Visa fullständig version : Normalviktiga män och kvinnor överskattar sin tränings energiförbrukning
King Grub
2010-12-24, 11:22
AIM: The limited potential of exercise to induce weight loss could be partly due to the overestimation of the energy cost of exercise. The objectives of this study were twofold: 1) to investigate whether men and women are able to accurately estimate exercise energy expenditure (EE); and 2) to determine whether they have the ability to accurately compensate for the EE of exercise during a buffet-type meal.
METHODS: Sixteen (8 men, 8 women) moderately active (VO2 peak=45.4±7.7 mL.kg-1.min-1), normal weight (BMI=22.8±3.3 kg/m2) individuals, aged 20-35 years, were studied. They were blinded to two randomly assigned experimental conditions: a 200 and a 300 kcal (measured by indirect calorimetry) exercise sessions that were performed on a treadmill at the same intensity (50% of VO2 peak). At the end of each exercise session individuals were asked to estimate EE of the exercise sessions and to then eat the caloric equivalent of their estimated exercise EE from a buffet-type meal.
RESULTS: Estimated EE was higher than measured EE for both the 200 kcal (825.0±1061.8 vs. 200.1±0.7 kcal, P<0.05) and 300 kcal (896.9±952.4 vs. 300.2±0.7 kcal, P<0.05) sessions. Further, post-exercise energy intake was higher than measured EE for the 200 kcal (556.8±204.4 vs. 200.1±0.7 kcal, P<0.001) and the 300 kcal (607.2±166.5 vs. 300.2±0.7 kcal, P<0.001) sessions. Although post-exercise energy intake was lower than estimated EE, no significant differences were noted.
CONCLUSION: These results suggest that normal weight individuals overestimate EE during exercise by 3-4 folds. Further, when asked to precisely compensate for exercise EE with food intake, the resulting energy intake is still 2 to 3 folds greater than the measured EE of exercise.
J Sports Med Phys Fitness. 2010 Dec;50(4):377-384. Normal weight men and women overestimate exercise energy expenditure.
Det är ingen liten feluppskattning. Visar nog ganska mycket på vår önskan att den träning vi utför ska vara på en ganska hög nivå. Även om det handlar om lätt jogg i 25 min.
eriksvensson
2010-12-24, 12:07
Fast hur mycket slutsatser kan man dra av en studie på sexton personer? Det är väl i minsta laget?
Fast hur mycket slutsatser kan man dra av en studie på sexton personer? Det är väl i minsta laget?
Visst är det så. Men jag tror nog att just detta kan vara ett enskilt resultat som pekar starkt mot hur det faktiskt ser ut. Hur många tror du inte klart överskattar ex ett besök på gymmet eller en tur i löpspåret? Har man koll på vikten så går det såklart att balansera intaget över tid men så ser det inte ut för alla. Man tycker man är fysiskt aktiv men vikten fortsätter krypa uppåt.
ja detta har jag tänk på tidigare då folk pratat om hur bra de tränar :D
hejhopp79
2010-12-25, 10:55
Man får komma upp i rätt hög intensitet under en längre tid, t ex springa en mil fort, för att närma sig 1000 kcal och liknande siffror i energiförbrukning.
Ganymedes
2010-12-25, 11:01
Överskatta energiförbrukningen och underskatta energiintaget är nog en extremt vanlig kombination.
Eddie Vedder
2010-12-25, 16:24
Det är ingen liten feluppskattning. Visar nog ganska mycket på vår önskan att den träning vi utför ska vara på en ganska hög nivå. Även om det handlar om lätt jogg i 25 min.
Det är mycket av just den här anledningen, folk i gemen som uppskattar sin energiförbrukning, som jag inte anser att träningen bör ses som ett viktnedgångsverktyg för otränade. Jag fick mycket skit för den åsikten men jag menar att jag tror det finns väldigt många som får för sig att så fort man blir riktigt trött förbrukas mängder av kcal och långt mer än vad några små nävar chips och bara någon liten näve godis och faktiskt bara den där enda lilla ölen ger.
