Visa fullständig version : Fått vara man inte beställt
Control_61
2010-12-27, 09:32
När jag vaknade idag fick jag en ganska speciell överraskning. Posten stod i dörren och hade ett paket till mig.
Det var från en känd "träningsperson". Jag fick betala tull och frakt, men resten var redan betalt.
Förvånad som fasen så öppnar jag paketet och finner 4 stycken tröjor.
Jag börjar vakna till och blir mer och mer förvirrad över att jag fått ett paket som jag inte beställt. På paketet står dessutom en annan mottagares adress (england)
Vad gör man nu? Antagligen är de omedvetna om att de skickat paketet till mig, men gör jag något olagligt om jag behåller tröjorna?
Jag skulle tro att de blandat ihop min adress med någon annans eftersom jag beställt en likadan tröja för några veckor sedan.
Control_61
2010-12-27, 09:37
Problemet är att det skulle kosta mig YTTERLIGARE 500kr att skicka tillbaka skiten till avsändaren.
Maila eller Ring Zone och fråga
Kwon du är inne i en Zone-period verkar det som :D
behåll skiten tills vidare...
Om du nu beställt någonting från samma affär kan du ju alltid skylla på att du trodde det var några gratis grejer som de skickat med.
Om du vill vara väldigt vänlig kan du ju alltid skicka ett mail till affären och fråga vad du skall göra. Troligtvis blir det dyrare för dem att skicka dig en fraktsedel (och betala din tullavgift) än att låta dig behålla grejerna.
Varför ta emot någonting som du inte beställt som du dessutom från betala tull/frakt för?
Larsson85
2010-12-27, 10:48
Stod ditt namn på paketen, eller är det helt orelaterat till dig? Isåfall är det ju en dundertabbe av den som delade ut paketet.
Silverschnitzel
2010-12-27, 11:15
Jag skulle få ett dvdfodral gratis från en nätbutik igår men fick ett paket med ett spel värde 5-600 kr. Vad ska jag göra?
Varför ta emot någonting som du inte beställt som du dessutom från betala tull/frakt för?
+1!! *screwy*
Control_61
2010-12-27, 11:44
Att ifrågasätta varför jag betalade tull och frakt för något jag inte beställt är ju bara skumt eftersom ni inte har någon aning vad paketet innehöll!
Det stod inte mitt namn på paketet, men på följesedeln.
Att ifrågasätta varför jag betalade tull och frakt för något jag inte beställt är ju bara skumt eftersom ni inte har någon aning vad paketet innehöll!
Det innehöll 4st tröjor?
Varför är de skumt att fråga varför du betalar tull och frakt för något du inte beställt ?
Jag hade aldrig tagit emot en vara jag inte beställt om ja var tvungen att casha ut för de.
Control_61
2010-12-27, 11:51
Det är väl skillnad på tröjor och tröjor?
Control_61
2010-12-27, 11:52
Varför är de skumt att fråga varför du betalar tull och frakt för något du inte beställt ?
Jag hade aldrig tagit emot en vara jag inte beställt om ja var tvungen att casha ut för de.
Skumt kanske var fel ordval, men så stor grej tycker jag inte det är.
+1 vips så sitter man där med en byxdress i storlek 68
Det är väl skillnad på tröjor och tröjor?
grattis du har lyckats komma över 3st GASP,alt BB-tröjor i storlek xxxl eller vaddå?
Control_61
2010-12-27, 11:56
Hade ni vetat om min relation till avsändaren etc så hade er uppfattning varit annorlund.
Nu delar jag inte med mig av all info och därför kan jag förstå er reaktion.
Jens.Andersson
2010-12-27, 12:01
Jag skulle tro att - ja, om du tar emot en vara och är medveten om att du fått fel men
inte säger något så är det ett brott. Men företaget får såklart betala frakten tillbaks. Om
du även tänker efter lite så kommer såklart "träningspersonen" få din tröja med dina uppgifter
på och ganska snart kommer det uppdagas att ett fel har begåtts.
Larsson85
2010-12-27, 12:03
Hade ni vetat om min relation till avsändaren etc så hade er uppfattning varit annorlund.
