på ICA och 0,5% på övriga inköp (drivmedel), med andra ord inte särskilt hög.

Kortet ska helst vara avgiftsfritt men väger andra fördelar upp så kan det kosta en liten slant.

tjabon
2010-12-27, 10:32
Jag har också ICA,
Men jag gillar SupremeCard bättre.

Lättnavigerad webbsida med bra och tydlig info
när du loggar in på ditt konto.

hultman
2010-12-27, 11:58
Bästa kreditkortet är Amex Centurion (Black). Men det är ju inte direkt prisvärt.

sunkan
2010-12-27, 12:08
Bästa kreditkortet är Amex Centurion (Black). Men det är ju inte direkt prisvärt.

först betala 2.000euro för att få kortet om man nu ens kan få ett då man måste spendera över 250.000$/år för att få ett;) Måste man fråga så har man inte råd, eller hur var det.

hultman
2010-12-27, 12:15
först betala 2.000euro för att få kortet om man nu ens kan få ett då man måste spendera över 250.000$/år för att få ett;) Måste man fråga så har man inte råd, eller hur var det.

Hehe. Ja, det är ju inte ens säkert att du får ett även om du spenderar som ett djur. Och gränserna är lite flytande. Det enda jag vet säkert är att jag själv inte kommer få något :)

Spiffy
2010-12-27, 12:15
Vad är det som gör det kortet så bra? Förutom att det är coolt.

hultman
2010-12-27, 12:17
Vad är det som gör det kortet så bra? Förutom att det är coolt.

Personlig service (concierge), bokning av slutsålda saker (restaurangreservering, konserter osv), rabatt/bonusprylar på en rad kedjor (flyg, hotell, märkesprylar etc) och skyhög limit.

nim
2010-12-27, 12:18
Har Visa gold och är riktigt nöjd. Har t ex leveransförsäkring på internetköp, allriskförsäkring när du köper vitvaror/TV/Stereo mm, reseförsäkring med avbeställningsskydd.
Sen så får jag riktigt bra erbjudanden som jag har uttnyttjat vid flera tillfällen. Det kan vara t ex 30% rabatt på en hotellvistelse eller 10-25% rabatt i någon butik. T ex Clas Ohlson och SIBA.

feyin
2010-12-27, 12:49
SJ Prio Mastercard

Thompy
2010-12-27, 14:47
Jag behöver inte en massa tilläggstjänster och extratjänster, huvudsaken är att bonusen är bra, helst då över 0,5%. Finns det ens?

The_RobRoy
2010-12-27, 15:00
Om du reser en del reguljärt kan det vara värt att skaffa ett Visa/MasterCard/Diners som du får bonuspoäng att flyga för.

T.ex. SAS Diners ger 20% i poäng för det du handlar för. Så 100 000 ger 20 000 poäng.

20 000 poäng räcker ungefär till en vanlig reguljärflygning i Europa (som kostar kanske 2500kr). Alltså har du för dina inköp fått flygresor av ett värde runt 2-3% av inköpets värde. Om jag nu har rätt i mina antaganden.

agazza
2010-12-27, 15:25
Vad är bra med ett kort som KOSTAR pengar? Det är ju sinnesjukt dumt. Hög limit är väl oerhört onödigt också.

Fettecke
2010-12-27, 15:35
OKQ8 har ju ett rätt schysst mastercard (med/utan kredit), 1% på Allt utöver än på andra bensinstationer, kombinera det med ICAs kort så har du ju 2% rätt i fickan exempelvis...

Sen kommer jag ihåg att "Saabkortet" var ett Visa med kredit där du hade rätt schysst rabatt på allt också, samt 3% på bensinen på Preem, m.m, dom kan ha än)rat nu också, men det var riktigt smutt.

Ett tips också kan vara att kolla upp ett FMK medlemsskap också, där har du lite billigare soppa m.m, och kanske kan kombineras med OKQ8as kort... (det gick förut iaf=

Morrris
2010-12-27, 15:58
Personlig service (concierge), bokning av slutsålda saker (restaurangreservering, konserter osv), rabatt/bonusprylar på en rad kedjor (flyg, hotell, märkesprylar etc) och skyhög limit.

Det är ganska ironiskt att rabatt är ett dragplåster för ett sådant kort.

hultman
2010-12-27, 16:39
Det är ganska ironiskt att rabatt är ett dragplåster för ett sådant kort.

Haha, ja. Är nog inte så många kortinnehavare som skaffat det för att tjäna pengar.

petah
2010-12-27, 21:27
Haha, ja. Är nog inte så många kortinnehavare som skaffat det för att tjäna pengar.

Det är mest för concierge-servicen som är sjukt lämplig, blir inte direkt billigaste biljetterna, men biljetter fixas.