Träningen är viktig och värdefull för hälsan och för att komma igång mer när kroppen blir lättare men viktnedgången bör styrras av matintaget. Jag tror inte att de här resultaten är unika för normalviktiga och att överviktiga uppskattar mer korrekt.
Ok, vad jag undrar över är de där gränserna ?
Estimated EE was higher than measured EE for both the 200 kcal (825.0±1061.8 vs. 200.1±0.7 kcal, P<0.05) and 300 kcal (896.9±952.4 vs. 300.2±0.7 kcal, P<0.05) sessions
Det är ett rätt stort omfång på de där angivna värdena.
Nu har jag ju glömt min statistik men är det inte att 95% faller mellan gränserna ? -236,8-1886,8 för 200kcal träningen ? Om jag nu inte har totalt fel kan man ju undra lite om deltagarna överhuvudtaget haft någon susning om hur mycket de kan tänkas ha gjort av med eller om de bara tagit några siffror på måfå för att lyckas få sån otrolig varians.
semicroma
2010-12-25, 19:43
Resultatet var ju signifikant. Jag funderar på om det inte snarare är hur urvalet på deltagarna som kan ifrågasättas, nu stod det ju dock inte hur det var gjort.
Nu har jag ju glömt min statistik men är det inte att 95% faller mellan gränserna ? -236,8-1886,8 för 200kcal träningen ? Om jag nu inte har totalt fel kan man ju undra lite om deltagarna överhuvudtaget haft någon susning om hur mycket de kan tänkas ha gjort av med eller om de bara tagit några siffror på måfå för att lyckas få sån otrolig varians.
+1. Jag reagerade också på standardavvikelsen. Mycket stor varians, verkligen. Det känns som att fp bara slumpat ett värde.
Dem där få hundratals kalorierna man förbränner med hjälp av träning och bra kost gör väldigt mycket tycker jag.
Men jag drar hellre ner på maten när jag ska gå ner i vikt än att öka aktiviteterna.
Dem där få hundratals kalorierna man förbränner med hjälp av träning och bra kost gör väldigt mycket tycker jag.
Men jag drar hellre ner på maten när jag ska gå ner i vikt än att öka aktiviteterna.
Fast nu la du ju till kost i det hela. Klart att några hundra extra förbrända kalorier kan hjälpa till, men äter du upp dem + fler för att du överskattar hur mycket du förbränt kommer du ju gå upp i stället. Känns som en ganska vanlig tanke med att "Nu har jag ju promenerat i 30 min, nu kan jag äta min 100 gr chokladkaka utan problem". Bättre att istället ha koll på maten och se det som förbrukas genom träningen som en bonus.
P-värdet betyder att resultatet är signifikant, alltså är det med 95% säkerhet inte beroende på slumpen att personerna skattat långt ifrån det rätta värdet.
Standardavvikelsen visar hur mycket de enskilda personerna avviker från medelvärdet, men har inte i sig med p-värdet att göra.
Eddie Vedder
2010-12-28, 09:47
Standardavvikelsen visar hur mycket de enskilda personerna avviker från medelvärdet, men har inte i sig med p-värdet att göra.
Nej snarare genomsnitttsavvikelsen från genomsnittet väl? Standardavvikelsen visar ju inga outliers till exempel. Typ om någon skulle dra till med 10 000 kcal. ;)
Nej snarare genomsnitttsavvikelsen från genomsnittet väl? Standardavvikelsen visar ju inga outliers till exempel. Typ om någon skulle dra till med 10 000 kcal. ;)
Jo, jag svamlar. Standardavvikelsen beräknas genom kvadratroten ur variansen för fördelningen och eftersom den kvadreras blir den känslig för "outliers" som man i så fall kan stryka för att få ett mer relevant resultat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.