handdator

Visa fullständig version : Näringsintag och unga elitidrottare

King Grub
2010-12-24, 11:28
Nutrition can play an essential role in the health of elite young athletes as well as exercise performance. Children and adolescents need adequate energy intake to ensure proper growth, development, and maturation. In addition, the requirements may further increase with increasing exercise training. There are, however, several metabolic differences that result in slightly different advice for young versus adult athletes. For example, younger athletes generally rely more on fat as a fuel, have smaller glycogen stores and have a limited glycolytic capacity. This would imply reduced carbohydrate requirements but a greater capacity to oxidize fat. There are also differences in thermoregulation, although the exact impact on fluid requirements is not clear. The limited evidence suggests that acute energy and fluid imbalances can be detrimental to performance and there may be benefits of ingesting carbohydrate and fluid during exercise, especially during more prolonged exercise. Exogenous carbohydrate oxidation rates have been reported to contribute more to energy expenditure in children. This may, however, simply be a reflection of the fact that the oxidation of this carbohydrate is not limited by body size, but by absorption. Absorption rates are likely to be similar in children and adults and therefore exogenous carbohydrate oxidation rates should be comparable. The relative contribution will therefore be higher because of the lower absolute intensities in children. There are a large number of questions still unanswered and sports nutrition advice to the elite young athlete is largely extrapolated from the adult population. Therefore, more research is needed in the years to come to give better advice to these young athletes.

Med Sport Sci. 2011;56:47-58. Nutrition and Elite Young Athletes.

http://content.karger.com/ProdukteDB/produkte.asp?Aktion=ShowPDF&ArtikelNr=320630&ProduktNr=254566&filename=320630.pdf

Apos78
2010-12-24, 11:50
Children and adolescents need adequate energy intake to ensure proper growth, development, and maturation. In addition, the requirements may further increase with increasing exercise training.

Brädans ungdomar ska helt enkelt inte planera en deff i den åldern.

Rikard Jansson
2010-12-24, 11:51
Tyckte jag blev motsagd någonstans där jag sa att energi var nödvändigt för att växa?

dupper
2010-12-24, 12:34
Tyckte jag blev motsagd någonstans där jag sa att energi var nödvändigt för att växa?

Nodvändigt kanske är ett steg för långt; du slutar ju inte växa bara för att du inte får i dig rätt mängd energi. Men du försämrar ju förutsättningarna för det iaf.

Apos78
2010-12-24, 14:35

Nodvändigt kanske är ett steg för långt; du slutar ju inte växa bara för att du inte får i dig rätt mängd energi. Men du försämrar ju förutsättningarna för det iaf.

Energi ÄR nödvändigt för tillväxt. Stryper du tillförseln så riskerar du tillväxthämningar. Men visst, du växer även på ett underskott om än sämre. Kroppen har som bekant energi att ta av, iaf i viss utsträckning.

Crocker
2010-12-24, 14:45
Tråkiga resultat.

Sverker
2010-12-25, 06:44
Hur gamla är barnen och umgdomarna ?

Jag får intrycket att det gäller ungsomar som inte kommit igenom puberteten och därför inte har den muskelmassa en 20-åring har. Helt enkelt att kapaciteten finns men att förråden är för små.

Gissar att texten handlar om ungdomar upp till 16 - 17 år, max.

Eddie Vedder
2010-12-25, 16:31

Nej du blev motsagd därför att du trodde att en studie som inte ens hade med det att göra inte visade det. Du fick ju till och med en förklaring av mig på Facebook.

Gabriel174
2010-12-25, 17:05
There are a large number of questions still unanswered and sports nutrition advice to the elite young athlete is largely extrapolated from the adult population. Therefore, more research is needed in the years to come to give better advice to these young athletes.

Apos78
2010-12-25, 18:11
There are a large number of questions still unanswered and sports nutrition advice to the elite young athlete is largely extrapolated from the adult population. Therefore, more research is needed in the years to come to give better advice to these young athletes.