Minikubik
2016-01-09, 18:54
Se vart du tankar oftast (preem Statoil osv) och kolla med dom, de flesta har kreditkort som ger bra rabatt på just drivmedel inom vald kedja

Blue Nine
2016-01-09, 19:07
Eftersom du är ute efter hög återbäring till dig själv (på köp som företaget i slutändan betalar) så är det nog Ica eller OKQ8 som är bäst.

PixelMiner
2016-01-09, 20:05
Finns ju en jämförelse site för just kreditkort:
https://kortio.se/

Yip_man
2016-01-09, 23:30
Coop med mera mer är billigast och bäst. Diners om du vill in i lite lounger. Amex kan vara ok också. De har ett kort som ger silver status i Star alliance

KlopFer
2016-01-09, 23:38
Se vart du tankar oftast (preem Statoil osv) och kolla med dom, de flesta har kreditkort som ger bra rabatt på just drivmedel inom vald kedja

Skaplig responstid på ditt svar. Jobbar du på försäkringskassan? :D

OnT: Så jävla dåligt att EU gick in och sabbade mitt okq8 kreditkort med 1% återbäring :(

shadowfire
2016-01-09, 23:41
OnT: Så jävla dåligt att EU gick in och sabbade mitt okq8 kreditkort med 1% återbäring :(

Vi fick också omlagda avtal på personalkortet nu och får inte längre använda det privat.

Minikubik
2016-01-10, 00:43
Skaplig responstid på ditt svar. Jobbar du på försäkringskassan? :D

Hahaha ja nu såg jag datumen *facepalm* skumt för jag klickar alltid på nya inlägg och vips så låg denna där. Men mor min jobbade på fk så det ligger väl i generna :d

shadowfire
2016-01-10, 00:44
Hahaha ja nu såg jag datumen *facepalm* skumt för jag klickar alltid på nya inlägg och vips så låg denna där. Men mor min jobbade på fk så det ligger väl i generna :d

Ja det var årets bästa bump hittills i varje fall, från precis ingenstans :D

GaindalfTheWhey
2016-01-10, 03:44
Eftersom du är ute efter hög återbäring till dig själv (på köp som företaget i slutändan betalar) så är det nog Ica eller OKQ8 som är bäst.

OKQ8 har ju i och för sig ganska nyligen sänkt kontantersättningen till 0.3% från tidigare 1% på grund av nya EU-regler som trädde i kraft i december. Preem ligger dock kvar på 1% cashback (och bjuder alltså sina kunder på 0.7%), så jag har nyligen bytt över till det som mitt primära kreditkort.

Rent generellt, så är olika kort beroende på vad som ska köpas att rekommendera. Jag får 2% av värdet jag köper i poäng på ICA (ty är student) via mitt ICA-kort, men betalar givetvis köpen där med Preem-kortet (tidigare med OKQ8) för att få ytterligare 1%, denna gång i cashback istället för kuponger. Så för min mat betalar jag alltid 3% mindre än det listade priset, övriga inköp hamnar på 1% rabatt. Sedan kan man väl debattera om ICA är billigast vad gäller föda.

Ska jag ta ut pengar så är det ICA-kortet som gäller ty de kör utan valutaväxlings- och uttagsavgifter i hela världen.

Bränsle tar jag omväxlande på OKQ8/Preem/Volvokort beroende på vilka som ger bäst pris för tillfället.

Alla mina kort har någon form av reseförsäkring på sig, så vilket man ska betala resor med beror på varthän jag ska resa och alltså vilket kort som ger bäst villkor på försäkringen för just den resan.

Givetvis är dessutom alla kort utan årsavgifter.

siveron
2016-01-10, 05:12
Personligen använder jag coop med mera mer mastercard.

agazza
2016-01-10, 05:46
Varför ska man ha ett kreditkort?

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Abbs
2016-01-10, 06:49

Kan vara skönt när man är ute och reser och vara lite mer säker. Oftast ingår reseförsäkring av alla dess slag om du betalar med kortet, och om du blir scimmad eller liknande är det inga problem att åtgärda.

Ser man till att betala av det varje månad så ser jag inga som helst nackdelar med kreditkort. American Express Eurobonus :)

Kallsone
2016-01-10, 08:24
https://rikatillsammans.se/2015/07/30/basta-bank-och-kreditkortet-2015/comment-page-1/#comments

Här står ju lite, även lite diskussioner i kommentarerna om kort som gäller nu när OKQ8 sänkt sin kickback.

