Visa fullständig version : Undersökning: Knäböj vs. frontböj
Det diskuteras jämt och vilt om hurvida biceps aktiveras genom 498 vinklar med hjälp av en hantel och bänk, men det diskuteras nästan aldrig någon jämförelse mellan vanliga knäböj och frontböjar.
Vilken brukar ni köra? Kör ni enbart ena varianten, eller växlar ni?
Funderingar, diskutioner, kom igen nu knäböjsfolk!
Får mindre ont i min gamla ryggskada av frontböjar. Kör dem dock i superset iblan.
Frontböjar ger mindre rörelseutslag över höften = att låren kommer att jobba mera. Vid vanliga böjar kommer ryggen oundvikligt tippas framåt och medföra att glutesmuskulaturen (röven) involveras mer.
Frontböjar liknar hacklift mycket vid en rörelseanalys. Till en början kan frontböjar kännas lite knixigt att få till men övning ger färdighet. Jag skulle aldrig byta ut vanliga böj mot frontböj, men gärna använda det som en komp.övning.
:bpump: & :eating: då :thumbup:
ja kör bara vanliga knäböj o sen hack squat.
kanske tar o tetsrar lite fron-böj nästa pass har aldrig kört denna övning så ja får väl se om ja ramlar eller nått.
Jag vet inte om aktiveringen av gluteus skulle vara mindre i frontböj, snarare mer tycker jag. I knäböj med stången bakpå kan man luta sig framåt och därmed hamna i dragläge för hamstring medans hela den delen av lyftet måste tas av gluteus i frontböj.
Originally posted by jwzrd
Jag vet inte om aktiveringen av gluteus skulle vara mindre i frontböj, snarare mer tycker jag. I knäböj med stången bakpå kan man luta sig framåt och därmed hamna i dragläge för hamstring medans hela den delen av lyftet måste tas av gluteus i frontböj.
Aktiveringen av gluteus är inget man "tycker" att man känner. Gluteus aktiveras kraftig vid en större flexion av höften, it´s simple..
Lätt sätt att tänka: Tyngdlyftare-litet arsle, Styrkelyftare-stooort arsle
Tyngdlyftare hare STOOOORT arlse! Styrkelyftare har smala ben, litet arsle och stor mage! :D
Och det där med känner hit och dit, vinkeln kan inte vara det enda som styr det. Jag får träningsvärk i röven av frontböj. Inte av knäböj. Av knäböj sitter värken i adduktorerna och övre hamstring. Dvs, det man känner när man sitter på skitstolen. Frontböj sätter sig mitt i skinkorna och djupt i låren. Kör båda övningarna ner i källaren djupmässigt sätt.
Börje H> Mig veterligen har OL-are fan så mkt större häckar (*dregla*) än de flesta SL-are jag vet..
I OL går man skjutton ner totalt i botten medan SL-arna går strax under paralellt ju
Snapphanen
2003-11-11, 22:47
Frontböj, mest för att den tar bäst på mina lår och att det ger sådan jäkla träningsvärk:D
Jag saknar aqlternativet .
Båda, lika mycket/ofta.
Jag upplever dem som bäst båda två. Varannan gång blir det fram och varannan gång de vanliga böjen.
Jag tycker det är lite olika muskelaktivering i övningarna så det känns bra att köra båda.
Originally posted by jwzrd
Tyngdlyftare hare STOOOORT arlse! Styrkelyftare har smala ben, litet arsle och stor mage! :D
Och det där med känner hit och dit, vinkeln kan inte vara det enda som styr det. Jag får träningsvärk i röven av frontböj. Inte av knäböj. Av knäböj sitter värken i adduktorerna och övre hamstring. Dvs, det man känner när man sitter på skitstolen. Frontböj sätter sig mitt i skinkorna och djupt i låren. Kör båda övningarna ner i källaren djupmässigt sätt.
Kör bägge , men :D , visst stämmer det du skriver , ;) men bara om man kör tungt :bpump:
Survivor
2003-11-12, 11:15
Börje H, har rätt som vanligt :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.