Visa fullständig version : Den stora grapplingtråden.
Här tänkte jag att vi som tränar bjj, sw, judo, brottning etc. kan samlas och skriva om hur det gått på träningen eller om andra grapplingrelaterade saker.
Då trådskaparen ska börja så efterlyser jag bra mellandagsreor på rashguards eller shorts.
Är det förresten någon från kolo som deltagit i grapplingligan i år?
Nej men vad trevligt :D Började med MMA för några veckor sen så undrar om ni har några bra tips/övningar för att bli explosivare i höften
Nej men vad trevligt :D Började med MMA för några veckor sen så undrar om ni har några bra tips/övningar för att bli explosivare i höften
Marklyft, russian twist etc. kombinerat med ordentligt stretchprogram?
Styrka + rörlighet = explosivitet
explosivare i höften
Frivändningar, kettlebell swings, knäböj och upphopp.
Nu kickar snart ADCC trialsen (http://grapplingbloggen.se/?p=4060) igång. Kommer vi 2011 få se en manlig deltagare från ett annat land än Brasilien vinna någonting eller kommer det bli lika enfaldigt som 2007 och 2009?
http://en.wikipedia.org/wiki/ADCC_Submission_Wrestling_World_Championship#Resul ts
Whistler
2010-12-27, 12:40
SBI Sport mailade precis ut om sin factory outlet-rea.
Handskar, shorts och sånt för typ en hundring styck.
Finns det något funktionsplagg kvar i large på jabb.se eller undisputed.se? Jag blir vansinnig då allting redan är slutsålt.
Edit, SBI hade bra priser men lite väl tunt utbud.
fiskebulle
2010-12-27, 18:07
Är inte rashguard lite ett hittepåbehov? Har tränat judo i typ 7 år.. Visst "bränner" man sig i början, men det försvinner ju efter 3-4 träningar.
Det beror väl på hur man ser på det. Det behövs väl inte direkt men det är ganska bekvämt att träna i. Efter att ha provat att träna sw i både sliten t-shirt, vanlig funktions t-shirt och rashguard så är det då säkert att jag aldrig byter ut rashguarden.
Är det någon som har koll på hur det är att beställa träingskläder från UK?
Nu på tisdag drar äntligen bjjn igång efter julledigheten. Det känns som att det kommer vara hårda pass innan formen kommer tillbaka, men fyfan vad kul det kommer vara.
Vad föredrar kolozzeums grapplers att göra då de tagit mount?
Utan gi brukar jag direkt leta efter en armtriangel och med gi föredrar jag att jobba upp till technical mount och försöka avsluta med en variant av bow and arrow choke där jag sätter upp det övre knät i nacken samtidigt.
Vad tycker ni är bäst som suspensoar när det gäller MMA? Compression shorts med inbyggd susp eller jock strap?
Gärna tips på märken också :)
Väljer lätt inbyggd susp.
Väljer lätt inbyggd susp.
Okaj, trodde också det var bättre. Något märke du rekomenderar? Har kollat lite på Kenkas shorts för 399kr med inbyggd susp
shadowfire
2011-01-18, 19:58
uff, jag trodde det handlade om quake (grapple).. så insatt är jag =/
Är inte rashguard lite ett hittepåbehov? Har tränat judo i typ 7 år.. Visst "bränner" man sig i början, men det försvinner ju efter 3-4 träningar.
Tränar du Judo så har du ju en GI på dej, kör du SW så får du köra med naken överkropp om du ska ha samma rörlighet som i en rashguard.
Det en -rash- -guard- skyddar mot är alltså ringmaskar, svinkoppor och andra otrevliga hudproblem och alltså inte att bränna sig på judomattor...
+ Att rashguard knappt andas så det blir fan så mycket jobbigare. Bättre träning dvs ..
Fastnade i en triangle och kämpade i ett par minuter. Fyra dagar senare och jag har fortfarande lite nedsatt känsel i tumme och pekfinger. :o
Okaj, trodde också det var bättre. Något märke du rekomenderar? Har kollat lite på Kenkas shorts för 399kr med inbyggd susp
Bump :D
mattilainen
2011-01-18, 21:20
Bra initiativ till tråd :) Jag kör bjj men har kört en del grappling/sw/shooto också
Har fyra stripes på bältet än så länge och kom trea på swedish open i -94,3 kg klassen :)
Kommer kika in här!
EDIT
Glömde ju fråga. Var tränar ni? Klubb? stad?
Jag kör på Ultimategym i Uddevalla. http://www.ultimategym.se/
Riktigt bra tränare och sparringspartners!
Bra initiativ till tråd :) Jag kör bjj men har kört en del grappling/sw/shooto också
Har fyra stripes på bältet än så länge och kom trea på swedish open i -94,3 kg klassen :)
Kommer kika in här!
EDIT
Glömde ju fråga. Var tränar ni? Klubb? stad?
Jag kör på Ultimategym i Uddevalla. http://www.ultimategym.se/
Riktigt bra tränare och sparringspartners!
MMA Alliance i Malmö
Trevlig stämning i den gruppen jag tränar :) Denna veckan håller Leo Vieira seminarier varje dag också, lite coolt :D
eternallord
2011-01-18, 22:21
Tränar MMA på Kaisho i Hbg, kört ett par år Tkd innan men på marken är man en hjälplös bebis.
Tränar MMA på Kaisho i Hbg, kört ett par år Tkd innan men på marken är man en hjälplös bebis.
Var du i Malmö idag?
Årets första styrkepass i lördags resulterade i träningsvärk på den nivån att jag knappt kunde sätta mig på toaletten (kör knappt styrka numer).
Tränade sedan igår och trotts att jag hade cp-värk gick det rätt bra. Stel som en pinne=svår att rubba.
Så fick jag en landslags-GI gratis!
Kör sw/mma på Lundsmma..
Nån som ska på Hiltis trainingcamp 19e februari?
eternallord
2011-01-19, 00:31
Var du i Malmö idag?
nope, Lund, Landskrona och Helsingborg, dock ej Malmö idag :)
eternallord
2011-01-19, 00:35
Kör sw/mma på Lundsmma..
Nån som ska på Hiltis trainingcamp 19e februari?
är det hos Leo Neves? Hur är det där och vad är det för tider? Hittar bara BJJ-tiderna på hemsidan
är det hos Leo Neves? Hur är det där och vad är det för tider? Hittar bara BJJ-tiderna på hemsidan
Nope vi är en nystartad klub sen 1 termin tillbaka. Tränar på Samurajhuset på Getingevägen 11. De är bra. Jason Brudvik (svartbälte bjj) som huvudinstruktör i sw´n. Mån, ons 20-21.30 lör, sön 10-11.30
Rekomenderas, men det är kölista så jag vet inte om du kommer in på den här terminen
Neves tränade jag på förut. Lunds MMA har mkt större lokaler och mycket bättre gemenskap. Mkt roligare att träna på. Bättre instruktörer.
eternallord
2011-01-19, 01:15
Ok det var synd, mån-ons-lör krockar det med TKDn
Ok det var synd, mån-ons-lör krockar det med TKDn
:(
TKD, inte i Lund va?
eternallord
2011-01-19, 01:18
:(
TKD, inte i Lund va?
Nej, Landskrona Taekwondo Akademi och Po-Eun i Malmö.
Jag håller på att bli kär i S/Z-mount :D
Så jävla sugen på att köra igång nu, skulle vara gött om man kunde komma igång igen mer än bara sporadiskt...
är det hos Leo Neves? Hur är det där och vad är det för tider?
Det finns bra motstånd där. Har tränat ett par ggr. Seriös träning i den avancerade gruppen. Flera som tävlar.
http://www.nevesbjj.se/
Utan gi brukar jag direkt leta efter en armtriangel och med gi föredrar jag att jobba upp till technical mount och försöka avsluta med en variant av bow and arrow choke där jag sätter upp det övre knät i nacken samtidigt.
Sode-guruma/Ezikel choke.
No gi: Kata-gatame/Armtriangel. Men jag tränar nästa bara med gi just nu.
eternallord
2011-01-19, 12:00
Det finns bra motstånd där. Har tränat ett par ggr. Seriös träning i den avancerade gruppen. Flera som tävlar.
http://www.nevesbjj.se/
Vad kör mman för tider? Hittar bara bjj-tiderna på sidan
Årets första styrkepass i lördags resulterade i träningsvärk på den nivån att jag knappt kunde sätta mig på toaletten (kör knappt styrka numer).
Tränade sedan igår och trotts att jag hade cp-värk gick det rätt bra. Stel som en pinne=svår att rubba.
Så fick jag en landslags-GI gratis!
Coolt :cool:
Jag tränar ju inte grappling så jag nöjer mig med att läsa istället.
Vad kör mman för tider? Hittar bara bjj-tiderna på sidan
De kör inte MMA.
eternallord
2011-01-19, 12:26
De kör inte MMA.
På hemsidan under fliken "Träning" står det:
"Brasiliansk Jiu-Jitsu (BJJ)
Det är en kampsport som fokuserar på grappling, speciellt mattkamp med målsättning att hitta en dominant position genom att använda olika lås och stryptag för att få motståndaren att ge upp. Det bygger på principen att en mindre och svagare person genom att använda rätt vinklar och rätt teknik kan vinna över en starkare och större motståndare.
Submission Wrestling (SW)
Submission Wrestling innebär liksom namnet antyder att man använder sig utav olika grepp och låsningar för att kontrollera motståndaren. Skillnaden mellan BJJ och denna kampsport är att man i Submisson Wrestling inte använder dräkt.