Jag själv funderar på att byta till SAS Eurobonus eftersom jag tycker om att resa.

shadowfire
2016-01-10, 08:37

Nu med lägre ränta så drar jag inte samma fördel, men jag gör annars som så att när lönen kommer så fördelas den omedelbart in på olika sparformer och börjar omedelbart generera ränteintäkt tillbaka till mig. Kommer lönen den 25'e så börjar den oftast generera ränteintäkter den 26'e eller 27'e. Samtidigt får jag alla inköp på en faktura, som jag antingen kan dra direkt från ett sparkonto eller så för jag över enbart den summa som krävs till lönekontot och gör den transaktionen där.

Att sitta med ett bankkonto med nollränta och kapital på och löpande betala sin månads småutgifter från det kontot gör ju att du sitter med ett kapital som bara gynnar banken och inte dig.

Så ett enkelt knep som genererar tusenlappar per år, bara ränteläget är lite högre än vad det är just nu.

Sedan brukar jag försöka dra förmån av reseförsäkring eller betalskydd om det finns sådana som inte sällan är bättre än på bankkorten. Bankerna vill ju att deras kunder ska ha kreditkort istället för bankkort, för då ökar chansen att någon inte kan betala sin faktura fullt ut och faller då över i räntebärande skuld, vilken i sin tur oftast är räntebelagd med galet hög ränta. Så för att locka kunderna till kreditkorten, så lägger bankerna på erbjudanden som du inte kan få med ditt bankkort.

Jag har kollegor som reser mycket och har kört med lite tyngre kreditkort som kostar en del i årsavgift, men de har samtidigt gjort alla företagsinköp via de korten och samlat på sig helt galet med bonusar. Likaså många som typ får gratis flygresor osv för att den metoden.

Minikubik
2016-01-10, 09:23
Ja det var årets bästa bump hittills i varje fall, från precis ingenstans :D

Bevisligen en bra Bump då det tycks finnas mycket att säga i ämnet :d

Ignatius72
2016-01-10, 11:30
Preem verkar bäst med 1% återbäring + att man kan få in bonusen på kontot istället för på papperslapp. De har dock 50000 som beloppsgräns. Statoil har 0,5% i bonus. 1% om man tankar mer än 1000liter. Det störiga är att de la ner just Statoil i vår byhåla.
SAS kortet är kanske nåt att fundera på.

The_RobRoy
2016-01-10, 11:37
Som pendlade till Hongkong har jag kört SAS Mastercard, men har nu ansökt om SAS American Express Premium Card. Ångrar att jag inte skaffat det tidigare då jag har en årlig spend över 150k och man då får en schysst 2 för 1 rabatt på resande.

Kallsone
2016-01-10, 13:24
För mig står det just nu mellan Preem och SAS Eurobonus World Mastercard.

Preem ger mig:
+1% bonus på nästan alla köp som jag får tillbaka i pengar
+Ingen årsavgift

SAS Eurobonus World Mastercard:
+10 Extrapoäng för varje hundralapp som du handlar för
-Årsavgift första året 197,50 kr (sedan 395 kr/år)

Frågan är då hur mycket är poängen hos SAS värda? Hos Preem får jag tillbaka 1000kr om jag handlar för 100 000kr på ett år, vad får jag hos SAS?

The_RobRoy
2016-01-10, 14:17
Frågan är då hur mycket är poängen hos SAS värda? Hos Preem får jag tillbaka 1000kr om jag handlar för 100 000kr på ett år, vad får jag hos SAS?

Det värdet är svårare att översätta då det handlar om hur aktiv du är att använda dina poäng effektivt. Att köpa en vanlig Economy biljett ger rätt dåligt värde, att uppgradera till business eller boka vid en rea business resa är bra värde, men då är frågan om du överhuvudtaget värderar en sådan flygning.

Orkar du krångla kan du konvertera mer poäng igenom Coop Medmera till SAS poäng.

GaindalfTheWhey
2016-01-10, 15:00

Påverkar även din kreditvärdighet positivt då det för UC ser ut som att du kontinuerligt amorterar på en skuld och missar du inga inbetalningar ser det ut som att du är bra på att hantera och betala av dina skulder.

The_RobRoy
2016-01-10, 15:08
Påverkar även din kreditvärdighet positivt då det för UC ser ut som att du kontinuerligt amorterar på en skuld och missar du inga inbetalningar ser det ut som att du är bra på att hantera och betala av dina skulder.

i USA är väl detta en stor grej medans i Sverige nästan obefintlig vikt vid detta..

agazza
2016-01-10, 15:11
Kan vara skönt när man är ute och reser och vara lite mer säker. Oftast ingår reseförsäkring av alla dess slag om du betalar med kortet, och om du blir scimmad eller liknande är det inga problem att åtgärda.