Men skapa inte en diskussionstråd om du inte tänker ge oss fullständig information då :smash:*mini:furious:
då känner du ju alltså den här "träningsprofilen" lite och då kan jag ju tycka att man borde vara snäll och säga som det är.
Control_61
2010-12-27, 12:06
Men skapa inte en diskussionstråd om du inte tänker ge oss fullständig information då :smash:*mini:furious:
Varför inte? Ser inte meningen med att dela med mig av info man inte behöver för att svara på frågan i mitt första inlägg.
Sen att kolozzeum har blivit ett forum där alla letar noga mellan raderna för att hitta sätt att idiotförklara trådskaparen är en annan sak.
Deceiver85
2010-12-27, 12:15
1) Överstiger tull och frakt värdet på tröjorna? Om ja, svara på fråga 2.
2) Är det din storlek på tröjorna? Om ja, behåll!
Control_61
2010-12-27, 12:35
Tull och frakt är mycket lägre än "värdet" på tröjorna.
De är precis i min storlek.
Det enda är det som Jens.Andersson skrev, tillslut kanske det kommer fram att jag har fått tröjorna. Då kanske jag sitter i skiten?
Ställ inte en fråga och förvänta andra reaktioner än du får då.
Du vill ju inte dela din relation osv så varför förvänta något annat ?
Förstår inte alls meningen med att ställa en fråga om något sånt här på ett träningsforum, sen inte ge full information och endå vilja ha ett svar som skall ge dig "ok" att ta dessa tröjor.
Låter mest som du vill ha moralskt stöd för att stjäla.
Du får kudos hos alla parter om du meddelar felet och skickar tillbaka?
Det får vara väldigt snygga tröjor om jag skulle behålla.
Torsk_ole
2010-12-27, 13:02
1. Det är inte dina tröjor.
2. Det kommer nog fram för eller senare vart tröjorna är skickade.
känns som att det är ganska lätt att spår paketet vart det kommit. killen som äger tröjorna ringer och säger att hans tröjor inte kommit. Företaget säger: jo tröjorna är skickade och levererade till den här adressen via det här företaget. Å där så uppdagar det sig vad som hänt.
Haha, va? Det kan väl omöjligt du heller ha vetat om inte paketet var till dej?
Edit: läste nu att du hade en relation till avsändaren. Och att du inte verkar så sugen på att gå in i detalj på den. Dock konstig tråd om du förväntar dej några vettiga svar utan att vara beredd att lämna mer information :)
Kontakta avsändaren och om du inte får behålla tröjorna så föreslå att du får köpa dem för vad du har lagt ut plus returfrakten och en skaplig rabatt och priset räknas självklart på inköpspris.
+1 vips så sitter man där med en byxdress i storlek 68
Inte för att det är något fel om man trivs i det....
Inte för att det är något fel om man trivs i det....
Har svårt att se att någon på kollo trivs i en byxdress i storlek 68(cm)
Tull och frakt är mycket lägre än "värdet" på tröjorna.
De är precis i min storlek.
Det enda är det som Jens.Andersson skrev, tillslut kanske det kommer fram att jag har fått tröjorna. Då kanske jag sitter i skiten?
Att vara hederlig räcker längst. Dessutom måste väl din kompis, a.k.a. "träningspersonen" sakna sina tröjor någon gång? Det är väl inte så att han nu beställer tröjor (för åtminstone 500 kr, jag antar att de kostade mer) och sen bara struntar i att dom kommer? Nä, lämna "tillbaks" dom till dess ägare.
Verkar vara en person du inte vill bråka med. Kontakta dom säg som det är och om dom vill ha tillbaka tröjorna så får dom betala dig returen plus det du redan har lagt ut.
I dagsläget har dom ställt till mer bekymmer för dig så dom ska vara tacksamma och be om ursäkt.
Control_61
2010-12-27, 20:43
Drog iväg ett mail och skrev typ "Det känns som jag hamnat i mitten av något som jag inte kan komma ur utan att förlora pengar".
Det kändes rätt att vara ärlig, förhoppningsvis uppskattas det.
Brevbärare hävdade att jag skulle fått betala frakten för att sända tillbaka om jag inte löst ut det själv, vilket jag säkert förstått varit fel om jag inte varit nyvaken och lagom förvånad. Jävla poståkeri.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.