Mixed Martial Arts (MMA)
Det är en kampsport där man blandar olika kampsportstilar inkluderat slag, sparkar och grappling. En populär arena som är bekant för många där MMA utövas är Ultimate Fighting Championship (UFC). För att få lov att träna MMA hos oss måste du även gå på de andra passen, samt ha en viss kunskap om grappling. För att kunna gå på söndagarnas träning behövs instruktörs godkännande."
young_george
2011-01-19, 12:41
Någon som har erfarenhet av att träna brottning i Göteborg?
Är en vuxen nybörjare som är sugen på att gå från SW till vanlig fristilsbrottning. Vore intresserat om någon har lite intryck av de olika klubbarna som finns.
Man måste alltid testa om man bara kan köra ett fult klassiskt strypgrepp http://www.ka.se/contentImages/71351_1.jpg
:thumbup: :laugh:
På hemsidan under fliken "Träning" står det:
"Brasiliansk Jiu-Jitsu (BJJ)
Det är en kampsport som fokuserar på grappling, speciellt mattkamp med målsättning att hitta en dominant position genom att använda olika lås och stryptag för att få motståndaren att ge upp. Det bygger på principen att en mindre och svagare person genom att använda rätt vinklar och rätt teknik kan vinna över en starkare och större motståndare.
Submission Wrestling (SW)
Submission Wrestling innebär liksom namnet antyder att man använder sig utav olika grepp och låsningar för att kontrollera motståndaren. Skillnaden mellan BJJ och denna kampsport är att man i Submisson Wrestling inte använder dräkt.
Mixed Martial Arts (MMA)
Det är en kampsport där man blandar olika kampsportstilar inkluderat slag, sparkar och grappling. En populär arena som är bekant för många där MMA utövas är Ultimate Fighting Championship (UFC). För att få lov att träna MMA hos oss måste du även gå på de andra passen, samt ha en viss kunskap om grappling. För att kunna gå på söndagarnas träning behövs instruktörs godkännande."
Jag vet inte om dom kör MMA längre.. Jag tränade det hos dom vt-2010, men alla mma-instruktörer hoppade av från klubben och startade Lunds MMA ht-2010
eternallord
2011-01-19, 12:59
Jag vet inte om dom kör MMA längre.. Jag tränade det hos dom vt-2010, men alla mma-instruktörer hoppade av från klubben och startade Lunds MMA ht-2010
Ok, det låter ju rimligt då. Får hänga kvar i HBG då, dom tränar tis, tors, sön.
Man måste alltid testa om man bara kan köra ett fult klassiskt strypgrepp http://www.ka.se/contentImages/71351_1.jpg
:thumbup: :laugh:
Det är obligatoriskt att ropa rapechoke om man ska försöka sig på en sån där :)
hangatyr
2011-01-19, 17:30
lägger press tills stackarn under mig inte kan andas längre. då kan jag i lugn och ro välja sub utan att han stökar till det en massa med att röra sig och toka runt.
samma princip med/utan gi.
Vid enbart grappling så blir det ofta att passera en arm och sedan rulla över och sätta en triangel.
Nån som har tips på bra och sköna öronskydd?
Börjar se tendens till blomkål på ena örat så det är väl dags :-/
eternallord
2011-01-19, 21:02
Nån som har tips på bra och sköna öronskydd?
Börjar se tendens till blomkål på ena örat så det är väl dags :-/
Med tanke på ovan nämnda post så har jag en allmän fråga:
Vad tränar du (MMA, SW, BJJ), i vilket sorts intensitet (nybörjar-lattjo, nybörjar-hårt, avancerad, mycket sparring?) och har du någon tendens till blomkål?
Inget jag är sugen på får jag säga :/
young_george
2011-01-19, 21:11
Vad tränar du (MMA, SW, BJJ), i vilket sorts intensitet (nybörjar-lattjo, nybörjar-hårt, avancerad, mycket sparring?) och har du någon tendens till blomkål?
MMA/SW. Ingen tendens till blomkålsöron och då har jag ändå dumboöron som borde vara utsatta.
Min erfarenhet av mina klubbvänner är att blomkålsöron är lite av en ketchupeffekt. Först kommer inget, sen inget, sen inget, och sen kommer allt under en väldigt kort tid (t.ex. längre träningsläger).
Vill man vara på den säkra sidan är går det bra att använda skydd.
Mma/SW avancerad, mycket grapplingsparring. Jag fick faktiskt höra ikväll på en middag med några tjejpolare "har du börjat få blomkålsöron av brottningen, för de är bara på ena örat?".
Betyder väl att det är dags att dra på kondomen..
Jag har dumboöron som är känsliga för värme, kyla etc. Alla drabbas inte trots att dom tränar mycket och hårt.
Det säger inte PANG så ser du ut som Musse Hasselvall.. Bara köpa öronskydd om du börjar få problem, så oroa dig inte för det.
lägger press tills stackarn under mig inte kan andas längre. då kan jag i lugn och ro välja sub utan att han stökar till det en massa med att röra sig och toka runt.
samma princip med/utan gi.
Det är få saker som är jobbigare än att vara mountad av någon med stabil bas och med målet att bara lägga press och vänta innan avslutet kommer.
hangatyr
2011-01-21, 17:35
Det är få saker som är jobbigare än att vara mountad av någon med stabil bas och med målet att bara lägga press och vänta innan avslutet kommer.
precis. det är när flåset tar slut som låsen kommer.
a8wV2kVJM4M
Själva grapplingen börjar vid ungefär 4.50
Satte en bentriangel framifrån idag. Inte jätteofta jag får till det. Börjar bli rörligare. Hjulning och handstående på uppvärmning kv 120kg inga problem. Gjorde en huvudvolt för ett tag sedan. Första på säkert 12-13år.
Tänkte på den här tråden och fick några st att klappa genom bara att pressa i mount. Några fäktade och bjöd in sig själva i en armtriangel.
Sedan blev jag själv kastad en gång ordentligt, vilket inte händer så ofta med det gänget jag körde med idag. Kul!
Haha, rent spontant så känns det som att jag också skulle klappat av 120 väl placerade kg i mounten :D
Haha, rent spontant så känns det som att jag också skulle klappat av 120 väl placerade kg i mounten :D
Jag har varit alldeles för snäll när jag ligger på. Men "Den stora grapplingtråden" har gjort mig ond.
Lock up you wifes etc, nu är det kört för norra halvklotet!
Jag har också problem med att jag i vissa lägen är för snäll, särskilt när gi-strypningar skyddas med ansiktet.
Har du gått och skadat dig Petoria?
Nja, ingen skada men gjorde ont typ 1 timme efteråt :D
Hur brukar ni passera fullguard?
Verkligen hatar den positionen. Speciellt när man träffar på nån gaylord som bodylockar som fasen och can openar ens nacke ..
Verkligen hatar den positionen. Speciellt när man träffar på nån gaylord som bodylockar som fasen och can openar ens nacke ..
Slams var poänggivnade teknik i judo förr. Hade det varit tillåtet inom grapplingen idag så gissar jag att groundworken hade sett mycket annorlunda ut.
Jag tror combat jj tillåter slams från fullguard?
Nja, ingen skada men gjorde ont typ 1 timme efteråt :D
Det känns skönt att heel hooks inte är tillåtna i bjj eller sw (iaf inte på min nivå) :D
Ligger problemet i att öppna guarden eller passera den? Hur menar du med can openern, om du sitter i deras guard så kan dom ju inte göra en can opener på dig.
eternallord
2011-01-27, 00:25
Ligger problemet i att öppna guarden eller passera den? Hur menar du med can openern, om du sitter i deras guard så kan dom ju inte göra en can opener på dig.
Han menar nog mest att dom drar ner huvudet så han får svårt att sträcka på sig.
Dvs bryta posture, vilket är fullt legitimt och smart om man vill spela stängd guard.
eternallord
2011-01-27, 08:39
Dvs bryta posture, vilket är fullt legitimt och smart om man vill spela stängd guard.
Jupp
eternallord
2011-01-27, 09:21
Nu har jag beställt mig ett set med under armour-heatgear till mman, jämfört med något skräpigt Everest-underställ jag använt nu. Lämnar recension sen
Hur hanterar ni folk som kopplar händerna runt om dig och lägger sig ner (dvs stallar) i eran guard?
Hur hanterar ni folk som kopplar händerna runt om dig och lägger sig ner (dvs stallar) i eran guard?
En fin omoplata kanske vore på sin plats?
Måste prövas, rapport kommer senare ikväll :)
hangatyr
2011-01-27, 17:50
det är inte vad man väger utan hur man använder sin vikt. kolla på "megaton", en 70kilossparris...
hangatyr
2011-01-27, 17:52
En fin omoplata kanske vore på sin plats?
omplata är bra.
gogoplata kan också funka om man vill stajla.
annars kan man öppna guarden och svepa när han tror att han ett passeringsläge.
Happ, då har man fått grapplarsjukan; ringorm. Inget kramande på ett par veckor då.. Lika bra nu iofs då jag även stukat pekfingret.
Till apoteket imorrn!
Höll i ett pass med tävlingsjudokas och BJJ folk. Fick frågan om jag kunde ta det två timmar innan, så jag fick snickra ihop ngt snabbt. Var detltagande själv så mycket jag kunde och det gick kanon förutom att jag ALLTID köttar vänster axel när jag kör med större judofolk +90kg (vändningar).