Ser man till att betala av det varje månad så ser jag inga som helst nackdelar med kreditkort. American Express Eurobonus :)

Tänkte inte så långt, det är ju rätt skönt då banken blir mer intresserad av att lösa problemet då det är deras kredit och inte en privatpersons pengar.

Nu med lägre ränta så drar jag inte samma fördel, men jag gör annars som så att när lönen kommer så fördelas den omedelbart in på olika sparformer och börjar omedelbart generera ränteintäkt tillbaka till mig. Kommer lönen den 25'e så börjar den oftast generera ränteintäkter den 26'e eller 27'e. Samtidigt får jag alla inköp på en faktura, som jag antingen kan dra direkt från ett sparkonto eller så för jag över enbart den summa som krävs till lönekontot och gör den transaktionen där.

Att sitta med ett bankkonto med nollränta och kapital på och löpande betala sin månads småutgifter från det kontot gör ju att du sitter med ett kapital som bara gynnar banken och inte dig.

Så ett enkelt knep som genererar tusenlappar per år, bara ränteläget är lite högre än vad det är just nu.

Sedan brukar jag försöka dra förmån av reseförsäkring eller betalskydd om det finns sådana som inte sällan är bättre än på bankkorten. Bankerna vill ju att deras kunder ska ha kreditkort istället för bankkort, för då ökar chansen att någon inte kan betala sin faktura fullt ut och faller då över i räntebärande skuld, vilken i sin tur oftast är räntebelagd med galet hög ränta. Så för att locka kunderna till kreditkorten, så lägger bankerna på erbjudanden som du inte kan få med ditt bankkort.

Jag har kollegor som reser mycket och har kört med lite tyngre kreditkort som kostar en del i årsavgift, men de har samtidigt gjort alla företagsinköp via de korten och samlat på sig helt galet med bonusar. Likaså många som typ får gratis flygresor osv för att den metoden.

Får man inte betala för kreditkorten? Årsavgifter, ränta?

Är det verkligen ett större plus att hämta på investeringssidan än att bara skippa kostnaderna för kortet?

What?

Så att en person som behöver använda ett kreditkort är mer kreditvärdig än en utan?

Iof kan ju ordet kreditvärdigt tolkas till hur bra investering den personen är för låneinstitut, och då förstår jag precis gallringen.

J.V
2016-01-10, 16:46
Så att en person som behöver använda ett kreditkort är mer kreditvärdig än en utan?Nu ar jag for daligt insatt (men skriver anda, for att... :D och det kanske genererar fler svar sa man lar sig nagot). I just detta fall handlar det val inte sa mycket om att man BEHOVER anvanda ett kreditkort for att klara sina rakningar/inkop, utan gor det anda och klarar alla betalningar vilket ser bra ut pa papper, i kombination med allt det Shadowfire namnde.

shadowfire
2016-01-10, 18:10
Får man inte betala för kreditkorten? Årsavgifter, ränta?

Är det verkligen ett större plus att hämta på investeringssidan än att bara skippa kostnaderna för kortet?

Olika för olika kort, men är det årsavgift så får man givetvis räkna det som ett minus. Jag brukar förhandla bort årsavgifter eller ta avgiftsfria kort.

What?

Så att en person som behöver använda ett kreditkort är mer kreditvärdig än en utan?

Det behöver inte vara så, men generellt sett när man gör en s.k. "scoring" och tittar på kreditvärdighet på en person, så får en person eller ett par som uppvisar ett skötsamt amorteringsmönster högre poäng. Så rent krasst så någon som kan uppvisa att man skött kreditkort och/eller lån, får högre poäng än någon som inte har några skulder alls, för där ser inte banken eller kreditinstitutet om det är en bra eller dålig återbetalare - även om det är en person som har ett stort eget kapital t.ex.

Ignatius72
2016-01-10, 18:22
Nu ar jag for daligt insatt (men skriver anda, for att... :D och det kanske genererar fler svar sa man lar sig nagot). I just detta fall handlar det val inte sa mycket om att man BEHOVER anvanda ett kreditkort for att klara sina rakningar/inkop, utan gor det anda och klarar alla betalningar vilket ser bra ut pa papper, i kombination med allt det Shadowfire namnde.

Otroligt smidigt. Allt du köper samlat på en faktura. Man får en bra överblick vart stålarna går. Har haft kreditkort i säkert 20 år och jag tror jag betalt fakturan direkt varenda gång.

Yes
2016-01-10, 19:42
Finns det kort med bra cashback nu efter EU ändrade reglerna om avgifter?

Aping
2016-01-10, 21:00
Är det inte oetiskt att betala med krediter? Har för mig att avgiften som handlare betalar för varje transaktion är högre för kreditkort. De kostnaderna drabbar i förlängningen alla konsumenter i form av höjda priser i handeln. Och bankerna skrattar hela vägen till... Wait for it... Banken.