Givetvis. Men det finns väl inget som talar emot att unga har vissa behov för att växa och utvecklas som de ska? Det kommer aldrig att komma studieresultat som visar på det motsatta, något som kan vara fallet då det kommer till annan forskning.

Eddie Vedder
2010-12-25, 18:22

Det där är iofs praxis inom vetenskapligt skrivande. Så uttrycker man sig helt enkelt. Det ska vara ytterst hårda data, typ fysik och kemi för att forskaren skall "våga" uttrycka sig mer säkert utan att gå över gränsen.

Gabriel174
2010-12-25, 20:29
Det där är iofs praxis inom vetenskapligt skrivande. Så uttrycker man sig helt enkelt. Det ska vara ytterst hårda data, typ fysik och kemi för att forskaren skall "våga" uttrycka sig mer säkert utan att gå över gränsen.

Självklart, men det var snarare till vissa (inkl. mig själv) som verkar ta studier som absolut sanning trots att "allt" inte undersökts än.

Sverker
2011-01-03, 12:57
Mindre muskelmassa och därmed mindre glykogenförråd.

Men spelar det någon roll ?
De flesta distanser för ungdomar är inte mycket längre än 20 - 40 minuter, ifall vi tittar på motionsloppen.
Ungdomar har också kortare speltid, i lagidrotter som ishockey och handboll.

Svårt att se någon idrott för <17 år som är längre än 1 timme.

Rikard Jansson
2011-01-03, 12:58
Mindre muskelmassa och därmed mindre glykogenförråd.

Men spelar det någon roll ?
De flesta distanser för ungdomar är inte mycket längre än 20 - 40 minuter, ifall vi tittar på motionsloppen.
Ungdomar har också kortare speltid, i lagidrotter som ishockey och handboll.

Svårt att se någon idrott för <17 år som är längre än 1 timme.

Styrketräning 20 timmar i veckan? Sen är det ändå en jäklarns massa träning för unga ishockey & amerikansk fotbolls-spelare

Apos78
2011-01-03, 16:33
Styrketräning 20 timmar i veckan? Sen är det ändå en jäklarns massa träning för unga ishockey & amerikansk fotbolls-spelare

Runt 20 timmar i veckan är en jädra massa och det är nog väldigt få som börjar närma sig de mängderna. Det ger runt 1000 timmar per år, vilket jag tror är över gränsen för vad kroppen håller för. Tre timmar om dagen alla dagar är det väldigt få som kan skriva under på. Det kräver nästan att du inte gör något annat (pluggar, jobbar) med tanke på tiden runt träningen med ombyte, matintag etc.

Rikard Jansson
2011-01-03, 16:40
Ja, alltså min kommentar var till någon studie om överträning hos unga atleter, inte om näringsintag? Jag fattar ingenting ^^

Crocker
2011-01-03, 16:43
Omöjligt är det verkligen inte.

Eddie Vedder
2011-01-03, 16:44
Ja, alltså min kommentar var till någon studie om överträning hos unga atleter, inte om näringsintag? Jag fattar ingenting ^^

Nej din kommentar var till den här studien. King Grub hade postat den före z_bumbi som nu slog ihop dom. Men studien är ju densamma.

Rikard Jansson
2011-01-03, 16:45
Nej din kommentar var till den här studien. King Grub hade postat den före z_bumbi som nu slog ihop dom. Men studien är ju densamma.

När jag postade min kommentar var det inte alls samma studie :(

Kan iofs vart olika delar. Men ja... min kommentar var iaf bara riktad till Sverker, som jag förstod det, hade svårt att tro att det var ett problem då träningsmängden inte var adekvat (?).

Edit 2: och detta verkade bli otydligt då texten (än om inte studien?) ändrades från att fokusera på överträning till näringsintag. Detta kan dock ha skett i mitt huvud, då jag verkar inbilla mig saker.