Jag fick mycket beröm efter så jag får leva på det.
Vi hade även en trippel världsmästare i combat jj med oss. 5dan i CJJ, 3dan i judo. Har inte kört med honom själv ännu men det är en riktig krutgubbe och han ska få döda mig med stort nöje snart.
Degpekka
2011-01-27, 23:03
Nu har jag beställt mig ett set med under armour-heatgear till mman, jämfört med något skräpigt Everest-underställ jag använt nu. Lämnar recension sen
Woho! jag gissar att jag kolo-spottade på klubben idag! gula shorts utanpå va?
det är inte vad man väger utan hur man använder sin vikt. kolla på "megaton", en 70kilossparris...
Därav "väl placerade kg" :)
omplata är bra.
gogoplata kan också funka om man vill stajla.
annars kan man öppna guarden och svepa när han tror att han ett passeringsläge.
Misslyckades med omoplatan idag, han hade på tok för bra kontroll på mina höfter.
Visserligen så var läget lika, men det var inte samma person som brukar stalla i guarden. Direkt efter jag misslyckats med omoplatan och förtfarande hade öppen guard så jobbade han sig längre ner, kontrollerade benen och gled enkel över i sidemount.
Höll i ett pass med tävlingsjudokas och BJJ folk. Fick frågan om jag kunde ta det två timmar innan, så jag fick snickra ihop ngt snabbt. Var detltagande själv så mycket jag kunde och det gick kanon förutom att jag ALLTID köttar vänster axel när jag kör med större judofolk +90kg (vändningar).
Jag fick mycket beröm efter så jag får leva på det.
Vi hade även en trippel världsmästare i combat jj med oss. 5dan i CJJ, 3dan i judo. Har inte kört med honom själv ännu men det är en riktig krutgubbe och han ska få döda mig med stort nöje snart.
Snart kommer våran klubb få besök av de som tränade Satoshi Ishii och Masato Uchishiba inför OS 2008 :)
Snart kommer våran klubb få besök av de som tränade Satoshi Ishii och Masato Uchishiba inför OS 2008 :)
Jävlar! Vilken klubb och när?
eternallord
2011-01-27, 23:14
Woho! jag gissar att jag kolo-spottade på klubben idag! gula shorts utanpå va?
Stämmer bra! Fortfarande everest-setet dock, UAn har inte kommit än, därför jag svettas så jävligt! Hehe
Hälsa nästa gång!
Jävlar! Vilken klubb och när?
Långt uppe i norr och i början av februari :)
Långt uppe i norr och i början av februari :)
Japansk judo är av högsta klass. Stilen att röra sig på skiljer sig mycket från rysk och forna sovjetländers. Strikt och mer upprätt vilket borde passa som som håller på med MMA vad kommer till takedowns. De har professorer, universitet och institut med folk som jobbar heltid och mer, så det förutom att det är stilens hemland så finns det ju ett enormt underlag där.
Mora spöket
2011-01-28, 00:29
Kul med en sånhär tråd ju! :) Jag tränar också MMA på Kaisho i Helsingborg
Det är mest grappling jag tycker är roligast, hade det inte varit för GI hade jag förmodligen tränat BJJ redan
Det är mest grappling jag tycker är roligast, hade det inte varit för GI hade jag förmodligen tränat BJJ redan
SW? Jag håller med om gi-grejen. Gi är ballt och det vore kul att jaga bälten men att träna grepp och försvar som inbegriper att rycka och slita i kläder kläder känns sådär.
Vad har ni koloiter för bälten då? Krampus låter ju välrenommerad...
SW? Jag håller med om gi-grejen. Gi är ballt och det vore kul att jaga bälten men att träna grepp och försvar som inbegriper att rycka och slita i kläder kläder känns sådär.
Svart.
Har nyss börjat med MMA och tycker det är riktigt jäkla roligt, särskilt allt mark/brottnings-relaterat.
Jag hade grönt bälte i judo för en sisodär 10-12 år sedan när jag var en liten knodd, synd att man bytte ut det mot att spela CS.
Apropå Krampe; http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=86331 :thumbup:
Japansk judo är av högsta klass. Stilen att röra sig på skiljer sig mycket från rysk och forna sovjetländers. Strikt och mer upprätt vilket borde passa som som håller på med MMA vad kommer till takedowns. De har professorer, universitet och institut med folk som jobbar heltid och mer, så det förutom att det är stilens hemland så finns det ju ett enormt underlag där.
Våran klubb har rätt bra kontakter i Japan,
"Denna gång gästas vi av Prof. Hatsuyuki Hamada Sensei 8 Dan Kanoya University och instruktörer från ett av Japans starkaste Judo Universitet Kokushikan. Missa inte denna chans att träna för instruktörer från det Universitet som 2008 producerade Olympiska Mästare som Satoshi Ishii -100kg och Masato Uchishiba -66kg."
Våren 2010 hade vi besök av Kenichi Osada, och i februari 2010 gästades vi av en senior som tagit diverse olympiska medaljer tidigare.
Om jag förstått allting rätt så tar dessa instruktörer inte ens ett arvode för att komma, utan ber bara om resa, mat och boende.
Jag trodde inte heller att jag skulle trivas i en gi när min polare tjatade på mig om att följa med honom och träna, och det gjorde jag inte till en början heller. Men nu har den växt på mig. Halva veckan längtar man efter gi och andra halvan längtar man tillbaka till nogi :)
eternallord
2011-01-28, 08:06
Om du vill lära dig i självförsvarssyfte är ju egentligen gi mer logiskt eftersom om du skulle hamna i en sån situation på gatan lär ju motståndaren vara klädd :p jag föredrar utan gi eftersom jag vill lära mig SW i mma-kontext.
Nitrometan
2011-01-28, 09:27
Krampus behöver inget bälte. Han har hängslen! *flex*
fiskebulle
2011-01-28, 10:25
Någon som har koll på kampsportsklubbar i Åre/Östersund? Är ganska sugen faktiskt, jag gick två träningar på en jiu-jutsublkubb i vadstena i höstas, tyvärr fanns där inget motstånd, inte ens huvudtränaren var något att ha trots sitt svarta bälte :(
Jag har som sagt tränat judo i typ 6-7år, har brunt bälte. Tror dock inte jag vill bygga vidare på det, har tröttnat på den sporten ganska rejält. Någon som har tips på vad jag ska göra?
nmanradnävna
2011-01-28, 16:16
Var kan man se mängder av BJJ NO GI matcher? Har sökt runt på tuben och sett en hel del Grapplers quest matcher som har vart riktigt roliga att se men nu kommer jag bara tillbaka till samma matcher hela tiden.. några tips på vad man kan söka på? jag kan inget om vad bjj tävlingar heter eller så
Den här sidan kanske är något för dig nmanradnävna,
http://www.grappling-core.com/
Någon som har koll på kampsportsklubbar i Åre/Östersund? Är ganska sugen faktiskt, jag gick två träningar på en jiu-jutsublkubb i vadstena i höstas, tyvärr fanns där inget motstånd, inte ens huvudtränaren var något att ha trots sitt svarta bälte :(
Jag har som sagt tränat judo i typ 6-7år, har brunt bälte. Tror dock inte jag vill bygga vidare på det, har tröttnat på den sporten ganska rejält. Någon som har tips på vad jag ska göra?
Testa MMA! (om du inte redan gjort det)
...efter lite googling verkar det som Östersunds MMA har lagt ned, men verkar dock finnas en klubb i Åre. http://www.bergsboxarna.se/traning.html
nmanradnävna
2011-01-29, 01:44
Den här sidan kanske är något för dig nmanradnävna,
http://www.grappling-core.com/
Den sidan verkar jäkligt bra, men varenda klipp jag klickar på så står det "No video specified" får se om det går att lösa. Guldsida annars!!
Körde open matt idag med BJJ och SW killar.
Blev mest BJJ stil. Själv behöll jag jackan på. Jag försöker att inte använda styrkan för mycket när jag kör med mindre killar för jag vill bli bättre tekniskt hela tiden (plus att jag orkar köra längre då..). Men det här killarna som ligger på 75-80kg med lilabälte och uppåt är så satans snabba så ibland måste jag verkligen ta i så att de inte vrider sig ur. Ibland är det svårare än att köra med en större kille som man lättar trycker luften ur med kroppen.
Sedan visade jag dem lite olika fotsvep stående och det var uppskattat.
De här killarna som blandar sina stilar bjj/judo börjar få mycket bättre standup än de som bara kör BJJ och vice versa. Inte så konstigt kanske..
Målet för egen del nu är att tappa vikt den här terminen. Kanske köra lite mer SW ibland...
Mora spöket
2011-01-30, 01:36
Det är för jäkla roligt! Jag tror jag ska ställa upp i min första SW-tävling det här året, men viktklassen är inte spikad.. -60 Hade varit optimalt, men sen har inte alla tävlingar det, då får jag nöja mig med -66
hangatyr
2011-01-30, 11:01
Haft lila bälte i bjj i några år.
Då ska vi se hur Jabbs kundtjänst är. Jag beställde hem en rashguard som trycket gick sönder på efter en träning.
Är det någon här som har erfarenhet av att träna grappling (i samband med mma) på motionsnivå och undvika blomkålsöron?
young_george
2011-02-02, 14:30
Är det någon här som har erfarenhet av att träna grappling (i samband med mma) på motionsnivå och undvika blomkålsöron?