(Är inte 100 på detta, rätta mig gärna om jag har fel.)

Yes
2016-01-10, 21:11
Knappast oetiskt och inte alls säkert att det leder till högre priser. Däremot stämmer det att det tas ut avgifter på transaktionerna. EU har numera lagstadgat om att den avgiften får vara högst 0,3%. Därför försämras också bonussystemen på kreditkort.

Flygplan
2016-01-10, 21:24
SAS Mastercard med sina 10p EB/100kr är det ingen vits att ha. COOP Medmera Mer ger 16.7p/100kr vid inväxling Coop poäng -> Eurobonus. SAS Diners Club ger visserligen 20, men det går inte att ha som huvudkort med tanke på att väldigt få butiker tar det.

GaindalfTheWhey
2016-01-10, 21:26
Finns det kort med bra cashback nu efter EU ändrade reglerna om avgifter?

Preem, som sagt. De har valt att ligga kvar på 1% även efter att EU satte ett tak. Frågan är väl dock hur länge det dröjer innan även de sänker.

C h r i s
2016-01-10, 21:26
Är det inte oetiskt att betala med krediter? Har för mig att avgiften som handlare betalar för varje transaktion är högre för kreditkort. De kostnaderna drabbar i förlängningen alla konsumenter i form av höjda priser i handeln. Och bankerna skrattar hela vägen till... Wait for it... Banken.

Kreditkort är i regel sämre för företagare både i fysiskt miljö som på internet. För bankkort betalas en fast avgift per transaktion till inlösaren, för kreditkort så finns det även en avgift i form av en procentsats, oftast kring 1-2%. Så kort, jepp bankerna tjänar många gånger mer på kreditkort, och vissa företagare kan se vinstmarginalen käkas upp vid kreditkortsköp just p.g.a. små marginaler. Kan tänka mig att mindre elektronikkedjor gillar bankkort mer. :)

*Så krasst kan man säga att kreditkort gör allt dyrare, dock tvivlar jag att det påverkar så mycket som man kan tro.

4623
2016-01-10, 21:46
Tittar du på inrikesresor så ger SAS Mastercard en kickback som är sämre än 0,5%.

Kör själv med SHB Platinum. Mest för loungetillgång och grym reseförsäkring.

Körde OKQ8 innan. Men det suger nu.

Aping
2016-01-10, 21:53
Knappast oetiskt och inte alls säkert att det leder till högre priser. Däremot stämmer det att det tas ut avgifter på transaktionerna. EU har numera lagstadgat om att den avgiften får vara högst 0,3%. Därför försämras också bonussystemen på kreditkort.
Så det jag menar med oetiskt är om jag har möjlighet att betala antingen med debet- eller kreditkort - och väljer kreditkort för att jag får cashback. Den extra transaktionskostnaden för handlaren som min kreditkortsbetalning innebär kommer till slut att fördelas ut lika på samtliga konsumenter i form av höjda priser (inklusive för de som handlar för cash). Så min kickback finansieras delvis av personer som inte har cashback. För att det skulle vara rättvist skulle alla tvingas betala med kreditkort - vilket leder till ytterligare höjda transaktionsavgifter för handlaren och i slutändan högre priser mot kund. De enda som vinner på detta endgame är banker och kreditkortsföretag.

För mig känns detta oetiskt, men jag kan ändra mig om jag får bra argument :)

Aping
2016-01-10, 22:06
[...]
*Så krasst kan man säga att kreditkort gör allt dyrare, dock tvivlar jag att det påverkar så mycket som man kan tro.
Finns förstås någon som räknat ut detta, jag har inte siffran själv :) Det är själva idén som jag vänder mig emot; att man genom att låta ett fåtal konsumenter personligen tjäna på ett betalningssystem indirekt tvingar övriga konsumenter att anamma samma system som i förlängningen bara gynnar skaparna av systemet. Det är en vacker mekanism för att tjäna pengar på dock!

Mer rättvist borde vara att kreditkortssystemet internaliserade sina kostnader och enbart gav cashback baserat på förseningsavgifter och räntor på krediterna från de som de facto lånat pengar.

Kan ha fattat detta fel dock.

Yes
2016-01-10, 22:14
Så det jag menar med oetiskt är om jag har möjlighet att betala antingen med debet- eller kreditkort - och väljer kreditkort för att jag får cashback. Den extra transaktionskostnaden för handlaren som min kreditkortsbetalning innebär kommer till slut att fördelas ut lika på samtliga konsumenter i form av höjda priser (inklusive för de som handlar för cash). Så min kickback finansieras delvis av personer som inte har cashback. För att det skulle vara rättvist skulle alla tvingas betala med kreditkort - vilket leder till ytterligare höjda transaktionsavgifter för handlaren och i slutändan högre priser mot kund. De enda som vinner på detta endgame är banker och kreditkortsföretag.