Eddie Vedder
2011-01-03, 16:47
När jag postade min kommentar var det inte alls samma studie :(

Jo det var. Det var ju därför z_bumbi slog ihop trådarna och plockade bort sitt inlägg.

Sverker
2011-01-03, 17:02
Rikard Jansson !

Jag skrev att ungdomar oftast inte tävlar några längre stunder. Att glykogendepåerna inte BORDE vara den begränsande faktorn för tävlingsaktiivten.
Förutsätter att glykogendepåerna är fulla vid start.

Ditt exempel var annars rätt extremt med 20 timmar i veckan. Ungdomar ska gå i skolan och göra sina läxor:furious:

Finns säkert ungdomar som tränar så mycket genom att dubbla med att även träna och spela med juniorena eller t o m seniorena. Samtidigt som det är fotboll eller innebandy OCKSÅ. Men nu så är det istället ett ledarproblem. Att ledarna släpper sina ungdomar till äldre lag samtidigt som de spelar med egna laget.

Eddie Vedder
2011-01-03, 17:06
Finns säkert ungdomar som tränar så mycket genom att dubbla med att även träna och spela med juniorena eller t o m seniorena. Samtidigt som det är fotboll eller innebandy OCKSÅ. Men nu så är det istället ett ledarproblem. Att ledarna släpper sina ungdomar till äldre lag samtidigt som de spelar med egna laget.

Ja det här är otroligt vanligt. Ledarna och föräldrarna vill ju att deras lag ska vinna så de duktiga ungdomarna får spela hur mycket matcher och träningar som helst. Och det börjar tidigt.

Sedan får man ju inte glömma att barn som sysslar med idrott, och är duktiga, också har en tendens att utföra sin idrott typ jämt. När jag var liten var det fotbollsspelande i väntan på fotbollsträningen. ;)

kavalen
2011-01-03, 18:48
Runt 20 timmar i veckan är en jädra massa och det är nog väldigt få som börjar närma sig de mängderna. Det ger runt 1000 timmar per år, vilket jag tror är över gränsen för vad kroppen håller för. Tre timmar om dagen alla dagar är det väldigt få som kan skriva under på. Det kräver nästan att du inte gör något annat (pluggar, jobbar) med tanke på tiden runt träningen med ombyte, matintag etc.

Inte speciellt ovanligt för ungdomar som satsar på sin idrott. När jag spelade tennis förut så tränade vi i elitgrupperna 3 timmar per dag måndag - fredag plus att det sedan var tävling på helgerna. 1 av dessa timmar bestod av ren fysträning som löpning, ruscher, tom träning med vikter på tennisklubbens gym.

Som sagt när man är ung jobbar man inte. Då bestod dagarna av studier och sen var det direkt ner till tennisklubben. Men sen får man ta hänsyn till att skolschemat inte var upplagt på samma sätt som för övriga skolungdomar, man gick iväg tidigare för att träna etc.

Rikard Jansson
2011-01-03, 18:51
Rikard Jansson !

Jag skrev att ungdomar oftast inte tävlar några längre stunder. Att glykogendepåerna inte BORDE vara den begränsande faktorn för tävlingsaktiivten.
Förutsätter att glykogendepåerna är fulla vid start.

Ditt exempel var annars rätt extremt med 20 timmar i veckan. Ungdomar ska gå i skolan och göra sina läxor:furious:

Jag tränar periodvis 18-22 timmar i veckan ^^ Då räknat ren gymtid, med resor dit och hem osv blir det väl uppemot 25

Edit: fast vid tävlingarna har du som jag förstår det (är trög idag) givetvis rätt.

z_bumbi
2011-01-03, 19:13
Det finns en tråd om överträning men den ligger i träningsdelen av forumet.

Chrillee
2011-01-05, 18:59
Undrar om man skulle blivit längre om man hade ätit bättre och inte ätit 2kg chocklad och chips varje dag. :)
Fast huvudsaken är väl att man inte låg på ett underskott under tiden man växte.