Vill du vara helt säker är det bara bra öronskydd som gäller.
hangatyr
2011-02-02, 16:58
jag ahr under årens lopp noterat att det har med öronkvalitet att göra. ju mjukare öronbrosk, desto mindre risk för blomkålisar.
om man vill vara säker på att slippa är det ju såklart en sån där öronskyddshuva som gäller. förutsatt att man står ut med skammen.
Degpekka
2011-02-02, 17:38
Då ska vi se hur Jabbs kundtjänst är. Jag beställde hem en rashguard som trycket gick sönder på efter en träning.
Jepp, jag väntar på ett par nya mma-sparringhandskar då mina förra gick upp i sömmen efter ett par träningar.
Hangatyr, Young george: Tack för svar. Har ni tips på några öronskydd som ser relativt diskreta ut? Man vill ju inte springa runt med en starwarshjälm.
Jepp, jag väntar på ett par nya mma-sparringhandskar då mina förra gick upp i sömmen efter ett par träningar.
Dom har fortfarande inte svarat på mailet jag skickade igår kväll.
Nästan två timmar BJJ idag och det var kul. Jag tror aldrig jag gjort så många submissions på samma pass.
eternallord
2011-02-02, 23:23
Detta gäller inte bara grappling, men vi har ju ingen allmän kampsports-tråd så jag tar det här. Ni som tävlar i valfri kampsport, vad är er "walking weight", vilken vikt tävlar ni i och vilka metoder använder ni för att ta er dit?
Än så länge har jag bara hunnit delta i 3 tävlingar. Den första var efter bara några månaders träning och med en "walking weight" på ungefär 74 - 75kg. Jag tävlade då i -77kg och hade inga som helst planer på att tappa vikt inför tävlingen då viktklassen under var -66kg.
Nästa 2 tävlingar genomfördes i -88kg där jag vägde in på ungefär 87.5kg båda gångerna. Här tappade jag inte heller någon vikt.
eternallord
2011-02-03, 16:16
Brabo: Finns det något mellan -77 och och -88 och funderade du någonsin på att ta dig ner till den istället?
Hur lång tid var det mellan tävlingarna? 75 till 88 är en ganska stor viktökning :)
Richthofen
2011-02-03, 16:34
Någon som tränar/tränat shooto eller shootfighting som det kallas? Är ruggigt sugen på att börja men finns ingen renodlad shootoklubb här vad jag vet.
young_george
2011-02-03, 16:36
Någon som tränar/tränat shooto eller shootfighting som det kallas? Är ruggigt sugen på att börja men finns ingen renodlad shootoklubb här vad jag vet.
Duger väl med vilken MMAklubb som helst? Shooto är ju, lite generaliserat, MMA för nybörjare.
Richthofen
2011-02-03, 16:40
Duger väl med vilken MMAklubb som helst? Shooto är ju, lite generaliserat, MMA för nybörjare.
Kommer antagligen få gå på dubbelt så många pass då det är Grappling BJJ/SW och Thaiboxning/Boxning
young_george
2011-02-03, 16:43
Kommer antagligen få gå på dubbelt så många pass då det är Grappling BJJ/SW och Thaiboxning/Boxning
Den sammanlagda tiden blir ju ändå samma?
Istället för att du på ett år tränar 100 Shootpass (där halva tiden är grappling och halva tiden är boxning), så tränar du 50 pass SW och 50 box.
Brabo: Finns det något mellan -77 och och -88 och funderade du någonsin på att ta dig ner till den istället?
Hur lång tid var det mellan tävlingarna? 75 till 88 är en ganska stor viktökning :)
Det verkar vara en inofficiell uppdelning inom viktklasserna när dom gör pooler, men det finns ingen riktig viktklass mellan -77 och -88. Inför den andra tävlingen så hade jag lite funderingar på att gå ner till -77, men då det redan var flera från klubben som tävlar i -77 så fick det vara.
Den första tävlingen har jag för mig var i mars och den andra i september :) Men då jag är ganska lång så låg jag på gränsen till undernärd (enligt bmi iaf) på 73 - 75kg, nu börjar det däremot bli sälform :D
Richthofen
2011-02-03, 16:50
Istället för att du på ett år tränar 100 Shootpass (där halva tiden är grappling och halva tiden är boxning), så tränar du 50 pass SW och 50 box.
Förstår vad du menar men det som talar emot det är alla nyårslöften och att det är nybörjar thai som finns som val.
Mora spöket
2011-02-03, 16:54
Jag hade samma problem som Degpekka, med samma handskar. Jag mailade de och berättade och de sa de skulle skicka ny handskar. Det tog väl 2 veckor eftersom de påstod att det hade blivit fel på posten med de förra. Annars har jag inte haft något problem med Jabbs kundtjänst :)
Mora spöket
2011-02-03, 16:57
Om det är boxning du menar så kommer han aldrig att få chans att öva sparkar. Isåfall måste thaiboxning vara ett bättre alternativ då man får sparka och knäa (kropp, stående) i shootfighting om jag inte har fel?
Nu har jag fått svar från jabb.se angående tapout rashguarden som trycket gått sönder på. I mitt mail till dom så bad jag om att få byta ut den mot en annan rashguard och resultatet blev att dom idag skickar den nya rashguarden jag ville ha med en ny faktura där dom strukit tapout rashguarden. Däremot så får jag utan kostnad behålla tapout rashguarden också.
Richthofen
2011-02-03, 17:02
Nu har jag fått svar från jabb.se angående tapout rashguarden som trycket gått sönder på. I mitt mail till dom så bad jag om att få byta ut den mot en annan rashguard och resultatet blev att dom idag skickar den nya rashguarden jag ville ha med en ny faktura där dom strukit tapout rashguarden. Däremot så får jag utan kostnad behålla tapout rashguarden också.
Tummen upp alltså.
Mora spöket
2011-02-03, 17:23
Råkar det vara en röd t-shirt aktig tapout rashguard med trycket i vit text?
Nästan. Jag tog den vita modellen, men jag tror den finns i rött också.
Mora spöket
2011-02-03, 17:42
Aha.. jag har en röd där trycket också är på väg bort, speciellt loggan på ryggen
http://img233.imageshack.us/img233/1585/imag0115d.jpg
Så såg den ut efter ett träningspass.
hangatyr
2011-02-03, 19:11
Nästan två timmar BJJ idag och det var kul. Jag tror aldrig jag gjort så många submissions på samma pass.
vart tränar du?
hejhopp79
2011-02-03, 19:12
Ni som tränar BJJ etc. Är det inte frustrerande att ligga och brottas med en karl, istället för att sparka till honom a la Taekwondo, Thaiboxning etc?
Ni som tränar BJJ etc. Är det inte frustrerande att ligga och brottas med en karl, istället för att sparka till honom a la Taekwondo, Thaiboxning etc?
Varför skulle det vara det?
hejhopp79
2011-02-03, 19:14
Varför skulle det vara det?
För att det är klängigt, svettigt och irriterande när man inte får bra grepp?
hangatyr
2011-02-03, 19:15
Detta gäller inte bara grappling, men vi har ju ingen allmän kampsports-tråd så jag tar det här. Ni som tävlar i valfri kampsport, vad är er "walking weight", vilken vikt tävlar ni i och vilka metoder använder ni för att ta er dit?
jag väger mellan 85 och 90 vanligtvis och vad gäller viktklassen:
Det skiftar ju lite vilken viktklass det är beroende på sport:
bjj är det 88,3 med gi, vissa sw-tävlingar är det 88, andra 85, shootfighting har ju flytande viktklasser förutom när det är finaler. I bjj-tävlingar väger man in precis innan första matchen, och i sw är det ju invägning på morgonen, så knepen att cutta vikt skiljer sig lite åt. inför bjj-matcher kan jag inte vätskebanta, medan inför en sw-tävling kan man ju såklart tappa en hel del i bastun.
annars har jag långsiktiga nedgångsperioder inför tävlingar där jag går ner ett par, tre kg på lika många veckor. gillar inte att tokdeffa för att klara en viktklass till, tycker jag tappar för mkt uthållighet och styrka.
För att det är klängigt, svettigt och irriterande när man inte får bra grepp?
Roligt och bra träning :) (tycker det är roligare än kick/thaiboxning)
hejhopp79
2011-02-03, 19:33
Roligt och bra träning :) (tycker det är roligare än kick/thaiboxning)
Ja, alla gillar väl olika helt enkelt :)
eternallord
2011-02-03, 20:32
jag väger mellan 85 och 90 vanligtvis och vad gäller viktklassen:
Det skiftar ju lite vilken viktklass det är beroende på sport:
bjj är det 88,3 med gi, vissa sw-tävlingar är det 88, andra 85, shootfighting har ju flytande viktklasser förutom när det är finaler. I bjj-tävlingar väger man in precis innan första matchen, och i sw är det ju invägning på morgonen, så knepen att cutta vikt skiljer sig lite åt. inför bjj-matcher kan jag inte vätskebanta, medan inför en sw-tävling kan man ju såklart tappa en hel del i bastun.
annars har jag långsiktiga nedgångsperioder inför tävlingar där jag går ner ett par, tre kg på lika många veckor. gillar inte att tokdeffa för att klara en viktklass till, tycker jag tappar för mkt uthållighet och styrka.
oj ja, invägning samma dag eller precis innan ändrar ju approachen helt. Jag väger in imorgon till Trelleborg Open i TKD och såhär har jag gått tillväga:
Jag började för mellan 2 och 2 o en halv vecka sedan och vägde då 81.4. Jag tävlar i -74. Jag började med en vanlig "bantningsperiod" där jag låg på cirka 1800kcal om dagen och tränade hårt 5-6 dagar i veckan.