För mig känns detta oetiskt, men jag kan ändra mig om jag får bra argument :)
Jag förstår vad du menar men det är knappast oetiskt. Handlaren väljer att ta emot kreditkort för att det är mer lönsamt. Det är en avgift handlaren betalar mot att kunderna kommer handla mer. Därav är det inte heller alls säkert att avgifterna tas ut i höjda priser. Det kan lika gärna innebära fler varor sålda, fast till mindre marginaler.

---

För övrigt ska jag nog köra på Skuggans linje och skaffa mig ett kreditkort. Har inte riktigt sett nyttan med det, men... med bonusar, reseförsäkringar och inkomsterna på räntebärande konto så är det ju inte helt dumt.

PureWhey
2016-01-10, 22:23
Coop MedMera Mer ser schyst ut

4623
2016-01-10, 22:24
Var emot kreditkort tidigare. Men efter att ha tänkt ett varv till så kom jag fram till att det är oslagbart.

Klein
2016-01-10, 22:47
Det kanske inte stämmer i Sverige men i ett antal andra länder så kan det vara knepigt att få låna större belopp för tex husköp om man inte har ett kreditkort med tillhörande användningshistorik.

C h r i s
2016-01-10, 22:48
Jag förstår vad du menar men det är knappast oetiskt. Handlaren väljer att ta emot kreditkort för att det är mer lönsamt. Det är en avgift handlaren betalar mot att kunderna kommer handla mer. Därav är det inte heller alls säkert att avgifterna tas ut i höjda priser. Det kan lika gärna innebära fler varor sålda, fast till mindre marginaler.

---

För övrigt ska jag nog köra på Skuggans linje och skaffa mig ett kreditkort. Har inte riktigt sett nyttan med det, men... med bonusar, reseförsäkringar och inkomsterna på räntebärande konto så är det ju inte helt dumt.

De måste ta emot de kort som deras avtal accepterar, och Visa samt MC finns alltid med. Så visst de kan neka en kund med något ovanligt kreditkort, helt enkelt för att de inte har möjlighet att acceptera kortet. Men kort som de kan ta emot kan de inte neka.

Låt oss säga att en elektronikbutik säljer en vara för 20kkr med en marginal på 400kr. En kund som betalar med ett bankkort äter upp 1-2kr av denna marginal, medan kreditkortskunden i princip slukar hela summan. Självklart har man budgeterat för dessa kostnader, men det blir ju inte svårt att se vilken företagaren föredrar. Många branscher har ju små marginaler, tvivlar inte att många av dem går back på kreditkortstransaktioner.

KlopFer
2016-01-10, 22:52
Det kanske inte stämmer i Sverige men i ett antal andra länder så kan det vara knepigt att få låna större belopp för tex husköp om man inte har ett kreditkort med tillhörande användningshistorik.

Läste om det där för några år sedan. Folk skaffade kreditkort och körde autogiro på det kontot. Betalade hyran osv. För att få enkla gratis poäng.

Som ledde till högre kreditvärdighet.

Aping
2016-01-10, 23:17

---

Jag är fortfarande för otydlig, sorry:
Det jag stör mig på är att kostnaderna för kreditkortens cashback (inkl. bonusar, reseförsäkringar mm perks) finansieras även av de som väljer att inte använda kreditkort. Kostnaderna för cashbacken borde vara internaliserad till kreditkortsanvändarna.

Sen ska jag vara petig:
Över hela handelssystemet sett leder kreditkortskostnaderna visst till högre snittpriser. Jag håller dock med dig om att enskilda näringsidkare (dessa tror dock jag utgör en försvinnande liten andel...) kanske inte väljer att höja priserna p g a anledningarna du tog upp.

Till sist tycker jag att man allmänt kan argumentera för varför det som du anser är en fördel för handlarna (ökad försäljning) lätt kan bli en minusaffär på samhällsnivå - dvs till slut även för handlarna själva i vissa fall. Jag tänker då på att en generell uppmuntran till ökad konsumtion (av speciellt varor) medför negativa miljöeffekter plus att en ökad skuldsättningsgrad i samhället leder till ökad finansiell volatilitet. I de senaste finanskriserna har vi sett att sådan volatilitet endast gynnar ett extremt fåtal personer på extremt många andras bekostnad. Och att nyttan för de extremt få varit oproportionerlig mot de kostnader och det lidande som extremt många fått utstå.