I söndags började jag vattenmanipulationen. Under tre dagar (sön, mån, tis) har jag druckit cirka 7 liter vatten om dagen för att få igång kroppens naturliga vätskeuttömning ordentligt. Vägde där cirka 77. Igår drog jag ner det till 3,5 liter och slutligen idag då, dagen innan har jag varken ätit eller druckit alls.
Kom precis hem från min sista weight cut där jag packat på med underställ, ett par byxor, två tjocktröjor och mössa. Där har jag kört blandade övningar på gymmet, explosiva övningar med lätta vikter och väldigt lite vila, för att hålla igång pulsen högt under hela passet utan att bränna ut sig. Vägde 73,7 efter duschen och räknar med att ett par extra "safety"-hekto försvinner under natten, man vet aldrig med de officiella vågarna.
Verkar bli en lyckad weight cut med andra ord!
eternallord: Är din invägning dagen innan matchen? Om ja, funderar du på att gå upp i vikt?
eternallord
2011-02-03, 21:04
eternallord: Är din invägning dagen innan matchen? Om ja, funderar du på att gå upp i vikt?
Normalt är det en dag innan. Den här gången är det på grund av någon helsjuk organisering (jag ställer mig högst frågande till om det ens är tillåtet för en internationell A-klass-tävling som Trelleborg Open) TVÅ dagar innan.
Jag räknar med att väga cirka 78-79 på mattan.
Usch vad jag har problem med att bryta guard nogi.
Hur länge har du tränat Brabo?
Och är det endast BJJ du kört
Strax över ett år. Jag tränar en blandning av bjj, sw och judo.
Ska nog börja med BJJ utöver MMAn sen också, är det något speciellt man behöver förutom gi?
Ska nog börja med BJJ utöver MMAn sen också, är det något speciellt man behöver förutom gi?
Ett bälte! :D
hangatyr
2011-02-04, 07:48
en mycket ödmjuk inställning till att du förmodligen kommer att vara sämst. den som är ovan med gi upplever ofta att hon/han sitter fast hela tiden och somnar ständigt och jämt.
Nitrometan
2011-02-04, 08:14
Usch vad jag har problem med att bryta guard nogi.
Har du provat en slam?
Ett bälte! :D
Hehe jo det kan ju vara bra att ha ;)
en mycket ödmjuk inställning till att du förmodligen kommer att vara sämst. den som är ovan med gi upplever ofta att hon/han sitter fast hela tiden och somnar ständigt och jämt.
Är jag redan van vid så det borde inte vara ett problem, de flesta jag sparras med väger 10-30kg mer och har tränat några år :D
Men är det stor skillnad mellan att grapplas med och utan gi då?
hangatyr
2011-02-04, 08:29
Hehe jo det kan ju vara bra att ha ;)
Är jag redan van vid så det borde inte vara ett problem, de flesta jag sparras med väger 10-30kg mer och har tränat några år :D
Men är det stor skillnad mellan att grapplas med och utan gi då?
det är jäkligt stor skillnad tycker jag. koncepten och principerna är givetvis liknande: kontrollera höften, isolera motståndarens rörelsemönster etc, men sätten att göra det på skiljer sig i många avseenden. Man sitter ju fast mycket mer med gi och kan dra ner tempot etc på ett helt annat sätt. Samtidigt är det ju lättare att escapea lås och positioner utan gi. så det är ett helt annat (och i många avseenden roligare) spel.
tycker jag.
det är jäkligt stor skillnad tycker jag. koncepten och principerna är givetvis liknande: kontrollera höften, isolera motståndarens rörelsemönster etc, men sätten att göra det på skiljer sig i många avseenden. Man sitter ju fast mycket mer med gi och kan dra ner tempot etc på ett helt annat sätt. Samtidigt är det ju lättare att escapea lås och positioner utan gi. så det är ett helt annat (och i många avseenden roligare) spel.
tycker jag.
Okaj, får väl helt enkelt försöka lära mig det också då :) Har för mig vi har ganska bra tränare i BJJ på min klubb också, 2-3 svartbälten (en före detta världsmästare) och sen kommer Leo Vieira på besök 2ggr om året och håller i undervisningen då
Några märken på gi som du rekomenderar eller är alla runt 700-1000kr lika bra ungefär?
Har du provat en slam?
Det brukar inte vara så populärt på träning, eller tävling för den delen :D På de tävlingar jag varit på så får man inte plocka upp motståndaren från marken för att slama, men om dom hoppar guard så är en slam på sin plats.
Okaj, får väl helt enkelt försöka lära mig det också då :) Har för mig vi har ganska bra tränare i BJJ på min klubb också, 2-3 svartbälten (en före detta världsmästare) och sen kommer Leo Vieira på besök 2ggr om året och håller i undervisningen då
Några märken på gi som du rekomenderar eller är alla runt 700-1000kr lika bra ungefär?
Jag rekommenderar choken pearl weave.
Vilken klubb tränar du på Petoria?
Har en Chokem pearl weave och är mkt nöjd med den. Fick senaste fightermag i brevlådan i dag och där såg jag reklam för tatamibjj.se dom hade billiga Gi men jag vet ej hur kvalitén är.
hangatyr
2011-02-04, 16:47
Jag rekommenderar choken pearl weave.
chokem är en bra budget-gi, men kragen är så jäkla tunn, man blir ganska lättstrypt.
jag gillar keiko och vulcan bäst, men då börjar man ju närma sig 1500 spänn.
Perfekt, nu har jag något att skylla på :D
Vilken klubb tränar du på Petoria?
MMA Alliance, du då? :)
chokem är en bra budget-gi, men kragen är så jäkla tunn, man blir ganska lättstrypt.
jag gillar keiko och vulcan bäst, men då börjar man ju närma sig 1500 spänn.
Okej, hittade denna på Vulkans hemsida vad tror du om den? Är det bra att den väger lite eller? :D
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6031&art=2469389
Fanns ju annars några Chokem gis för runt 8-900kr, funkar dem lika bra?
Frontier
hangatyr
2011-02-04, 17:58
Okej, hittade denna på Vulkans hemsida vad tror du om den? Är det bra att den väger lite eller? :D
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=6031&art=2469389
Fanns ju annars några Chokem gis för runt 8-900kr, funkar dem lika bra?
min favoritgi.
väger lite= bra i tävlingssammanhang OCH varma dagar.
min favoritgi.
väger lite= bra i tävlingssammanhang OCH varma dagar.
Låter ju bra! :) Blir kanske den då, priset var helt okej också
eternallord
2011-02-05, 11:16
Vägde slutligen in på 72.6, så jag gick ner lite för mycket. Vägde nu precis 77.3, så det går stadigt uppåt.
eternallord
2011-02-11, 00:23
Satan vad jag fick spö på sparringen idag, meh...
Lovade innan att jag skulle kommentera beträffande mitt Under Armour-underställ, har kört med det i någon vecka nu. Det sitter som en smäck och temperaturen när man använder det är mycket behaglig. Jag är av typen som svettas otroligt när jag tränar, detta förändras inte av understället, däremot så suger det upp en hel del vilket gör att man inte lämnar lika mycket pölar kring sig under de stående momenten (värre är det väl på marken men det kommer man inte undan). Jag har bara en invändning, och det gäller för er som bara vill använda tröjan för sig, samt likt mig har ganska klen kroppsbyggnad på överkroppen. Eftersom underställ av den här typen sitter extremt tajt så tenderar tröjan att vandra uppåt över höfterna, en konsekvens av min klent byggda rygg i relation till relativt utstående höftben. När man har byxorna också så försvinner dock detta problemet helt. De har en gummilinje runt hela insidan, så när man stoppar in tröjan i byxorna sitter den kvar stenhårt oavsett vad man gör. Överlag mycket nöjd, priset anses kanske lite häftigt för vissa men det känns som en bra investering.
Nitrometan
2011-02-11, 08:38
Bra recension, E-lord! :thumbup:
delta_mats
2011-02-11, 11:29
Just börjat med bjj, varit på två träningspass än så länge. Riktigt kul är det.
Världscupen i judo från Budapest idag och imorgon (om ni står ut med kommentatorn..). Inte bästa streamen, men det funkar att se.
http://www.eju.net/calendar/?mode=showLiveTransmission&id=612&channel=
Imorgon tävlar tre svenskar i de tyngre viktklasserna varav en är klubbkamrat med mig.
Vill någon att jag förklarar regler kan jag göra det.
delta_mats
2011-02-18, 14:56
Mjahaa... Tänkte börja kika efter en bjj gi. Vill inte ha något skräp, har förstått att Koral och Vulkan är bra märken? Något annat man kan kika på?
Någon som passar bättre eller sämre för mig som är 188 cm och väger runt 90 kg?
Kan vi inte samla lite "internet-resurser" gällande grappling. Alltså lite mer än random-youtubeklipp (därmed inte sagt att bra genomgångar via youtube inte kan platsa). Mina förslag är;
Kimura.se - Tycker deras teknikvideos är ganska bra. Inte gått igenom så många men BJJ-svartbältarna var definitivt bra.
Submission101 - Bra hemsida. Dock en del döda länkar bland träningsvideorna.
Kom gärna med fler tips!
http://www.no-gi-grappling.com/
submission 101 har inte gott rykte, delvis för att Ari Bolden spelat in bjj instructionals där han har ett svart bälte på sig och när han i själva verket hade vitt bälte i bjj och svart i en egen stil av jjj och delvis för att en viss del av teknikerna och det han instruerar inte är bra.
young_george
2011-02-28, 13:12
Måste dock säga att jag tycker att det där med bälten är ett jävla påhitt.
De enda som tjänar på att bälten används är det som ytterligare vill kommersialisera idrotten och skydda sina intressen.
grondahl
2011-02-28, 13:44
Hur tänkte du nu?
I bjj så används bälten ju främst som klassindelning för tävling, hur skulle det kommersialisera idrotten?
De enda som tjänar på att bälten används är det som ytterligare vill kommersialisera idrotten och skydda sina intressen.
Bälten är ett utmärkt sätt att motivera utövarna, att organisera tävlingar o dyl. efter hur duktiga utövarna är och hjälper i övrigt till att organisera idrotten. Sen är det stiligt också!
http://www.no-gi-grappling.com/
Har småsurfat igenom sidan och den verkar riktigt bra! Fyll gärna på med mer! Även enstaka youtube-klipp som går igenom en teknik på ett bra sätt vore trevligt. Kanske kan läggas in direkt i tråden
http://www.grapplearts.com
Är bra.
nmanradnävna
2011-02-28, 15:50
Finns lite trevliga videor på http://www.youtube.com/user/GracieAcademy
En del breakdowns som är roliga att se
Hur tänkte du nu?
I bjj så används bälten ju främst som klassindelning för tävling, hur skulle det kommersialisera idrotten?
Vissa klubbar kan man betala för att få en gradering liknande karatens kata vilket enbart kommit till bjj,n för att dra in pengar. Det är också vissa som lagt till en massa stripes så att de kan ta betalt flera gånger innan du får ett nytt bälte.
Om det är någon kampsport där man behöver förtjäna sitt svarta bälte så är det fan bjj...
Bälten är ingen nymodighet inom bjj direkt så har lite svårt att förstå poängen.
Jo jag tycker att det är ett otroligt bra system då man får bältet då instruktören tycker att man är redo. Därför så känns det så smutsigt att man kan betala instruktören så att han kan titta på när man visar upp sig.
eternallord
2011-02-28, 17:12
Egentligen säger det ju inte så mycket. Det är en enorm skillnad på svart och svart, att få ett svart bälte under någon av the top dawgs hos Gracie och ett svart bälte hos "Jugges Jiujitsu och bildelar" är dag och natt.
Poängen är inte att man måste vara världklass, poängen är att man behöver vara rejält duktig.
Om det är någon kampsport där man behöver förtjäna sitt svarta bälte så är det fan bjj...
Håller med dig till 100% där!
I BJJ får man verklgen kämpa för sitt bälte i jämförelse med vissa andra kamsporter. Men troligen så kommer det även att vattnas ur lite med åren då sporten växer. Kommer det till en större grupp motionärsutövare i sporten så är det ett faktum.
HookersUnited
2011-03-02, 15:20
Mina öron känns alltid ordentligt mosiga och varma efter sparring, funderar på att skaffa öronskydd i förebyggande syfte.
Vad rekommenderar kolo?
Hur förbereder ni er mentalt inför tävling? Är ni nervösa? Är det killermode eller är det som intensiv sparring med nya människor? Har ni haft olika inställning under olika tävlingar och märkt skillnad i resultat och prestation?
Ni som tävlar i grappling, mma och eller någon stående kampsport, är det någon skillnad i den mentala biten?
eternallord
2011-03-21, 00:02
Hur förbereder ni er mentalt inför tävling? Är ni nervösa? Är det killermode eller är det som intensiv sparring med nya människor? Har ni haft olika inställning under olika tävlingar och märkt skillnad i resultat och prestation?
Ni som tävlar i grappling, mma och eller någon stående kampsport, är det någon skillnad i den mentala biten?
Jag har förvisso bara tävlat stående men jag tror inte det hade varit någon skillnad. Killer-prylen funkar inte alls för mig, det resulterar bara i att pulsen skenar iväg och att jag känner mig ryckig och osmidig. Bäst går det när jag är ko-lugn och bara tar allting med god ro och försöker ha roligt.
En viktig grej tycker jag faktiskt är att gå in med en gameplan, speciellt på amatörnivå ser man ofta förbi den här biten och tar saker som de kommer. Det är otroligt mycket bekvämare att fightas om man har ett specifikt mål i huvudet mer än "vinn". Då är det dessutom lättare att ta ut svängarna och improvisera eftersom man vet vad man ska falla tillbaka på om det skulle gå snett.
På vilken nivå brukar du lägga din gameplan? Planerar du in i minsta detalj eller är det mest som en riktlinje om hur man vill att det ska gå till?
eternallord
2011-03-21, 00:51
På vilken nivå brukar du lägga din gameplan? Planerar du in i minsta detalj eller är det mest som en riktlinje om hur man vill att det ska gå till?
Båda och egentligen. Allmänna riktlinjer baserat på hur motståndaren är (dvs ibland är det mer fördelaktigt att vara offensiv, ibland bättre att vara defensiv) och även specifika scenarion och kombinationer. Det är bara för att ha något att falla tillbaka på när man inte hinner tänka. I Taekwondo exempelvis är den här tekniken:
http://www.youtube.com/watch?v=Tdin03Hf4oE
...en teknik som jag nog har gjort ett par tusen gånger vid det här laget. Men det är guld värt också för att då kan man alltid gå till den om man exempelvis är lite wobblad eller motståndaren är kvickare och man inte hinner tänka igenom vad som händer.
Hur fungerar det i TKD, får du veta i förväg vem du ska möta eller berättar dom det samma dag som det är match?
eternallord
2011-03-21, 01:01
Hur fungerar det i TKD, får du veta i förväg vem du ska möta eller berättar dom det samma dag som det är match?
Man får veta det dagen innan men jag har aldrig varit med om att jag i förväg vetat hur motståndaren är. Jag menar att det är bra att förbereda olika strategier beroende på hur din motståndare agerar, och det vet du ju först när ni börjar fightas, oftast räcker det med den första "feel-out"-minuten sen vet du vilken strategi du ska gå till.
Om jag exempelvis hamnar i en fight där jag möter en extremt duktig counter-figher så väljer jag att inte anfalla för mycket, utan istället fainta mycket och försöka få honom att anfalla och kontra. Möter jag istället någon som är väldigt duktigt offensivt så väljer jag att inte låta honom andas utan går på hårt och sätter ihop offensiva kombinationer.
Aha du menar så. Det ska bli riktigt spännande att se hur en gameplan och ordentligt förberedande påverkar nervositeten inför nästa tävling.
eternallord
2011-03-21, 01:09
Lycka till och glöm inte att uppdatera!
Jag har alltid varit supernervös innan jag gått upp och det har alltid gjort mig superfokuserad. Superstretchat av nervositet är väl nackdelen (eller fördelen kanske) :D
Aldrig haft nån gameplan jag stått och gått igenom utan bara gått ut och gjort det jag vet jag är bra på.
Är det grappling du tävlat i Tricce?
Är det grappling du tävlat i Tricce?
Både och. Mycket Judo i yngre år sen blev det tkd och senast goshindo.
Nu inget :/
Hejsan, jag tänkte fråga lite småsaker om vikt inför bjj tävling, dvs tävling med GI och invägning precis innan. Koncept som att man kan dieta lång innan och att det är en tekniksport är självklara och behöver kanske inte sägas. Hur man bantar står det s.a.s redan mkt om på forumet.
Vad är era tankar om det är värt att ha en lättviktsgi? där kan man spara drygt ett halv kilo. Men är det värt det med tanke på att tyget är lite lättare att greppa ?
Kreatin; skulle väl vara fördelaktigt att äta kreatin, men man lägger ju på sig lite vattenvikt av det. Är det en god ide att äta kreatinet och sedan basta bort motsvarande extra vattenvikt från kroppen. Eller eftersom kreatinet måste bindas med vatten, tappar man efekten i vilket fall om man är lite uttorkad.
Hur stor diff mellan sin "riktiga" morgonvikt och tävlingsvikt tycker ni är rimligt och hur tycker ni att ni kan prestera efter det? Är det bra att äta lätt men näringstät mat dagarna innan eller att äta lite över lag?
Naturligtvis kan man tycka att det borde finnas mycket om detta på nätet, men faktiskt har jag upplevt att det mest är för sw/mma man kan läsa hur folk gör. Eftersom det är en större del av dom sporterna, men även om det är en liten del av bjj:n kan man ju göra det rätt för det.
eternallord
2011-03-25, 17:57
SW har väl också invägning samma dag så metoderna där är precis desamma. Inom MMA/TKD osv skiljer det sig något eftersom man väger in dagen innan.
8jvVObjQwwE
der fürher gillar inte instructionals :laugh:
När jag tränade MMA för runt en månad sen så fastnade jag i en armbar, först kändes det ingenting och jag försökte komma ur den. Sen helt plötsligt så knakade det till i armbågen och jag tror armen böjdes lite åt fel håll. Sen dess så har jag haft ont i armbågen när den är fullt utsträckt eller böjd, var hos doktorn för ungefär 2 veckor sen och han trodde det var en inflammation så fick ibumetin som jag skulle smörja på i 2 veckor. Men det har inte hjälpt särskilt mycket, så undrar om någon här vet vad det kan vara eller om någon har liknande erfarenheter. Vad tycker ni jag ska göra, bara vila eller gå tillbaka till doktorn?