C h r i s
2016-01-10, 23:36
Jag är fortfarande för otydlig, sorry:
Det jag stör mig på är att kostnaderna för kreditkortens cashback (inkl. bonusar, reseförsäkringar mm perks) finansieras även av de som väljer att inte använda kreditkort. Kostnaderna för cashbacken borde vara internaliserad till kreditkortsanvändarna.

Sen ska jag vara petig:
Över hela handelssystemet sett leder kreditkortskostnaderna visst till högre snittpriser. Jag håller dock med dig om att enskilda näringsidkare (dessa tror dock jag utgör en försvinnande liten andel...) kanske inte väljer att höja priserna p g a anledningarna du tog upp.

Till sist tycker jag att man allmänt kan argumentera för varför det som du anser är en fördel för handlarna (ökad försäljning) lätt kan bli en minusaffär på samhällsnivå - dvs till slut även för handlarna själva i vissa fall. Jag tänker då på att en generell uppmuntran till ökad konsumtion (av speciellt varor) medför negativa miljöeffekter plus att en ökad skuldsättningsgrad i samhället leder till ökad finansiell volatilitet. I de senaste finanskriserna har vi sett att sådan volatilitet endast gynnar ett extremt fåtal personer på extremt många andras bekostnad. Och att nyttan för de extremt få varit oproportionerlig mot de kostnader och det lidande som extremt många fått utstå.

Tror nog snarare att de biter i det sura äpplet.

Om ni frågar mig är kreditkort förlegade, förmåner finns som en lockelse för att banken tjänar bra mycket mer pengar på denna form av kort. Företagarna vill helst se kreditkort försvinna, men ligger under i näringskedjan, och så länge konsumenter gillar att handla på kredit och få sina "förmåner" har de tyvärr inget att säga till om. Större kedjor har dessutom förhandlat till så pass bra avtal att det inte svider lika hårt, om det inte gäller köp på tiotusentals kr dvs, men de tar den smällen utan problem skulle jag tro.

De stora förlorarna när det kommer till kreditkort är småföretagare, tyvärr...

4623
2016-01-10, 23:39
Vad är skillnaden i kostnad för handlaren för kredit- vs betalkort?

Blue.plz
2016-01-10, 23:43

Kontanthantering är i regel mångfalt dyrare.

C h r i s
2016-01-10, 23:45
Vad är skillnaden i kostnad för handlaren för kredit- vs betalkort?

För betal- och kreditkort är det 1-3 kr per transaktion + ett procentpåslag på 1-2%, kanske ännu högre med ett dåligt avtal. För kontokort är det en fast avgift på 1-3 kr.

Aping
2016-01-11, 00:09
Kontanthantering är i regel mångfalt dyrare.
Poängen här gällde dock i första hand betalning med kreditkort kontra att betala med debetkort.

Men ge mig gärna en källa! Alltså, jag säger inte att du har fel, bara att jag inte vet och vill gärna läsa på mer. Exempelvis är jag intresserad av veta för vilka det är dyrare, och vilka som eventuellt tjänar på mellanskillnaden mellan kontantsystem och elektroniska system.

Klein
2016-01-11, 00:12
För betal- och kreditkort är det 1-3 kr per transaktion + ett procentpåslag på 1-2%, kanske ännu högre med ett dåligt avtal. För kontokort är det en fast avgift på 1-3 kr.

Du ska upp i ganska rejäla volymer för att det ska bli ett vettigt avtal när det kommer till näthandel iaf. Kostnaden vid näthandel per transaktion oavsett kredit, konto, eller förbetalt kort ligger vanligtvis på 3-4% samt 1-3 kr per transaktion.

C h r i s
2016-01-11, 00:30
Du ska upp i ganska rejäla volymer för att det ska bli ett vettigt avtal när det kommer till näthandel iaf. Kostnaden vid näthandel per transaktion oavsett kredit, konto, eller förbetalt kort ligger vanligtvis på 3-4% samt 1-3 kr per transaktion.

Någon specifik bank/betalväxel du tänker på? Jag känner till både inlösare och betalväxlar som endast kör med fasta kostnader på bankkort. För betal- och kreditkort samt utländska kort följer det i regel alltid med en rörlig kostnad som kan bli ganska saftig, precis som i fysisk miljö.

Klein
2016-01-11, 00:43
Någon specifik bank/betalväxel du tänker på? Jag känner till både inlösare och betalväxlar som endast kör med fasta kostnader på bankkort. För betal- och kreditkort samt utländska kort följer det i regel alltid med en rörlig kostnad som kan bli ganska saftig, precis som i fysisk miljö.

Jag tänker på kostnad för internationella transaktioner via Payment Service Providers såsom PayPal och Skrill. Inte point of sale med svenskt kort inom Sverige.