Tacksam för svar!
Jag fastnade i ett sorts keylock från scarf hold där i stort sett samma sak hände. Från början så kanndes ingenting och sen från ingenstans så knakade det till. Jag hade problem med armbågen i ungefär ett halvår. Det ömmade som mest när jag försökte kasta något.
Okej, låter ju ungefär som samma sak då. Vilade du bara för att det skulle gå bort? Tränade du något under tiden?
Jag har dels fått armbågen översträckt i en armbar en gång samt fått armbågsleden vriden i typ en americana från mount. Båda gångerna small och knakade det i armbågen.
Så här ett par år efteråt gör det bara ont när jag belastar den i konstiga vinklar, typ som jag håller armarna när jag kör böj. Dock hade jag väl ont dagligen första året ungefär.
eternallord
2011-03-28, 21:30
Såhär spännande blir det under tävlingsdieten. Jag vill ha pizza.
http://img846.imageshack.us/img846/3959/bild20110328kl2225.jpg
Okej, låter ju ungefär som samma sak då. Vilade du bara för att det skulle gå bort? Tränade du något under tiden?
Jag körde på som vanligt, fast jag var extra noga med att klappa ut i tid.
mike mike
2011-04-01, 00:23
Någon som tränar BJJ, SW eller Judo i Uppsala med omnejd? :)
Sugen på att försöka köra igång med lite grappling igen. Behöver pumpa upp mig mentalt för att få tummen ur rövhållet.
Tänkte plöja artesuave 1 o 2, tror jag har lite andra grapplingdokumentärer i bakhuvudet om jag får tänka.
Så ubergrapplers vad har ni för favoriter på dokumentärer, highlights, grapplingmatcher, mma matcher, instructionals eller whatever som får er på grappling humör?
Var mer inne i den här världen för några år sen tror jag har en del pärlor i bakhuvudet att plocka fram om jag får sova på saken...
Så ubergrapplers vad har ni för favoriter på dokumentärer, highlights, grapplingmatcher, mma matcher, instructionals eller whatever som får er på grappling humör?
jBe0k4_T9bQ
Har någon erfarenhet av Vulkan ultra light och tvätt i högre temperaturer? Känner att jag skulle vilja krympa min och funderar på om man vågar tvätta i 60c, trots att det rekommenderas endast 30. Jag har bara tvättat i 30c hittils pga detta nämligen.
Blir kraken helt kajko i 60c?
delta_mats
2011-04-01, 10:14
Har någon erfarenhet av Vulkan ultra light och tvätt i högre temperaturer? Känner att jag skulle vilja krympa min och funderar på om man vågar tvätta i 60c, trots att det rekommenderas endast 30. Jag har bara tvättat i 30c hittils pga detta nämligen.
Blir kraken helt kajko i 60c?
Vulkan ska väl vara förkrympta redan? Jag har en Vulkan pro light och den är i alla fall förkrypmt och krymper inte i tvätten. Fast den kanske gör det ändå om man tvättar i 60 grader eller högre.
Vulkan ska väl vara förkrympta redan? Jag har en Vulkan pro light och den är i alla fall förkrypmt och krymper inte i tvätten. Fast den kanske gör det ändå om man tvättar i 60 grader eller högre.
Det står det, men en vän till mig nämnde något om att deras preshrunk skulle vara i låga temperaturer även det. Jag har ingen aning mao :D
Jag har bara fått känslan att den har töjts mycket och tänkte om man kunde göra något åt det.
Någon som känner till en pedagogisk internetresurs gällande hur man kontrollerar från sidemount?
Har tidigare gått igenom flera olika positioner inom själva sidemounten, med fokus att etablera och återetablera kontroll över axlar och höft. Nu var det himla länge sedan och jag söker därför någon bra instruktion för att damma av gamla kunskaper.
Osama Bin blackbelt:
http://m.mixedmartialarts.com/news/324466/Osama-bin-Laden-was-a-black-belt-Judoka/
http://www.kimura.se/osama-bin-laden-hade-ett-svart-balte.html
Lycka till och glöm inte att uppdatera!
Då var tävlingen avgjord och det blev en förstaplats.
Om någon är intresserad av att kolla på matcherna och eventuellt ge lite feedback så skickar jag gärna länkar via pm.
eternallord
2011-05-10, 21:50
Då var tävlingen avgjord och det blev en förstaplats.
Om någon är intresserad av att kolla på matcherna och eventuellt ge lite feedback så skickar jag gärna länkar via pm.
Jag tar 100% cred för dina vinster då iom mina tips. Det är väl rimligt? :D
Självklart vill vi se, in med länken i tråden istället bara!
Haha det enda som liknade en gameplan jag hade var däremot nedtagningen, och det gick väl sisådär :)
Det är jag i svart gi.
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/9/4RUhJvDffCc
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/8/4xSlz7vvCQ0
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/7/WA775AXi_vU
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/6/6xz0bucwUtA
Jag gick en match till som inte kom med på film, den vann jag på gistrypning från backmount.
delta_mats
2011-05-11, 06:33
Nämen där ser man! Så hamnade även jag på film:)
Jag som fick spö i sista matchen, får väl skylla på att du tränat betydligt längre än tid än mig, hehe. Bra jobbat!
hangatyr
2011-05-11, 07:19
Haha det enda som liknade en gameplan jag hade var däremot nedtagningen, och det gick väl sisådär :)
Det är jag i svart gi.
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/9/4RUhJvDffCc
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/8/4xSlz7vvCQ0
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/7/WA775AXi_vU
http://www.youtube.com/user/tojpaz#p/u/6/6xz0bucwUtA
Jag gick en match till som inte kom med på film, den vann jag på gistrypning från backmount.
vad är det för tävling?
Jag som fick spö i sista matchen, får väl skylla på att du tränat betydligt längre än tid än mig, hehe. Bra jobbat!
Haha jag kommer ihåg när jag kollade på till vilka mailet som skickades innan tävlingen gått ut till och reagerade på att jag kände igen delta_mats, men jag kopplade det aldrig til kolozzeum :)
Bra jobbat av dig också :)
vad är det för tävling?
Iksu fighten var det.
hangatyr
2011-05-11, 10:16
Iksu fighten var det.
Ok. Umeå?
Bra jobbat Brabo! Jag blev sjukt tävlingssugen. :) Vilken viktklass förresten?
Om knäet läker så blir det lätt tävling i höst.
delta_mats
2011-05-11, 15:18
Stor han var Delta_Mats!
Tyvärr hjälpte det inte då jag gasade redan i första matchen och fick möta Brabo i femte:)
Men han förtjänade segern i vilket fall som helst.
Bra jobbat Brabo! Jag blev sjukt tävlingssugen. :) Vilken viktklass förresten?
Om knäet läker så blir det lätt tävling i höst.
Tackar! Dom kallade viktklassen tungvikt, men vad det innebär vet jag inte riktigt. Jag vägde i alla fall in på 87.5kg.
Stor han var Delta_Mats!
Det tyckte jag också när jag såg vilka jag skulle möta :)
Tyvärr hjälpte det inte då jag gasade redan i första matchen och fick möta Brabo i femte:)
Men han förtjänade segern i vilket fall som helst.
Brabo had the skills
Var lite som Chael Sonnen VS Anderson Silva när ni möttes
hangatyr
2011-05-11, 17:23
Tackar! Dom kallade viktklassen tungvikt, men vad det innebär vet jag inte riktigt. Jag vägde i alla fall in på 87.5kg.
Det tyckte jag också när jag såg vilka jag skulle möta :)
87,5, det borde innebära att du tävlade i meio pesado, mellantungvikt. -88,3 är det.
Fredrik S
2011-05-11, 18:49
Får man fråga hur länge ni har tränat?
delta_mats
2011-05-11, 18:58
3 månader för min del.
87,5, det borde innebära att du tävlade i meio pesado, mellantungvikt. -88,3 är det.
På iksu fighten så gjorde dom viktklasserna efter invägningarna, dvs inga officiella viktklasser. De viktklasser som räknades upp var en lättvikt, en mellanvikt och en tungvikt.
Jag började träna i november 2009.
Kritisera gärna filmerna. Vi är fyra vitbälten som driver våran sektion så all hjälp att utvecklas är välkommen :)
hangatyr
2011-05-12, 07:54
På iksu fighten så gjorde dom viktklasserna efter invägningarna, dvs inga officiella viktklasser. De viktklasser som räknades upp var en lättvikt, en mellanvikt och en tungvikt.
Ah, jag förstår. Ni verkar ha sjukt stora lokaler!
delta_mats
2011-05-12, 13:57
Ah, jag förstår. Ni verkar ha sjukt stora lokaler!
Brabo tränar inte i Umeå där iksu fighten håller till. Jag gör det däremot och lokalen är stor och fin, vi har två mattor varav den som visas på filmen är något mindre än den andra, den andra hade de delat av och körde två matcher på åt gången. Sport jujutsu brukar dock träna samtidigt på ena mattan vissa pass.
hangatyr
2011-05-13, 08:19
Brabo tränar inte i Umeå där iksu fighten håller till. Jag gör det däremot och lokalen är stor och fin, vi har två mattor varav den som visas på filmen är något mindre än den andra, den andra hade de delat av och körde två matcher på åt gången. Sport jujutsu brukar dock träna samtidigt på ena mattan vissa pass.
härligt! vi tränar i ett skyddsrum. men vi slipper dela lokal med andra å andra sidan!