Klein
2016-01-11, 00:46
Jag är för övrigt inte insatt i terminologin i Sverige. Jag antar att kontokort inte går att använda online.

Klein
2016-01-11, 00:51
Verkar vara svår begreppsförvirring här. Kontokort är ett samlingsnamn tydligen för bankkort, betalkort, och kreditkort:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontokort

Bankkort är alltså debit card. Det finns alltså möjlighet att som säljare få låga fasta avgifter per transaktion för detta vid näthandel inom Sveriges gränser med svenska kort?

C h r i s
2016-01-11, 01:01
Jag tänker på kostnad för internationella transaktioner via Payment Service Providers såsom PayPal och Skrill. Inte point of sale med svenskt kort inom Sverige.

betalväxel = psp. ;)

Poängen är att du kan bedriva handel över internet och komma undan med en fast kostnad för bankkort, vilket inte är möjligt med betal- och kreditkort, vad jag vet. PayPal eller Skrill agerar både som kortinlösare och betalväxel, de säljer ett paket, och därför är de klart dyrare. Så summan av kardemumman är att betal- och kreditkort är mer kostsamma för handlaren både i pos-miljö och vid e-handel, och mer lönsamma för bankerna.

C h r i s
2016-01-11, 01:02
Verkar vara svår begreppsförvirring här. Kontokort är ett samlingsnamn tydligen för bankkort, betalkort, och kreditkort:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kontokort

Bankkort är alltså debit card. Det finns alltså möjlighet att som säljare få låga fasta avgifter per transaktion för detta vid näthandel inom Sveriges gränser med svenska kort?

Svar ja

Klein
2016-01-11, 01:19
Svar ja

Tips på PSP för detta?

Och förlåt oss för off topic.

C h r i s
2016-01-11, 01:34
Tips på PSP för detta?

Och förlåt oss för off topic.

Har inte hållit mig uppdaterad på ett par år men du kan ju jämföra lite betalväxlar här (väljer du inte ett komplett paket behöver du också ett avtal för kortinlösen):
http://www.ehandel.se/kortbetalning/

Ponitus
2016-01-11, 12:50
Använder mig av Norwegian's kort då jag tycker om att resa.
Ingen årsavgift och 1% tillbaks i norska kronor att handla rese-stuff för.

Snobbe
2016-01-11, 20:36
Använder mig av Norwegian's kort då jag tycker om att resa.
Ingen årsavgift och 1% tillbaks i norska kronor att handla rese-stuff för.

Samma, reser mer med Norwegian än SAS t.ex. så blev Norwegian kortet när jag bestämde mig förut. Kör även coop medmera kreditkort, men det är mest för att kunna ha koll på matbudget också.

brashman
2016-01-15, 16:31
Någon som testat Santander kreditkort (https://kreditkortlistan.se/santander-kreditkort/)? Hört jäkligt mycket bra om det kortet, dock är de nya så vore bra att höra lite vad folk tycker. Vill undvika alla avgifter i högsta mån och tänker betala i tid

Snobbe
2016-01-15, 16:43
Någon som testat Santander kreditkort (https://kreditkortlistan.se/santander-kreditkort/)? Hört jäkligt mycket bra om det kortet, dock är de nya så vore bra att höra lite vad folk tycker. Vill undvika alla avgifter i högsta mån och tänker betala i tid

Vad har du hört bra om dom? Enligt den sidan så får man ju inget speciellt direkt. Du får reseförsäkring och fria uttag. Det får du även från t.ex. coop med mera eller norwegian. Samt andra kort som OKQ8 tror jag också.

Skillnaden är ju att OKQ8, coop, norwegian och andra även ger bonus 0,3-1% på alla köp vilket det du länkade inte verkar göra.

brashman
2016-01-16, 17:33
Vad har du hört bra om dom? Enligt den sidan så får man ju inget speciellt direkt. Du får reseförsäkring och fria uttag. Det får du även från t.ex. coop med mera eller norwegian. Samt andra kort som OKQ8 tror jag också.

Skillnaden är ju att OKQ8, coop, norwegian och andra även ger bonus 0,3-1% på alla köp vilket det du länkade inte verkar göra.

Det kostar ingenting och du får kredit på 100 000. Coop, OKQ8, norwegian kostar väl?

4623
2016-01-16, 17:43
Det kostar ingenting och du får kredit på 100 000. Coop, OKQ8, norwegian kostar väl?

Nej

Kallsone
2016-06-14, 17:01
Vilket är bästa kreditkortet just nu? Coop medmera mer har ju sänkt sin bonus. Vad jag kan komma fram till är det Re:member More https://kortio.se/entercard/re-member-more-/