Körde första no-gi passet på länge i torsdags, hur i helvete stryper man någon utan gi.
Efter att jag skrivit det så kom jag på att mitt användarnamn är brabo och att det är min absoluta favoritstrypning utan gi :D
För att ta en liten seriösare fråga, har ni något tipps på en bra stående guardpassering no-gi?
Kantigast vinner, vassast armbågar in...
Sådär menar du? Ungefär 2:50 in.
09ZL5UqOMP8
Sådär menar du? Ungefär 2:50 in.
09ZL5UqOMP8
Korrektamundo brother.
nmanradnävna
2011-05-14, 16:58
Ställde frågan i MMA-tråden lite malplacerat för ett tag sedan.
Letar efter en brottarmatch i OS(?), finalen mellan två herrar varav den ene herren var underdog. När det är X minuter kvar av finalen hamnar underdogen i brygga(vad det nu heter) och på något heroiskt sätt håller han ryggen borta från mattan tiden ut och vinner.
Ringer det någon klocka?
Letar efter en brottarmatch i OS(?), finalen mellan två herrar varav den ene herren var underdog. När det är X minuter kvar av finalen hamnar underdogen i brygga(vad det nu heter) och på något heroiskt sätt håller han ryggen borta från mattan tiden ut och vinner.
Ringer det någon klocka?
Karelin - Rulon Gardner?
T1p3SsOZFFA
Iofs ingen brygga, men han lyckas att inte bli vänd.
Ringer det någon klocka?
Ja det var 92, 96 eller 2000, hmm, det var två lättare killar inte Karelin. Möjligen var han tysk eller annan europé fast minns inte, sorry. En fenomenal prestation och en av de stora prestationerna under OS. Han höll huvudet i golvet hur länge som helst. Inte helt säker på om det var en guldmatch. Sök på olympcs highlights eller nåt sådant.
Sökte men hittade inget, kan ha vart tidigare också. Kolla med något brottarforum kanske. Minns det i alla fall.
Nitrometan
2011-06-14, 11:11
Al Bundy har fått sitt svarta bälte.
tSSt5OQ4zHc
Ed O'Neill har tydligen tränat BJJ i 16 år.
Jo det var ett tag sen, har inte kollat klippen men jag såg på TV när han satt ned och stoppade in handen innanför det som AL Bundy gör.
Han påminner om min judotränare, verkar vara en rätt säker kille.
Nitrometan
2011-06-20, 16:13
SM i SW kommer att sändas live i SVT!
SVT sänder från SM-veckan i Halmstad.
SW-SM avgörs lördagen den 2 juli.
Dessutom sänds Glima-SM den 28 juni (också från Halmstad).
Grappling i TV!
astrodog
2011-06-20, 16:40
Körde första no-gi passet på länge i torsdags, hur i helvete stryper man någon utan gi.
Efter att jag skrivit det så kom jag på att mitt användarnamn är brabo och att det är min absoluta favoritstrypning utan gi :D
För att ta en liten seriösare fråga, har ni något tipps på en bra stående guardpassering no-gi?
Det är omöjligt att passera stående. Visst kan du börja stående, men vid något tillfälle så måste du stänga avståndet. Om motståndaren inte har något grepp på dig alls så leta vinklar tills du känner att du har en öppning. Öppningen kan t.ex. vara att du tvingar honom rulla upp och då kan du fortsätta med over-under. Vänder han inte upp så har du förmodligen side eller back. Men ämnet är ungefär lika fritt som "hur kastar man någon i judo?". Utan grepp är allt öppet och därmed inget låst.
SM i SW kommer att sändas live i SVT!
SVT sänder från SM-veckan i Halmstad.
SW-SM avgörs lördagen den 2 juli.
Dessutom sänds Glima-SM den 28 juni (också från Halmstad).
Grappling i TV!
Fan så ballt:)
Det är omöjligt att passera stående. Visst kan du börja stående, men vid något tillfälle så måste du stänga avståndet. Om motståndaren inte har något grepp på dig alls så leta vinklar tills du känner att du har en öppning. Öppningen kan t.ex. vara att du tvingar honom rulla upp och då kan du fortsätta med over-under. Vänder han inte upp så har du förmodligen side eller back. Men ämnet är ungefär lika fritt som "hur kastar man någon i judo?". Utan grepp är allt öppet och därmed inget låst.
Med gi brukar jag alltid ställa mig upp för att öppna guarden och leta greppen för att göra en bull fighter passering, men du menar att nogi så är det vinklar och opportunistiskt tänkande som gäller?
Edit.
Vilket är ditt favoritkast i Judo ;-)
astrodog
2011-06-20, 19:12
Med gi brukar jag alltid ställa mig upp för att öppna guarden och leta greppen för att göra en bull fighter passering, men du menar att nogi så är det vinklar och opportunistiskt tänkande som gäller?
Edit.
Vilket är ditt favoritkast i Judo ;-)
Nu så frågade du om stående passering av guard, inte om passering av stängd guard. Har du fått guarden stängd kring dig så är det ett säkert tecken på att din passering misslyckats. Gi or no gi.
Jag tror att det har blivit ett missförstånd någonstans.
Den här passeringen menar jag att jag tycker om med gi.
r6Y6CZiijhE
Utan gi har jag svårt att göra den här passeringen då jag upplever att jag har dålig kontroll på benen, jag vet inte om det beror på att jag greppar fel eller om det helt enkelt är så att den här sortens passering inte lämpar sig för nogi.
Det jag efterlyste var ett sätt att komma förbi benen när man står upp i någon form av öppen guard. Om passeringen innebär att man hittar de grepp man vill ha medan man fortfarande är nere på mattan eller om man hittar de efter man satt fotsulorna i marken spelar ingen större roll.
astrodog
2011-06-21, 18:13
Jag tror att det har blivit ett missförstånd någonstans.
Den här passeringen menar jag att jag tycker om med gi.
r6Y6CZiijhE
Utan gi har jag svårt att göra den här passeringen då jag upplever att jag har dålig kontroll på benen, jag vet inte om det beror på att jag greppar fel eller om det helt enkelt är så att den här sortens passering inte lämpar sig för nogi.
Det jag efterlyste var ett sätt att komma förbi benen när man står upp i någon form av öppen guard. Om passeringen innebär att man hittar de grepp man vill ha medan man fortfarande är nere på mattan eller om man hittar de efter man satt fotsulorna i marken spelar ingen större roll.
Det är väl inte helt värdelöst att försöka sig på den där passeringen, men du får fortfarande leta vinklar och rätt läge, samt helst vara lika snärtig både på vänster som höger sida. Sedan så kan du knappast tro att du direkt kommer till side, utan du lär istället hamna i halvguard, gärna utan att få ditt ben låst över knäet. Men som jag sa, att passera guard är ungefär lika trixigt som att kasta någon i judo, och i no-gi så kan man i princip anse att inga grepp kan hållas vid knän, armbågar osv. mer än momentärt. Så du måste helt enkelt bli snabbare och hela tiden spela på alla centimetrar och tillfällen. Ifall du inte rör på dig, så är det ditt största problem.
Med det sagt, så är det många som tycker att "passering" till halvguard är ett steg framåt, och därifrån blir gamet mer begränsat. Här kan du börja applicera tekniker och leta efter än bättre kontroll-positioner, som t.ex. underhook eller behind-neck, eller varför inte båda. Kanske sätta in in ett knä och lägga sig på sidan och börja jobba ut. Men förmodligen är det bättre att redan innan han får halvguarden försöka glida ut på sidan med knee-out pass och vänta på att han vänder upp och fortsätta med ett flytande game därifrån till back eller giljotin eller bara kontrollera framifrån när han turtlar med bra tryck liggandes lite på sidan.
Och med det sagt, så finns där ju ändå flertalet att välja emellan. Ta de klassiska:
- två armar under benen
- "bull-pass" med motsatt ben/knä förbi och in tight på hans höft
- knee on shoulder pass
- hoppa in och förbi till neck-hold med ena armen och mellan benen med andra / eller på närmsta knä, ofta kan man komma till turtle-top eller nord-syd
men som sagt, alla sätt att se på det leder bara till att gamet är fritt.
Testa mot någon duktig och se hur de tar sig förbi dig, var den felande länken är. Antingen så hittar du ett sätt att tighta igen dina egna hål, eller så hittar du ett hål att använda.
Det är väl precis som med allting annat. Med övning kommer färdighhet. Nackdelen är att vi är en väldigt liten sektion där ingen graderat ens till blått.
Fy.. fan.. Första träningen efter att inte ha lyft ett finger på 3,5 månader. Spyan var nära.. Nu 1 timme efter avslutat pass har jag fortfarande mer än dubbla min vanliga puls. :D De e gött å leva!
2 timmar! Gått ner några slag, men fortfarande dubbla. Lär sova gott nu. :n00b
Ska nog tävla på Scandinavian Open i slutet av Oktober, kommer bara ha tränat några månader då så kommer nog inte gå så bra men jaja kul att prova på att tävla :D
http://www.dailymotion.com/video/x3x7jq_vinicius-draculino-magalhaes-bjj-pr_sport
Ska nog tävla på Scandinavian Open i slutet av Oktober, kommer bara ha tränat några månader då så kommer nog inte gå så bra men jaja kul att prova på att tävla :D
Du kan ju värma upp med en SGL tävling 2011-10-15. Det är ju inte BJJ men borde väl inte skada.
Vann guld i min viktklass, blev sjukt förvånad själv! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.